Ghid pentru o inima sanatoasa

Ghid pentru o inima sanatoasa

Colesterol marit, hipertensiune, infarct… Nu vrem sa te speriem, insa realitatea ne dovedeste ca bolile de inima reprezinta o amenintare! Din fericire, acum exista mijloace simple si eficiente de a le preveni.

Atunci cand a inceput sa simta dureri in piept, Mirela S. din Bucuresti, mama a doi copii, nu stia ca una dintre arterele ei coronare este obstruata. "Am ignorat durerea ani la rand", spune Mirela, acum in varsta de 41 de ani. Dupa un timp s-a dus la medicul de familie, iar acesta a trimis-o la un specialist cardiolog.

Electrocardiograma pe care a facut-o arata ca exista anumite deficiente in activitatea inimii sale, asa ca a fost nevoie sa faca si o angiograma (radiografie a arterelor coronare).

Medicul a descoperit ca Mirela avea artera coronara stanga serios ingustata si i-a spus ca putea oricand sa sufere un infarct miocardic. Singurul mod de a preveni drama era un by-pass aorto-coronarian, dar trebuia sa astepte doua luni pana la operatie.

"La 37 de ani inima mea era o bomba cu ceas"
Dupa o operatie reusita, Mirela spune ca viata ei a revenit la normal. "Iau zilnic aspirina si un medicament pentru reducerea colesterolului, trebuie sa merg regulat la controale, dar ma simt bine. Sunt dovada vie a faptului ca boala de inima nu trebuie sa fie o condamnare la moarte".

Din pacate, cazul Mirelei S. nu este izolat. Statistici medicale arata ca circa 63% dintre romani sufera de o afectiune cardiovasculara sau alta. Nu e de mirare atunci de ce bolile de inima raman "ucigasul" numarul 1 in lume, dar si la noi: circa 200.000 de romani cu varste peste 35 de ani mor anual din cauza acestor afectiuni.

Desi bolile cardiovasculare sunt considerate in continuare "masculine", realitatea ne dovedeste contrariul: din totalul deceselor provocate de aceste afectiuni 55% sunt femei; maladiile cardiace fac mai multe victime in randul femeilor decat cancerul de san. Se pare ca reprezentantele sexului frumos se cam neglijeaza: 65% dintre ele recunosc ca se preocupa mai mult de sanatatea membrilor familiei si a prietenilor decat de a lor.

In majoritatea cazurilor, bolile de inima au la origine factori de risc care pot fi preveniti: fumat, obezitate, hipertensiune. Totusi, o greutate ideala nu reprezinta o garantie a sanatatii inimii tale, mai ales daca ai o viata sedentara. Un studiu recent a dovedit ca persoanele slabe care nu fac exercitii fizice prezinta un risc

la fel de crescut de a avea colesterolul marit ca si persoanele supraponderale. A te feri de bolile cardiovasculare nu inseamna nici sa te sacrifici, nici sa aduci modificari majore stilului tau de viata. Iata cateva mijloace practice si eficiente care te ajuta sa ai o inima sanatoasa.

Controale periodice
Tensiune arteriala Hipertensiunea este o boala care adeseori nu se manifesta prin nici un simptom. Tocmai de aceea, de cele mai multe ori trece neobservata, fiind depistata intamplator si destul de tarziu. Studiile arata ca numai 12% dintre femei cunosc valoarea normala a tensiunii arteriale (sub 140/90).

O persoana sanatoasa ar trebui sa-si verifice tensiunea arteriala cel putin o data pe an. Asadar, nu neglija vizita la medicul de familie. Pe de alta parte, iti poti masura si singura tensiunea, iar ca sa poti face asta trebuie sa iti cumperi un tensiometru digital.

Colesterol Colesterolul rau (numit LDL) se depune pe peretii arterelor coronare, impiedicand buna irigare cu sange a inimii. Colesterolul bun (HDL) recupereaza surplusul de colesterol din celule si il readuce la ficat, pentru a fi distrus. Valoarea normala a colesterolului se situeaza intre 150 si 200 mg/dl.

Fa miscare!
Persoanele sedentare sunt de doua ori mai expuse riscului de a suferi de o afectiune coronariana decat cele active.
Asculta muzica. In fiecare dimineata poti face, timp de cateva minute, sarituri usoare pe loc, in ritmul muzicii de la radio. Exerseaza pana cand simti ca ti se taie respiratia – acest gen de antrenament este excelent pentru inima.

Iesi la plimbare. Ar fi ideal sa faci asta zilnic, dar nu este rea nici o plimbare de 30-45 de minute de trei ori pe saptamana.
Fa dragoste! Femeile care fac sex cel putin o data pe saptamana au un nivel mai ridicat de estrogen, hormon care joaca un rol important in mentinerea sanatatii aparatului cardiovascular si care reduce nivelul colesterolului rau (LDL).

Trei modalitati placute si eficiente de a-ti pastra inima sanatoasa sunt si extrem de accesibile: sexul, ciocolata si plimbarile in aer liber.

Esti ceea ce mananci
Mananca acasa. Nutritionistii au ajuns la concluzia ca persoanele care iau masa in oras de cel putin patru ori pe saptamana sunt mai expuse riscului de a suferi de hipertensiune si de a avea colesterolul marit decat cele care prefera sa manance mancare gatita acasa.

Nu uita de peste! Ai grija sa mananci peste cel putin o data pe saptamana, mai ales ton, sardele, somon, heringi. Carnea de peste contine acizi grasi Omega 3, care ajuta la normalizarea valorii colesterolului si reduc cu 30% riscul infarctului de miocard. Daca nu iti place pestele, apeleaza la un supliment nutritiv cu Omega 3.
Bea ceai. Cu patru cesti de ceai negru pe zi vei reusi sa reduci cu 50% riscul unui atac de cord, spun cercetatorii. Ceaiul negru (dar si cel verde) contine substante antioxidante, care ne protejeaza de efectele novice ale radicalilor liberi.

Usturoi in mancare Binefacerile usturoiului sunt deja cunoscute. Intre acestea se numara si capacitatea sa de a ne feri de bolile de inima. Adauga usturoi la mancare ori de cate ori e posibil sau, si mai bine, consuma-l crud. Daca te deranjeaza mirosul, foloseste capsulele cu extract de usturoi.

Antioxidanti Vitaminele C si E sunt renumite pentru proprietatile lor antioxidante, substante care protejeaza aparatul cardiovascular. Alimente bogate in vitamina C: coacaze negre, grepfrut, varza de Bruxelles, ardei gras, patrunjel, macese, lamaie. Altele – arahide, alune, nuci, migdale, coacaze negre, uleiuri din seminte, germeni de cereale – sunt bogate in vitamina E.

Adopta dieta mediteraneana. Bogata in ulei de peste, peste, fructe si legume, dieta mediteraneana scade cu 15% riscul aparitiei unei boli cardiovasculare.
Grepfrut la micul dejun Alege grepfrut rosu. Se pare ca persoanele care au mancat cate un grepfrut rosu pe zi timp de 30 de zile au avut nivelul lipidelor din sange mult scazut.

Fara vicii!
Scapa de kilogramele in plus. Daca esti supraponderala, vei fi mult mai expusa riscului unui atac de cord decat o persoana cu greutate normala. Asadar, actioneaza!

Renunta la fumat. E foarte greu, dar poate te va convinge faptul ca un fumator este de cinci ori mai expus unui infarct la varsta de 30-40 de ani decat un nefumator.

Evita carnea rosie. Este bogata in sodiu, o substanta ce are ca rezultat cresterea tensiunii tale arteriale.
Evita bauturile care contin cola. Mai ales daca bei cafea; cofeina duce la cresterea tensiunii arteriale.

Rasfata-te!
Un pahar cu vin pe zi Vinul rosu e bogat in flavonoide (impiedica depunerea de grasimi pe vasele de sange). Un pahar cu vin pe zi reduce cu peste 30% riscul de a suferi un infarct. Important: vinul trebuie baut la masa si nu intre mese!

Indulceste-te cu ciocolata! Ciocolata neagra (sortiment care contine cel putin 60% cacao) ajuta la reducerea riscului bolilor cardiovasculare. Un studiu efectuat de un grup de cercetatori italieni a demonstrat ca persoanele hipertensive care au consumat timp de 15 zile cate 30-40 g de ciocolata neagra au reusit sa isi scada semnificativ valoarea tensiunii arteriale in acea perioada.

Dormi mai mult.
Femeile care obisnuiesc sa doarma cel mult cinci ore pe noapte prezinta un risc cu 39% mai mare de a dezvolta o maladie cardiaca decat cele care dorm opt ore pe noapte.

Nu te neglija!
Iata ce trebuie sa faci ca sa nu iti creasca nivelul colesterolului.
Asculta muzica clasica. Simfoniile lui Beethoven au un efect de reglare a ritmului cardiac similar cu cel al medicamentelor betablocante!
Nu lucra peste program. Stresul dubleaza riscul aparitiei maladiilor cardiovasculare. Daca obisnuiesti sa lucrezi peste program, inseamna ca ritmul tau de viata este mai intotdeauna alert, ceea ce iti sporeste nivelul de stres.

Gustari inteligente
Mere Mancand cate un mar la gustarea de dimineata sau la cea de dupa-masa vei reusi, in doar cateva saptamani, sa reduci substantial nivelul colesterolului rau.

Nuci In loc sa devorezi un hamburger, rontaie cateva nuci sau migdale, care sunt bogate in vitamina E.
Banane Cercetarile dovedesc ca, mancand doua banane pe zi, poti sa reduci cu 10% valoarea tensiuunii tale arteriale.

Suc de rosii Un pahar cu suc de rosii poate inlocui cu succes o gustare. Este sanatos (contine antioxidanti), energizant si satios.

Secrete mici, efecte mari
Presara scortisoara in cafea. Este suficienta o jumatate de lingurita pe zi din aceasta mirodenie pentru a-ti scadea nivelul colesterolului nociv si a face ca sangele sa fie mai putin vascos.

Adauga in sandvis o rosie taiata felii. Daca tot obisnuiesti sa mananci zilnic un sandvis, de ce sa nu il transformi intr-o metoda hranitoare de a-ti proteja inima?!

Rosiile sunt bogate in antioxidanti, care sunt foarte importanti in prevenirea maladiilor cardiovasculare. Daca respecti zilnic aceasta regula nescrisa, vei reduce cu peste 30% riscul aparitiei unei afectiuni cardiace.

Foloseste ata dentara. Persoanele care au gingiile bolnave sunt mai expuse riscului de a suferi de ateroscleroza. Folosirea regulata a atei dentare ajuta la mentinerea igienei dentare si previne imbolnavirea gingiilor. Sigur, asta nu exclude vizita periodica la medicul stomatolog.

Acum au alt stil de viata
"Rezultatele testului au fost socante"
Abia in momentul in care mama ei a fost internata in spital cu diagnosticul de angina, Paula Stanescu si-a dat seama ca, de fapt, si sanatatea ei era in pericol.

"Nivelul de colesterol al mamei era de 21, fata de 4 cat este normal", povesteste Paula, in varsta de 34 de ani, director de marketing al unei firme din Brasov. "Imediat, mi-am facut si eu colesterolemia (analiza nivelului de colesterol din sange -n.r.) si am fost socata sa constat ca si colesterolul meu se afla la o valoare greu de crezut: 10,4."

Paula a fost diagnosticata de medicii cardiologi cu hipercolesterolemie familiala, o forma particulara de afectiune cardiaca in care organismul nu elimina colesterolul din sange in mod normal, ceea ce mareste considerabil riscul unui atac de cord. "Pentru mine a fost un semnal de alarma serios", recunoaste Paula, care a si inceput imediat dupa aceea un tratament recomandat de medic, menit sa-i reduca nivelul de colesterol din sange.

"La scurt timp, am si inceput sa fac cateva schimbari majore in stilul meu de viata, care sa ajute la reducerea colesterolemiei. De cateva ori pe saptamana fac un program de exercitii recomandat de medic si am incetat sa mai adaug sare in mancare."

"Teama pentru propria-mi sanatate mi-a schimbat viata"
Cand in urma cu un an Elena Moise (39 de ani) a inceput sa se planga de serioase dureri de cap, medicii au crezut initial ca ar putea fi vorba de un anevrism cerebral. "In ciuda faptului ca diagnosticul prezumtiv nu s-a confirmat, posibilitatea unei astfel de maladii m-a speriat foarte tare si, recunosc, acesta a fost impulsul de care am avut nevoie ca sa trec la un alt stil de viata.

Unul mai sanatos si mai protector pentru organismul meu. Ca atare, am inceput sa fac exercitii fizice, imi fac timp pentru gimnastica la sala si reusesc sa rup cel putin o jumatate de ora pentru jogging in aer liber, fie ca este iarna, fie ca e vara."

In perioada de "stres medical" prin care a trecut, Elena si-a verificat si nivelul de colestrol si a constatat ca avea valoarea 6,5, fata de 3 cat fusese cu cativa ani in urma, la o verificare de rutina a starii de sanatate.

"Prima masura a fost sa incerc sa scad nivelul colesterolul rau – cu rezultate bune, zic eu. De cand am inceput sa fac schimbari in stilul meu de viata, colesterolul a inceput sa scada, iar eu am mai multa energie si pofta de viata. Acum mergem cu totii la plimbare in aer liber, iesim in fiecare weekend si mancam sanatos."

Text: Simona Ciltan

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate