Tu cati ani vrei sa traiesti?

Tu cati ani vrei sa traiesti?

Medicii nu te pot obliga sa te ungi cu crema protectoare cand stai la plaja si nici nu-ti pot lua din mana a treia ciocolata pe ziua de azi.

Doar tu poti face toate acestea! De tine depinde cat si cum traiesti…
In anul 1996, ciclistul campion Lance Armstrong a aflat ca are cancer testicular intr-o faza avansata, care se intinsese la plamani si creier.

Cu mai putin de 50% sanse de supravietuire, Armstrong a suportat operatii si o forma agresiva de chimioterapie, ca tratament impotriva cancerului. Impreuna cu tratamentele medicale, vointa lui Armstrong si sustinerea celor din jur i-au dat puterea sa lupte, sa invinga cancerul si sa devina – pentru a sasea oara! – campion si recordman in Turul Frantei!

Ce poti controla si ce nu
Nu putem controla ceea ce ni se intampla (oricat de in forma am fi), dar ne putem controla atitudinea si vointa. Avem nevoie de medici pentru tratarea diverselor boli, dar cand vine vorba de prevenire, noi suntem cei mai puternici.

Daca vrei sa iti prelungesti viata si sa ii imbunatatesti calitatea, cinci schimbari mici pot aduce efecte spectaculoase: controlul tensiunii, evitarea fumatului, miscare timp de 30 de minute zilnic, controlul stresului si un regim alimentar sanatos.

Alegerile pe care le faci in fiecare zi te ajuta sa iti pastrezi tineretea ori sa iti grabesti imbatranirea. La 50 de ani, stilul de viata dicteaza cam 80% din felul in care imbatranesti, restul fiind mostenire genetica.

Exerseaza!
Pentru o stare optima de sanatate, trebuie sa arzi intre 3.500 si 6.500 de calorii pe saptamana. Mare parte dintre ele sunt arse zilnic, fara nici un efort. Dar studiile arata ca ai nevoie de circa 60 de minute de antrenament, adica o activitate cardiovasculara care ridica ritmul cardiac cu 80% sau chiar mai mult.

Este nivelul de exercitiu care te face sa transpiri intr-o camera racoroasa. Interesant e ca dupa ce ai depasit cele 60 de minute (odata sau in reprize), minutele suplimentare nu iti aduc si beneficii suplimentare sanatatii.

Peste cele 6.500 de calorii pe saptamana, arderile in plus scad longevitatea, pentru ca forteaza organismul. Trei reprize a cate 20 de minute de miscare pe zi sunt perfecte pentru o viata lunga si mai sanatoasa.

Mananca nuci, ulei de masline si peste!
Mananca cel putin o mana de nuci pe zi – scad riscul bolilor de inima cu 20-60%! Uleiul de masline ajuta la curatarea arterelor de lipoproteinele nocive. Pestele gras e bogat in acizi Omega 3, benefici pentru inima si creier.

Mananca minimum 31 mg de flavonoizi pe zi. Acestea sunt substante antioxidante antiinflamatoare prezente in mai multe alimente de origine vegetala: ceai verde, struguri, merisor, portocale, ceapa, rosii. Poti acumula cantitatea de mai sus din doua pahare si jumatate cu suc de merisor sau din cateva pahare cu ceai.

Ia pastile, dar nu de orice fel…
Administrarea constanta de aspirina (162 mg/zi) reduce cu 44% incidenta infarctului. Aspirina scade numarul accidentelor cerebrale si, impreuna cu un antiinflamator, scade riscul de dementa si Alzheimer, pentru ca mentine arterele tinere. Ia-o cu un pahar de apa calduta.

Coenzima Q 10 previne imbatranirea cardiovasculara, iar acidul alfalipoic si L-carnitina imbunatatesc functia cognitiva.

 

Fa-ti prietenii de lunga durata
Starile emotionale negative nu sunt bune pentru sanatate si destul de importante pentru a face ca varsta ta reala sa creasca cu pana la opt ani! Emotiile cresc tensiunea arteriala si intrerup procesul de refacere a organismului, pot provoca constrictia vaselor, ingreunand circulatia sangelui. Starile emotionale negative sunt asociate pe termen lung cu bolile de inima.

De fapt, cei care sufera de depresie sunt de patru ori mai expusi infarctului decat ceilalti. Stresul cronic (provocat de lucrurile pe care nu le puteti controla) este cel mai puternic factor de imbatranire.

In SUA, in decursul a 30 de zile dupa 11 septembrie 2001, numarul de infarcte a crescut de aproape trei ori in Washington si New York fata de aceeasi perioada anterioara evenimentului. Unii oameni scapa de stres prin contact social, altii prin devotament religios sau joaca cu un animal. Asadar, cultivati-va prietenii, luati-va un caine, invatati sa spuneti o rugaciune, zilnic.

Afla numerele esentiale pentru viata ta
Nivelul optim al tensiunii arteriale este 115/76. Masoara-ti tensiunea dimineata, in timpul zilei si seara. Orice crestere peste aceasta valoare trebuie sa fie un semnal de alarma.

Valoarea colesterolului, in ansamblu, nu este atat de importanta ca valorile LDL si HDL ale acestuia, care reprezinta nivelul lipoproteinelor cu densitate joasa (rele pentru organism) si inalta, care sunt cele bune pentru organism. Un nivel crescut al LDL ar putea fi un semn ca esti mare amatoare de croissante si fast food. Exercitiul fizic, evitarea carbohidratilor rafinati (painea, zaharul si pastele "albe") si reducerea grasimilor saturate la mai putin de 20 de grame pe zi pot duce la scaderea simtitoare a nivelului LDL.

Proteina C-reactiva masoara nivelul inflamatiilor din organism. La valori crescute, riscul de probleme cardiace creste, pentru ca orice inflamatie semnificativa provoaca si inflamatia vaselor de sange. Poti scadea valoarea PCr prin tratamente cu antibiotice, exercitiu fizic si antiinflamatoare.

Glicemia trebuie sa fie mai mica de 100 mg/dl. Hiperglicemia inseamna diabet zaharat, care afecteaza arterele.

Homocisteina este un produs derivat din digestia proteinelor si este formata din cristale, care duc la aparitia de leziuni si inflamatii pe peretii arterelor. O valoare de siguranta a homocisteinei este egala sau mai mica de 9 mg/dl.

Nivelul crescut de homocisteina poate fi foarte usor scazut, prin administrarea de acid folic (700 mcg/zi); sparanghelul, andivele, varza de Bruxelles, mazarea si semintele de floarea- soarelui contin acid folic.

Text: Mihaela Doina Radulescu

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate