Efectele neasteptate ale stresului

Efectele neasteptate ale stresului

Cand te gandesti la o persoana tensionata, iti vin in minte palme umede, puls accelerat, insomnie… Dar stresul ne poate afecta in multe feluri – atat rele, cat si bune.

Obisnuim sa asociem stresul cu efectele negative pe care le genereaza: oboseala, stare generala proasta, pana la diverse afectiuni atunci cand este foarte puternic si prelungit. Dar cate putin stres, din cand in cand, nu strica nimanui – avem nevoie de o anumita "cantitate" de stres pentru a declansa starea de alerta si un raspuns de tipul "lupta sau fugi", mostenit din timpurile primitive ale existentei noastre.

Fara un pic de stres, insasi supravietuirea speciei ar fi amenintata. Stresul este o emotie folositoare si in viata noastra de zi cu zi – ne poate ajuta la cresterea performantelor fizice si intelectuale, inclusiv la stimularea creativitatii. Cercetari recente au aratat ca, pe termen scurt, stresul poate contribui la protejarea de unele afectiuni. El devine periculos doar atunci cand actioneaza pe termen lung si cand scapa de sub control.

Este bun pentru sistemul nostru imunitar
De stresul pe termen scurt beneficiaza mecanismul nostru natural de protectie fata de agresiunile exterioare. In cantitati moderate, stresul ne ajuta sa luptam impotriva infectiilor provocate de diverse traumatisme, cum ar fi muscaturile si intepaturile de insecte sau de animale.

In acest mecanism se gaseste si explicatia faptului ca doar prin odihna la pat putem scapa mai repede de o raceala sau de gripa, de exemplu. Stresul provocat de boala este suficient pentru a declansa o reactie de aparare; cel suplimentar, determinat de eforturi si munca sustinuta, nu face decat sa prelungeasca boala. De fapt, se stie ca stresul pe termen lung ne slabeste sistemul imunitar si poate favoriza instalarea bolilor, inclusiv a celor degenerative.

Sfatul medicului
Asigura-te ca in alimentatia zilnica ai si produse care sustin sistemul imunitar, respectiv cat mai multe fructe si legume bogate in vitamina C si alti antioxidanti. Nu uita sa le consumi in stare cruda sau cat mai putin prelucrate termic, intrucat vitamina C se distruge prin fierbere si, partial, prin incalzire. In perioade de stres intens, ar fi bine sa iti ajuti organismul cu suplimente farmaceutice (care sunt acestea si modul lor de actionare vei afla din numarul viitor).

Este rau pentru fertilitate
Nivelurile ridicate de stres pot fi cauza unor cicluri menstruale neregulate sau chiar a lipsei lor, ceea ce inseamna, invariabil, imposibilitatea de a ramane insarcinata. Dereglata de stres, glanda hipofiza poate sa produca cantitati mari din hormonul numit prolactina, prezent si in situatia in care alaptezi – acesta duce la ovulatii neregulate si fertilitate scazuta.

Sfatul medicului
Indiferent ce problema ginecologica ai, e bine sa o discuti cu un medic de specialitate, chiar daca intentionezi (sau nu) sa ramai insarcinata. De asemenea, poate ca ar fi bine sa mergi la un nutritionist, homeopat sau fitoterapeut. Fiecare dintre acestia cunoaste modalitati naturale de reechilibrare a organismului, inclusiv de reglare a ciclului menstrual.

Combate inflamatiile si senzatia de durere
Ai observat ca, de multe ori, persoanele supuse unei raniri accidentale nu simt nici o durere? In conditii de stres maxim, durerea dispare si lasa sistemul nervos liber de aceasta preocupare, pentru a putea reactiona la pericol. Stresul pe termen scurt amelioreaza senzatia de durere si inflamatiile prin actiunea cortizolului, un hormon secretat de organism in conditii de stres.

Explicatia acestui mecanism este simpla: stresul declanseaza in organism o reactie de aparare, iar rezultatele ei trebuie sa fie cat mai rapide si mai eficiente. Durerea si inflamatia sunt obstacole ridicate in calea acestor rezultate, iar organismul lupta impotriva lor, dar numai temporar.

Sfatul medicului
Nici unul. Nu-ti face griji, aparitia durerii este un semnal ca ceva nu merge asa cum trebuie in sistemul complex de functionare a organismului. Daca durerea e persistenta, mergi la medic.

Poate afecta sistemul tiroidian
In conditii de stres, metabolismul se accelereaza si determina simptomele specifice hipertiroidiei: agitatie, anxietate si pierdere in greutate. Daca stresul se prelungeste, tiroida nu poate sustine singura secretia de hormoni in exces, ca raspuns la stimulii stresanti. In timp, glanda tiroida oboseste si devine hipoactiva, determinand simptomele hipotiroidiei: oboseala, senzatie de frig si crestere in greutate.

Sfatul medicului
Atat hiper cat si hipotiroidia sunt disfunctii glandulare care pot fi tratate medical. Ele pot fi diagnosticate foarte simplu, printr-un examen al nivelurilor de hormoni tiroidieni din sange.

In cantitati mici, este stimulant pentru creier
Desi abilitatea de a face fata stresului este diferita de la o persoana la alta, iar ceea ce ar putea insemna prea mult pentru unii oameni este foarte simplu de abordat pentru altii, stresul ne mentine pe toti "in priza", adaptabili si alerti. Studiile efectuate pana acum au aratat ca, fara o anumita "cantitate" de stres, activitatea cerebrala a oamenilor in varsta, de exemplu, incepe sa se deterioreze.

Sfatul medicului
Stresul nu trebuie sa fie nociv pentru a stimula creierul.

Poti sa dai de lucru mintii in multe feluri, si nu neaparat rezolvand probleme de analiza matematica. Distreaza-te si antreneaza-ti gandirea completand careuri de cuvinte incrucisate, calculand bugetul familiei sau raspunzand la chestionare de cultura generala din reviste sau concursuri tv.

Te poate balona
Sub actiunea stresului, adrenalina forteaza cresterea presiunii arteriale, iar unul dintre modurile prin care face asta este retinerea si utilizarea sodiului in organism. Acest lucru poate produce balonare, dar si inflamatii, crestere in greutate si oboseala.

Sfatul medicului
Exista o multime de afectiuni care au drept simptom si retentia de apa – asadar, in cazul in care te simti umflata fara motiv, trebuie sa mergi la medic. Desi suna paradoxal, una dintre cele mai eficiente metode prin care poti scapa de lichidul din tesuturi este sa bei cat mai multe lichide!

Apa este cea care hraneste celulele si permite corpului sa functioneze mai eficient, transportand si eliminand toxinele – a caror prezenta poate determina insasi retentia fluidelor.

Despartirile sunt dificile, mai ales pentru piele!
Stresul emotional care insoteste de obicei despartirea de o persoana draga sau de un ambient familiar poate avea efecte dramatice si definitive asupra pielii, sustin specialistii. Pielea se deterioreaza si imbatraneste prematur. Asta, intrucat stresul prelungit distruge bariera protectoare naturala a pielii si o face mai vulnerabila la invazia radicalilor liberi, care ataca celulele tegumentului, provocand inflamatii – procesul este asemanator cu cel al reactiilor de oxidare, prin care feliile de mar, de exemplu, au o culoare mai inchisa la cateva minute de la contactul cu aerul.

Sfatul medicului
Pentru perioadele de stres, expertii au cateva recomandari importante. Daca le respecti cu strictete, pielea ta isi va pastra supletea mai multa vreme.
– Evita apa fierbinte, saunele, baile fierbinti, camerele supraincalzite si umede.
– Evita expunerea la soare si nu iesi afara din casa inainte de a te unge temeinic cu creme cu factor mare de protectie UVA/UVB.
– Evita contactul cu detergenti, sapunuri agresive, produse de curatat antibacteriene si cu solventi.
– Renunta la fumat.
– Redu consumul de alimente care duc la stres oxidativ, cum ar fi zaharul in exces, alcoolul si cafeaua.
– Nu-ti face dermabraziuni sau peelinguri chimice in aceasta perioada.

Semnale ca esti stresata
– Ai frisoane, respectiv transpiri sau ti-e frig.
– Ai palpitatii, puls accelerat, tahicardie.
– Ai dureri musculare.
– Te simti balonata.
– Suferi de insomnie.
– Ai ameteli.
– Ai gura uscata.
– Ai dureri de cap.
– Esti iritata, lipsita de energie.
– Esti deprimata fara motiv…
– … si cam uituca.

Depinde de tine sa scapi de stres si sa te simti bine
Despre stres, efectele lui nedorite asupra organismului si modul in care il putem combate s-a scris mult. Cercetatorii au descoperit ca unele alimente ne cresc nivelul de stres. Chiar si o usoara carenta de vitamina B poate conduce la stres suplimentar. Lucrurile se inrautatesc dupa mesele bogate in grasimi, sare si bauturi carbogazoase. O solutie sunt bananele, pestele, cartofii copti, legumele proaspete. Toate contin vitamina B. Impotriva stresului se mai folosesc masajul, uleiurile esentiale, ceaiurile din plante, sportul, tehnicile de meditatie.

De Mihaela Doina Radulescu

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate