Slabeste cu pofta – Dieta South Beach

Dieta South Beach are la baza un principiu inovator si agreabil: "Slabeste pastrandu-ti placerea de a manca".

Arthur Agatson este medic cardiolog si creatorul dietei South Beach. In elaborarea acestui regim, el nu a fost preocupat de infatisarea pacientilor lui, ci de o metoda eficienta de prevenire si vindecare a problemelor lor vasculare si cardiace, cau-zate de obezitate.

Dupa ce a conturat dieta potrivita, dr. Agatson a testat-o pe cobaiul potrivit: un barbat de varsta mijlocie, care incepuse sa cam faca burta, adica el insusi. A renuntat la paine, paste fainoase, orez, cartofi, bere. Si chiar la fructe, in perioada de inceput (doua saptamani).

In rest, a mancat cat mai "normal" posibil – adica de trei ori pe zi, plus cate o gustare intre mese, cand i se facea foame. Dupa 14 zile, a dat jos sapte kilograme – fara foame sau frustrari alimentare. Apoi si-a imbogatit meniul, dar a continuat sa slabeasca 0,5-1 kg pe saptamana.

Formula obezitatii
Cei mai multi dintre pacientii dr. Agatson sunt supraponderali. Obiceiurile lor alimentare favorizeaza o crestere periculoasa a colesterolului si trigliceridelor din sange, care duce la blocarea arterelor si inflamarea vaselor de sange.

Acesti pacienti mai au ceva in comun: asa-zisul sindrom metabolic (prediabet), prezent la jumatate dintre americanii care sufera de atacuri de cord. Formula obezitatii este urmatoarea: cu cat zaharurile si fainoasele consumate sunt absorbite mai repede in fluxul sangvin, cu atat mai tare te ingrasi. Prin urmare, tot ceea ce accelereaza procesul de digestie a carbohidratilor este rau, si orice il incetineste este benefic.

Excesul de greutate are ca efect secundar o afectiune numita rezistenta la insulina, iar aceasta, la randul ei, duce la depuneri excesive de grasime, in special in zona taliei. Mare parte dintre kilogramele suplimentare provine din carbohidrati, mai ales din fainoase rafinate: patiserie, paine, biscuiti.

Scopul acestui regim este acela de a corecta presupusa incapacitate a organismului de a prelucra zaharul si fainoasele, acestea fiind principala cauza a celor mai multe probleme de greutate.
 

Nu ai nevoie sa cantaresti portiile, sa aduni caloriile si nici sa faci sport!
Dieta South Beach nu este saraca in carbohidrati si nici in grasimi. Nu masoara si nu cantareste portiile, nu contabilizeaza caloriile, proportia de grasimi, carbohidrati sau proteine. Nu te infometeaza. Iti topeste kilogramele din jurul taliei, in primul rand.

Fermoarul de la pantaloni va merge mai usor, nu va mai trebui sa iti sugi burta. Mananci portii normale de carne (pui, curcan, peste), legume din plin, oua, branza, nuci, seminte, salate cu ulei de masline, un desert usor.

Scaderea in greutate nu se produce datorita faptului ca mananci mai putin, ci pentru ca eviti acele alimente care ti-au creat pofte nesanatoase si au dus la acumularea de grasimi in exces. Pe masura ce pierzi in greutate, are loc cea de-a doua schimbare, mai importanta: modificarea compozitiei sangelui, cu beneficii pe termen lung pentru sistemul cardiovascular.

Inca o veste buna: regimul functioneaza chiar daca nu faci gimnastica! Exercitiile fizice accelereaza metabolismul si sporesc eficienta regimului, contribuind si la sanatatea inimii. Daca faci miscare in mod regulat, vei slabi mai repede. Dar vei slabi si daca nu exersezi.
 

Grasimi contra carbohidrati
Fibrele, grasimile si proteinele incetinesc viteza cu care organismul asimileaza carbohidratii.

  • Grasimile au mai multe calorii decat carbohidratii si ne satura mai repede. In schimb, carbohidratii rafinati provoaca schimbari rapide ale nivelului de zahar din sange, ceea ce stimuleaza senzatia de foame, incurajand supraalimentatia si obezitatea.
  • Carnea slaba nu afecteaza negativ compozitia sangelui. Chiar si galbenusul de ou e bun, contrar a ceea ce se credea pana acum. El este o sursa naturala de vitamina E si pastreaza un raport favorabil colesterol bun/colesterol rau.
  • Anumite fainoase, cum sunt painea alba si cartofii, maresc nivelul zaharului din sange mai repede chiar decat zaharul! Daca ai de ales intre a manca paine alba la masa sau o inghetata la desert, alege inghetata – ingrasa mai putin.
  • Desi fructoza (zaharul din fructe) e mai buna decat zaharoza, un pahar mare cu suc de fructe are un efect asemanator cu bauturile carbogazoase: te "inunda" cu zahar. Asadar, renunta la fructe in prima faza a regimului si consuma-le cu prudenta in a doua.
  • In cazul fructelor, intreg e mai bun decat taiat bucati sau felii. Bucati sau felii e mai bun decat tocat, tocat e mai bun decat piure – si toate sunt mai bune decat stors. Mai bine mananca un fruct decat sa-i bei sucul.
  • Daca te-ai hotarat sa mananci o felie de paine, asigura-te ca este facuta din grau integral. Oricat ar parea de ciudat, e mai bine s-o mananci cu putin ulei de masline sau chiar unt, in ciuda numarului mare de calorii. La fel, e preferabil sa mananci pastele fainoase in amestec cu carne sau branza, nu simple. Vei produce mai putina insulina si vei fi mai putin flamanda in orele urmatoare.

Faza I

E faza cea mai stricta a regimului. Ea va dura doar doua saptamani – suficient pentru a combate rezistenta la insulina cauzata de consumul excesiv de carbohidrati rafinati.

Alimente permise

  • Carne de vaca, de vitel, carne de pasare (piept) fara pielite, peste, carne de porc (sunca de Praga, costita cu putina grasime, muschi, carne din conserva, fara grasime)
  • Branza dietetica, cu continut redus de grasimi (de vaci, telemea, mozzarella, parmezan, urda dulce)
  • Nuci si arahide (maximum 20 de bucati pe zi), fistic (cel mult 30 de bucati pe zi)
  • Oua (nelimitat, cu exceptia cazului in care iti sunt interzise de medic).
  • Tofu (branza de soia)
  • Legume si verdeturi: sparanghel, fasole verde, broccoli, varza, conopida, telina, castraveti, vinete, salata verde, ciuperci, spanac, napi, gulii, dovlecei, fasole boabe, mazare, linte, naut, castane, rosii (maximum o rosie pe zi)
  • Grasimi: ulei de masline si de canola (obtinut din seminte de canepa)

Alimente interzise

  • Carne grasa, aripi si pulpe de pui, rata, gasca, semipreparate din carne de pasare, branza cu continut integral de grasimi, sfecla, morcovi, porumb, cartofi
  • In faza I se evita toate fructele, pastele fainoase, cerealele si lactatele (inclusiv iaurtul) si laptele de soia. Este interzis consumul de alcool, inclusiv berea si vinul.

Faza II

Acum esti pregatita sa adaugi noi carbohidrati "sanatosi" in alimentatie. Multi dintre ei (cei din fructe, de exemplu) iti sunt necesari ca sursa de vitamine si minerale. Si painea iti aduce multe beneficii nutritive, cu conditia sa fie facuta din faina integrala si sa mananci doar 1-2 felii pe zi.

In faza a doua, scaderea in greutate decurge ceva mai lent. De aceea, unele persoane prefera sa ramana la faza intai mai mult de doua saptamani. Poti sa faci si tu la fel, dar nu uita ca, din cauza gamei de optiuni relativ limitate, faza intai este nepotrivita pentru un regim pe termen lung.

Pe parcurs, vor fi si momente dificile, in care s-ar putea sa iesi un pic din tiparul regimului – de pilda, sa te rasfeti cu dulciuri in vacanta sau de sarbatori. In asemenea cazuri, e bine sa treci din nou la faza intai pana cand scapi de kilogramele depuse, dupa care poti sa reiei dieta de unde ai lasat-o. Cele trei faze sunt suficient de flexibile pentru a-ti permite o viata "normala".

ACTIONEAZA treptat si cu atentie, SA NU EXAGEREZI
Fructe Incepe cu un fruct pe zi. Merele sunt o alegere buna. La fel grepfrutul, capsunele si zmeura. Nu le manca la micul dejun, lasa-le pentru pranz sau cina. Daca mananci fructe dis-de-dimineata, acestea produc un aflux mai mare de insulina, care declanseaza pofta de alti carbohidrati.

Cereale Alege-le pe cele cu tarate si adaos de fibre (in nici un caz instant!). Daca vrei sa reintroduci orezul in alimentatie, o portie nu trebuie sa fie mai mare decat o minge de tenis.

Deserturi La desert, poti manca un amestec de fructe si crema de branza slaba sau urda si cacao, indulcite cu un preparat sintetic, in loc de zahar.

Vin Daca iti place vinul, poti sa bei din cand in cand un pahar cu vin rosu, care este bun si pentru inima.

Faza a doua poate dura cateva luni sau un an, in functie de felul in care organismul tau reactioneaza la aceasta dieta si de cate kilograme vrei sa scapi.

Faza III

Acum ar trebui sa ai greutatea ideala. Daca ai respectat regimul, s-a imbunatatit si compozitia sangelui. Faza a treia te ajuta sa pastrezi beneficiile obtinute pana acum.

De fapt, ea inseamna un regim de viata sanatos, nu o cura de slabire. In aceasta faza nu exista alimente permise sau interzise. Poti sa mananci si cate un "dulce adevarat" ori sa participi la festinuri, dar sa mananci in cantitati moderate si respectand principiile dietei South Beach.

Daca simti ca ai exagerat la o masa, treci la faza intai cateva zile. Nu trebuie sa o iei de la capat, ci doar sa pastrezi echilibrul.

MODEL DE MENIU ZILNIC

  • Mic dejun O portocala, 1-2 oua fierte si 1felie de paine integrala
  • Pranz Salata de sezon cu sunca sau piept de pui. Desert: un fruct cu iaurt degresat.
  • Cina Peste sau carne la gratar cu legume si orez, salata mixta cu ulei de masline si otet balsamic.
  • Desert: pere umplute cu ciocolata amaruie (reteta din carte).

Text: Mihaela Doina Radulescu

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Urmărește-ne pe Google News
Recomandari
substantial.ro
Publicitate
CSID
Kudika
Descopera.ro
Unica.ro
Retete
Baby
Life.ro
Doctorul Zilei
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul medicului
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Trending news
Mai multe din Dieta