Conf. dr. Corina Zugravu: “Eu cred o să ajungem să mâncăm carne sau brânză făcute în laborator”

Conf. dr. Corina Zugravu, medic primar în igiena alimentației și nutriție, membru al Comitetului Consultativ în Nutriție Herbalife, într-un dialog neconvențional despre dietele vegane.

Vegetarienii elimină din alimentația lor carnea, în timp ce veganii nu consumă nici alte alimente de origine animală, deci nici ouă sau lactate. Putem spune că există diete sau regimuri de viață corecte sau greșite, atât timp cât respectăm o alimentație echilibrată din care nu lipsesc substanțele nutritive esențiale? Când este momentul să spui DA unei alimentații sănătoase bazate pe fructe și legume și bogată în nutrienți de calitate?

De multe ori, oamenii confundă termenul de veganism cu cel de vegetarianism. Care este diferența dintre cele două?
Există mai multe tipuri de diete, de alimentație, în care sunt majoritare plantele, iar principalele două categorii sunt: vegetarienii, care au exclus din alimentație carnea și toate variantele de consum – mezeluri, carne de mamifer, de pește, de pasăre, orice intră sub denumirea de carne dar consumă lactate și ouă, și apoi îi avem pe cei care se auto-denumesc vegani și care nu consumă alimente de origine animală – carne, lactate, ouă și nici măcar produse care provin de la insecte, cum ar fi mierea. Există și o categorie de persoane care asociază veganismul cu excluderea utilizării focului și a căldurii pentru prepararea alimentelor, așa-zișii raw vegani, dar nu este adevărat, există o minoritate de raw vegani, însă aceea e o categorie aparte.

De ce aleg oamenii să treacă la veganism? Își protejează sănătatea, speră la vindecarea anumitor boli, din motive etice sau poate religioase?

Motivele pentru care oamenii aleg acest mod de alimentație sunt foarte diferite, fie că vorbim de sănătate – oamenii consideră veganismul mai sănătos – fie din motive etice, adică eliminarea cruzimii față de animale, fie, mai nou, un motiv foarte frecvent întâlnit, grija față de mediul înconjurător.

Alimentele vegetale sunt „diluate' caloric și nu conțin grăsimi dăunătoare. Care considerați că sunt celelalte mari beneficii ale unui regim alimentar vegan asupra organismului?

Este destul de greu să evaluezi beneficiile unui regim alimentar, oricare ar fi acesta, pentru că ele apar de regulă în timp. Sigur că, pentru greutatea corporală, beneficiile se văd mai repede. Într-adevăr, alimentele acestea de origine vegetală – și gândiți-vă că aici intră nu doar legumele, ci și fructele, fasolea, cerealele, lintea și soia – au oricum o valoare calorică mai mică și în general lumea, mai ales dacă e mai moderată în consum, slăbește. Și acesta e un efect care se vede destul de repede. Deci trecem la beneficii: scăderea în greutate, cu mențiunea că eu, personal, și mulți alții ca mine cunoaștem vegani grași și chiar obezi, așadar scăderea în greutate nu este un rezultat obligatoriu. Dar dincolo de asta, au fost studii cât se poate de serioase care au arătat diverse efecte pozitive și aș aminti, de exemplu, efectul pentru tensiunea arterială –aceasta e păstrată în limite normale pentru perioade foarte lungi de timp. Știm că este o afecțiune foarte serioasă, cu numeroase complicații, ei bine, riscul de așa ceva e mai mic atunci când mănânci mai ales plante. Pe urmă, un efect foarte bun are veganismul în cazul diabetului zaharat de tip 2, diabetul pe care îl fac adulții, mai ales cei supraponderali. Evident, puțini vegani fiind supraponderali și diabetul este întâlnit mai rar ceea ce este foarte bine, căci este o boală cu foarte multe complicații și care ne afectează mult viața și sănătatea. Sunt efecte pozitive și pe aparatul cardiovascular, asupra multor afecțiuni care țin de asta, cardiopatia ischemică, accidentele vasculare… deoarece grăsimile din plante sunt mai sănătoase, iar colesterolul e absent. Desigur că există astăzi studii care evidențiază efecte pozitive ale alimentației vegane în diferite tipuri de cancer, însă aici trebuie să fim foarte rezervați în a face afirmații, pentru că efectele acestea apar pe termen foarte lung și cancerul nu este o boală care apare de azi pe mâine. Dar chiar și așa există sigur speranțe pentru viitor ca studiile să fie aprofundate, să obținem ceva bun și aici.

Dar dezavantajele unei diete vegane?

Principalul dezavantaj ar fi că este o dietă cu care cei mai mulți nu suntem obișnuiți de acasă și atunci ne va fi destul de greu să facem alegerile cele mai sănătoase, cele mai corecte. De aceea e bine ca atunci când pornim pe calea aceasta să primim, cel puțin la început, niște sfaturi de la un specialist, un dietetician care se pricepe la așa ceva, pentru că acest gen de alimentație trebuie să fie corect, ca și în cazul alimentației omnivore, de altfel. Dar dacă cu alimentația omnivoră am crescut și știm cât de cât cum să o planificăm, cu cea vegană nu avem prea multă experiență și atunci avem nevoie totuși de niște indicații, cu atât mai mult cu cât astăzi avem site-uri cu rețete, locuri de unde să ne inspirăm cu ce mâncăm, dar nu știm s-o facem corect. Alte probleme care pot să apară sunt, din punctul meu de vedere, cele de ordin social, pentru că societatea are ceva împotriva oamenilor ăstora și ține să-i corecteze. E destul de dificil să ieși cu prietenii în oraș și să mănânci, fără să fii apostrofat, să fii întrebat de ce ai ales așa, criticat și așa mai departe. Din fericire, în lumea de astăzi vedem tot mai mult că în toate restaurantele, cantinele, chiar și la fast-food, găsești și alternative bazate pe plante.

Trecerea la alimentația 100% vegană trebuie să aibă loc treptat?

Depinde de fiecare persoană în parte, unii aflând că există avantaje pentru sănătate, o fac de astăzi pe mâine, deci pornesc de la o alimentație clasică, cu carne foarte multă și în care vegetalele sunt foarte slab reprezentate – eventual o foaie de salată aruncată în farfurie, care are mai mult rol estetic. Trecerea de azi
pe mâine de la o alimentație necorespunzătoare la veganism nu e tocmai bună, pentru că tubul digestiv
trebuie să se obișnuiască cu o cantitate ceva mai mare de fibre. Dacă nu ai mâncat vegetale în viața ta și mănânci acum, poți face o colită după asta. Altceva, nimic. Dacă însă ești un omnivor care mănâncă totuși sănătos cu foarte multe produse de origine vegetală, poți să o faci de astăzi pe mâine, cu condiția
să ai totuși niște indicații, să știi ce alimente să mănânci, cum să-ți asiguri necesarul de nutrienți și așa mai departe.

Multă lume presupune că avem nevoie de nutrienți din carne, deși consumul de carne sau de produse animale, în general, poate să îngreuneze digestia, deci să scadă aportul de energie.

Nu, nici pe departe, nu e vorba de o nevoie nutrițională. Carnea, în afară de faptul că ne aduce o cantitate mai mare de fier, nu e nici pe departe un aliment să-i zicem esențial, fără de care să nu putem supraviețui. Putem supraviețui fără produse de origine animală. Și un exemplu foarte simplu ar fi faptul că poporul român are peste 200 de zile în calendar de veganism 100%, adică de post creștin ortodox. În plus, la țară, dacă ne mai amintim, se mânca foarte rar carne, cel mult o dată pe săptămână, se tăia o găină și atât. Dar lumea a uitat, pentru că astăzi avem supermarketuri unde găsim de toate, o varietate chiar
prea mare, zic eu.

Dar laptele? Cât este de necesar pentru copii și adulți?

În cazul copilului foarte mic, al sugarului, nu cred că mai e nevoie să explicăm cât de importantă este alăptarea, până la un an, un an și ceva. Iar după aceea, laptele este într-adevăr o sursă bună de calciu, dar există alternative cât se poate de adecvate. Există laptele acesta de soia, fortificat cu calciu, care este foarte bun și adecvat.

Ce spuneți despre dieta vegană la copii? Copiii pot să fie vegani de la o vârstă fragedă, odată cu diversificarea alimentației?

Am spus de multe ori: da. E adevărat că numărul copiilor vegani este mult mai mic și părinții trebuie să fie foarte, foarte atenți pentru că grupele de vârstă sunt extrem de sensibile. Bine, la nivelul de normalitate, nu ce am citit prin presă, cazuri din acestea extreme, erau acolo niște părinți care hrăniseră într-adevăr copiii complet necorespunzător, la modul, de exemplu, că substituiseră laptele de vacă cu lapte de migdale, care este pur și simplu apă cu zahăr. Deci cu îndrumare de specialitate se poate merge foarte bine mai departe. Un asemenea consult este necesar și la adulți, dar cu atât mai mult la copii trebuie îndrumare, pentru că aici greșelile se fac ușor și consecințele sunt pe termen lung. Experţii avertizează că dietele hipercalorice sărace în nutrienţi favorizează trendul ascendent, aproape epidemic, al obezității în lume.

Ce înseamnă calorii goale, sărace în nutrienţi?

Caloriile goale sunt goale pentru noi, oamenii moderni, care nu depunem foarte mult efort fizic. Adică e vorba de alimente bogate în calorii, dar sărace în proteine, vitamine, minerale, fibre… Sunt de obicei alimentele bogate în grăsimi și zahăr și majoritatea produselor procesate cam asta conțin. Adică sunt
hipercalorice, ne îngrașă, dar sunt sărace în anumiți nutrienți esențiali.

Există vreun risc asociat cu modul vegan de alimentație?

Da, nenumărate. O vedem în mod curent atunci când astfel de diete sunt ținute după ureche. Nu sunt mai multe riscuri decât pentru o alimentație omnivoră necorespunzătoare, că doar vedem câți oameni sunt supraponderali și bolnavi de inimă, de diabet sau au alte probleme de sănătate. În cazul în care se consumă excesiv de mult legume și fructe, mai ales neprocesate, adică sub formă de salate, apare riscul ca acestea să fie considerate suficiente pentru asigurarea nutrienților. Ori numai legume și fructe nu sunt nici pe departe suficiente și atunci persoanele respective sunt carențate de diverse substanțe nutritive utile. Există aplicații sub formă de jurnal alimentar unde poți introduce meniul și ele îl transformă în nutrienți, putând astfel evalua singur în ce măsură mănânci adecvat sau nu. Dar, repet, cel puțin la început, un sfat de specialitate ușurează trecerea la un alt regim alimentar, pentru că afli din aplicație, să zicem, că nu ai mâncat adecvat, dar nu știi ce să manânci adecvat.

Mulți dintre cei cu activitate în medii solicitante din punct de vedere fizic, printre care și mulți sportivi, motivează că au nevoie de carne pentru energie. Este reală aceasta nevoie și cum ar putea suplini?

Eu știu că există și sportivi – și nu mă refer la sportivi de duminică, ci la sportivi campioni olimpici și mondiali – care sunt vegetarieni, inclusiv în sporturi de forță și chiar dintre cei care au mase musculare
foarte bine dezvoltate cum sunt cei care fac culturism. Pentru că la asta ne gândim de obicei când spunem carne, ne gândim la cineva cu mușchi mari, puternici, cam asta este asocierea care se face.

Ce părere aveți despre produsele substitutive de carne, pot fi folosite?

Da, sigur că da. Există un curent cumva negativ vizavi de ele, dar aceste produse substitutive de carne au de obicei o compoziție similară cu a cărnii, adică au grăsimi saturate în cantitate mare, au multe calorii… n-au din fericire colesterol. Adică n-aș zice chiar că sunt niște monumente de sănătate cele mai multe
dintre ele, însă există ca alternative, studiezi eticheta, am văzut unele mai bune, unele mai puțin bune, pe piața românească există o varietate de produse la ora actuală, așa că ai de unde alege.

Ați avut cazuri de persoane care și-au îmbunătățit anumite condiții medicale trecând la o alimentație integral vegetariană?

Oh, da, nenumărate. Eu întotdeauna spun însă că depinde și de unde pleci. Dacă ai plecat de la o alimentație omnivoră sănătoasă, cu un consum redus de carne, de, să zicem, două ori pe săptămână, cu restul meniului echilibrat și în cantitate mică, trecerea la vegetarianism sau veganism n-o să aibă consecințe imediate. Însă la persoanele care aveau o alimentație dezechilibrată am văzut, chiar într-o lună, o lună și ceva, o scădere a glicemiei care se apropie de valori normale, lipidele sangvine, chiar dacă nu s-au normalizat 100%, pentru că este mai greu așa ceva, oricum au scăzut remarcabil, tensiunea arterială a mai scăzut și ea, deci acolo sunt rezultatele cel mai ușor de observat.

Există îngrijorări cu privire la o dietă vegană în timpul sarcinii?

Aici este, cum spuneam și mai înainte, loc de un sfat nutrițional de specialitate. Nu că nu s-ar putea – eu am chiar în jur câteva persoane vegane care au trecut prin sarcină în condiții foarte bune fără niciun fel de problemă, dar erau femei care știau foarte bine ce să mânânce, vegane de foarte multă vreme și ca atare
se orientau. Altfel, așa deodată, o schimbare de stil de alimentație în perioada sarcinii este mai dificilă, ca să nu zic că e chiar periculos. Așa că întotdeauna întrebați specialistul. Lumea se gândește că o vizită la dietetician costă foarte mult, dar nu este chiar așa, nu e nevoie de 100 de vizite, e de ajuns să ți se facă o schiță de dietă.

Ce sfaturi generale ați da unei persoane care se hotărăște să adopte o alimentație vegetariană sau
vegană?

Principalul sfat pe care l-aș da este să se gândească foarte atent la motivele pentru care o face, pentru că aceste motive o vor determina să urmeze sau nu acest regim de viață. Cei mai mulți pe care îi cunosc și care au fost pe termen lung vegetarieni sau vegani, au făcut-o pentru motive etice sau ecologice, de mediu. Cei care au devenit vegani pentru motive medicale așteaptă în general rezultate de azi pe mâine. Și lucrul acesta nu se întâmplă pentru că mâncarea nu este antibiotic sau aspirină să-ți ia cu mâna problemele și atunci, dacă după o perioadă, văd că nu s-a întâmplat ce așteptau (probabil așteptări neadecvate) renunță. E bine, așadar, de știut că alimentația dă rezultate benefice asupra sănătății doar pe termen lung, nu pe termen scurt.

Cum rezolvăm eventuale deficiențe nutriționale gen calciu, vitamina B12, fier? Cum ne putem asigura necesarul de fier și de calciu, cu o alimentație integral vegană? Suplimentăm B12-le?

Nu sunt probleme absolut deloc, iar carența de B12 – dacă nu se suplimentează – apare după foarte mulți ani, nu este ceva ce s-ar întâmpla imediat. Dar cine face trecerea aceasta alimentară știe automat despre B12, astfel că ea a adevenit cea mai mică problemă, fiindcă toți au auzit de ea. Restul nutrienților, calciu, fier, se pot găsi în alimente, nu ne este niciunul care să fie o problemă, un red flag. Vitamina B12 este singura care trebuie obligatoriu suplimentată, sau trebuie consumate alimente fortificate, există lapte vegetal fortificat cu B12 și mai există și alte produse fortificate. În rest, la calciu, fier… pot cere sfatul dieteticianului, dar ele pot fi rezolvate fără nicio problemă prin consumul de alimente vegetariene.

Dar pentru vitamina B12 ar trebui să fii testat în mod regulat?

Absolut nu, nici vorbă de așa ceva. Suplimentul trebuie luat pe termen lung, lucrurile acestea se știu. B12 este o vitamină hidrosolubilă și oricum nu iei foarte mult. Dacă iei ceva mai mult, surplusul ar trebui să se elimine. Oricum nu poți lua prea mult B12 pentru că practic tu nu aduci ceva în plus, ci substitui. Există ipoteza că varianta de omega-3 cu lanț lung DHA este benefică pentru creier și poate încetini evoluția spre Alzheimer.

Cum ne putem asigura necesarul și chiar suplimentarea de acizi grași Omega-3 cu lanț lung, DHA, urmând o dietă integral vegană?

Multe lucruri s-au spus despre Omega 3. Iar astăzi există Omega 3, inclusiv acesta cu lanț lung DHA, vegan, deci așa cum se pot lua suplimente de Omega 3, acum poate fi consumat și din alimente vegane. Numai că problema, deocamdată, este că deși în laborator par să existe efecte benefice, nu există confirmări în acest sens. Ne gândim întotdeauna că foarte mulți dintre strămoșii noștri nu mâncau pește oceanic fiindcă erau departe de ocean și atunci nu prea poți să spui că deficitul acesta (noi sintetizăm în
organism cantități mici de Omega 3 cu lanț lung) a provocat cine știe ce daune groaznice. În rest, nu, nu e nimic confirmat legat de Alzheimer, am fi bucuroși dacă ar fi așa, toți am înghiți Omega 3 DHA, dar deocamdată nu avem confirmări.

Există o legătură între soia și excesul de estrogen la bărbați?

Nu, nici vorbă. A fost un singur caz, o persoană, un bărbat – care în mod paradoxal bea cinci litri de lapte de soia pe zi – care a dezvoltat ginecomastie. Dar consumul este imens. Nici 5 litri de apă nu ai cum bea
pe zi, că ai probleme serioase de la atât de multe lichide. La consumul obișnuit de 3-4 porții, unde o porție e o cană de lapte de soia sau o bucată de tofu, nu ai niciun fel de problemă cu estrogenul din soia.
Dimpotrivă, există studii care arată o protecție generată de soia împotriva anumitor tipuri de cancer, dar trebuie privite cu rezervă, ca tot ce este legat de cancer, fiindcă este o boală prea complexă.

Sunt folositoare suplimentele alimentare? Dacă da, care?

După caz. Există o industrie a suplimentelor inutile, dar sunt fără discuție și suplimente utile, care sunt o
opțiune bună, dar de la caz la caz. Sunt oameni care pur și simplu găsesc că este destul de dificil acest micro-management al alimentației, ca vegetarienii sau ca omnivorii, să fie permanent atenți că au mâncat una sau alta și atunci preferă să ia aceste suplimente care le acoperă diverse necesități, dar consumul lor nu este obligatoriu în niciun caz.

Grăsimile saturate vegetale, cum ar fi uleiul de cocos, prezintă un risc de boli cardiovasculare?

Acestea sunt la fel de nesănătoase ca cele animale și absolut există riscul de afecțiuni cardiovasculare. După ce a fost la modă grăsimea de cocos o perioadă lungă de timp, acum lumea a realizat că e tot grăsime saturată, deși spun unii că tipurile de acizi grași de acolo ar fi ceva mai bune. Dar nici vorbă. Există studii clinice care arată clar că populații care mănâncă în cantitate mare așa ceva prezintă probleme medicale aproape imediat.

Veganismul este un stil de viață, nu o simplă dietă. Este stilul de viață al viitorului?

Eu cred că vrând, nevrând o să ajungem cu toții la un stil de viață vegan și o să mâncăm carne sau brânză făcute în laborator, pentru că pur și simplu nu va mai putea Pământul să producă atât de multă carne sau atât de mult lapte pe cât va dori populația globului. Și atunci ne vom confrunta cu problema. Sau renunțăm de tot sau consumăm ce este făcut în laborator, ceea ce nu vine din exploatarea animalelor, deci ar fi tot vegan.

Foto> arhiva personala

Citeste si:

Alina Chivulescu: Nu mai putem repara nimic, nici la propriu, nici la figurat…'

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Urmărește-ne pe Google News
Recomandari
substantial.ro
Publicitate
CSID
Descopera.ro
Unica.ro
Retete
Baby
Life.ro
Doctorul Zilei
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul medicului
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Trending news
Mai multe din Interviurile Avantaje