Dr. Gabriela Man: „Mâncatul emoţional este un mecanism de apărare al organismului şi este contraindicat să lupţi cu un reflex sănătos de apărare”

dieta indicelui glicemic

Dr. Gabriela Man este unul dintre medicii nutriţionişti cu rezultate de-a dreptul remarcabile în rândul pacienţilor suferinzi de supraponderalitate și obezitate. Adeptă a dietei indicelui glicemic creată de Michel Montignac, dr Gabriela Man a brevetat făina cu indice glicemic mic, care crește complianța pacienților la dietă. Astfel, aceștia pot consuma tot felul de produse de panificație obținute din făina care nu îngrașă.

La un moment dat, doctorița Gabriela Man s-a confruntat ea însăși cu surplusul de kilograme… mai exact 20. S-a chinuit să scape de cele 20 de kilograme ca orice profan, prin înfometare, urmând diete nesănătoase sau ingerând pastile de slăbit.

Cu timpul, însă, medicul și-a dat seama că indicii glicemici sunt mult mai utili în conceperea unui stil de viaţă sănătos decât numărarea caloriilor. Dieta indicilor glicemici exclude asocierea pâinii albe cu alimentele grase. Principiul acestei diete este de a asigura o reducere a secreţiei de insulină răspunzătoare de îngrăşare şi de tulburările metabolismului lipidic şi glucidic.

Am vrut să aflăm mai multe despre dieta indicilor glicemici, despre slăbire și îngrășare, despre obiceiuri alimentare nesănătoase, despre mâncatul emoțional și despre multe alte aspecte care țin de alimentație, așa că i-am adresat o serie de întrebări doctoriței Gabriela Man. Iată ce am aflat.

Cele mai mari greșeli de alimentație

Care este cea mai mare greșeală de alimentație pe care o fac cei mai mulți dintre noi și care sunt consecințele acestei greșeli?

Nu aș putea numi o singură mare greșeală de alimentație. Există câteva greșeli principale, care acționează împreună și le întâlnim de obicei la pachet:

  1. consumul uzual de zahăr și amidon nesănătos, corelat cu un consum uzual de grăsimi industriale din produse fast-food;
  2. hidratare necorespunzătoare; hidratarea se face cu apă, nu cu ceaiuri, cafea, sucuri;
  3. frecvența meselor este necorespunzătoare – corect este să avem 3 mese principale și 1-2 gustări între mese.

De ce eșuează dietele de slăbire?

Aș sublinia 3 aspecte:

  1. dieta este intens restrictivă caloric, scade arderile mai mult pe un metabolism oricum destabilizat și persoana ajunge să se îngrașe continuu mâncând din ce în ce mai puțin;
  2. după ce persoana ține o dietă, se întoarce treptat la obiceiurile alimentare nesănătoase, cele care au îngrășat-o;
  3. există un dezechilibru hormonal pe lanțul estrogen-progesteron (femei, menopauză) sau un deficit mare de vitamina D – evident, ambele pot fi corectate.

Cum rezolvăm problema mâncatului emoțional

Există o legătură între emoții și cantitatea de mâncare pe care o ingerăm? Ce e de făcut împotriva mâncatului emoțional?

Da, cu certitudine. La stres, toți simțim nevoia să ronțăim în mod obișnuit alimente dulci. Acestea favorizează secreția de serotonine (hormonii fericirii). Rolul acestui reflex declanșat de corp este de a ne ajuta să depășim emoțional acel moment. Este, practic, un mecanism de apărare.

Soluția este, și în acest caz, consumul alimentelor sănătoase, care nu îngroașă silueta. Aceasta este soluția corectă, nu încercarea de a vă abține, pentru că e greu și contraindicat să luptați cu un reflex sănătos de apărare.

Cât de dăunătoare siluetei este masa de seară? Auzim frecvent de la oameni care au slăbit că n-au mai mâncat după ora 6 seara. Cât este adevăr și cât este mit în treaba asta cu mâncatul seara?

Este un mit nesănătos, deoarece este o pauză prea mare între cină și prima masă de a doua zi. Corect este să avem 2,5 – 3 ore între cină și momentul la care știm că adormim în mod frecvent. Exemplu: dacă știu că, de obicei, adorm la ora 23, atunci pot lua cina cel târziu la ora 20:30-21:00.

Daca meniul este nesănătos (cartofi, prăjituri cu făină albă și zahăr, pâine albă etc), nici nu mai are importanță că este cină sau mic-dejun!

Citește despre dieta indicelui glicemic pe pagina următoare

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3 4

Loading...
Recomandari
Libertatea
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Dieta