Alimentatie disociata sau o buna asociere a alimentelor?

Alimentatie disociata sau o buna asociere a alimentelor?

Dieta alimentara disociata a castigat mult teren in curele de slabire. Dar s-ar putea sa nu fie unica – si nici macar cea mai buna – solutie pentru o alimentatie sanatoasa.

Scopul nu este sa ne infometam ci sa digeram complet, sa avem resursele necesare activitatii zilnice sau, dupa caz, cresterii, si sa nu stocam ceea ce nu este de stocat. Ce se ascunde in spatele teoriei alimentatiei disociate? Nimic complicat.

Grupele de alimente
In perspectiva care ne intereseaza, impartirea alimentelor pe grupe are la baza procesul digestiei lor, necesarul de enzime si suc gastric precum si durata digestiei.

Grupa 1 – a proteinelor – cuprinde carnea rosie, carnea de pasare, pestele, ouale, laptele si produsele lactate, nucile (intelegand o larga categorie care include, pe langa nucile noastre autohtone, alune de padure, migdale, castane, nuci braziliene).
Pentru aceste alimente, stomacul produce sucuri gastrice acide iar digestia lor este mai lenta.

Grupa 2 – a carbohidratilor – cuprinde cerealele si alimentele produse pe baza lor (paine, paste fainoase, aluaturi din faina) precum si legumele care contin amidon. Dintre acestea din urma, cel mai raspandit la noi este cartoful.

Digestia acestor alimente este ceva mai rapida decat a celor din grupa precedenta si necesita secretia de sucuri gastrice alcaline, precum si anumite enzime specifice.

Combinarea la aceeasi masa a unor alimente din aceste doua grupe duce la un conflict intre enzime diferite si la digestie incompleta, cu simptomele ei binecunoscute: gaze, dureri sau arsuri stomacale. Rezultatul este starea de epuizare, de indispozitie pe care o simtim adesea dupa mesele imbelsugate, lipsa (aparent paradoxala) de energie.

Grupa 3 – verdeturi si legume fara amidon – este cheia unei digestii bune. In aceasta grupa se inscriu verdeturile, legumele fara amidon, radacinoasele, semintele (neprajite, fara sare si decojite – nu trebuie sa ne spargem dintii cu ele!), uleiurile din nuci si seminte, ierburile, mirodeniile.

Alimentele din aceasta grupa pot si chiar se recomanda a fi asociate cu alimente din oricare dintre primele doua grupe.

Grupa 4 – a fructelor – este separata si nu se asociaza cu nimic altceva. Fructele se digera cel mai rapid si folosesc enzime digestive total diferite de alimentele din celelalte grupe.

Grupa 1- Proteine Grupa 2 – Carbohidrati Grupa 3 – Verdeturi si legume fara amidon
Fasole uscata
Mazare uscata
Lapte, produse lactate
Peste
Carne rosie
Carne de pasare
Vanat / iepure de casa
Oua
Nuci
Moluste
Soia
Cereale, inclusiv ovaz, porumb, orez, secara, mei
Paste fainoase
Alte produse cerealiere: paine, biscuiti, produse de patiserie
Cartofi
Alte alimente care contin amidon: castane, dovleac, dovlecel, pastarnac
Miere
Salate si verdeturi proaspete
Seminte
Germeni
Ierburi, mirodenii si condimente
Ulei de masline (presat la rece)
Uleiuri din nuci si seminte
Alge

 

Cateva reguli pentru o buna asociere a alimentelor
– Nu consumati alimente din grupa 1 (proteine) si din grupa 2 (carbohidrati) in cadrul aceleiasi mese.
– Lasati sa treaca doua ore dupa ce ati consumat carbohidrati inainte de a consuma proteine. Lasati sa treaca trei ore dupa ce ati consumat proteine inainte de a consuma carbohidrati.

– Alimentele din grupa 3 (verdeturi si legume fara amidon) pot fi asociate fie cu alimente din grupa 1, fie cu alimente din grupa 2.
– Fructele trebuie consumate intotdeauna singure, la distanta de cel putin 30 de minute de orice alt aliment.

– Este foarte sanatos sa mancati fructe dimineata, pe stomacul gol, fara a mai manca altceva in urmatoarea jumatate de ora. Fructele se digera repede si inainteaza in tractul intestinal, impingand eventualele reziduuri blocate precum si mucusul care se formeaza in intestine, impiedicand o buna absorbtie.

– Fructele nu sunt recomandate ca desert. Ele se digera repede, apoi stagneaza in tubul digestiv, blocate de alimentele consumate inainte. Faza de dupa digestie este fermentarea care ce duce la gaze (balonare) si dureri de stomac.

– Pepenele nu se asociaza nici macar cu alte fructe, pentru ca are un timp extrem de scurt de digerare. Pepenele are nevoie de cale libera. Este mai bine sa-l consumati absolut independent, respectand acea jumatate de ora intre el si orice alt aliment, inclusiv alte fructe.

Alte sugestii pentru o digestie sanatoasa
– Mancati incet. Mestecati pe indelete, chiar daca alimentele nu sunt prea tari. Chiar si piureurile trebuie mestecate. Saliva contine enzima ptialina cu rol important in procesarea glucidelor (inclusiv a amidonului din cartof).

– Nu consumati alimentele fierbinti. Enzimele digestive se distrug la temperatura ridicata.
– Nu consumati alimentele prea reci. Temperatura scazuta incetineste procesele chimice in care sunt implicate de enzimele.

– Dimineata, pe stomacul gol, daca nu aveti la indemana un fruct, puteti bea un pahar de apa, nu prea rece. Daca nu va repugna, ar fi bine sa fie chiar calduta. Astfel, intestinele vor fi curatate de reziduuri si de mucusul care se aduna peste noapte impiedicand absorbtia.

Text: Mihaela Serea
Sursa: "Hrana vie pentru sanatate. 12 superalimente naturale pentru intarirea sanatatii" de dr. Gillian McKeith, Editura "Curtea Veche", 2007

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Dieta