Renuntarea la fumat

Renuntarea la fumat

Pentru ca renuntarea la fumat sa fie o sarcina usoara si o actiune definitiva, e bine sa o pregatesti din timp.

Inainte de a renunta la fumat
Cel mai important lucru pentru cei care s-au lasat de fumat este faptul ca au putut simti cu adevarat cum sanatatea lor se fortifica in fiecare minut, zi, luna si an de viata lipsita de fumul toxic. Bifeaza fiecare beneficiu de pe lista, in ordinea aparitiei lui.

1. Noteaza-ti motivele

Fumatorii renunta mai usor la obiceiul lor atunci cand si-au stabilit clar motivele pentru care vor sa faca asta. Pentru a mari impactul lor, incearca sa dai cate o nota fiecarui motiv, in ordinea importantei pe care o are in luarea acestei decizii, astfel: 0 neimportant, 1 destul de important, 2 foarte important.

Apoi bifeaza-le pe primele doua cele mai importante. Renuntand la fumat in deplina cunostinta a cauzelor care au determinat acest gest inseamna un pas mai aproape de succes.

Motivul Importanta
Imi este teama sa mor inainte de vreme. 0 1 2
Ma ingrijoreaza sanatatea mea. 0 1 2
Nu vreau sa mai depind de tigari. 0 1 2
Vreau sa fac economii. 0 1 2
Mi-e sila de mirosul impregnat in gura, parul si hainele mele. 0 1 2
Nu vreau sa le fac rau celor dragi. 0 1 2
Altele 0 1 2
2. Evita spatiul unde se fumeaza

Chiar inainte de a renunta la tigari, este foarte important ca viitorul spatiu ambiental sa fie unul fara fum de tigara. Pregateste-l din timp. Stai departe de locurile unde se fumeaza la serviciu, aeriseste-ti casa si convinge-ti partenerul sa ia aceeasi decizie, in cazul in care nu a facut-o pana acum. Scoate tutunul din viata ta, fara sa uiti nici un loc unde ai putea sa-l regasesti din intamplare. Pentru asta, poti folosi lista urmatoare:

  • Scrie o scrisoare de adio fumatului.
  • Arunca toate tigarile si pachetele (inclusiv pe cele goale).
  • Verifica toate locurile unde ar mai putea exista tigari uitate (buzunare, posete, sertare etc.).
  • Curata scrumierele si pune-le in dulap (nu le lasa la vedere).
  • Spala-ti toate hainele, prosoapele, lenjeria de pat, perdelele, draperiile, fetele de masa si orice alt lucru care ar putea pastra in el mirosul de tigara.
  • Spala bine interiorul masinii.
  • Deschide ferestrele.

Plan de actiune
Nu uita! Esecul pregatirii inseamna de fapt pregatirea pentru esec. Gandeste-te din timp la un plan de rezerva in cazul in care tentativa ta de renuntare la fumat ar putea sa nu fie una de succes. Inconjoara-te de nefumatori si fa-ti o lista cu medicii si psihologii care ar putea sa te ajute in cazul in care nu reusesti prin forte proprii.

 

 

3. Urca scarile

Unul dintre cele mai uluitoare lucruri in legatura cu renuntarea la fumat este rapiditatea cu care organismul isi incepe regenerarea din clipa in care nu se mai afla sub efectul substantelor toxice. Si o modalitate prin care poti sa verifici cele de mai sus este "testul scarilor".

Nu trebuie decat sa cauti un sir de trepte potrivit pe care sa-l urci in pas vioi. Nu conteaza unde se afla ele, important este sa le urci cel putin o data pe saptamana, pentru a-ti testa progresele dupa lasarea de fumat.

Evalueaza cu note de la 1 la 6 cat de greu ti-a fost, notand cu 1 – cel mai usor si cu 6 – foarte dificil, comparand si timpii necesari urcarii aceluiasi numar de trepte.

Testul scarilor Nivel de dificultate
Ziua 3 (Saptamana 1) 1 2 3 4 5 6
Ziua 10 (Saptamana 2) 1 2 3 4 5 6
Ziua 18 (Saptamana 3) 1 2 3 4 5 6
Ziua 25 (Saptamana 4) 1 2 3 4 5 6
Ziua 31 (Saptamana 5) 1 2 3 4 5 6
Ziua 39 (Saptamana 6) 1 2 3 4 5 6
Ziua 59 (Saptamana 9) 1 2 3 4 5 6

Daca repeti testul in fiecare saptamana din prima zi in care te-ai lasat, vei observa ca nu mai gafai zgomotos la fiecare suflare, ca si cum ar fi ultima. Incearca testul scarilor inainte de a renunta la fumat. S-ar putea sa fie un motiv in plus sa arunci tigarile cat mai repede!

Atentie! Daca ai o suferinta cardiaca majora sau crezi ca exercitiul fizic poate prezenta un pericol pentru sanatatea ta, e bine sa consulti medicul inainte de de a-l incepe.

4. Testeaza-ti simturile

Ai observat ca fiecare tigara pe care o fumezi te face mai insensibila? La miros si gust, evident… Fumul pe care il inhalezi distruge celulele sensibile de pe mucoasa gurii si a nasului, care detecteaza mirosurile si aromele. In momentul in care te opresti din fumat, aceste celule incep sa se refaca. In cateva saptamani, iti recapeti simtul mirosului si al gustului. Ca sa iti dai seama mai bine de acest lucru, fa "testul simturilor".

Pentru a-ti verifica sensibilitatea olfactiva si gustativa, miroase flori si gusta ceva dulce. Noteaza cat de puternice au fost mirosul si gustul pe care le-ai simtit, pe o scara de la 1 la 6. In cateva saptamani vei fi uimita de cat de mare este schimbarea.

Asta inseamna ca simturile tale vor fi mai ascutite. Probabil ca te vei bucura mai mult de gustul si aroma mancarurilor. Acum mai mult decat oricand iti vei da seama de cat de puternic te afecteaza fumatul, furandu-ti din placerile simple ale vietii.

Simturi Mirosul Gustul
Ziua 7 (saptamana 1) 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6
Ziua 14 (saptamana 2) 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6
Ziua 21 (saptamana 3) 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6
Ziua 28 (saptamana 4) 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6
Ziua 35 (saptamana 5) 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6
Ziua 42 (saptamana 6) 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6
Ziua 63 (saptamana 9) 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6

Ziua ZERO

Efectele benefice pentru sanatatea ta sunt imediate si perceptibile din primul moment in care te lasi de fumat.

ZIUA 1 Nu mai fumezi! Te simti imediat mai bine. Chiar din prima zi in care ai aruncat ultima tigara, apar si vestile bune.
Dupa 20 de minute: Valorile tensiunii arteriale si ale pulsului revin la cote normale. Imbunatatirea este evidenta si masurabila.
12 ore: Nivelurile de nicotina si de monoxid de carbon otravitor scad la jumatate, nivelul de oxigen din sange revine la normal.

Ziua 2 Dupa 24 de ore: Monoxidul de carbon este eliminat din organism. Plamanii incep sa elimine mucusul impreuna cu impuritatile lasate de fumat. Incepi sa respiri mai usor.

Ziua 3 In primele 48 de ore: Nu mai este nici un strop de nicotina in corpul tau. Simtul mirosului si al gustului incep sa isi revina incet, incet. Te vei putea bucura cu adevarat de aromele gastronomice sau de parfumul florilor.

Ziua 4 In 72 de ore: Respiratia devine mai usoara. Caile respiratorii se relaxeaza si nivelurile de energie cresc.

Ziua 7 La sfarsitul primei saptamani: Inima ta incepe sa pompeze de-a lungul corpului mai multe sange bogat in oxigen.

Ziua 14 Dupa 2 saptamani: Nu mai supui inima la eforturi suplimentare. Cu cat mai mult timp trece de cand ai fumat ultima tigara, cu atat mai bine se vor simti inima si vasele tale de sange.

Organismul uman are o putere de regenerare extraordinara. Poate parea uimitor, dar corpul tau incepe procesul de vindecare chiar in momentul in care te-ai lasat de fumat.

CALENDARUL RENUNTARII LA FUMAT

 

Faza de pregatire
Saptamana 1 1 2 3 4 5 6 7
Faza de renuntare
Saptamana 2 8 9 10 11 12 13 14
Saptamana 3 15 16 17 18 19 20 21
Saptamana 4 22 23 24 25 26 27 28
Saptamana 5 29 30 31 32 33 34 35
Saptamana 6 36 37 38 39 40 41 42
Saptamana 7 43 44 45 46 47 48 49
Saptamana 8 50 51 52 53 54 55 56
Saptamana 9 57 58 59 60 61 62 63
Saptamana 10 64 65 66 67 68 69 70
Saptamana 11 71 72 73 74 75 76 77
Saptamana 12 78 79 80 81 82 83 84
Saptamana 13 85 86 87 88 89 90 91
Saptamana 14 92 93 94 95 96 97 98
Saptamana 15 99 100 101 102 103 104 105
Saptamana 16 106 107 108 109 110 111 112

 

Si beneficiile continua

ZIUA 21 Dupa 3 saptamani: Acum poti sa fii sigura ca fumatul a incetat sa iti mai distruga tonusul si elasticitatea pielii, sa iti "sape" mai multe riduri, sa te imbatraneasca prematur.

ZIUA 42 Dupa 6 saptamani: S-au fortificat inima, circulatia, plamanii, pielea si dintii. Ti-ai recapatat simtul mirosului si al gustului.

PRIMELE LUNI
ZIUA 56 Dupa 8 saptamani: Efectele gestului tau de renuntare la fumat se extind acum la sistemul osos: oasele tale sunt mai puternice, cu structura mai densa si mai putin casanta.

ZIUA 70 Dupa 10 saptamani: Ai tenul mai luminos si mai roz, parul mai rezistent, cu firul mai sanatos, dintii mai albi.

ZIUA 84 Dupa 12 saptamani: Inima ta e mai sanatoasa, caile respiratorii mai curate, mai mult sange oxigenat circula in artere. Circulatia sangelui se imbunatateste. Te vei simti mai in forma, mai plina de energie si capabila sa faci mult mai multe.

ZIUA 105 Dupa 3 luni: Simti cum ti s-a imbunatatit respiratia. Functia pulmonara creste cu 10% si vei observa ca atat tusea cat si suieratul respiratiei au inceput sa se diminueze. Te vei simti mai puternica.

Pentru toata viata…

Iti recapeti forma, zi dupa zi, an dupa an.
1 an Riscul atacului de inima scade la jumatate fata de cel al unui fumator.

10 ani Riscul de cancer pulmonar descreste la jumatate fata de cel al unui fumator. E nevoie de mai mult timp pentru a-ti recapata sanatatea, dar beneficiile merita asteptarea.

15 ani Riscul de boala coronariana este acum acelasi cu al unei persoane care nu a fumat niciodata.

Daca ai gresit si ai fumat o tigara, nu dispera. Gestul tau nu reprezinta un esec, atata vreme cat nu il repeti.

Cere ajutorul

Drumul catre o viata fara fumat nu este nici scurt, nici usor. Inainte de a porni pe el, e bine sa stii care sunt toate beneficiile pe care le vei obtine chiar de la primul pas – asupra sanatatii si vietii, in general.

Daca te-ai hotarat sa renunti cu adevarat la fumat, ar fi bine sa ceri si sfatul unui medic si al unui psiholog – amandoi iti pot veni in ajutor, facandu-ti mai usoara tranzitia catre viata de nefumator. Acum exista metode noi de tratament care te ajuta sa te lasi de fumat si sa nu mai faci asta.

Partenerul tau fumeaza? Ajuta-l sa se lase…

Nu sta deoparte, ajuta-l sa treaca cu bine peste aceasta perioada delicata din viata. Va aprecia cu siguranta gestul tau, iar tu vei avea un rol important in echipa invingatoare!

  • Adevarul este ca pana la 97% dintre cei care incearca sa se lase de fumat nu reusesc sa o faca din prima incercare sau singuri. Si asta mai ales din cauza faptului ca adesea le lipseste implicarea si motivatia. Aici poti interveni oferindu-i material informativ, sprijinindu-l cu blandete si intelegere, de-a lungul intregului proces.
  • Celor mai multi dintre fumatori le lipseste increderea in sine, credinta ca vor reusi cu adevarat sa renunte – adesea pentru ca au mai incercat si au esuat. Ajuta-l sa-si mentina vointa si hotararea, pentru ca sunt foarte importante.
  • O multime de oameni nu reusesc sa renunte la fumat pentru ca in sevraj se simt rau, stresati si obositi. E momentul cand trebuie sa ii fii aproape, sa sesizezi semnalul de alarma si sa actionezi eficient.
  • In sfarsit, cei mai multi nu sesizeaza diferenta intre o abatere de la drum si pierderea lui cu totul. Fumarea unei tigari nu este un dezastru atata vreme cat cel care vrea sa se lase nu o fumeaza si pe a doua si pe a treia, uitand de scopul pe care si l-a propus. 

SFATURI PRACTICE

Exista o multime de domenii in care influenta ta poate face diferenta dintre succes si esec.

  • Fa-i o programare la medic. Sfatul unui medic e foarte important, chiar daca fumatorul nu crede intotdeauna asta. Tu poti sa-i schimbi convingerile gresite cu unele bune, insistand sa consulte un medic. In ultima vreme au aparut o multime de metode noi si solutii la problema adictiei de nicotina. Unele includ tratamente, programe speciale, diete sanatoase, exercitii fizice, mesaje motivationale, sfaturi de comportament destinate sa sparga tiparul.
  • Stabiliti impreuna data de la care nu va mai fuma. Convinge-ti partenerul sa ia aceasta decizie si sa se concentreze asupra ei – asta il va ajuta sa renunte mai usor.
  • Fa curat in casa. Inainte de data stabilita, ajuta-l sa indeparteze din casa orice urma de tigara sau tutun.
  • Ajuta-l sa evite tentatiile. Poti sa intervii in situatiile de criza si sa impiedici aprinderea unei tigari. Sesizeaza din timp pericolul. Asigura-te ca prietenii vostri nu fumeaza in fata lui, fa rezervari in zona pentru nefumatori a restaurantului, hotelului, trenului etc. Si fii gata oricand sa il sustii cu o incurajare!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3 4

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate