Cum sa ai vise placute

Cum sa ai vise placute

Conform unui studiu stiintific realizat in Canada, somnul ideal trebuie sa aiba sapte ore, astfel ca aproape o treime din viata o petrecem dormind. Dar nu cantitatea, ci calitatea somnului este importanta, caci beneficiile aduse sunt extrem de importante pentru organism, iar acesta influenteaza in mod direct performantele fizice si psihice din timpul zilei.

Din pacate, problema tulburarilor de somn este extrem de actuala, mai ales in randul femeilor, caci tot mai multe dintre acestea se plang de insomnii. Rezultatul? Oboseala, stare de nervozitate accentuata, proasta dispozitie, migrene…

Bioritmul se deregleaza. Se stie ca nevoia de a dormi difera de la om la om si ca, din cele 24 de ore ale unei zile, orele de somn sunt proportionate de catre ceasul biologic. Asadar, daca dormi prost, te chinuie insomnia, te trezesti de cateva ori pe noapte sau adormi cu dificultate, inseamna ca orologiul intern, care gestioneaza toate functiile tale biologice, este dereglat. Asa ca se impune sa il reeduci. Plantele, alaturi de cateva reguli simple de „managemnt al somnului“ iti pot fi aliati de nadejde in remedierea acestei probleme. Solutiile naturale si la indemana pot inlocui cu succes medicamentele care, stim bine, prezinta o serie de dezavantaje si efecte secundare: tulburari de memorie si atentie, dificultati de concentrare, dependenta…

Insomnia poate imbraca diverse forme, dar exista plante-remediu pentru fiecare dintre acestea. Afla de la noi care sunt cele ce ti se potrivesc, foloseste-le si in scurta vreme iti vei redobandi calitatea somnului.

Ce tip de insomnie ai?

  •  Adormi usor, dormi bine, dar te trezesti mult prea devreme si nu mai poti adormi la loc. Iti va fi util amestecul de plante: maces, mac de camp si maghiran. Bea o cana de infuzie inainte de culcare: o lingurita de amestec de plante la 20 ml apa clocotita, se infuzeaza 20 minute si se strecoara.
  •  Nu poti adormi din cauza emotiilor (te asteapta un examen greu sau un interviu important). Prepara-ti o infuzie din hamei. Pentru a obtine un efect mai puternic, poti asocia hameiul cu flori de valeriana. Ceaiul se obtine dintr-o lingurita de planta (sau amestec de plante) si o cana cu apa clocotita. Se beau doua cani – prima imediat dupa cina, iar cea de-a doua chiar inainte de a merge la culcare.
  •  Ai somn intrerupt – adormi usor, dar te trezesti de multe ori in cursul noptii. Busuiocul este planta de care ai nevoie: o lingurita la 200 ml apa fiarta, se lasa sa infuzeze 15 minute. Se bea o cana in jurul orelor 18.00 – 19.00 si una la 21.00.
  •  Esti „victima“ decalajului orar. Bea ceai de melisa (roinita), cate o cana de trei ori pe zi (dimineata, la pranz si dupa-amiaza). Se prepara dintr-o lingurita de planta si o cana cu apa clocotita. De folos iti pot fi si maghiranul (o cana dupa-amiaza si una seara) si florile de mac de camp uscate (o cana inainte de culcare).
  •  Esti nervoasa, excesiv de emotiva, te gandesti la tot felul de lucruri care te impiedica sa adormi. Bea o cana cu infuzie de tei, hamei si maces la pranz si seara, dupa cina. Se prepara cu o lingurita de amestec de plante la 200 ml apa fiarta, se lasa sa infuzeze 10 minute, apoi se strecoara.
  •  Tulburarile de menopauza sunt cele care stau la originea insomniilor tale. Opteaza pentru infuzia de salvie (o lingurita de flori uscate la o cana cu apa fiarta) si bea o cana la pranz si una dupa cina.
  •  Somnul tau are de suferit din cauza unor probleme digestive (digestie ingreunata, balonari etc.). Prepara o infuzie din busuioc, me­­­lisa si hamei (o lingurita de amestec de plante, in cantitati egale, la o cana de apa clocotita) si bea-o inainte de culcare.
     

Infuzii calde
Ca regula generala, infuziile de plante se beau proaspete, calde, eventual indulcite cu putina miere, in timpul zilei si, obligatoriu, inainte de culcare. O cura poate dura intre 7 si 14 zile, dar uneori insomnia cedeaza dupa prima cana de ceai.

Nu uita! Daca plantele nu au efect si insomniile continua sa te chinuie de cateva ori pe saptamana, consulta medicul. El va stabili cauza si iti va recomanda tratamentul adecvat.

Somnul insuficient imbatraneste

  •  Un studiu american a aratat ca persoanele care dorm doar 4-6 ore pe noapte au tulburari de memorie.
  •  Mai mult decat atat, specialistii de peste Ocean au stabilit ca valorile tensiunii ar- te­riale si glicemiei ce- lor ce dorm insufici- ent sunt asemeni cu ale unor persoane de 60 de ani.
  •  O femeie doarme in medie sase ore si 10 minute pe noapte, ceea ce inseamna cu 2-3 ore mai putin decat ar avea nevoie.
  •  Daca timp de 6 luni dormi 4-6 ore/noapte, esti de patru ori mai expusa depresiei.

Reguli de „management al somnului“
Se estimeaza ca una din doua femei au probleme cu somnul. Cauzele invocate sunt aproape mereu aceleasi: stresul, zgomotul, grijile, ritmul de viata rapid… Iata cateva reguli elementare ale unui stil de viata sanatos:

  •  Incearca sa te culci si sa te trezesti la aceleasi ore, pentru a-ti regla ceasul biologic.
  •  Dupa ora 14:00, diminueaza consumul de excitante (cafea, ceai, tutun, alcool, condimente), iar seara renunta la ele.
  •  Aeriseste bine dormitorul inainte de culcare.
  •  Nu folosi patul pentru a te uita la televizor.
  •  Nu exagera cu activitatea fizica intensa seara, caci creste temperatura corpului si vei adormi mai greu. Perioada cea mai po­­­trivita pentru sport es­­­te intre 16:00 si 18:00.
  •  Incearca sa nu dormi prea mult dupa-amiaza (maxim o ora).
  •  Respira abdominal. Este un remediu eficient impotriva stresului si te ajuta sa adormi usor.
  •  Mananca seara doar alimente lejere, usor digerabile.
  •  Nu consuma multe lichide inainte de a merge la culcare, ca sa nu fii nevoita sa te trezesti in timpul noptii.
  •  Daca ai probleme cu circulatia periferica (ai picioarele reci), ceea ce poate intarzia adormirea, tine-ti picioarele in apa calda inainte de a te culca.

Volatile
Pentru combaterea insomniei, poti folosi plantele nu doar sub forma de infuzie, ci si sub forma de uleiuri volatile sau bai aromatice.

  •  Uleiurile esentiale de busuioc, cimbru, levantica sau portocal. Se foloseste doar cate o aroma, pentru a o savura din plin: se pun patru-cinci picaturi in lampa de aromoterapie si se lasa sa se raspandeasca mirosul in dormitor, circa 30 de minute, cu doua ore inainte de culcare.
  •  Baile aromatice se fac cu o jumatate de ora inainte de culcare. Se face o infuzie din 100-150 g de planta (levantica sau tei) si trei litri de apa, se strecoara si se adauga la apa de baie. Cu uleiurile volatile este chiar mai simplu: se adauga 20-30 de picaturi de esenta volatila in apa de baie. Este bine ca inainte sa utilizezi un ulei volatil la baie sa verifici daca nu iti produce alergie: pune o picatura pe piele si, daca dupa 10-20 de minute nu apare nici o reactie alergica, poti face baia linistita. O baie aromatica dureaza cel putin un sfert de ora, dar nu mai mult de 45 de minute. Atentie! Se fac maximum doua bai aromatice pe saptamana.

 

Adela Constantinescu; foto: Shutterstock
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate