De vorbă cu medicul ortoped Vlad Predescu: Alergatul, beneficii și limitări

alergare beneficii
Jogging-ul este, poate, cea mai la îndemână activitate sportivă. Nu ai nevoie de abonamente costisitoare la sală și, în plus, obții un maximum de beneficii căci acest sport pune în mișcare toată musculatura.  
Poate fi practicat la orice vârstă, deși, la vârste mai înaintate, există anumite limitări. Din fericire, există și alternative la jogging pentru persoanele care nu-l pot practica din motive de sănătate. Dr. Vlad Predescu, medic primar ortopedie şi traumatologie, ne-a vorbit despre beneficiile alergatului, despre riscurile asociate, despre prevenirea accidentelor, despre alternativele la jogging, dar și despre artroză, o boală care, din cauza stilului de viață nesănătos, ia amploare și în rândul tinerilor.

Semne care indică degradarea articulațiilor

Există riscuri asociate jogging-ului?

Jogging-ul, asemenea oricărui sport, poate prezenta atat benefici cat si riscuri, în condițiile în care nu este practicat în mod corespunzător, atunci cand exista probleme de sanatate si mai ales afectiuni articulare pentru care nu există un aviz al medicului.

Vara a început și, în acest sezon, antrenamentele de orice fel sunt mult mai intense, ceea ce poate dauna, mai ales în cazul unor temperaturi foarte ridicate. Rezistența la căldură depinde foarte mult de starea noastră de sănătate și de capacitatea de efort. După primele serii de alergări, pot aparea uneori dureri la nivelul plantei piciorului, articulațiilor genuchiului si gleznei și chiar mărirea în volum a lor.

Acestea ar trebui să fie printre primele semnale care să ne ridice semne de intrebare asupra stării de sănătate a articulațiilor și să ne trimită spre un medic specialist ortoped pentru o evaluare generală.

Cum pot fi evitate accidentările provocate de alergare

 Cum putem preveni eventualele accidentări atunci când alergăm?

În sezonul cald, alergările mult prea intense pot duce la o alterare rapidă a stării de sănătate, care sunt asemanatoare simptomelor unei insolației. Este foarte important cum vă programați exercițiile fizice în zilele foarte caniculare și, totodată, cum vă alimentați.

Este de preferat ca exercițiile fizice și jogging-ul să fie efectuate dimineața sau seara, pentru a evita partea caniculară a zilei. Ce nu trebuie să uităm e să ne hidratăm corespunzător, deoarece transpirația este, în realitate, un mecanism de apărare a organismului în fața temperaturilor foarte mari și a efortului, tendința corpului nostru fiind să reducă forța mulsculară și viteza de contracție a mușchilor, pentru a limita producerea suplimentară de căldură.

Această reacție de apărare a creierului face parte din sistemul nostru de apărare, de aceea, la începutul alergărilor, este bine să pornim cu exerciții ușoare, de adaptare. Nu este cazul să forțăm organismul pentru că atunci șansele de accident cresc substanțial.

Citește și Entorsa de gleznă

Ce sfaturi le-ați da celor care vor să se apuce acum de sport?

Sa îl practice cât de des este posibil și să se bucure de fiecare moment în care fac sport!  Mișcarea contribuie cel mai mult la întărirea sistemului osos și ne ajută să avem o sănătate de fier. Alături de aceasta, o alimentatie bogată în lactate și fructe duce la un sistem osos corect dezvoltat.

Problema este legată de momentul în care ne hotărâm să ne apucăm de sport. Ideal este să se înceapă din copilărie și, atunci, adultul va fi armonios dezvoltat. Pentru adulții care se apucă acum de sport este important ca, la început, să îl practice cu ponderație, pentru ca organismul să se poată adapta la efort și la noul stil de viață.

Deci, apucați-vă de sport cât mai repede posibil și nu neglijați această activitate importanta din viața dumneavoastră.

Citește și Ce sunt cârceii și cum poți scăpa de ei

Alergatul, beneficii pentru sănătatea fizică și psihică

Cât de important este jogging-ul pentru sănătate?

Aș putea spune că orice sport este extrem de important, iar jogging-ul ne este foarte la îndemănă, mai ales că poate fi practicat de oricine, oriunde. Sistemul osos și cel musular au nevoie de antrenament ca să poată funcționa la parametrii optimi. Iar acest antrenament se poate realiza, spre exemplu, prin alergare zilnică, bine dozată, adaptată capacității noastre de efort.

În afară de efectul pe care îl are asupra scăderii în greutate, jogging-ul are și alte benefici precum: prevenirea pierderii densității osoase și a tonusului muscular, eliberarea de stres, antrenarea minții, îmbunătățirea coordonării corporale și creșterea stimei de sine.

Mai mult, prin creșterea ritmului cardiac, jogging-ul protejează împotriva hipertensiunii arteriale și la menținerea unei greutăți optime.

Și să nu uităm un lucru foarte important: mișcarea stimulează secreția de endorfine, așa zișii hormoni ai fericirii, cei care ne induc starea de bine.

Ce alternative sunt atunci când nu poți alerga? Ce sugestii aveți în astfel de cazuri?

În mod normal, o recomandare de evitare a alergatului poate fi dată de de medic, din diferite motive. Dacă sunt probleme articulare, putem recomanda sporturi care presupun o presiune mai mică asupra sistemului osteo-articular.

Înotul ar fi în capul listei de recomandări, cu beneficiile pe care le cunoaștem cu toții. Gimnastica în bazin și mersul pe bicicletă sunt alte câteva alternative pentru persoanele care nu pot face jogging.

Artroza, o afecțiune care nu-i mai ocolește nici pe tineri

Boala articulațiilor ia amploare și în rândul tinerilor. Din ce cauză apare și cum putem evita artroza?

Așa cum este de așteptat, cele mai întâlnite probleme sunt legate de patologia genunchiului, pe primul plan situându-se leziunile ligamentare și cele meniscale. În majoritatea cazurilor, primul simptom este durerea acută, durere care, în mod normal, ar trebui să ne trimită la medic.

În alte situații, semnalele pe care corpul le transmite sunt neglijate, din cauza faptului că pacientul speră ca acele dureri vor trece de la sine. O atitudine complet greșită, întrucât aceste leziuni nediagnosticate la timp si netratate la timp vor duce la degradarea lentă și ireversibilă a articulației genunchiului.

Când lucrurile se agravează, putem vorbi de artorză, apar dureri din ce în ce mai intense și persoana respectivă se află în imposibilitatea să mai facă sport. Din punct de vedere statistic, pot spune că obezitatea duce, aproape întotdeauna, la artroză, cu toate efectele negative pe care această boală le manifestă.

Citește și Durerile de genunchi și gonartroza

Apariția artrozei poate fi evitată printr-un stil de viață sănătos, ceea ce presupune o alimentație corespunzătoare, menținerea greutății corporale cât mai aproape de normal, menținerea sub control a bolilor inflamatorii articulare la persoanele care au aceste probleme și, nu în ultimul rând, prin mișcare.

medic ortoped vlad predescu
Vlad Predescu, medic primar ortopedie şi traumatologie la Spitalul Euroclinic şi Spitalul Clinic de Urgenţă „Sf. Pantelimon”, doctor în ştiinţe medicale, membru al Academiei Americane de Ortopedie și membru al Societăţii Europene de Chirurgie a Genunchiului şi Medicină Sportivă.
A consemnat: Oana Anghel
Foto: 123rf, PR
Loading...
Recomandari
Libertatea
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate