Ouale, sursa de sanatate

Un alt beneficiu adus sanatatii este aportul de vitamina B8 (colina). Desi corpurile noastre pot produce colina, aceasta nu este suficienta. Fara un supliment de colina, putem suferi deficiente de vitamina B8.

Colina are urmatoarele proprietati:

  •  inlesneste functiile ficatului (ajutand la eliminarea toxinelor din organism) si ale vezicii biliare;
  •  faciliteaza folosirea corespunzatoare a grasimilor si a colesterolului de catre organism;
  •  previne acumularea de grasimi in ficat;
  •  ajuta la prevenirea schimbarilor degenerative care se produc in ficat si in vezica biliara.

Un studiu realizat de cercetatorii de la Universitatea din Iowa a relevat faptul ca femeile gravide, copiii mai mari si barbatii au nivelul foarte scazut de vitamina B8. Numai 10% din aceste categorii de risc se apropie de doza recomandata.

Aceasta constatare se refera in special la femeile gravide, deoarece colina este necesara pentru dezvoltarea creierului si memoriei fatului. Academia Nationala de Stiinte recomanda consumul zilnic de vitamina B8 mai mare pentru femeile gravide si cele care alapteaza (550 mg si 450 mg, respectiv).

Alimentele care contin vitamina B8 ar trebui sa fie permanent prezente in dieta ta. Doua oua mari ofera 252 miligrame de colina (toate in galbenusul de ou), un pic mai putin de jumatate din doza zilnica recomandata, si, de asemenea, contin 630 miligrame de fosfatidilcolina (imbunatateste memoria adultilor, creste capacitatea de memorare).

Alte surse bogate in vitamina B8 (la 100 grame/3 portii) sunt: ficat de vita (355 mg), boabe de soia uscata (116 mg), germeni de grau (152 mg), cod (83 mg), pui (70 mg) si somon (65 mg).

Colina are efecte benefice asupra functiei creierului, a sistemului nervos si a sanatatii cardiovasculare. Ouale sunt, de asemenea, o sursa buna de vitamina B12, care are aceeasi importanta ca si colina in procesul de conversie a homocisteinei in molecule.

Dilema oualor care maresc colesterolul in sange
Expertii in nutritie au stabilit ca persoanele care au o dieta scazuta in grasimi pot manca un ou sau chiar doua pe zi, fara sa li se modifice nivelul de colesterol din sange. Nu numai ca studiile au aratat ca ouale nu afecteaza in mod semnificativ nivelul de colesterol in cazul celor mai multe persoane, dar cele mai recente cercetari sugereaza ca ouale consumate in intregime pot avea ca efect imbunatatirea semnificativa a lipidelor din sange, chiar si in cazul persoanelor carora le creste nivelul de colesterol atunci cand mananca alimente grase.

Un studiu recent a demonstrat ca ouale pot scadea riscul de atac de cord sau accident vascular si previn aparitia cheagurilor de sange.

Luteina, un carotenoid care ajuta la prevenirea degenerescentei maculare legata de varsta si cataracta, poate fi gasita in cantitati mai mari in oua, decat in legumele verzi, cum ar fi spanacul, care au fost considerate surse importante in alimentatie.

Ce trebuie sa stii despre prepararea oualor

  • Este mai bine sa prajesti ouale cat sunt proaspete.
  • Este mai usor sa cureti ouale fierte tari, care au fost pastrate in frigider pentru o saptamana, decat cele proaspete.
  • Pentru a face oua ochiuri, e bine sa folosesti unele direct din frigider, caci acestea nu se vor imprastia.
  • Sparge un ou numai atunci cand stii ca vrei sa-l gatesti. Daca il spargi cu mult timp inainte de a-l prepara, acesta isi va pierde din prospetime. De asemenea, iti recomandam sa spargi oul lovindu-l de un plan plat, nu de marginea unui castron, caci exista riscul sa cada bucati de coaja in amestec.
  • Pastreaza ouale doar in frigider si nu le scoate decat atunci cand vrei sa le gatesti.
  • Inainte sa fierbi un ou, asteapta putin timp dupa ce il scoti din frigider. Daca il fierbi direct, acesta se va sparge.
  • Poti solidifica galbenusul fara fierbere daca pui oul intr-o oala cu apa fiarta si il lasi acolo un timp. Acesta va fi fiert, dar albusul va ramane moale.
  • Ca sa vezi daca un ou este fiert, poti testa cu o scobitoare infipta in ou. Daca nu se ia nimic pe aceasta, inseamna ca oul este fiert.
  • Pentru ca ouale sa se curete mai usor, cumpara-le cu zece zile inainte de a le gati. Sau dupa ce fierbi oul, sparge-i coaja si ruleaza-l intre maini.
  • Pentru a evita inverzirea galbenusului, nu fierbe oul mai mult decat suficient. Si dupa ce s-a fiert, pune-l in apa rece pentru a opri fierberea.

Nu uita! Atunci cind cumepri oua, alege-le pe cele ecologice, marcate cu cifra 0. Desi sunt mai scumpe, merita sa investesti in sanatatea ta, consumand astfel de oua produse de gaini crescute in mediul lor natural, hranite cu graunte netratate chimic sau modificate genetic. Evita pe cat posibil ouale marcate cu cifra 3, provenite de la gaini crescute in baterii si hranite cu concentrate.

Vezi și cum să faci ouă prăjite perfecte

Oana Racheleanu; Foto: Shutterstock.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Publicitate
substantial.ro
Libertatea
CSID
Descopera.ro
Life.ro
Retete
Baby
Doctorul Zilei
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul medicului
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Mai multe din Culinar