O viata mai lunga si mai sanatoasa

Osteoporoza

Una din trei femei va face osteoporoza la menopauza. Cifrele sunt in crestere, mai ales in randul femeilor care au incercat sa se pastreze suple prin infometare, in adolescenta si in jurul varstei de 20 de ani, scazand astfel aportul de calciu.

Dieta si stilul de viata

  • Nu exagera in privinta curelor de slabire. La varsta adulta, o masa musculara corespunzatoare si o cantitate mica de grasime acumulata pot mentine oasele puternice si niveluri ridicate de estrogeni protectori.
  • Consuma suficient calciu – laptele degresat si branzeturile cu continut redus de grasimi reprezinta sursele cele mai indicate.
  • Daca ai o alimentatie preponderent vegetariana, suplimentele de calciu sunt absolut necesare.
  • Vitamina K (continuta in legumele cu frunze verzi) si vitamina D (din unt, lapte, oua, peste) ajuta la asimilarea calciului.
  • La menopauza, opteaza pentru terapia hormonala de substitutie, care inlocuieste nivelurile hormonale scazute si scade riscul de aparitie a fracturilor.

Exercitiile fizice

  • Se recomanda efectuarea unor treburi casnice usoare, mersul in pas alert si chiar caratul unor bagaje mai usoare.

Controale medicale periodice

Iata simptomele care trebuie sa-ti atraga atentia, precum si ce tipuri de analize sunt indicate.

Tip de analiza:

  1. TENSIUNE ARTERIALA – O data la doi ani; mai frecvent daca esti supraponderala, iei pilule anticonceptionale, fumezi, esti diabetica sau ai antecedente familiale de hipertensiune arteriala sau afectiuni cardiace.
  2. COLESTEROL – Efectueaza o analiza de rutina a grasimilor din sange o data la cinci ani, sau mai frecvent daca ai antecedente familiale de boli cardiace, hipertensiune arteriala, diabet sau obezitate.
  3. COPROCULTURA – Anual, daca exista antecedente familiale de cancer de colon, mai ales daca ai peste 50 de ani. Daca apar modificari alarmante ale tranzitului intestinal, sangerari severe, constipatii prelungite sau diaree.
  4. TEST PAPANICOLAU – La doi-trei ani. Rezultatele se dau dupa o luna.
  5. MAMOGRAFIE – Anual, dupa varsta de 50 de ani. Daca ai antecedente familiale de cancer la san, cere medicului sa-ti faca trimitere pentru mamografie si inainte de 50 de ani.
  6. DENSITOMETRIE OSOASA – La 30 de ani (pentru inregistrarea nivelului maxim de masa osoasa), la menopauza si cativa ani mai tarziu, pentru calculul ratei de demineralizare osoasa.
  7. ANALIZA SANGELUI (HEMOGRAMA) – Daca exista antecedente familiale de diabet, este indicata testarea nivelului glicemiei la fiecare trei ani, in special daca prezinti simptome specifice (vezi "diabetul").

Supravegheaza-ti greutatea corporala

Pentru a fi activa si sanatoasa, este important sa-ti mentii o greutate corporala optima. Aplica formula de mai jos, pentru a calcula greutatea optima corespunzatoare inaltimii tale.
Greutatea (kg) / inaltimea x inaltimea (in metri)

De exemplu, unei persoane cu inaltimea de 1,62 m si greutatea de 61 kg ii corespunde o valoare de 23,3.

  • Sub 20 – subponderal
  • Intre 20 si 25 – greutatea optima pentru inaltimea ta
  • Intre 25 si 30 – usor supraponderal
  • Peste 30 – supraponderal (obez)

Antecedente familiale

  • Afectiuni precum cancerul de san si bolile de inima sunt recunoscute ca transmitandu-se la membrii aceleiasi familii.
  • Astfel devine importanta cunoasterea antecedentelor medicale familiale de-a lungul ultimelor generatii.
  • Aceste informatii sunt necesare pentru a adopta un stil de viata care sa te ajute in evitarea sau diminuarea factorilor de risc.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate