Ai inceput o dieta, du-o pana la capat!

Ai inceput o dieta, du-o pana la capat!

Dupa adoptarea unui program de slabit (cu sau fara miscare) cel mai greu este sa te tii de el. Sa fii consecventa, sa nu renunti, sa lupti cu poftele, cu comoditatea. Si, cel mai important, sa ai rezultate pe termen lung.

Am putea spune ca dieta perfecta este cea descrisa de supermodelele celebre: "Mananc orice doresc – chiar si cartofi prajiti, hamburgeri si prajituri – si nu ma ingras".

Indraznesc sa am dubii serioase in privinta acestor declaratii, avand in vedere siluetele anorectice ale domnisoarelor in cauza.

Dieta perfecta ar trebui sa te ajute sa slabesti cat doresti, sa nu faci prea mult efort, sa nu suferi de foame ori de lipsa de energie (eventual, sa mananci ce iti place), sa fii satisfacuta de felul cum arati si sa ai rezultate durabile. Cel mai dificil de realizat in ceea ce priveste un program de slabit (cu sau fara miscare) este sa te tii de el.

Sa fii consecventa, sa nu renunti, sa lupti cu poftele, cu comoditatea. Si, cel mai important, sa ai rezultate pe termen lung. De aceea, tot mai multe persoane cauta ajutor in sustinerea unei schimbari de alimentatie si apeleaza la un coach.

Persoanele cu care am colaborat in coaching erau deja satule de atatea diete incercate. Unele isi pierdusera increderea in vointa lor vazand ca nu reusesc sa respecte restrictiile impuse. Altele se gandeau ca poate exista vreo metoda miraculoasa, pe care eu le-o pot propune.

Cel mai adesea, incercarile de a tine o cura de slabire esueaza fiindca ne impunem restrictii foarte dure, care ne modifica drastic modul de hranire. Efortul devine foarte mare si, inevitabil, avem scapari.

Consecinta este ca ne demoralizam si renuntam. Sau reusim sa tinem o dieta-minune in care ne infometam si slabim cat ne-am dorit, dupa care ne intoarcem la vechile obiceiuri si vechile kilograme.

Asemenea oscilatii, intre excese si infometare, au un efect dezastruos asupra sanatatii. Organismul este fortat sa se adapteze, si apoi sa se readapteze unor schimbari drastice, care sunt resimtite drept socuri.

De aceea, este indicat ca, atunci cand ne decidem sa ne schimbam stilul de alimentatie, sa facem acest lucru in mod responsabil: sa fim corect informate, sa luam in considerare consecintele asupra sanatatii noastre.

Este bine sa privim circumspect toate retetele de "succes" prefabricate care ni se servesc. Secretul este sa ne cream propria noastra dieta. Asadar, in colaborarea ta cu un coach primesti exact aceasta atentie speciala fata de nevoile si preferintele tale.

Cel mai adesea, incercarile de a tine o cura de slabire esueaza pentru ca ne impunem restrictii foarte dure, care ne modifica drastic modul de hranire.

Cere sfatul unui medic nutritionist
Primul pas spre personalizarea programului de slabit este cunoasterea propriului organism (boli, predispozitii, carente de minerale, vitamine etc.).

Recomand celor interesate ca, inainte de inceperea sedintelor de coaching pentru sustinerea unei diete, sa isi faca un control medical si sa discute cu un medic nutritionist. In acest sens, mentionez cazul unei persoane care incepuse dieta Atkins (aceasta presupune un consum crescut de proteine si scazut de carbohidrati) si care dorea sa colaboreze cu coach-ul pentru a mentine dieta.

Am discutat despre necesitatea unui control medical, iar persoana in cauza a primit de la medic recomandari referitoare la alimentele indicate pentru necesitatile ei, si-a creat un set de reguli de alimentatie sanatoasa si am inceput sedintele de coaching pentru punerea in practica a noului program.

Medicul te poate sfatui in legatura cu frecventa meselor, caracterul lor periodic, aportul nutritiv si caloric al alimentelor in functie de stilul de viata, oportunitatea introducerii de exercitii fizice si alegerea acestora.

Stabileste-ti un program concret
Al doilea pas il reprezinta alcatuirea unui program individualizat, in care sa integrezi informatiile adunate despre dieta si exercitiul fizic. Din aceasta etapa, se poate incepe colaborarea cu coach-ul.

Impreuna, putem ordona aceste informatii pentru a-ti crea un program concret pe care sa-l urmezi. Initial, se vor stabili niste obiective clare, concrete si realiste. De exemplu, "vreau sa fiu intr-o forma fizica buna" e un deziderat vag, care poate sa semnifice altceva pentru fiecare dintre noi.

Pentru tine poate insemna ca vrei sa urci cinci etaje fara sa te opresti sa-ti tragi sufletul ori sa fii capabila sa alergi zece kilometri fara nici un efort.

Dupa stabilirea obiectivelor mari, putem trece la obiectivele pe termen scurt: ce urmeaza sa faci ca sa te apropii de indeplinirea obiectivelor (de pilda, merg la aerobic doua ore pe saptamana, miercuri si vineri, cumpar alimentele pentru dieta, imi respect programul de mese pe care l-am stabilit etc.).

O cura de slabire perfecta este aceea dupa care nu va mai trebui sa tii niciodata o alta cura de slabire, iar dieta perfecta este aceea care te poate insoti toata viata si de care uiti ca exista.

Pune-l in practica
In aceasta etapa se vad primele rezultate pozitive – scaderea in greutate -, dar si primele dificultati si abateri de la program. Aceste momente sunt cele mai delicate, fiindca unele persoane se demoralizeaza si au tendinta sa renunte.

Discutand cu coach-ul despre aceste lucruri, se pot lua masuri de contracarare a lor pe viitor. Trebuie retinut ca nimeni nu se asteapta de la voi sa fiti perfecte.
Si ca invatam cel mai mult din propriile greseli.

Mentine-l
Pasul patru este faza de mentinere. Persoana in cauza a slabit cat si-a dorit, a reusit sa-si schimbe stilul de alimentatie si de activitate fizica. Sedintele pot fi programate mai rar. Se decide si adaptarea dietei, ca sa se mentina greutatea. Se iau masuri pentru prevenirea recaderilor.

Diana Frazzei este psiholog si life coach. Ea se specializeaza in lucrul cu femei active, preocupate atat de succesul profesional in pozitii de conducere, cat si de o viata personala care sa le aduca implinire. Ea poate fi contactata prin intermediul firmei de coaching Seeds for Success, la adresa: info@eeds4success.ro.

Slabeste cu stil
In coaching exista mai multe stiluri de lucru, in functie de personalitate. Unele persoane prefera sa fie abordate de coach-ul lor in stilul unui adevarat antrenor, care formeaza sportivi de performanta; dar exista si persoane care isi doresc mai multa ingaduinta din partea acestuia.

Un alt criteriu de diferentiere este masura in care persoanele asociaza alimentatia si dieta cu celelalte aspecte ale vietii lor. De exemplu, exista femei interesate numai de problema alimentatiei.

Insa cele mai multe au observat ca modul lor de a se hrani era legat de anumite stari afective ori de alte particularitati psihologice. Un bun exemplu sunt persoanele care mananca in semn de raspuns la stres.

In asemenea situatii, se poate lucra si la gasirea unor metode alternative, mai bune, pentru a face fata stresului.

Text: Diana Frazzei.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Recomandari
Libertatea
Shtiu.ro
Publicitate
Diva Hair
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din Dieta