Ce să mănânci ca să te vindeci

Ce să mănânci ca să te vindeci

alimente-preLuam vitamina C sau bem suc de portocale? S-a demonstrat ca suplimentul este mai puternic si mai bine asimilat decat mancarea.

Pe de alta parte, sucul de portocale are mai multe substante benefice, nu doar vitamina C.

Iar mancarea are nu doar importanta biochimica, ci este si furnizor de energie organismului.

In mancare nu exista un singur element care previne cancerul sau reduce riscul aparitiei unei boli de inima, ci un cocteil de mai multe elemente benefice, cu o forta nutritiva neegalata inca de vreun supliment farmaceutic.

Mancarea, ultima frontiera a medicinei.

Astfel ar putea sa sune manualele medicale din anul 2050. Deocamdata insa, specialistii studiaza felul in care mancarea poate fi folosita la vindecare.

Doua exemple pot fi edificatoare in acest sens: o alimentatie cat mai diversa, care include patru portii de fructe proaspete pe zi, iti poate reduce varsta reala cu pana la sase ani! Legumele si fructele contin vitamina C si bioflavonoide, esentiale pentru sistemul nostru imunitar.

Inima si artere

Mananca cel putin o mana de nuci pe zi. Sunt o sursa excelenta de grasimi sanatoase (Omega 3) si proteine. De asemenea, sunt surse concentrate de flavonoizi, care sunt antioxidanti. Studiile arata ca 30 g de nuci pe zi scad riscul bolilor de inima cu 20-60%.

Uleiul de masline contine grasimi mononesaturate care ajuta la cresterea nivelului de colesterol bun, care, la randul lui, ajuta la curatarea arterelor. Asigura-te ca grasimile sanatoase reprezinta 25% din numarul caloriilor pe care le consumi zilnic.

Pestele – mai ales anumite specii, cum sunt somonul, codul sau bibanul – este bogat in acizi Omega 3. Se pare ca acesta reduce nivelul trigliceridelor din sange, stabilizeaza frecventa cardiaca, reduce coagularea si scade tensiunea arteriala.Un meniu din peste pe saptamana reduce cu 50% riscul producerii unui infarct miocardic. Cele mai bune soiuri de peste (si care au cel mai scazut nivel de produsi toxici, mercur si difenil policlorura) sunt somonul salbatic, dracul de mare, calcanul si pestele alb.

Mananca 31 mg de flavonoizi pe zi. Acestea sunt substante continute in nuci, ceai verde, vin rosu, struguri, merisor, suc natural de portocale, ceapa, rosii si suc de rosii. Poti acumula aceasta cantitate din doua pahare si jumatate cu suc din fructe sau din cateva pahare cu ceai.

Digestie

Fibrele alimentare sunt cele mai importante in procesul de digestie. Ele ajuta la formarea bolului alimentar, nu contin calorii, insa dau senzatia de satietate, prevenind astfel consumul excesiv de alimente.

Gasesti fibre in toate produsele din plante, in legume, fructe si in cereale: grepfrut, struguri, fructe uscate, mazare, fasole, linte si dovlecei, dar mai ales in painea si pastele din faina integrala, orz, ovaz, secara. Acestea au un efect foarte bun asupra sistemului digestiv, regleaza metabolismul si nivelul zaharului din sange.

Alimente bogate in fibre

  • Fulgi de grau (o ceasca)10 g
  • Anghinare (o capatana mare)10 g
  • Soia (1/2 cana) 10 g
  • Migdale (24 buc.) 5 g
  • Arahide (30 buc.)5,5 g

hepta_1362013CreierIn general, ceea ce e bun pentru inima e bun si pentru creier. Grasimile saturate (din cartofii prajiti, de exemplu) blocheaza arterele, expunandu-te riscului de atac cerebral, in timp ce acizii grasi Omega 3 (din peste) mentin arterele curate si sanatatea creierului; in plus, amelioreaza depresia.Asadar, pentru creier e bine sa mancam peste, nuci (care ne dau si buna dispozitie!), sos de tomate, ulei de masline si de in, avocado.

Ciocolata cu peste 60% cacao creste nivelul de dopamina si furnizeaza flavonoizi pentru tineretea arterelor.

Rosiile contin acid folic si licopen, in cantitati mai mari in rosiile gatite si in sos, decat in cele consumate ca atare. Vinul rosu contine un flavonoid care incetineste imbatranirea ADN-ului celular, a arterelor si sistemului imunitar.

Oase

In ceea ce priveste oasele, articulatiile si muschii, calciul este vedeta, pentru ca sustine procesul de formare a tesutului osos, previne inflamarea articulatiilor si artrita si favorizeaza contractiile musculare.

Calciul permite creierului sa comunice cu muschii, mentine tensiunea arteriala in limite normale si reduce riscul cancerului de colon! Calciul solidifica si intareste oasele. Lipsa lui, cumulata cu deficitul de vitamina C sau D, afecteaza refacerea oaselor si articulatiilor.

Metabolism

 Ginsengul, scortisoara si ceaiul (negru, verde) maresc receptivitatea la insulina si reduc riscul aparitiei diabetului de tip II. Se pare ca o jumatate de lingurita de scortisoara pe zi poate mari cu peste 50% receptivitatea la insulina!

 Potasiul si magneziul sunt esentiale in reglarea metabolismului. Potasiul ajuta la reglarea tensiunii arteriale si permite buna functionare a inimii si rinichilor. Cantitatea zilnica recomandata: 3 g pe zi (o banana contine 450 mg, iar un avocado, 1 g).Consumul zilnic al unei cantitati de potasiu echivalenta cu cea din trei banane iti poate reduce varsta reala cu sase ani! O alimentatie bogata in magneziu te poate intineri cu aproape un an! Aceasta reprezinta consumul a 400 mg pentru femei, 330 mg pentru barbati.

Sistem imunitar

• Vitamina C se numara printre cele mai puternice intaritoare ale sistemului imunitar si protector al arterelor. Poti sa o iei ca supliment farmaceutic, dar sunt mult mai sanatoase sucul de fructe proaspat si salatele de rosii si ardei.

• Iaurtul nepasteurizat contine lactobacillus acidofillus, o bacterie care lupta cu infectiile cauzate de ciuperci in organismul nostru. Un alt fortifiant imunitar e usturoiul.

• Flavonoizii actioneaza in organism asemenea vitaminelor si pot incetini imbatranirea arteriala si imunitara. Alimente bogate in flavonoizi: ovaz, ceapa, broccoli, rosii, mere, merisor, capsune, ceai verde, suc de struguri, vin rosu.

• Semintele de dovleac contin zinc, unul dintre mineralele care ne sustin sistemul imunitar.

Ca sa vezi mai bine…

… Consuma cat mai multa luteina. Unii sustin ca ar preveni efectele negative ale oxidantilor asupra retinei. Vitamina C si bioflavonoidele sustin sistemul imunitar, dar ofera protectie si impotriva cataractei.

Un studiu recent arata ca persoanele peste 50 de ani care consuma cel putin trei portii de fructe pe zi sunt mai putin predispuse la degenerescenta maculara decat cele care mananca o portie si jumatate.

Acizii grasi Omega 3 ajuta in cazul sindromului de uscaciune a ochiului. Luteina se gaseste in morcovi, dar mai ales in spanac! Iar pentru ochii obositi de atata privit la calculator, pestele gras (oceanic) este mancarea ideala.

 

Impotriva cancerului

    • Crucifere precum broccoli, varza, conopida contin substante cu un efect similar estrogenilor si protejeaza de cancerul de san. Izoflavonele din legume functioneaza in acelasi mod. Alimentele bogate in acest tip de izoflavone sunt boabele de soia si produsele din soia (tofu), ceapa si usturoiul.Tot din aceasta categorie face parte si dieta mediteraneeana, bogata in ulei de masline, ulei de peste, calciu si fructe. Bonus: efect favorabil si asupra arterelor.

 

    • Seleniul si licopenul scad riscul cancerului de prostata. Seleniul este un mineral care se gaseste mai ales in alimente de origine vegetala precum usturoiul, care absoarbe seleniul din sol.Barbatii care mananca rosii gatite de cel putin zece ori pe saptamana isi scad cu 35-45% riscul de a suferi de cancer de prostata comparativ cu cei care mananca asemenea produse numai de doua ori pe saptamana. Pentru a absorbi cantitatea optima de licopen (400 mg pe saptamana), ai nevoie de 164 de rosii crude sau 16 de rosii gatite.Dar sunt suficiente zece linguri de sos pentru spaghete, fiindca licopenul se absoarbe mai bine atunci cand este “combinat” cu putina grasime, asa cum este pregatit in sos. Bonus: licopenul reduce si imbatranirea arterelor.
    • Vitamina D incetineste imbatranirea sistemului imunitar si scade riscul aparitiei cancerului. Ea se gaseste in mod natural in peste oceanic (cod, sardele, hering), ficat, oua, unele soiuri de cereale sau lapte praf imbogatite cu vitamina D.
    • Acidul folic, care face parte din complexul vitaminelor B si este recomandat femeilor insarcinate, pare sa fie si un bun anticancerigen. Multe alimente contin acid folic: spanacul, rosiile, sucul de portocale, painea integrala, cerealele.
  • Seleniul si vitamina E (impreuna cu vitamina C) sunt arme cunoscute impotriva cancerului. Seleniul este prezent mai ales in usturoi, peste (cod, hering, macrou) si nuci braziliene. Vitamina E se gaseste in germenii de grau, nuci si uleiurile vegetale.

INFO PLUS

Extrase din cartea TU, Ghid de functionare, Cunoaste-ti corpul pentru a ramane tanar si sanatos, editata de Curtea Veche. Cartea are peste 430 de pagini de medicina preventiva, pe intelesul tuturor, inclusiv retete delicioase de meniuri sanatoase, care iti prelungesc sanatatea si viata.

Text: Mihaela Doina Radulescu.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Dieta