Luiza Novac Nomicos, Director General Whirlpool România & Bulgaria: „Avem o nevoie reală de mai multe femei în zona de leadership a companiilor”
:contrast(8):quality(75)/https://www.avantaje.ro/wp-content/uploads/test/luiza-novac-nomicos.jpg)
Luiza Novac Nomicos este, începând din 2021, Director General al Whirlpool România & Bulgaria, coordonând și amplificând strategia locală a brandurilor din portofoliul corporației americane (Whirlpool, Indesit și Hotpoint). De la începutul acestui an, Luiza a preluat adițional și managementul activităților de marketing ale companiei, în regiunea Europa Centrală.
Anterior, executivul român a avut, timp de 14 ani, o carieră de succes în industria FMCG alături de alt gigant american, compania Procter & Gamble, cu specializare în negocieri și inovație comercială.
Dincolo de motivația rezultatelor de business, Luiza este pasionată de împuternicirea femeilor spre a-și atinge obiectivele profesionale, prin strategii eficiente de Personal Branding.

De la stânga la dreapta: Adelina Badea – CEO Mobexpert; Monica Dinu – Managing Partner Old Team; Ana Dumitrache – Managig Director CTP România; Delia Dinu – Chief Operations Officer Sezamo; Alina Cheleș – Managing Director DSV Solutions; Luiza Novac Nomicos – Managing Director Whirlpool România & Bulgaria.
Mă uitam la biografia ta și apreciam că ai avut șansa de a „naviga' business-uri atât prin ape calme, cât și prin turbulențele unor crize (fie ea de natură financiară sau medicală). Nu voi întreba cum s-a tradus acest aspect în cifre și în rezultate cuantificabile în mod obiectiv, ci prefer să ne concentrăm pe relațiile inter-umane din cadrul echipelor voastre. Ce a însemnat din perspectiva relațiilor cu angajații și colaboratorii, ce oportunități de creștere și dezvoltare personală ai identificat din poziția pe care o ai?
Cred cu tărie ca valoarea unui profesionist se arată în special în vremuri de criză. Este comod să navighezi în vremuri calme, dar care, iată, sunt din ce în ce mai rare în realitatea noastră de business. În momentul apariției unei situații de criză, liderul este cea/cel care dictează atât ritmul propriei organizații, cât și găsirea de soluții împreună cu partenerii externi. Aceasta este, de departe, cea mai importantă lecție pe care am învățat-o în ultimii ani, cu toate consecințele directe în dezvoltarea mea personală.
Pentru echipa mea, îmi doresc să fiu liderul pe care mi-l doresc și pentru mine – unul empatic, decisiv în luarea deciziilor, curajos în inițierea unor strategii transformaționale și preocupat continuu de dezvoltarea individuală a membrilor echipei. Aceleași principii funcționează extraordinar și cu partenerii externi – reputația în business se construiește cu fiecare interacțiune, de către fiecare membru al echipei, demonstrând permanent deschidere în înțelegerea provocărilor, cu focus în identificarea de soluții în
beneficiul ambelor părți.
Logistica este unul dintre cele mai la modă „buzz words'. Ce reprezintă chintesența acestei linii de business, cum ați explica-o pe înțelesul tuturor?
În viziunea mea, toată arhitectura departamentului de Logistică funcționează ca o arteră centrală a tuturor operațiunilor de business, fiind direct conectată cu multiple procese interne și externe. Este acea funcțiune care, în orice moment, are vizibilitate asupra trendurilor de piață, prin conexiunea directă cu echipa de vânzări, dar și asupra capacității de producție din fabrici, respectiv modul în care aceasta influențează servirea comenzilor primite de la parteneri. Nu în ultimul rând, este echipa care are o viziune clară a modului în care previziunile macro de evoluție a industriei se translatează în definirea parametrilor de business pe termen lung.
Sumarizând, echipa de supply chain este cea care are, în orice moment, vizibilitate end-to-end asupra performanței unei companii.
Cum „colorează' viața noastră de zi cu zi anumite concepte cheie din logistică, cum ar fi: disponibilitatea resurselor, rapiditate în livrări, interfața online? Putem vorbi de o adaptare de succes a celebrului concept manufacturier de sorginte japoneză „just in time'?
Paradigma specialistului din logistică, responsabil exclusiv de livrarea produselor din punctul A în punctul B a fost complet remodelată de situații macro, precum debutul pandemiei. Aceasta a adus cu sine nevoia imediată a consumatorilor de acces la produse de primă necesitate, dar și a unor produse precum electrocasnice mari performante, care să sporească în mod rapid confortul de acasă, în respectivul context limitativ social. Un singur exemplu, când ne amintim de acea perioadă – niciodată înainte de pandemie nu a fost mai evidentă nevoia de a deține o mașină de spălat vase, până când majoritatea am fost puși în situația de spală vasele murdare de la mesele familiei de 3 ori pe zi, în fiecare zi, fapt ce s-a și translatat într-o cerere exponențială pentru astfel de electrocasnice. Pentru Whirlpool, aceasta a însemnat o cursă contra cronometru de eficientizare a proceselor logistice, astfel încât viteza de livrare a produselor, de la ieșirea de pe linia de producție până la partenerii noștri din retail care deservesc consumatorii să fie mult îmbunătățită. Comportamentul consumatorului post-pandemie rămâne în mod evident în zona dorinței de acces instant la produsele sau serviciile dorite, sporind presiunea pe lanțul logistic în vederea unei eficientizări constante.
Ce tendință remarcați pe piețele unde activați, în noul context economic, social și geopolitic complicat? Cum vă adaptați?
În ceea ce privește industria electrocasnicelor mari, 2 trenduri merită menționate: o scădere a bugetului alocat de consumatori către bunuri durabile post-pandemie, dar și un interes accelerat către produse mai sustenabile și mai eficiente energetic. Dacă ne referim la primul dintre ele, acesta a condus la fluctuații importante a cererii de produse, pe alocuri imposibil de apreciat la magnitudinea reală, fiind amplificat de inflația generalizată a costurilor de trai din ultimele luni. În gestionarea business-ului nostru, aceasta determină o atenție deosebită în planificarea activităților de producție, precum și un dialog permanent cu partenerii noștri din retail astfel încât să putem răspunde rapid și eficient cererii subdimensionate din această perioadă. În ceea ce privește interesul pentru produse sustenabile, observăm un trend accelerat în regiune spre electrocasnice cu un consum optimizat de resurse (energie electrica, apă). Diferențele față de țările din Europa de Vest rămân însă considerabile în acest sens, atrăgând atenția asupra necesității de educare a consumatorilor cu privire la urmările achiziției unui produs electrocasnic de clasă energetică inferioară în cheltuielile lunare ale gospodariei. Whirlpool rămâne și în acest an în avangarda companiilor care investesc semnificativ în identificarea de tehnologii sustenabile, astfel încât să sporim accesul consumatorilor la produse nu doar prietenoase cu mediul, dar și prietenoase cu buzunarul clientului pe termen mediu și lung.
Cum se resimt, în cadrul companiei, efectele majorărilor de prețuri și ale dificultătilor din lanțurile de aprovizionare? În ce fel v-au influențat planurile de investiții?
În industria electrocasnicelor mari, inflația costurilor a fost resimțită încă de la debutul pandemiei, când, într-un context de cerere la un nivel nemaivăzut până la acel moment, versus o disponibilitate de componente limitată (precum disponibiliatea chip-urilor electronice, pentru care ‘concurăm cu industria auto), costurile upstream de producție (costuri de componente până la intrarea în fabrică), și în special costurile de transport trans-continental, au înregistrat o adevărată explozie. Acest lucru s-a translatat într-o nevoie permanentă de monitorizare a tuturor liniilor de cost, respectiv o nevoie de luare de decizii în timp real pentru o gestionare eficientă a planului de business. În ceea ce privește planurile de investiții regionale, acestea rămân concentrate în sfera identificării și dezvoltării de noi inovații, unele aflate abia în stadiul de proiect, alte urmând să intre în faza de producție în acest an.
Am remarcat în ultima vreme o schimbare, înceată dar sigură, a abordării, devenită aproape normă în perioada pandemică, în care liniile ce separă zona de job și cea personală tind să se estompeze semnificativ. Cum vă revendicați timpul personal? Există anumite compromisuri care devin acum mai greu de acceptat, v-ați simtit afectate de un efect de supra-compensare din perspectiva vieții personale?
Disciplina. Acesta pentru mine este cuvântul definitoriu ce îmi permite o bună gestionare a agendei de lucru vs timp personal, înțelegând și integrând cu atenție dualitatea rolului meu curent, atât la nivel local cât și regional. Timpul petrecut, la finalul zilei de muncă, cu familia mea este unul foarte important pentru mine. Vă dau un exemplu – atât eu, cât și soțul meu, în ciuda unor agende de lucru foarte încărcate, reușim să prioritizăm cu succes în fiecare zi (evident, cu excepția deplasărilor de business) masa de seară în familie alături de cele 2 fete ale noastre, de fiecare dată la aceeași oră. Este momentul în care familia se reunește, iar energia de acasă este re-echilibrată. Un mix bun de activitate intensă la birou și timp de calitate cu cei dragi, dar și un job pe care îl fac cu pasiune, curaj și determinare, reprezintă pentru mine un model care mă hrănește pozitiv cu energie în fiecare zi.
Cu siguranță agenda de business pe anul 2023 este bine pusă la punct, împărțită echilibrat între bugete și execuția acestora, întâlniri de afaceri, decizii de natură profesională și lista cu siguranță poate continua. Ce apare însă pe lista personală la nivel de an 2023?
Pentru anul acesta îmi doresc să devin mult mai intențională în zona încurajării femeilor să preia controlul propriei cariere și să aibă curajul de a inova, indiferent de nivelul sau departamentul în care activează. Avem o nevoie reală de mai multe femei în zona de leadership a companiilor, înțelegând efectul benefic, demonstrat statistic, pe care o mai bună diversitate de gen îl are asupra performanței financiare a companiilor. Îmi doresc să transmit cu succes femeilor talentate de astăzi principiile pe care și eu le aplic în zonele de Personal Branding și Prezentă Executivă.
Pe copertă: Adelina Badea, Monica Dinu, Ana Dumitrache, Delia Dinu, Alina Cheleș, Luiza Novac Nomicos. Fotograf: Studio83
Locație: CTPark Bucharest West
Concept: Andreea Enescu, Sorina Florescu – CTP
Make up &: Hair Styling: Raluca Țopescu