Listă de cumpărături sănătoase pentru sărbători

listă de cumpărături sănătoase pentru sărbători

Că românii sunt gurmanzi nu mai este o noutate pentru nimeni. Că, pentru mulți dintre noi, sărbătorile înseamnă multe mâncăruri tradiționale iarăși nu mai este o noutate. Și nici faptul că cei mai mulți dintre noi ies din sărbători cu destule kilograme în plus.

Pentru a ne ajuta să depășim perioada sărbătorilor fără exces de kilograme și fără probleme digestive, reputatul medic Florin Bălănică a realizat o listă de cumpărături sănătoase pentru sărbători.

Regula pe care nu trebuie s-o uităm: “Ne hrănim, nu mâncăm. Avem nevoie de nutrienți, nu de mâncare”

Spre exemplu, carnea trebuie achiziționată, dacă e posibil, de la producători locali, care au hrănit animalele cu porumb, grâu, iarbă și nutreț fără niciun fel de adaosuri de chimicale. Desigur, carne este necesar să fie cât mai proaspătă. Preparatele și mezelurile trebuie să conțină ceea ce sunt, adică dacă vorbim de lebăr – ficat și condimente, dacă vorbim de cârnați – carne, grăsime, condimente și tot așa. De cele mai multe ori, consumăm altceva decât scrie cu litere mari pe etichetă', spune dr. Florin Ioan Bălănică.

Ce facem, însă, în situația în care nu putem procura carne direct de la producătorii tradiționali și trebuie s-o achiziționăm din supermarket? “În această situație, trebuie să urmărim ca produsul să nu conțină mai mult de 2-3 E-uri și proporția de sare și grăsime. Nu uitați, ne hrănim și nu mâncăm, cu nutrienți și nu cu mâncare”, completează medicul.

Citește și Cum să nu te îngrași de sărbători. 10 trucuri de la nutriționiști 

Cum trebuie să arate mesele de sărbători

Medicul Bălănică spune că nici de sărbători nu trebuie să ne abatem de la principiile dietei sănătoase. Vrem să ne simțim bine alături de cei dragi, nu să fim balonați, constipați, cu reflux gastro-esofagian sau cu alte probleme digestive care ne strică buna-dispoziție. Trei mese principale și două gustări este regula pe care trebuie s-o respectăm și de sărbători.

Corpul uman, în speță tractul digestiv, nu recunoaște felurile de mâncare, ci nutrienții. În fapt, gustul durează doar cât este limba, în rest, vorbim de sănătate sau boală. Atunci când ne gândim la mâncare, trebuie să ne gandim mai întâi de toate la nutrient și mai apoi la gust“, spune medicul Florin Bălănică.

Ne putem bucura fără probleme de gustul sarmalelor, dacă alegem varianta dietetică. Sarmalele pot fi preparate din carne slabă de porc, mixată cu vită și amestecată cu mirodenii, condimente, varză murată. Medicul ne recomandă să încercăm și supa de rădăcinoase fierte împreună cu un
rasol. “Le sugerez pacienților mei să prepare mâncarea cu supă, și nu cu rântașuri sau prăjeli, adică, în cazul nostru, să fiarbă sarmalele în supă, adăugând și rădăcinoasele după gust. Putem să folosim piper boabe, foi de dafin, condimente și chiar un os cu carne slabă pentru gust. Orezul îl putem înlocui cu ciuperci la grătar, tocate mărunt', oferă soluții medicul.

De sărbători, dulciurile nu trebuie să fie interzise

Asta chiar este o veste bună. Ce-ar fi sărbătorile fără câteva dulciuri sub brad? Consumul de dulciuri este recomandat atât timp cât acestea au o etichetă “curată”. Cu alte cuvinte, acestea trebuie să conțină câteva ingrediente de bază, fără zahăr mult, coloranți și grăsimi vegetale.

În schimb, ciocolata este permisă, dar doar dacă îndeplinește anumite condiții. Există o singură formă de ciocolată, cea neagră cu un procent ridicat de cacao, peste 70%. În rest, vorbim de orice altceva, dar de ciocolată nu. Recomand consumul moderat de ciocolată neagră, 2-3 cubulețe, în prima parte a zilei și asociat cu activitate fizică adaptată', recomandă medicul specialist în medicina stilului de viață, Florin Ioan Bălănică.

Cum mâncăm cozonacul ca să nu ne îngrășăm

Nu este necesar ca desertul tradițional de sărbători să ne îngrașe. Medicul Bălănică ne recomandă să mâncăm cozonac cu iaurt sau cu chefir. “Personal, dacă ar fi să aleg, aș alege să consum cozonac lângă un pahar de iaurt sau chefir degresat, în prima parte a zilei, adică la micul dejun sau prima gustare. Motivul este folosirea proteinei din iaurt pentru arderea carbohidraților și a grăsimilor prezente în cozonac', spune medicul.

Avem voie și alcool! Doar să nu-l combinăm cu grăsimile sau zahărul! Altfel spus, nu bem la mese, ci între mese!

Citește și Cozonac dietetic, desertul care nu te îngrașă de sărbători

Cum trebuie să arate lista de cumpărături sănătoase pentru sărbători

În concluzie, sănătatea începe cu citirea cu atenție a etichetelor, iar listă de cumpărături sănătoase pentru sărbători trebuie să fie redusă la carne, lactate, legume, fructe și ciocolată de calitate. Mâncărurile este recomandat să fie consumate în cantități mici și des.

Să nu uităm de plimbările lungi sau practicarea sporturilor de iarnă, după fiecare masă abundentă.

Citește și Dr. Florin Ioan Bălănică: Nu există alimente-minune pentru slăbit. Nutriția este știință, nu este o modă'

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Psychologies
Mai multe din Sanatate