Sanatatea in cifre

Sanatatea in cifre

Aproape 50% dintre romani sufera de hipertensiune arteriala, unul din trei are niveluri crescute de colesterol si peste un sfert sunt obezi. Primul studiu din Romania privind prevalenta hipertensiunii arteriale arata ca 45% dintre persoanele testate sunt hipertensive, iar 21% dintre ele nici macar nu stiu ca sufera de aceasta boala!

Peste o jumatate de milion de romani au diabet zaharat tip 2 si in fiecare an sunt depistate in jur de 80.000 de cazuri noi. 50.000 de romani mor anual din cauza tumorilor maligne, cele mai frecvente forme fiind cancerul bronhopulmonar si digestiv. Cifre ingrijoratoare, pe care le inregistram fugar din titlurile de presa sau ale programelor de stiri. Ele trag un semnal de alarma, dar nu ne spun si cum sa evitam boala, mentinandu-ne o sanatate buna si o forma de invidiat.

Cum stai cu grasimea?
Indicele de masa corporala (IMC) este o buna modalitate de control a greutatii corpului. Formula de calcul e simpla, iar rezultatul se obtine impartind greutatea masurata in kilograme la patratul inaltimii, masurata in metri. Site-urile pe aceasta tema contin si calculatoare online care iti ofera instantaneu valoarea pe care o cauti. Un IMC cuprins intre 18,5 si 24,9 este considerat ideal, dar acesta nu tine cont de varsta pe care o ai sau de forma corpului.

Raportul talie-solduri este un indicator mai eficient al grasimii corporale. Masoara-ti circumferinta bazinului in partea cea mai proeminenta a oaselor soldului si apoi circumferinta taliei, deasupra marginii superioare a soldurilor, imediat sub ombilic. Imparte valorile obtinute din masurarea taliei la cele ale soldului. Rezultatul ideal este mai mic de 0,8.

Daca este mai mare, inseamna ca te incadrezi in forma "mar", in care grasimea este stocata la mijloc, in jurul abdomenului si stomacului. Daca e mai mic, forma corpului tau este mai apropiata de cea de "para", considerata mult mai sanatoasa, in care depozitele de grasime se regasesc in partea de jos a trunchiului, pe solduri si coapse. Intrucat grasimea formei "mar" se aduna in jurul organelor interne, ea poate duce la probleme grave de sanatate.

Ce sa faci. Doua-trei kilograme in plus sau in minus nu vor insemna o diferenta majora pentru sanatatea ta, dar daca observi ca trebuie sa-ti cumperi in fiecare an haine din ce in ce mai mari, e cazul sa faci ceva pentru tine. Iar daca observi ca iei in greutate fara sa mananci in exces sau sa renunti la exercitiile fizice saptamanale, ar fi bine sa mergi la medic. Ingrasarea fara motiv aparent poate fi semnul unui dezechilibru hormonal sau al unei alte probleme medicale.

Incearca sfaturile noastre

  • Foloseste mai degraba masuratorile circumferintei corpului decat cele ale cantarului. O talie mai groasa de 88 cm reprezinta un risc important pentru sanatatea ta, asadar schimba-ti stilul de viata, cat mai curand.
  • Fii realista: 80% dintre femeile cu varsta peste 35 de ani nu cred ca au vreun risc cardiovascular, si totusi, acesta este cel mai mare dusman si omoara cei mai multi oameni. Ia masuri: renunta la fumat, mergi la sala, mananca bine, verifica-ti tensiunea arteriala, nivelurile de colesterol si greutatea.

Perioadele menstruale
Cartile spun ca au loc o data la 28 de zile, cu o durata "normala" de 5 zile. Dar pentru multe femei ciclul lunar si perioada menstruatiilor difera ca durata, pot fi mai lungi sau mai scurte.

Aproape 75% dintre femei au menstruatii dureroase (dismenoree) sau abundente (menoragie) – 30%. Dar aceste probleme sunt subiective si greu de masurat. Expertii sunt de acord ca sangerarile mai lungi de 7 zile, nevoia de a-ti schimba protectia mai des de o ora mai multe ore consecutiv sau prezenta cheagurilor sunt semnale de alarma, care necesita investigatii medicale.

Ce sa faci
In timp ce menstruatiile dureroase si/sau abundente pot fi indiciul unei simple echilibrari hormonale, uneori ele pot fi si semnul unor afectiuni ginecologice grave. Daca se repeta, e bine sa discuti cu medicul tau despre aceasta problema.

Incearca sfaturile noastre

  • Tine stresul sub control. Cercetarile arata o legatura intre nivelul de stres si menstruatiile dureroase.
  • Exercitiul fizic elibereaza endorfine – anestezice naturale – si imbunatateste circulatia in zona pelvina, ducand la ameliorarea sau chiar disparitia crampelor dureroase.
  • Suplimentele cu magneziu si vitamina B sustin activitatea sistemului nervos si relaxeaza muschii (inclusiv cei uterini).
  • Fa o baie calda sau pune-ti pe abdomen sticle cu apa calda ca sa ameliorezi durerea.
  • Studiile spun ca suplimentele cu Pycnogenol, un extract din scoarta de pin francez, poate reduce durerea din timpul menstruatiilor.

Truc
Grijile si lipsa somnului iti pot afecta sanatatea – incearca sa-ti golesti mintea de ganduri inainte de culcare prin tehnici de vizualizare (imagineaza-ti o plaja tropicala pustie, de exemplu). Scrie in jurnal ce te framanta pe parcursul zilei si pastreaza orele noptii pentru un somn linistit.

La toaleta
In medie, frecventa "normala" cu care mergem la toaleta se inscrie intre sase si opt ori pe zi. Urina ar trebui sa fie de culoare galben deschis si limpede. In caz contrar, ai nevoie sa bei mai multe lichide. Simplu, nu?

Daca urinezi mai des decat de obicei si ai dureri (arsuri) la mictiune, s-ar putea sa ai o infectie a tractului urinar, pentru tratamentul careia e indicat sa mergi imediat la medic. In ceea ce priveste scaunul, nu exista o formula "normala". Putem considera normala orice frecventa cuprinsa intre trei pe zi si trei pe saptamana. Mai rar de atat inseamna constipatie; mai des si de consistenta apoasa semnifica de obicei diaree.

Ce sa faci
Urinarea frecventa (mai ales in timpul noptii) insotita de sete excesiva sunt semnele unui diabet de tip 2. Scaune frecvente pe o durata mai mare de sase saptamani insotite de dureri abdominale pot indica prezenta unui colon iritabil (SCI) sau chiar a unui cancer de colon, de aceea e bine sa mergi la medic cat mai curand posibil.

Incearca sfaturile noastre

  • Pentru a preveni infectiile urinare, ai grija sa urinezi intotdeauna dupa sex. Sterge-te din fata spre spate dupa ce ai mers la toaleta si alege mai degraba dusul in locul bailor cu spuma.
  • Poti preveni constipatia crescand aportul de fluide si de fibre in alimentatie. Si exercitiile fizice, mai ales cele care solicita muschii abdominali, pot sa te ajute in aceasta situatie. Bea un pahar de apa calduta dimineata pe stomacul gol, apoi fa zece minute de gimnastica. Vei vedea imediat diferenta…
     

Masoara-ti tensiunea
Valorile normale ale tensiunii arteriale sunt 140 si 90. Prima cifra reprezinta presiunea sangelui pompat de inima in artere, iar cea de-a doua presiunea dintre doua batai ale inimii.

Ce sa faci
Masoara-ti tensiunea. Hipertensiunea nediagnosticata este sursa multor probleme de sanatate, cele mai grave fiind infarctul si accidentul vascular cerebral.


Incearca sfaturile noastre

  • Daca esti supraponderala, pierderea in greutate a 5 kilograme pe an poate sa-ti scada riscul de hipertensiune cu 25%.
  • Consumul a doua banane pe zi poate reduce presiunea sangelui cu pana la 10%.
  • Pestele gras in alimentatie scade presiunea arteriala. Daca nu-ti place pestele, ia suplimente cu Omega-3, un bun reducator al tensiunii arteriale.
  • Sarea este dusmanul hipertensivilor. Nu mai sara mancarea, foloseste suc de lamaie si ierburi aromate pentru condimentarea ei – s-ar putea sa-ti reduci riscul de atac de cord cu 80%, sustin expertii.

Protejeaza-ti inima
Media ritmului cardiac la femei este cuprinsa intre 60 si 80 de batai pe minut, in stare de repaus, dar aceste valori pot ajunge la 220 in timpul exercitiilor fizice. In general, cu cat aceasta cifra este mai mica, cu atat organismul este mai in forma. Poti sa-ti masori ritmul cardiac in mers, plasandu-ti degetele aratator si mijlociu in zona pulsului de la gat. Numara bataile timp de 15 secunde si inmulteste rezultatul cu 4.

Ce sa faci
Palpitatiile sunt perturbari ale ritmului cardiac si se intalnesc frecvent, mai ales pe fondul consumului de alcool si cafea. Dar bataile rapide care se opresc si pornesc brusc sunt determinate de un ritm cardiac anormal si trebuie semnalate de urgenta medicului.

Incearca sfaturile noastre

  • Fa plimbari de 30 de minute in pas vioi, de cinci ori pe saptamana.
  • Renunta la fumat! Fumatorii sunt de cinci ori mai predispusi atacului de cord survenit pana in 30 – 40 de ani decat nefumatorii!
  • Alunga stresul. Asculta piese relaxante de muzica clasica, despre care cercetatorii sustin ca au un efect similar cu cel al beta-blocantelor.
     

Ultima ora
Tuse sacaitoare?
In cadrul unui studiu recent realizat in Italia, specialistii au descoperit ca persoanele nefumatoare si fara probleme de sanatate in general, dar care se plangeau de tuse persistenta, au scapat de ea luand un supliment cu fier.

In Marea Britanie, 91% dintre femeile cu varsta intre 19 si 64 de ani au o alimentatie cu un continut de fier mai mic decat doza zilnica recomandata (14,8 mg pentru femei si 8,7 mg pentru barbati). Fierul se gaseste in galbenusul de ou, ciuperci, carne de vita, legume cu frunze verzi, dar si fructe uscate, orez brun, cartofi fierti in coaja, migdale, alune, nuci.

Magneziul si sanatatea
Doi cercetatori americani au ajuns la concluzia ca deficitul de magneziu este factorul cheie al afectiunilor ce provoaca spasmul inimii si al sistemului circulator (angina, aritmii cardiace, infarct, hipertensiune). Acest mineral este cel care controleaza "pompa sodiu-calciu", esentiala pentru mentinerea tonusului normal al arterelor coronariene.

Terapia cu magneziu este benefica in ischemia cerebrala si spasmul vaselor sangvine. In plus, se pare ca magneziul ne scapa de durerile de cap! Luat la debutul unei migrene, poate duce la disparitia acesteia. Oamenii ambitiosi, nervosi, reactioneaza la stres prin consumul rezervelor de magneziu din organism, fapt care duce la amplificarea efectelor nocive ale deficitului de magneziu, inclusiv la hipertensiune arteriala.

Ti-ai facut analizele?
Daca nu te-ai prezentat inca la analizele incluse in programul national de evaluare a starii de sanatate a populatiei, poti s-o faci pana in septembrie anul acesta. In program sunt incluse noua teste medicale: hemo­leucograma completa, creatinina serica, glicemia, sideremia, sumarul de urina, colesterolul seric total, colesterolul, trigliceridele, transaminaza glutamica piruvica (GPT).

Hemoleucograma poate depista eventuale anemii, leucemii, infectii, parazitoze, alergii. Dozarea creatininei serice poate indica afectiuni tiroidiene, valoarea glicemiei – diabetul zaharat. Sideremia este concentratia de fier din plasma si poate avea valori anormale in hepatita acuta virala, carenta de fier, tumori maligne. Examenul urinei poate evidentia probleme renale. Testul de colesterol ajuta la depistarea bolilor coronariene si cardiace.

Valorile anormale ale trigliceridelor tradeaza abetalipoproteinemie, diabet zaharat, afectiuni renale, alcoolism, hepatita acuta. GPT este o enzima specifica hepatica, ale carei valori crescute pot indica hepatite, soc hipovolemic.

Mihaela Doina Radulescu; foto: Photoland/Mauritius, arhiva Edipresse.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3 4

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate