Boboteaza, ziua când a fost botezat Iisus în apa Iordanului. Tradiții și superstiții de Bobotează
:contrast(8):quality(75)/https://www.avantaje.ro/wp-content/uploads/2018/01/tradiții-și-superstiții-de-Bobotează.jpg)

Anual, pe data de 6 ianuarie, creștinii prăznuiesc Botezul Domnului, sărbătoare cunoscută în popor drept Bobotează. Iată care sunt cele mai comune tradiții și superstiții de Bobotează, pe care credincioșii le respectă an de an.
Boboteaza este sărbătorită la 6 ianuarie şi, împreună cu ziua Sfântului Ioan Botezătorul, prăznuit în 7 ianuarie, marchează finalul perioadei de 12 zile a sărbătorilor de iarnă, care încep în Ajunul Crăciunului. De Bobotează şi de Sfântul Ioan, în funcţie de fiecare zonă a ţării, se colindă, se fac farmece, se prezice viitorul în noul an, fetele pun busuioc sub pernă ca să îşi viseze ursitul, iar bărbaţii se întrec înot pentru a scoate crucea aruncată de preot în apă.
Ce este Boboteaza
Boboteaza este una dintre cele 12 sărbători religioase importante de peste an. Sărbătoarea amintește de Botezul lui Hristos în apa Iordanului, înainte ca acesta să pășească pentru prima dată în lume. Boboteaza este cunoscută și sub denumirile de Epifanie, Teofanie sau Aratarea Domnului.
Botezul Domnului este prezentat de toți evangheliștii. Matei povestește cum Domnul Iisus Hristos a venit din Galileea la râul Iordan, unde boteza Ioan Botezătorul, și i-a cerut acestuia să-L boteze și pe El. Conform evanghelistului Matei, Ioan I-ar fi zis Mântuitorului: „Eu am trebuință să fiu botezat de Tine și Tu vii la mine” (Matei 3, 14). Răspunsul lui Iisus a fost că așa se cuvine.
Citește și Lucruri mai puțin știute despre Bobotează
Botezul Domnului este o manifestare a Treimii: Fiul se botează în Iordan de către Ioan, Duhul Sfânt se coboară asupra lui Iisus luând înfățișarea unui porumbel, iar Tatăl din cer Îl declare Fiul Său.
Principalele tradiții și superstiții de Bobotează
În ziua de Bobotează, preotul împreună cu credincioșii merg către cea mai apropiată apă pentru a săvârși slujba Sfințirii Apelor. La sfârșitul slujbei, preotul aruncă o cruce de lemn în apă, iar bărbații se aruncă după ea. Se zice că cel care reușește să recupereze crucea din apă va avea noroc tot anul.
De asemenea, se mai spune că toate apele sunt sfințite în urma acestei slujbe. Din acest motiv, femeile nu au voie să spele rufe nici în ziua de Bobotează și nici în următoarele opt zile, până la sfârșitul praznicului.
Despre apa sfințită de Bobotează (agheasmă mare) se crede că are puteri miraculoase și că nu se strică niciodată vreodată. Agheasma mare nu se bea decât pe parcursul celor 8 zile care urmează sărbătorii Botezului Domnului. Se ia dimineața, pe stomacul gol.
Citește și De ce nu se strică niciodată apa sfințită? Trebuie să ai mereu în casă o sticlă cu agheasmă
În ziua de Bobotează nu este bine să te cerți și nici să dai obiecte sau bani cu împrumut, pentru că vei sărăci.
Fetele nemăritate își pot afla ursitul în noaptea de Bobotează
Una dintre cele mai comune tradiții de Bobotează este aflarea ursitului de către fetele nemăritate. În noaptea de 5 spre 6 ianuarie, acestea trebuie să-și pună busuioc sub pernă și să-și lege un fir roșu de mătase la degetul inelar pentru a-și visa ursitul.
Tradiția mai spune că tinerele care cad pe gheață în ziua de Bobotează se vor mărita în cursul acelui an.
Una dintre cele mai cunoscute superstiții face referire la faptul că animalele din ogradă prind glas omenesc la miezul nopții și că dezvăluie locurile în care sunt ascunse comorile.
Rugăciunea pe care trebuie să o spui în Ajunul Bobotezei
`Doamne Iisuse Hristoase, Fiule al lui Dumnezeu, Unule născut din Tatăl mai înainte de toti vecii, Lumină din Lumină, care luminezi toate, care nestricat Te-ai întrupat din Preasfânta Fecioară Maria și ai venit în lumea aceasta pentru mântuirea noastră. Tu însă nu ai răbdat să vezi neamul omenesc muncit de diavolul şi pentru aceasta în luminată zi a Dumnezeieștii Tale Arătări ai venit la Iordan la păcătosi și la vameși ca să
Te botezi de la Ioan, fără de păcat fiind, ca să împlineşti toată dreptatea şi să speli în apele Iordanului păcatele întregii lumi ca un Miel al lui Dumnezeu, să le iei asupra Ta şi să ne mântuieşti cu Cinstit Sângele Tău. Pentru aceasta Te-ai afundat în apele Iordanului, ai deschis cerul cel închis de Adam şi Duhul Sfânt a venit peste Tine ca un porumbel.
Tu ai luminat şi ai îndumnezeit firea noastră şi Dumnezeiescul Tău Părinte Ti-a vestit bunăvoirea Sa, pentru că ai implinit voia Lui şi ca un om ai primit păcatele şi prin junghiere Te-ai gătit, după cum Tu Însuţi ai grăit: Pentru aceasta Mă iubeşte Tatăl, pentru că Eu Îmi pun sufletul, ca iarăsi să-L primesc’ şi, astfel, în această prealuminată zi, Tu, Doamne, ai pus începutul mântuirii noastre.
Pentru aceasta toate puterile cereşti se bucură si toată făptura se veseleşte, asteptând slobozire din stricăciune zicând: A venit luminarea, s-a aratat harul si izbăvirea, lumea se luminează si oamenii se umplu de bucurie. Să se veselească acum cerul si pământul si toată lumea să se bucure, râurile să salte, izvoarele, lacurile, adâncurile si mările să dăntuiască, că prin Dumnezeiescul Botez astăzi s-a sfinţit firea lor.
Să se bucure astăzi şi adunarea oamenilor, că firea lor capătă astăzi starea cea dintâi si toti să cânte cu bucurie: Este timpul Arătării lui Dumnezeu. Veniti cu mintea la Iordan să vedem privelişte mare: Hristos vine spre Botez, Hristos vine la Iordan, Hristos îngroapă în apă păcatele noastre, Hristos merge să caute oaia cea rătăcită şi o găseşte şi o duce în rai’.
Această taină Dumnezeiască păzind, iubitorule de oameni, Doamne, învredniceste-ne pe noi, cei ce însetăm după glasul Tău, să venim la Tine, Izvorul cel pururea dătător de viaţă, să scoatem apa harului Tău şi iertarea păcatelor şi să trăim în veacul de acum în curătie si feciorie, în dreptate si cucernicie, aşteptând nădejdea cea fericită si arătarea slavei Tale, a Marelui Dumnezeu şi Mântuitorului nostru, pentru că nu ne mântuieşti numai după faptele noastre, ci cu marea Ta milostivire si cu înnoirea Sfântului Tău Duh, în baia nasterii din nou, ca îndreptaţi cu harul Tău să fim moştenitori ai vieţii veşnice în împărătia Ta, unde ne învredniceste să slăvim, împreună cu toţi sfinţii, Preasfântul Tău Nume cu Părintele Tău fără de Început şi cu Preasfântul şi Bunul si de Viată Făcătorul Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.~
Citește și În Ajun de Bobotează se mănâncă varzări de post, cu varză acră
Practici populare de purificare specifice Bobotezei
- Cunoaștem, cu siguranță, o mulțime de tradiții și obiceiuri de Bobotează, cum ar fi obiceiul punerii sub pernă a busuiocului de către fetele mari în scopul visării ursitului în noaptea dinaintea Bobotezei sau cel al întrecerii înot a bărbaților pentru a recupera din ape o cruce aruncată de un preot.
- Puțini știu însă că, în anumite zone al țării, această sărbătoare este momentul în care au loc anumite practici de alungare a duhurilor rele și de purificare a spațiului.
- Spre exemplu, în unele zone din Bucovina, purificarea aerului se face prin foc, imediat după sfințirea apei de către preoți. Astfel, după ce pleacă de la Sfânta Liturghie, tinerii se retrag în locuri mai înalte și aprind ruguri. În jurul acestora, băieții și fetele de măritat cântă și dansează. Când flăcările se domolesc, sar peste foc, având credința că doar așa vor fi ocoliți de boli.
- La plecare, iau cărbuni încinși cu care afumă casele, ogrăzile și grădinile, pentru ca acestea să fie ferite de primejdie, de pagubă, iar pomii să fie rodnici.
- Tot în Bucovina, unde Boboteaza ține 3 zile, vecinii se colindă reciproc, iar tinerii mascați în babe și moși colindă casele unde știu că se află fete de măritat. Acest tip de colind este o reminiscență a unor practici fertilizatoare.
Sursa: crestinortodox.ro
Sursa foto: shutterstock.com