Filofteia Grosu: “Suntem dispuși să returnăm banii unui client nemulțumit și să păstreze produsele”

Povestea Herbaris, gama de produse naturale pentru tine și casa ta pare un scenariu de film. Se întâmplă însă în realitate și este vorba despre produse românești cu ingrediente vegetale, conservate cu miere, propolis, vitamina E, argint coloidal și parfumate cu uleiuri esențiale și despre Filofteia Grosu, creatoarea lor, o femeie delicată, care crede într-o Românie frumoasă și în lucrurile bine făcute.

Filofteia, cuvintele care însoțesc brandul Herbaris au o încărcătură foarte puternică în ziua de azi. Nu spui nimic de piele catifelată, de un parfum care durează mult… tu vorbești de mirosul de pelin, de tihna unor clipe anume din viața noastră, amintești de mirosul de pe dealuri și de iarba munților. Crezi că a sosit timpul să ne întoarcem cu toții, ușor, ușor, la matcă? Am rătăcit destul. Produsele create de tine ascund această poveste?
Când am început să mă gândesc la rețete pentru produse naturale, am deschis, de fapt, cutia cu amintirile copilăriei mele de la țară. De când mă știu, am fost fascinată de mirosurile plăcute care izvorau din mâncăruri, din natură, dinspre vecini, dinspre întreaga comunitate. Mirosurile de fân proaspăt cosit, dar și mirosul de lemn ars în sobe iarna și de mirosul de boabe de porumb fiert pe plită. Toate acestea mi-au rămas bine întipărite în memoria olfactivă. Am cutreierat după pofta inimii mele, prin pădurile și pe dealurile ce înconjoară satul și împrejurimile și mă bucur în continuare de acest loc ce nu a fost atins de poluare și distrugere, așa că am putut adulmeca pe săturate aceste mirosuri, scăldându-mă atât de firesc în voluptatea acestui univers îmbălsămat de miresme, încât eram convinsă că așa trebuie să facă toată lumea. De aceea am fost destul de surprinsă ceva mai târziu să descopăr că nu toți apreciem lucrurile simple și că am ajuns să alergăm după „magia' lucrurilor cât mai procesate, cât mai bine împachetate. Da, am rătăcit destul și în aceste vremuri tulburi este momentul să ne întoarcem la învăță­tura bunicilor, s-o păstrăm și să o valorificăm. Așa ne scutim de greșeli și ducem tradiția mai departe.
 
Nu se mai vorbește despre înțelep­ciunea ancestrală a poporului român, de recunoscuții vraci care vindecau sate întregi. Tu ai creat o gamă de produse având ca materie primă… seva pământului. De unde această aplecare către natură? Te tragi dintr-o familie cu tradiție în acest sens?
Dacă prin „seva pământului' lăsăm să se înțeleagă florile poienilor, copacii cu fructele lor, frunzele, coaja și chiar rădăcinile lor, ierburile, ferigile, mușchiul sau mirodeniile florilor sălbatice, atunci da, asta este o materie primă ce intră în mojarul din laboratorul Herbaris. Felul cum se așază ele acolo, una lângă alta, una peste alta, pe fundal sau în prim-plan și în ce concentrații anume, în asta constă adevărata mistică a făuririi unor produse care să ne ajute să trăim cât mai puțin înconjurați de produse procesate din petrochimie.
Există destule tratate ale oamenilor de știință și cercetări în acest domeniu care ne sunt puse la dispoziție pentru a vedea și a alege cum să „amestecăm' această sevă a pământului pentru a putea pune la dispoziția oamenilor produse prietenoase cu ei și mediul. Nu este neapărată nevoie să căutăm leacuri din trecut, dar dacă le avem, cu atât mai mult le adaptăm zilelor noastre. Tot ce făceau bunicii și părinții noștri putem să facem și noi azi. Să ne întoarcem la simplitate și sănătate. Nu spun să ne spălăm cum mă spăla pe mine mama, cu leșie din cenușă, din creștet până în tălpi, dar spun să avem grijă să alegem soluții cât mai simple și mai naturale de îngrijire a casei și a noastră. Nu spun să-și pună fiecare câte o mă­tură din pelin la intrarea în casă pentru curățare și alungarea gângă­niilor, dar spun să căutăm ca atât odo­rizarea, cât și curățarea casei să nu o mai facem cu soluții agresive pentru noi și mediu. 

Spui că „substanțele toxice din cosmetice pot fi chiar mai dăunătoare decât cele din alimente'. În ce sens?
Alimentele se consumă pe cale orală și astfel ajung în tubul digestiv, acolo are loc așa-numita absorbție gastrică, care este un proces extrem de complex. Substanțele chimice din alimente ajung în ficat unde sunt metabolizate în diferiți compuși. Acest organ sortează toxinele și le trimite către organele specifice pentru eliminare, fiind supranumit și centrul de reciclare al corpului. Însă, nu putem aplica aceeași regulă și în cazul cosmeticelor. Absorbția prin aplicare directă pe piele unde, și mai ales în zonele în care se găsesc porțiuni favorabile penetrării stratului cornos al dermului, substanțele cu potențial toxic pot ajunge direct în sânge, unele acumulându-se în timp, iar după o vreme pot avea efecte negative asupra organismului. Diferitele molecule, odată ce au ajuns la destinație, își îndeplinesc funcția, care poate fi stimularea producției anumitor substanțe, protejarea microcirculației etc. Nu trebuie să uităm că pe lângă aspectele pozitive conferite de o biodisponibilitate mai bună a substanțelor active ale unui produs cosmetic există și un dezvantaj, și anume un risc potențial al substanței în sine. De multe ori, de fapt, nu suntem conștienți de riscurile potențiale ale unei molecule, în special, în cazul în care aceasta este nouă și cu o putere de penetrare mare, ceea ce înseamnă o șansă mai mare de a intra în sânge. Efectele sistemice pot fi dăunătoare și, prin urmare, pot apărea modificări fiziologice cum ar fi iritații, sensibilizare, alergii, erupții etc. De aceea, Herbaris alege materii prime cu un profil toxicologic foarte scăzut.
Precizare: biodisponibilitatea în cosmetică este împrumutată din farmacologie și înseamnă cantitatea produselor cosmetice absorbite prin piele, disponibile să își îndeplinească funcția pentru care au fost concepute.

Fiind specialist în domeniu, ți-a fost foarte simplu să intri și să înțelegi lumea aceasta a cosmeticelor și detergenților naturali. Care este produsul chimic de care trebuie să ne ferim atunci când ne cumpărăm un produs cosmetic sau detergent natural? La ce să ne uităm pe etichetă?
Am făcut studii de chimie și mediu (de aceea îmi este atât de drag acest tandem, această comuniune „om-mediu'), iar în prezent sunt pe cale să termin un master cu specializarea „Produse Farmaceutice și Cosmetice' din cadrul Facultății de Inginerie Chimică și Biotehnologii – UPB. Timp de cincisprezece ani am lucrat cu ingrediente chimice pentru prepararea detergenților și am văzut că foarte multe dintre ele se folosesc și în cosmetică, și în industria alimentară. Acestea sunt aditivi cu rol antibacterian, coloranți, stabilizatori, arome de parfumare, conservanți etc. De aceea am ales să îmi focusez atenția asupra unor produse care să fie atât „sănătoase' pentru corp, cât și pentru mediul înconjurător. Însă, mai întâi, să înțelegem ce înseamnă ingrediente naturale! Ingredientele de origine naturală se disting de toate ingredientele care au fost obținute folosind produse petrochimice. Acestea sunt ingrediente naturale care au suferit o transformare fizică, precum și ingrediente naturale care au fost extrase sau tratate chimic urmând liniile directoare ale Green Chemistry. Adică ingrediente care au necesitat o reacție chimică între mai multe elemente naturale pentru a crea produsul final. În general, un cosmetic natural este un cosmetic care conține cel puțin 95% ingrediente naturale. Nu numai că eticheta cere ca acest procent să fie îndeplinit, dar există și restricții puse în aplicare pentru ceea ce este permis să compună ultimele 5%. Numeroase ingrediente precum siliconii, PEG-urile, parfumurile, anumiți conservanți pot fi incluse, și atunci mi se pare în zadar să elaborezi o rețetă cu ingrediente naturale dacă la sfârșit adaugi ingredientele cele mai restricționate, dar atenție, nu interzise din petrochimie. Cât privește eticheta unui detergent natural, restricționarea impusă de Normele Europene este accesibilă publicului chiar prin datele expuse pe etichetă, frazele de risc și pictogramele desenate. Cu cât sunt mai multe, cu atât consumatorii trebuie să fie mai precauți.

România este o piață ofertantă pentru crearea unui brand cu ingrediente 100% naturale? Românii sunt deschiși la produsele noastre proprii, le caută?
În piață, produsele Herbaris se integrează la categoria produselor ce te așteaptă să le folosești pentru îngrijirea personală sau a casei, cu impact minim asupra noastră și a mediului înconjurător. Atât săpunurile, gelurile de duș, șampoanele moderne, cât și detergenții au un strămoș comun – SĂPUNUL. În antichitate a fost cea mai eficientă soluție împotriva răspândirii bolilor severe cum ar fi: tifosul, holera, dizenteria, pentru a numi doar câteva. În Europa, galii și teutonii au fost primii care au făcut săpun (un amestec cu grăsime și cenușă), folosit în principal pentru vopsirea părului roșu și tratarea hainelor pentru îndepărtarea petelor. Așa că putem spune că până la sfârșitul secolului al XIX-lea, săpunul era singura soluție pentru curățare, atât a corpului, cât și a hainelor și a caselor. Adică, era singurul produs ce avea proprietatea de a dizolva murdăria în apă, fie de pe piele sau de pe alte suprafețe. În timpul războaielor mondiale, nu s-a mai găsit bază pentru săpun (grăsime, ulei) și a fost stimulată căutarea alternativelor sintetice, în cea mai mare parte din produse petrochimice. O metodă la îndemână de diminuare a riscului de expunere la astfel de compuși chimici este ca măcar utilizatorii casnici să aleagă produse naturale de curățat, având în compoziție numai ingrediente vegetale. Deoarece murdăria domestică nu este o murdărie care să necesite soluții concentrate, solvenți periculoși sau concentrații mari de parfumuri.

Ce înseamnă garanția 200% care există pe site-ul Herbaris?
Înseamnă că noi avem atât de mare încredere în produsele noastre, încât suntem dispuși să returnăm banii unui client nemulțumit și să păstreze produ­sele, să nu ni le returneze. Ceea ce până acum nu s-a întâmplat nicicum.
 

Care este produsul tău preferat de la Herbaris?
Toate produsele HERBARIS îmi sunt foarte dragi. Este ca și cum aș fi întrebată „pe care dintre cei doi copii ai mei îi prefer'? Nu pot spune decât că fiecare produs în parte a avut provocările lui, când m-am gândit la el m-am gândit să „facă' bine acolo unde „va merge'. Am pus suflet și dorința de a ne fi un pic mai bine și am fost ajutată foarte mult în apariția lor de către clienții dornici de astfel de produse, plecând de la întrebările ce îmi erau puse cel mai des când mergeam la târgurile de profil: „ce mai aveți nou?' sau „ceva pentru… (păr, haine, alergii, călcâie, etc)… puteți face?
 
Motto-ul brandului este… avem grijă de frumusețea vieții tale. În definitiv, viața trebuie să fie frumoasă. Noi uităm că de noi depinde, și de alegerile noastre… În ce măsură consideri că un produs Herbaris ne face viața mai frumoasă?
Produsele Herbaris sunt făcute și te îndeamnă să le folosești atunci când ești pregătit să te întorci la natură, să fii atent cu tine și cu ea, să te întorci printre grădini și livezi în floare, printre miresmele din câmpii și păduri, pajiști proaspăt cosite și belșugul de roade al verii. Să simți cum năvălesc mirosurile de flori culese pe rouă, sau de iarbă udă, ba chiar adierea veselă a rufelor uscate la boarea călduță a pământului după ploaie sau după ce acestea au stat înțepenite afară în ger, „să fie omorâți microbii'.
Marketingul trebuie să fie responsabil și transparent pentru consumator, ambalajul pentru produsele cosmeticele naturale reale oferă consumatorilor informații clare, procentul de origine naturală și/sau organică, fără a lăsa loc de îndoială. Herbaris ajută consumatorii să înțeleagă aceste categorii variate de ingrediente naturale, astfel încât să se poată simți mai încrezători în a ști exact din ce este compus produsul pe care îl cumpără. De aceea am ales să inserăm pe eticheta pe lângă numele INCI (nume internațional de recunoaștere) și numele lor românesc și ceea ce face în produs.

Ai trăit printre miresme proaspete de țară… vorbești cu patimă despre cenușa din vatră care pe vremuri era folosită pentru curățarea trupului. Cu ce gânduri ai plecat de acasă să cucerești lumea?
Ooooo! E prea mult spus așa. Fiecare tânăr, mai ales când pleacă dintr-o zonă rurală sau, mai bine zis, când se desprinde din casa părintească, pleacă cu valorile pe care le-a deprins în anii de „pârguire' a lui ca om, vrea într-adevăr să cucerească lumea. Calitatea mea, după care mă ghidez, este sinceritatea, iar motto-ul meu este „dacă nu poți face un bine, măcar să nu faci rău'. Mereu am încercat să înțeleg natura umană și faptul că nu există oameni răi, ci doar circumstanțe nefavorabile ce îi pun în astfel de ipostaze. Am dorința de a crea produse sigure, curate, dorința de a împleti vechiul cu modernul. Feedbackul pozitiv pe care îl primesc mă inspiră foarte mult. Succesul obținut în afara zonei mele de confort și de care invariabil sunt atrasă. Îmi plac provocările și reușitele lor. Aici pot fi încadrate obținerea de certificate ECOLABEL pentru unele din produsele proprii, dar și o certificare Nordic Swan-Ecolabel pentru un colaborator (aceste certificate înseamnă recunoașterea la nivel european că produsele sunt prietenoase cu mediul – nu au un impact negativ asupra lui). Sunt singura din țară care am ales împreună cu echipa mea să lucrăm la a obține aceste certificări. Nu ne oprim aici, suntem în curs de certificare COSMOS-ECOCERT a produselor Herbaris, pentru a putea demonstra că ceea ce spunem și facem, adică această certificare, va ajuta clientul să înțeleagă de ce să aleagă cu grijă când este vorba de produse cosmetice și detergenți.

Foto: Venus Five

Citeste si:

Conf. dr. Corina Zugravu: Eu cred o să ajungem să mâncăm carne sau brânză făcute în laborator'

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Urmărește-ne pe Google News
Recomandari
substantial.ro
Publicitate
CSID
Descopera.ro
Unica.ro
Retete
Baby
Life.ro
Doctorul Zilei
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul medicului
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Trending news
Mai multe din Interviurile Avantaje