Cum scapi de stres? Repede!

Sursele zilnice de stres par nesfarsite: agitatia copiilor, termenele stranse de la serviciu, liniile telefonice ocupate, traficul aglomerat, treburile casnice amanate… Modalitatile de relaxare sunt doar cateva – invata sa le folosesti atunci cand este cazul.

Pe termen lung, stresul scapat de sub control poate avea efecte periculoase asupra organismului. Daca uneori te simti foarte obosita, nelinistita, chiar panicata, ai dureri musculare sau osoase inexplicabile, s-ar putea ca aceste simptome sa fie "strigatele" unui organism "turat" la maximum, dincolo de limitele proprii.

Solutia pe termen lung consta in controlul definitiv al stresului. Pana atunci, iti oferim cateva sfaturi la indemana pentru cazurile de extrema urgenta, care te pot scoate rapid din impas.

"Seful a tipat la mine, iar eu nu am fost in stare sa spun nimic"
In aceasta situatie, s-ar putea ca o reactie similara din partea ta sa fie, pur si simplu, nepotrivita. Daca nu poti sa strigi si tu la sef, poti, in schimb, sa apelezi la cateva minute de exercitiu cardiovascular.

Acesta te ajuta sa scazi nivelul hormonilor de stres aparuti in timpul unor situatii neplacute, de tipul amintit, cand treci prin sentimente de manie, suparare sau teama. Un meci scurt de box cu umbra ta in toaleta de la serviciu te poate ajuta sa te simti mai bine atat fizic, cat si psihic! Misca-te pe loc timp de trei minute aruncand cativa pumni vigurosi in aer, cat de tare poti – tinta poate fi oricine, la alegerea ta.

"Bebelusul nu se opreste din plans, iar eu am nevoie disperata de putina odihna"
Aceasta poate fi o situatie limita, in care nu ai mai reusit sa dormi de cateva nopti, si iti trebuie macar cateva minute de liniste pentru a-ti pastra sanatatea.

Pune copilasul in patutul lui, iar tu inspira de cateva ori, adanc. Trage aer in piept cat de mult poti (in timp ce iti imaginezi cum plamanii tai se umfla ca doua baloane). Apoi expira incet, incercand sa vizualizeri cum aerul iese din plamani.

Repeta exercitiul de respiratie de cateva ori pe zi, timp de cate doua minute. Incetinirea si controlul respiratiei in modul descris anterior te vor ajuta sa te calmezi si sa reduci din efectele stresului.

"Ma dor picioarele incontinuu de la tocurile inalte pe care le port la serviciu"
Tocurile inalte si subtiri tensioneaza suplimentar muschii picioarelor, care au nevoie de relaxare la sfarsitul unei zile lungi si obositoare. Inainte de a merge la culcare, rezerva-ti cateva minute pentru un exercitiu de intindere, pe stepper sau pe treapta unei scari. Stai cu un picior pe o treapta, celalalt sprijinit doar cu varful de marginea treptei si impinge calcaiul liber spre podea.

Mentine pozitia pana cand numeri incet pana la 10, chiar pana la 15 sau 20, pe masura ce flexibilitatea in muschi revine si creste.

"Stau la serviciu pana seara tarziu, iar sotul meu intotdeauna mormaie nemultumit cand nu gaseste mancare in frigider"
Pana cand reusesti sa pui la punct detaliile realocarii treburilor casnice, trebuie sa gasesti rapid o modalitate prin care sa poti ignora protestele sotului tau, la sfarsitul unei zile lungi si grele…

Exercitiile de meditatie sunt foarte eficiente pentru incetinirea si calmarea ritmului respirator si cardiac, reducand astfel efectele reactiei la stres. Ca sa o poti practica, ai nevoie in primul rand de un anumit nivel de autodisciplina si control. Asadar, ai nevoie de un lucru asupra caruia sa te concentrezi. Pentru inceput, poti sa te concentrezi asupra respiratiei.

Inspira incet pana numeri la cinci, apoi exipra la fel de incet, pana numeri alte cinci secunde. Incearca sa iti focalizezi intreaga atentie asupra numaratorii si nu-ti lasa gandurile sa zboare ori sa se fixeze asupra unui alt subiect – treci repede peste ele si alunga-le asa cum au venit, incercand sa te concentrezi asupra respiratiei timp de zece secunde.

"Dupa doua ore de calcat rufe, durerea de spate ma omoara"
Muschiul trapez de la baza cefei trece printr-o mare incercare in timpul lung cat esti aplecata, intr-o pozitie incomoda, peste masa de calcat.

Intepenirea si durerea sunt cat se poate de normale! Pentru a-l detensiona, trece-ti un brat prin spate, peste cap, cu mana sprijinita pe urechea opusa.

Apoi indoaie si celalalt brat, astfel incat cotul sa fie paralel cu podeaua, iar mana sprijinita pe umar. Trage incet capul in directia mainii care este sprijinita pe ureche, pana cand capul ajunge pe o directie paralela cu cea orizontala. Mentine pozitia timp de 20 de secunde, apoi repeta exercitiul pe partea opusa.

"Ma doare spatele de la statul pe scaun toata ziua"
Muschii care iti sustin coloana in zona lombara devin adesea foarte tensionati si duri, din pricina statului pe scaun timp indelungat. Nemiscarea sau limitarea miscarii in zona pelviana produce tensiuni in partea inferioara a spatelui si, bineinteles, durere. Pentru a destinde muschii acestei zone, intinde-te pe podea, cu o esarfa legata de laba piciorului.

Trage de celalalt capat al esarfei, in timp ce ridici piciorul (cu genunchiul indoit) intr-un anumit unghi. Mentine pozitia timp de 20 de secunde. Schimba piciorul si repeta ridicarea alte 20 de secunde. Pe masura ce iti recapeti flexibilitatea spatelui, ridica piciorul din ce in ce mai sus.

Mancare contra stresului
Nici o metoda de relaxare din lume nu are efectul scontat daca iti stresezi organismul cu obiceiuri alimentare proaste…

– Inlocuieste cafeaua espresso de dimineata cu una decofeinizata sau, si mai bine, cu un ceai verde, puternic antioxidant si imunostimulator.
S-ar putea ca licoarea preferata sa te stimuleze initial, dar efectele ei dispar la putina vreme, iar tu vei fi mai obosita decat la inceput si fara vlaga.

– In locul biscuitilor cu ciocolata de la ora 11, mananca o banana. Aceasta contine, pe langa magneziu, si glucide sub forma de fructoza. Asadar, iti vei creste nivelul glicemic fara efectele nedorite, de somnolenta si confuzie, induse de zaharul (prelucrat) din biscuiti.

– Ar putea sa-ti para plictisitoare sugestia, dar cateva maini de seminte de dovleac si de floarea-soarelui, de-a lungul zilei, sunt bune pentru nervi! Si asta, nu datorita gestului calmant al despicarii cojilor, ci faptului ca semintele sunt bogate in magneziu, un mineral care calmeaza nervii si relaxeaza muschii.

– Un pahar cu lapte inainte de culcare poate face minuni pentru calitatea somnului tau. Laptele este bogat in triptofan, un neurotransmitator care calmeaza nervii si ii pregateste pentru un somn bun; nu e de mirare ca o ceasca cu lapte fierbinte a fost considerata intotdeauna cea mai scurta cale spre un somn odihnitor.

Metode usoare de relaxare
Practicate pe termen lung, exercitiile de relaxare au un efect benefic asupra organismului. Iata cateva metode la indemana, care vor contribui instantaneu la starea ta de bine.

– Masajul de relaxare este un ajutor de nepretuit in lupta cu stresul. Daca este bun pentru vedetele de la Hollywood, de ce n-ar functiona si pentru tine? La fel de bune sunt metodele traditionale asiatice de relaxare prin masaj shiatsu (presopunctura), reflexoterapie sau meditatii yoga. Printr-o simpla apasare in anumite puncte de pe tegument poti sa eliberezi tensiunile acumulate intr-o zi grea, de munca si de nervi. Yoga solara este o disciplina indiana straveche, cu ajutorul careia iti poti gasi echilibrul interior, calmul si energia.

– Bilele chinezesti din titan, cu diametrul de aproximativ 3 cm, care au un banut in interior; cel de tip Yang da un sunet grav, iar cel de tip Ying – un sunet inalt. Trebuie rotite in causul palmei, ritmic, cu rezultate spectaculoase de relaxare si echilibrare a energiilor; miscarea lor asigura o stare de calm, indepartand oboseala si imbunatatind memoria.

– Unele plante induc relaxarea si inlatura efectele stresului, fara sa dea dependenta. Passiflora Incarnata este un sedativ usor, combate depresia si declanseaza starea de bine. Valeriana e folosita, de mai bine de 1.000 de ani, ca tranchilizant usor si somnifer. Gotu Kola e bogata in vitamine B (antistres), iar sunatoarea imbunatateste calitatea somnului. Atentie! Plantele nu trebuie combinate cu medicamentele antidepresive.

De Mihaela Doina Radulescu

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Publicitate
Libertatea
CSID
Descopera.ro
Life.ro
Retete
Baby
Doctorul Zilei
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Mai multe din Sport si sanatate