Alina Cheleș, Managing Director DSV Solutions: „Liderii se definesc în criză, ei găsesc oportunități de a crește și de a inova tocmai în aceste perioade”

Alina Cheleș a preluat în 2021 managementul companiei de logistică și transport național DSV Solutions, parte a gigantului DSV, una din cele mai mari companii de transport și logistică din lume.
Alina este apreciată ca fiind una dintre cele mai puternice și, totodată, discrete prezențe din piața de logistică. Cu o experiență de 20 de ani în domeniul financiar în echipa DSV, Alina aduce cu sine o perspectivă de 360 de grade asupra businessului de logistică, având ca obiective principale, creșterea sustenabilă a afacerilor, îmbunătățirea continuă a serviciilor și dezvoltarea portofoliului de clienți, totodată oferind oamenilor un loc de muncă motivant, în care fiecare angajat are oportunități egale de a-și dezvolta talentul.

De la stânga la dreapta: Adelina Badea – CEO Mobexpert; Monica Dinu – Managing Partner Old Team; Ana Dumitrache – Managig Director CTP România; Delia Dinu – Chief Operations Officer Sezamo; Alina Cheleș – Managing Director DSV Solutions; Luiza Novac Nomicos – Managing Director Whirlpool România & Bulgaria.

DSV Solutions, compania pe care o conduce este formată dintr-o echipă omogenă de 350 de colegi, oferă servicii logistice integrate pentru peste 40 de clienți din diferite industrii în peste 120.000 mp de centre logistice clasa A din România. A ne conduce afacerile cu integritate, respectând culturi diferite, demnitatea și drepturile fiecărui angajat, este unul dintre obiectivele principale ale DSV.
Una dintre preocupările constante ale Alinei este sustenabilitatea, care continuă dincolo de sfera profesională, mergând și în plan personal. Alina crede în grija fiecăruia pentru mediu, în energia locurilor și a oamenilor, precum și în impactul pe care relațiile bune dintre oameni îl aduc în business.

Mă uitam la biografia ta și apreciam că ai avut șansa de a „naviga' business-uri atât prin ape calme, cât și prin turbulențele unor crize (fie ea de natură financiară sau medicală). Nu voi întreba cum s-a tradus acest aspect în cifre și în rezultate cuantificabile în mod obiectiv, ci prefer să ne concentrăm pe relațiile interumane din cadrul echipelor voastre. Ce a însemnat pentru tine din perspectiva relațiilor cu angajații și colaboratorii, ce oportunități de creștere și dezvoltare personală ai identificat din poziția pe care o ocupi?
Îmi place comparația pe care o faceți prin prisma faptului că iubesc marea, vântul și sailingul, în general. Se spune că mările calme nu fac marinari pricepuți', aceasta se aplică foarte bine și în afaceri. Liderii se definesc în criză, ei găsesc oportunități de a crește și de a inova tocmai în aceste perioade.
În călătoria mea ca lider al organizației pe care o conduc, interacționez cu diferite tipuri de oameni, iar rolul meu este să îi ascult, să îi ghidez și să îi motivez. Acest lucru m-a ajutat să îmi dezvolt latura emoțională, să fiu mai empatică și mai atentă la nevoile celor din jur. Evident că nu toate interacțiunile cu cei din jur sunt întotdeauna eficiente, astfel că am ajuns să îmi cunosc mai bine limitele și să înțeleg că în relațiile interumane este nevoie de multă răbdare, înțelegere și câteodată de mici compromisuri.
Dar procesul de creștere și dezvoltare este continuu, astfel că sunt într-un pemanent proces de învățare, din provocările de zi cu zi , de la oamenii din echipa noastră nou formată, toți cu experiență și multiple competențe în industrie, dar și de la generațiile noi, care au o mentalitate diferită, energie și creativitate care vin ca o completare a echipei existente de oameni experimentați și competenți, și aduc multiple beneficii organizației.

Logistica este unul dintre cele mai la modă „buzz words'. Ce reprezintă pentru tine chintesența acestei linii de business, cum ai explica-o pe înțelesul tuturor?
Într-adevar, în ultimii ani, ca urmare a blocajelor apărute în lanțurile de aprovizionare, toată lumea a înțeles mult mai bine ce înseamnă logistica și ce rol are ea în viața noastră, a tuturor. Când am fost nevoită să le explic copiilor mei care este domeniul meu de activitate, le-am arătat un produs la raftul unui hypermarket și le-am explicat că acesta, ca să ajungă din fabrică până în magazin, trebuie să tranziteze un spațiu logistic, în care se etichetează, se ambalează și se pregătește pentru livrarea în punctele finale. Logistica este o componentă esențială a lanțului de aprovizionare, fără de care nu am putea beneficia de produsele necesare fiecăruia dintre noi. Ultimii ani au arătat că tulburările și incertitudinea au produs schimbări în strategiile companiilor, care au fost forțate să își crească stocurile de materii prime sau produse finite și să își găsească furnizori noi, în timp ce costurile au crescut pe tot lanțul, achiziție materii prime, transport, etc.
În depozitele DSV Solutions manipulăm zilnic o multitudine de produse esențiale, de la produse alimentare, articole de îmbrăcăminte, cosmetice, produse de uz casnic și industriale, până la mobilier, electrocasnice sau anvelope.

Cum „colorează' viața noastră de zi cu zi anumite concepte cheie din logistică, cum ar fi: disponibilitatea resurselor, rapiditate în livrări, interfața online? Putem vorbi de o adaptare de succes a celebrului concept manufacturier de sorginte japoneză „just in time'?
Logistica este un domeniu foarte provocator, unde niciodată nu poți spune că ai încetat de învățat, mai ales că interacționezi cu clienți din toate industriile, astfel încât trebuie să cunoști specificul fiecăreia. Am înțeles de-a lungul timpului că doar oamenii care se bucură de provocări și își doresc o dezvoltare continuă pot face performanță în acest domeniu, de aceea nu pot să spun că este ușor cu disponibilitatea resursei umane. Pe de altă parte, clientul anului 2023 a devenit selectiv, are întotdeauna mai multe variante atunci când își dorește un produs, astfel încât trebuie să livrezi cât mai rapid și doar în anumite ferestre' de timp alese de client. Investim permanent în diferite dezvoltări în sistemele informatice și în automatizări pentru a atinge indicatorii de performanță agreați cu clienții nostri și pe care îi monitorizăm constant, urmărind îmbunătățire continuă a proceselor și creșterea productivității.

Ce tendință remarcați pe piețele unde activați, în noul context economic, social și geopolitic complicat. Cum vă adaptați?
Ultimii ani au fost atipici, pandemia și criza sanitară, războiul din Ucraina care a avut un impact puternic asupra piețelor energiei, a creșterii prețurilor și a deficitelor în materie de aprovizionare. O consecință a acestui lucru este imposibilitatea de a obține previziuni exacte ale volumelor clienților. Acesta este un instrument foarte important pentru noi, care ne ajută să gestionăm resursele eficient, să optimizăm procesele și să creăm sinergii care să reducă costurile. Este deja al treilea an de acest fel și putem spune că ne-am adaptat, deși încă sperăm că piața își va reveni și vom putea avea din nou prognoze și analize precise, care oferă o mai mare eficiență în livrări. Efortul susținut al oamenilor, flexibilitatea și dorința de a ne păstra clienții mulțumiți au fost cheia adaptabilității la tendințele noi ale pieței.

Cum se resimt, în cadrul companiei, efectele majorărilor de prețuri și ale dificultăților din lanțurile de aprovizionare? În ce fel v-au influențat planurile de investiții?
Inflația, costurile mai ridicate cu transportul şi materiile prime al energiei, combustibilului, creșterea timpilor de livrare al echipamentelor au afectat în mod direct toată piața, inclusiv consumatorul final prin creșterea prețurilor la raft. Cu toate acestea, noi am investit în continuare, atât în spațiile logistice existente, dar și într-un depozit nou preluat parțial de anul trecut. Evident că au fost costuri neașteptate, cu impact direct în bugetul nostru de investiții. Suntem în continuare deschiși la extinderea și îmbunătățirea spațiilor existente, dar cu siguranță suntem mai atenți, analizăm mult mai în detaliu riscurile la care ne expunem, având în vedere volatilitatea pieței și contextul economic imprevizibil.

La ce proiecte lucrați în această perioadă și ce obiective aveți pe termen mediu și lung pe piața din România?
DSV face parte din infrastructura critică funcționării comerțului mondial, de aceea avem responsabilități de lider în tranziția verde' a industriei noastre. Avem o strategie clară care vizează sustenabilitate, mediu, integritatea afacerii, resursele umane, relația cu partenerii și comunitatea în care ne desfășurăm activitatea.
Avem un target ambițios de dezvoltare durabilă și net-zero emisii de carbon în 2050, pentru a proteja mediul și planeta din grija pentru pentru generațiile viitoare. Obiectivul nostru pe termen lung este să ne ajutăm clienții să se dezvolte prin menținerea fără întreruperi a lanțului lor de aprovizionare, totodată ajutându-i să reducă amprenta de carbon. Pentru a realiza acest obiectiv, ne concentrăm pe îmbunătățirea proceselor existente, analizăm oportunități de automatizare, scopul fiind acela de a le oferi clienților noștri o infrastructură logistică optimizată, cât mai eficientă și mai apropiată de nevoile lor.
Chiar dacă obiectivele noastre nu s-au schimbat și scopul este în continuare de a construi parteneriate solide, pe termen lung, și de a le continua pe cele existente, acum suntem mai ambițioși și mai motivați, pentru că adevărații profesioniști se văd în vremuri tulburi ca acestea. Tot în aceeași măsură, ne concentrăm să le oferim oamenilor din organizația pe care o conduc un mediu de lucru pozitiv și prietenos, unde să ne putem dezvolta cu toții, să creăm amintiri frumoase și proiecte pline de success.

Am remarcat în ultima vreme o schimbare, înceată dar sigură, a abordării, devenită aproape normă în perioada pandemică, în care liniile ce separă zona de job și cea personală tind să se estompeze semnificativ. Cum îți revendici timpul personal? Există anumite compromisuri care devin acum mai greu de acceptat, te-ai simțit afectată de un efect de supra-compensare din perspectiva vieții personale?
Deși a existat mereu o linie clară între viața profesională și cea personală, cu excepția pandemiei, când, din cauza restricțiilor și a lucrului de acasă, cele două s-au cam suprapus, sunt încă în căutarea echilibrului între birou și acasă. Există însă compromisuri pe care le fac în detrimentul vieții personale, din dorința de a realiza și livra cât mai mult, cât mai repede, în ton cu industria în care lucrez. Mi-am propus însă ca în timpul liber, să mă relaxez, să verific cât mai puțin telefonul mobil sau orice alt mijloc care m-ar distrage de la ceea ce mi-am propus pentru orele sau ziua respectivă. Astfel, cel puțin o zi din weekend petrec tip de calitate cu familia și prietenii, practic sport sau mă ocup de grădinărit când vremea e favorabilă.

Cu siguranță agenda de business pe anul 2023 este bine pusă la punct, împărțită echilibrat între bugete și execuția acestora, întâlniri de afaceri, decizii de natură profesională și lista cu siguranță poate continua. Ce apare însă pe lista personală la nivel de an 2023?
Și în plan personal anul acesta este marcat de o schimbare importantă pentru noi, de aceea mi-am propus să adun cât mai multe amintiri împreună cu fiica mea, care urmează să înceapă o nouă etapă a vieții ei, urmând să plece în Europa în primul an de colegiu.
Apoi, mi-am propus să îmi îndeplinesc o mai veche dorință de a urma cursuri de navigație pe velier, fiind pasionată de sailing. Plus weekend-uri la vară în care cu siguranță voi fugi la mare să îmi reîncarc bateriile.

Pe copertă: Adelina Badea, Monica Dinu, Ana Dumitrache, Delia Dinu, Alina Cheleș, Luiza Novac Nomicos. Fotograf: Studio83
Locație: CTPark Bucharest West
Concept: Andreea Enescu, Sorina Florescu – CTP
Make up &: Hair Styling: Raluca Țopescu

Ana Dumitrache, Managing Director CTP România: Când domnește incertitudinea, cei mai buni lideri joacă atât în apărare, cât și în atac'

Luiza Novac Nomicos, Director General Whirlpool România & Bulgaria: Avem o nevoie reală de mai multe femei în zona de leadership a companiilor'

Delia Dinu, Chief Operations Officer Sezamo: Comunicarea deschisă, empatia și flexibilitatea sunt importante în orice tip de relație profesională'

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Publicitate
Libertatea
VIVA!
Unica.ro
Retete
Baby
ELLE
CSID
Ego.ro
Descopera.ro
Diva Hair
TV Mania
Trending news
Mai multe din Interviurile Avantaje