Longevitate de calitate

Longevitate de calitate

Daca vrei sa iti prelungesti viata si sa te simti vesnic tanara, tine cont de sfaturile specialistilor. Ei iti propun 9 strategii la indemana, care te vor ajuta sa traiesti mai mult si mai bine. Merita sa le incerci!

1. Mizeaza pe optimism, in orice situatie
E un lucru stiut: depresia scurteaza durata vietii. Cercetatorii au descoperit ca persoanele cu ganduri negative au un numar mai mare de celule albe in sange, ca si cum corpurile lor ar incerca sa lupte impotriva unei boli. In schimb, cei cu o atitudine pozitiva au un sistem imunitar mai puternic si o speranta de viata mai mare.

S-a descoperit ca persoanele multumite au sanse duble sa traiasca cu peste 20 de ani mai mult decat cele care se considera nemultumite. Optimismul este in general asociat cu independenta, respectul de sine, competenta si relatiile apropiate. Bucuria determinata de acumularea de bunuri este de obicei de scurta durata. Satisfactia pe termen lung vine din relatii sanatoase si realizari importante.

Spiritualitatea este, de asemenea, o forma prin care oamenii adopta o atitudine optimista si descopera sensul profund al vietii. Unele studii au demonstrat o legatura importanta intre mersul la biserica si o viata mai lunga. Dar mai putem sa apelam si la meditatie, muzica, arta, sau sa petrecem cat mai mult timp in natura.

2. Relaxeaza-te
Un studiu realizat de cercetatorii americani pe 13.000 de persoane de-a lungul a 20 de ani a descoperit ca stresul cronic mareste riscul de moarte prin atac cerebral sau boli de inima. Stresul slabeste sistemul imunitar, afecteaza sistemul digestiv, creste nivelul zaharului in sange si riscul de obezitate. Exista mai multe modalitati de relaxare, printre care tehnicile de meditatie, yoga, masaj sau exercitii fizice care iti fac placere. Alte metode pentru reducerea stresului:

  • rezolva sarcinile multiple in ordinea prioritatii;
  • invata sa spui nu;
  • foloseste umorul in situatii stresante;
  • dormi bine in fiecare noapte;
  • strange bani albi pentru zile negre.

3. Cum sa-ti pastrezi atitudinea pozitiva

  • Incearca sa fii extrovertita si plina de energie – fericirea e molipsitoare.
  • Iarta-ti greselile si pe cei care te supara.
  • Intareste-ti respectul de sine prin alegeri morale.
  • Apeleaza la spiritualitate: religie organizata, meditatie, cautarea armoniei cu natura etc.
  • Combate orice presupunere negativa si gand pesimist.
  • Stabileste-ti obiective realiste.
  • Nu te izola. Cere sprijinul celorlalti si/sau apeleaza la un ajutor specializat.

Cercetarile au demonstrat ca meditatia ne poate modifica pozitiv activitatea cerebrala, functia imunitara si raspunsul corpului la stres, scazand ritmul cardiac si tensiunea arteriala.

4. Socializeaza
Cercetatorii de la Universitatea din Harvard au descoperit ca petrecerea agreabila a timpului cu ceilalti ne mareste efectiv speranta de viata.Studiile pe o perioada de 10 ani au aratat ca sansa de a trai mai mult este cu 20% mai mare in cazul persoanelor care participa la activitati sociale, decat in cazul celor care stau singuri acasa.

Pune-ti ordine in relatii. Relatiile nesanatoase iti complica viata si te pot face sa repeti modelele negative care iti provoaca frustrare si sentimente de vinovatie. Negativitatea si sentimentele neplacute provocate de astfel de prietenii pot fi atat de vechi, incat nu credem ca putem scapa de ele indepartandu-ne, pur si simplu.

Simpla reducere a acestui stres ne poate prelungi viata. Pe de alta parte, poti relua o relatie care stii ca a avut o influenta pozitiva in viata ta. Si un animal de companie poate contribui la reducerea stresului, marind speranta de viata. Animalele, fie ele pisici, caini sau hamsteri, pot fi tovarasi distractivi, care ajuta la reducerea stresului.

Renunta fara nici un fel de regrete la relatiile nesanatoase, care nu iti provoaca decat neplaceri, frustrari si sentimente de vinovatie.

 

5. Antreneaza-ti mintea
Un studiu publicat in New England Journal of Medicine sustine ca participarea la activitati de relaxare, cum ar fi jocurile de masa, lectura sau dezlegarea de rebusuri reduc riscul aparitiei bolii Alzheimer cu aproape o treime.

Mai multe studii au constatat ca persoanele implicate in activitati relaxante, care stimuleaza mintea, nu numai ca sunt mai fericite si in for-ma, dar tind sa traiasca mai mult. Cum poti sa-ti pastrezi ascutimea mintii de-a lungul anilor:

  • Calatoreste. Incursiuni turistice in locuri pe care nu le-ai mai vazut niciodata, vizite care te imbogatesc spiritual – iata o modalitate buna de a-ti antrena mintea si sufletul.
  • Fii creativa. Invata sa canti la un instrument nou, sa pictezi in ulei sau arta origami. Astfel te distrezi si iti mentii neuronii activi in acelasi timp.
  • Accepta provocarea. Esti asul rebusurilor, jocurilor de puzzle, scrabble sau de strategie pe computer? Nu te multumi cu ce ai obtinut. Treci la nivelul urmator, de fiecare data.
  • Gaseste-ti un hobby. Persoanele care au hobby-uri risca mai putin decaderea mentala fata de cei care isi petrec timpul liber in fata televizorului.
  • Reia-ti studiile la seral sau la distanta. Vei invata ceva nou si iti vei imbogati CV-ul, mentinandu-ti treaza mintea.
  • Completeaza teste de inteligenta si creativitate, fii atenta la tot ce e nou.

6. Incearca sa preiei controlul
Creeaza-ti o ambianta confortabila acasa si la serviciu. Nu e vorba despre stiluri complicate sau costisitoare, poti sa dai o senzatie de caldura si ospitalitate spatiului fie doar si prin simpla asezare a unui vas cu flori la intrare.

Mare parte din timp o petreci in dormitor – acorda acestei camere atentia pe care o merita. Pentru un somn odihnitor si linistit, ai nevoie de salteaua potrivita, asternuturi curate din bumbac si perne umplute cu puf de gasca. Impotriva zgomotului poti folosi tampoane pentru urechi sau un fundal muzical linistitor, cu valuri sau susur de ape.

Incearca sa pastrezi ordinea in casa si la birou. Separa lucrurile si asaza-le in cutii. Arunca orice obiect nefolosit mai mult de doi ani, sorteaza, aranjeaza, ordoneaza. Planifica-ti timpul si accesul la informatie. Computerele au fost inventate sa ne usureze viata, si nu sa ne-o complice. Nu-ti pierde parte din timpul si asa limitat cu informatii care nu-ti sunt utile, incercand astfel sa reduci oboseala, confuzia si stresul provocate de excesul de tehnologie si informatii: protejeaza-ti adresa de mail, evita forumurile, inchide din cand in cand mobilul si nu rataci pe web.

Aduna numarul total de ore petrecute in fata televizorului si vei constata cu stupoare ca pana la varsta de 75 de ani, 9 ani i-ai petrecut privind la un ecran! Fara sa mai luam in considerare celalalt ecran, al pc-ului…

7. Mentine-te in forma, exersand
Activitatea fizica, fie ca e vorba de o plimbare, ciclism, tenis sau dans, te ajuta sa traiesti mai mult, sa te simti mai bine si sa arati mai tanara. Chiar si o plimbare zilnica de 10 minute reduce riscul de boli asociate inaintarii in varsta (Alzheimer).

Persoanele active au riscuri mai mici de atacuri de cord, cancer, diabet si depresie, beneficii ce pot obtinute la orice varsta. Incearca diferite exercitii cardio si alege unul sau mai multe, care ti se par distractive sau interesante. Sportul si exercitiile iti protejeaza corpul si mintea.

  • Fa exercitii cu un prieten. Imparte programul in trei categorii de fitness de baza: exercitii cardiovasculare, echilibru si flexibilitate, antrenament de forta.
  • Exerseaza cateva zile pe saptamana, nu pastra totul pentru weekend.
  • Porneste treptat, pentru a dobandi forta si vitalitate evitand accidentele.

 

8. Foloseste medicina moderna in favoarea ta
Combinand un stil de viata sanatos cu noile metode de detectare a bolilor, medicamentele, vaccinurile si noile proceduri chirugicale, te poti astepta la o prelungire semnificativa a numarului de ani de viata, dar si a tineretii si sanatatii de care te poti bucura in acesti ani. Fa-ti un portofoliu medical cat mai cuprinzator (medici, cabinete etc.).

  • Descoperirile medicale se axeaza pe detectarea la timp si prevenirea bolii.
  • Nu ezita sa ceri ajutor. Mai bine descoperi din timp osteoporoza, diabetul, cancerul sau hipertensiunea. Pentru toate exista modalitati noi de tratament.
  • Sporeste beneficiul medicamentelor prin exercitii, alimentatie adecvata, eliminarea stresului si adoptarea tuturor celorlalte strategii de prelungire a vietii.
  • Ai grija ca sexul sa ramana o componenta vitala a existentei, pana la varste inaintate.
  • Daca alegi un tratament sau o procedura cosmetica, ai grija sa cantaresti bine argumentele pro si contra ale fiecarei optiuni disponibile.

9. Hraneste-te inteligent
Dieta noastra zilnica are un impact direct asupra sanatatii si sperantei de viata, indepartand sau, dimpotriva, crescand riscul de boli cardiace, cancer si alte suferinte. Mancarea ne influenteaza silueta si starea de spirit.

Dieta longevitatii are la baza cele mai recente descoperiri privind alimentele care ne mentin starea de sanatate si ne prelungesc viata, permitandu-ne sa savuram "bunatati interzise" fara sa ne simtim vinovati. Invata sa combini diferite grupuri de alimente, fara sa ai sentimentul ca tii o dieta:

  • Mananca ce iti place cel mai mult din urmatoarele grupuri de alimente care iti prelungesc viata. Fiecare grup poate juca rolul principal in maximum doua mese pe zi: fructe si legume, proteine, carne slaba si grasimi sanatoase, cereale integrale, legume si alti carbohidrati.
  • Concentreaza-te asupra felului in care te simti inainte, in timpul mesei si dupa ea, pentru a reusi sa stabilesti marimea portiei de care ai nevoie si sa iti dai seama cand sa te opresti din mancat.
  • Bea cel putin 8 pahare de apa pe zi.
  • Ia doua-trei gustari intre mese.
  • Evita excesul de sare, grasimi nesanatoase si dulciuri rafinate.
  • Ofera-ti uneori si cate putin din ?bunatatile interzise?, cu exceptia cazului cand ai nevoie sa slabesti.

Incearca sa pastrezi ordinea atat in casa, cat si la birou. Arunca toate lucrurile pe care nu le-ai folosit de foarte mult timp, planifica-ti timpul si accesul la informa-tie; nu rataci pe net.

Extrase din cartea "Secretele longevitatii. Gimnastica mintii, diete, combaterea stresului, sport", Editura Polirom. Cartea contine informatii medicale, date statistice, studii de caz, un chestionar al nivelului de stres, exercitii de gimnastica a mintii, scheme de efort fizic echilibrat, tabele cu indici glicemici, formule de dieta a longevitatii, retete, sfaturi practice despre cum sa te mentii tanara si in forma, cat mai multi ani.

Text: Mihaela Doina Radulescu

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate