Cum treci peste un divorț? Ce simți după separarea de persoana iubită

Fiecare dintre noi se confruntă la un moment dat în viață cel puțin cu o despărțire de persoana iubită. Oricum ar fi, acest moment nu este deloc ușor, iar modalitatea prin care vei trece peste acest eveniment nefericit este aproape direct proporțională cu gradul de atașament față de persoana iubită. Fără îndoială, cea mai grea despărțire este divorțul, mai mai ales atunci când există și copii la mijloc.

Chiar dacă aparent, în practică poate fi destul de ușor ca doi oameni să se despartă în mod efectiv, mai grele vor fi momentele de după divorțul propriu zis. Acest lucru poate fi valabil pentru ambi parteneri.

Dacă și tu ai trecut printr-o despărțire sau un divorț, atunci este posibil să te confrunți cu o mulțime de sentimente și emoții, uneori contradictorii, cărora s-ar putea să nu le faci față. Indiferent de motivele despărțirii, separarea este dificilă și te poate afecta pe termen lung. Ideea este să nu îți negi emoțiile, mai degrabă ar trebui să le înțelegi și să le accepți, pentru că sunt doar niște etape. Trebuie să urmezi câțiva pași simpli care te vor ajuta să faci față cu ușurință activităților zilnice pe care le vei avea de făcut în această.

După divorț, multe lucruri se vor schimba în viața ta, unele imediat, iar altele ceva mai târziu.

Ce vei simți după divorț?

Separarea este pierderea unei relaţii importante, și în general, oamenii nu plănuiesc așa ceva pentru viața lor. Sentimentele puternice sunt naturale și pot varia de la furie, frică, gelozie, anxietate, tristeţe, incertitudine, vină, ruşine şi singurătate, la uşurare, entuziasm, speranţă şi chiar fericire, conform divorcejourney.ro. Mai mult, poţi descoperi că oscilezi de la un sentiment la altul.
Sau poţi simţi anumite emoţii mai mult decât altele. Acest lucru este normal şi se va îmbunătăţi în timp.

Care sunt etapele suferinţei

Acestea sunt câteva lucruri pe care le poţi simţi în timp ce treci peste suferinţă. E posibil să treci prin toate etapele sau doar câteva, iar ordinea lor poate fi diferită. Până te vei simţi mai bine, este important să încerci şi să lucrezi cu emoţiile tale într-o manieră care să reprezinte un exemplu pozitiv pentru copiii tăi. Acest lucru te poate ajuta pe tine şi pe copiii tăi să va ajustaţi schimbărilor din viaţa voastră. De exemplu, chiar dacă eşti nervos, nu îţi critica fostul partener în faţa copiiilor tăi. Găseşte alte modalităţi prin care să-ţi exprimi suferinţa, cum ar fi activităţi fizice sau consiliere.

De asemena, poţi oscila inainte şi înapoi printre sentimente. Orice ai simţi, e bine să ştii că acele sentimente nu sunt de lungă durată. Tu şi fostul tău partener veţi trece probabil prin aceste etape în momente diferite. De obicei, partenerul care decide să încheie relaţia trece prin ele mai devreme, pentru că el a început procesul de suferinţă mai devreme. De aici a pornit probabil și dorința despărțirii. Iată ce poți să simți după divorț!

Negare

  •  Acesta este un lucru temporar
  • Noi nu divorţăm de fapt
  • Se va răzgândi
  • Negarea este un mecanism natural de apărare, pe care îl folosim pentru a ne proteja de momentele traumatice din viaţa noastră. Cu timpul, negarea poate fi înlocuită de acceptare.

Furie

  • Totul este din vina ta
  • Eu nu merit asta
  • Lucrurile sunt mai bune pentru tine decât sunt pentru mine
  • Furia este o reacţie normală la încheierea unei relaţii importante din viaţa ta. Uneori, furia poate ascunde senzaţia de pierdere sau dezamăgire la finalul relaţiei tale. Să fii nervos e ok, atâta timp cât nu îţi controlează comportamentul. Dacă furia ta este covârşitoare, încearcă să ceri ajutor oamenilor din jurul tău, pentru a face activităţilor zilnice.

Mare atenție! Este normal ca unul sau ambii părinţi să simtă mânie faţă de celălalt. Dar amândoi aveţi responsabilitatea să va protejaţi copilul de furie şi conflict. Dacă tu sau copilul tău aţi fost abuzaţi sau nu va simţiţi în siguranţă lângă celălalt părinte, trebuie să puneţi siguranţa pe primul loc şi să creaţi un plan de siguranţă. Trebuie să îţi protejezi copiii şi pe tine. Dacă eşti într-un pericol iminent, sună la poliţie. Dacă ai ameninţat celălalt părinte sau simţi accese de furie faţă de el, ai nevoie de ajutor. Vorbeşte cu un consilier, cineva mai în vârstă sau în care ai încredere. Este de asemenea, important să ceri ajutor dacă furia intervine în activităţile tale zilnice.

Negociere

  • Dacă încerci tu, o să încerc și eu mai mult
  • De ce nu încercăm din nou – nu o să te mai critic
  • De multe ori, oamenii care se separă fac promisiuni în încercarea de a salva relaţia. Aceste promisiuni includ:
    • cheltuirea mai puţinor bani
    • a se lasă de băut sau de jocuri de noroc
    • a nu mai face anumite lucruri pe care partenerul le consideră agasante
  • Cu toate acestea, de cele mai multe ori, aceste încercări de negociere nu sunt eficiente. Pot avea doar efectul ca unul sau ambii parteneri să se simtă prost.

Depresie

  •  Nimănui nu îi pasă de mine
  • Mă simt atât de trist şi singur
  • Este foarte comun ca cineva să se simtă deprimat după separare sau divorţ. Câteva dintre simptomele depresiei sunt:
    ■ schimbări ale somnului (de exemplu, să dormi foarte mult în timpul zilei sau să nu poţi dormi noaptea)
    ■ schimbări ale apetitului (să mănânci prea puţin sau prea mult)
    ■ abuzul de alcool sau droguri
    ■ gânduri negative recurente
    ■ dificultate în concentrare
    ■ să te simţi anxios, vinovat, neimportant, pesimist
    ■ să nu te bucuri de activităţi la fel cum te bucurai înainte

Majoritatea oamenilor care se separă sau divorţează spun că aceste sentimente se ameliorează în timp. Dacă te simţi deprimat, cere ajutor. Poţi vorbi cu oameni precum un consilier, doctorul tău sau un sfătuitor religios. Sau poţi suna la un număr de urgenţe în astfel de situaţii. Caută “număr urgenţe depresie” şi numele oraşului în care te afli. Dacă ai gânduri de a te răni pe tine sau pe alţi, caută ajutor urgent. Nu e nicio ruşine în a cere ajutor. Te va ajuta să fii un părinte mai bun.Dacă tu şi partenerul tău chiar credeţi că va puteţi împaca, ar fi o idee bună să mergeţi la terapie de cuplu. Va poate ajuta să înţelegeţi şi să rezolvaţi problemele care v-au adus în acest punct. Aveţi grijă ce le spuneţi copiilor despre această perioadă. Copiii voştri pot fi induşi în eroare dacă lucrurile par a reveni la normal, dar apoi decideţi să divorţaţi oricum.

Acceptare

  • Ok, am înţeles că se vor schimba lucrurile
  • Mariajul nostru s-a terminat, e timpul să merg mai departe
  • Nu-mi place, dar e timpul să accept situaţia
  • Prin acceptarea separării sau a divorţului, conştientizezi că într-adevăr se întâmplă şi nu poţi schimba asta. Nu înseamnă întotdeauna că eşti mulţumit cu asta. Înseamnă că eşti pregătit să
    mergi mai departe cu viaţa ta. Este important să accepţi separarea sau divorţul pentru a putea construi un alt tip de relaţie cu celălalt părinte. Noua voastră relaţie se va concentra pe ce este
    mai bine pentru copiii voştri.Trebuie să ai grijă de tine pentru a fi îndeajuns de puternic încât să îţi ajuţi copiii în acest proces de separare sau divorţ.

Iată câteva sfaturi care te-ar putea ajuta în această perioadă!

  • Ai răbdare cu tine. Primul an de după separare este adesea cel mai dificil deoarece te confrunţi cu multe decizii şi schimbări. Unii experţi afirmă că poate dura şi doi-trei ani pentru a-ţi reveni complet după schimbare.
  • Recunoaşte-ţi că este în regulă să ai asemenea sentimente.
  • Caută ajutor. Prieteni, familie şi experţi în domeniu, cum ar fi consilierii, te pot ajuta.
  • Ai grijă de sănătatea ta. Încearcă să mănânci sănătos, să dormi bine şi să faci sport.
  • Separarea sau divorţul reprezintă un capitol încheiat din viaţa ta, dar şi începutul unuia nou. Acest lucru poate reprezenta o şansă să încerci lucruri noi. De exemplu, poţi încerca un sport nou sau te poţi înscrie într-un grup social.
  • Întreabă-te: Cum mă descurc cu această separare sau divorţ?
  • Este important să analizezi cum te simţi şi cum te descurci.

Întreabă-te următoarele lucruri:

  1. Ce simt? Simt furie, tristeţe, anxietate, bucurie?
  2. Unde sunt în procesul de suferinţă? Sunt în etapă de negare, furie, negociere, depresie sau acceptare?
  3. Ce fac pentru a face faţă acestor sentimente?
  4. Ce altceva aş putea face pentru a mă ajuta cu acest proces? (De exemplu, aş putea vorbi cu un prieten, aş putea citi, face voluntariat, m-aş putea înscrie într-un cor, vorbi cu un consilier, m-aş putea înscrie într-un grup de suport, face sport, începe un nou hobby?)
  5. Cum mi-ar plăcea să arate viaţa mea într-un an? Sau în cinci ani? Ce trebuie să fac pentru a ajunge acolo?

Foto: 123rf.com

Mihaela Tudor

Citește și:

Divorţul când sunt copiii la mijloc

“Mami, tati, divorțați?” Nevoile copilului în timpul unui divorț

Divorţăm sau rămânem împreună? 

Loading...
Recomandari
Libertatea
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Dragoste & Sex