Dr. Ioana Berciu, nutriționist: “Eu sunt adepta postului intermitent și adepta fastingului, în general”

Dieta echilibrată și personalizată reprezintă, de cele mai multe ori, cheia succesului pentru starea ta de sănătate. Despre ce înseamnă o dietă personalizată, despre cum faci astfel încât greutatea ta să fie mereu în concordanță cu înălțimea, iar organismul tău să funcționeze corespunzător și la capacitate optimă, despre cum poate dieta să corecteze greșelile alimentare și dezechilibrele metabolice, cât și despre cum te poate ajuta un nutriționist-dietetician sau de ce și când să apelezi la ajutorul lui, într-un dialog cu doctor Ioana Berciu, director general al Centrului medical Therapy Room.

Pierderea în greutate și dietetica este, de fapt, o porțiune din ceea ce faceți în cadrul medicinei funcționale, care abordează sistemele biologice ale organismului și managementul bolilor. Ce este cel mai provocator lucru la ceea ce faceți? Dar cel mai satisfăcător?
Într-adevăr, nutriția este doar o parte din medicina funcțională, dar este o parte importantă, de fapt, această nutriție funcțională, pentru că așa se numește, este un plan alimentar extrem de personalizat, axat pe nevoile individuale ale fiecărei persoane, cu scopul de a-i îmbunătăți semnificativ starea de sănătate și de bine. Schimbările de mare impact pe care le observăm la noi – de la cum ne simțim, la cum arătăm – doar confirmă ceea ce spun și studiile: anume că mâncarea este cel mai bun medicament.

Să tratăm cauzele

Dieteticienii îi ajută pe oameni să slăbească, asta e concepția generală. Este greșită oare, dat fiind că dietetica atinge arii multe și diferite din cadrul îngrijirii sănătății?

Nu este greșită această idee, poate că nu este completă pentru că pierderea în greutate poate face parte dintr-un plan de sănătate, în același timp este și reciprocă, pentru că de foarte multe ori, dacă identifici cauzele pentru care o persoană acumulează în greutate și tratezi aceste cauze (incluzând și nutriția funcțională aici) obții rezultate spectaculoase pe toate planurile.

Abordarea dvs. asupra nutriției privește corpul ca un întreg, nu pe segmente individuale, și descompune mecanismele sale funcționale. Conform acestei abordări, scăderea în greutate nu trebuie să fie un scop în sine, urmărit cu orice preț, ci ar trebui să fie o consecință a creșterii nivelului de sănătate, nu?
Atunci când privim lucrurile pe termen lung, când nu ne gândim doar că mâine vreau să fiu cu 5 kg mai slabă și mă gândesc pe timp îndelungat la starea mea de sănătate și starea mea de bine și de vitalitate, nu pierderea în greutate devine un scop în sine, ci devine o consecință a stării de sănătate. Până la urmă, ce își dorește fiecare dintre noi? Rezultate. Iar dacă acestea sunt și durabile, vorbim deja de o abordare inteligentă și benefică.

Suntem ceea ce mâncăm

Care este viziunea dvs. asupra unui stil de viață sănătos? Care sunt cele mai frecvente recomandări pe care le faceți în acest sens?
Un stil de viață sănătos înseamnă alimentație echilibrată și potrivită, construită în funcție de starea de sănătate a fiecăruia, de factorii genetici, de vârstă, activitate fizică potrivită, constantă și susținută, somn în cantitate suficientă, managementul stresului (pentru că suntem și trăim în secolul stresului) și bineînțeles investigarea periodică a stării de sănătate. Acestea ar fi recomandările, la modul general vorbind. Și dacă ne uităm atent, de fapt, la ce fac referire? La a onora fiecare componentă-cheie a ființei noastre – minte și corp.

„Suntem ceea ce mâncăm', se spune. În ce măsură contribuie ceea ce mănâncă un om la durata și calitatea vieții? Care este cel mai comun sfat pe care îl dați celor care vor să slăbească?
Sfatul meu pentru cei care doresc să slăbească este să investigheze în primul rând dacă acumularea în greutate nu este consecința vreunui dezechilibru în organism sau a unei dereglări hormonale. De acolo pornim dacă vrem să pornim corect și să vedem rezultate!

Medicina funcțională și personalizarea alimentației

Ce recomandări aveți pentru persoanele care suferă de anumite afecțiuni și au nevoie de sfaturi personalizate în privința alimentației?
Când vorbim de afecțiuni cunoscute deja de către pacienți, spre exemplu persoane care au diabet zaharat, boli autoimune, hipertensiune arterială, boala celiacă etc, trebuie într-adevăr să acorde o importanță mare dietei, există diete specifice pentru fiecare dintre aceste afecțiuni și este crucial să fie respectate, deoarece nu conțin triggeri care ar putea declanșa un episod acut al bolii respective și, de asemenea, conțin alimente benefice pentru fiecare din cele de mai sus. Aceste persoane trebuie să țină sub control evoluția bolii împreună cu medicul specialist care urmărește boala și să consulte un nutriționist specializat pe astfel de afecțiuni sau, de ce nu, un medic de medicină funcțională. Cred cu tărie în potențialul medicinii funcționale și în studiile științifice de ultimă generație! Iar dacă lângă această știință alăturăm, în mod studiat, și înțelepciunea străveche, cred că avem un tablou perfect benefic omului și longevității lui.

De pildă, ce pot face cei care suferă de ulcer gastric sau reflux gastro-esofagian și nu pot mânca fructe și legume crude?
Așa cum spuneam mai sus, în anumite afecțiuni este important să evităm anumite alimente care ar putea fi triggeri pentru un episod acut sau pentru agravarea simptomatologiei, în acest caz ar fi de evitat: alimentele picante, anumite fructe și vegetale, băuturile alcoolice, cafeaua, băuturile carbogazoase, sucurile de fructe, mâncărurile prăjite, alimentele bogate în grăsimi.

O călătorie atent pregătită

Foarte multe persoane se confruntă cu pofta de dulce și cu mâncatul emoțional cauzat de oboseală sau stres. Ce putem face pentru a scăpa de pofte, ce soluții eficiente funcționează?
Răspunsul la această întrebare este mai complex, vorbim de stres și de oboseală, ceea ce experimentăm aproape toți în acest secol. Spun că răspunsul este complex pentru că vorbim de o axă funcțională care trebuie echilibrată, este vorba de axa hipotalamo – hipofizară-adrenală, care are conexiuni cu sistemul imunitar, cu pancreasul, cu întreg metabolismul. Este greu de explicat în câteva cuvinte, aici însă intervine rolul medicinei funcționale, care ajunge la miezul acestui dezechilibru, ia în considerare toți triggerii și mediatorii care influen-țează acest proces și începe să reașeze, piesă cu piesă, să refacă acest puzzle, adică să restabilească echilibrul și atunci crește rezistența organismului în fața stresului, efectele acestuia sunt reduse, pofta de dulce se diminuează sau dispare, și… iată deci, este o călătorie foarte bine pregătită.
Nu lungă, nu grea, dar atent pregătită și care abordează integrat condiția și obiectivele fiecăruia.

Fastingul adaptat oferă rezultate imediate

Ce părere aveți despre postul intermitent? Recomandați acest tip de post și cui?
Eu sunt adepta postului intermitent și adepta fastingului în general. Atunci când fastingul de orice fel ar fi el (pentru că sunt mai multe tipuri de fasting) este adaptat nevoilor oricărei persoane, rezultatele apar imediat și din punctul meu de vedere este un instrument pe care este bine să îl avem în minte și să îl folosim periodic.

Ce opinie aveți: înfometarea celulelor maligne este o opțiune terapeutică? Există studii, s-au obținut rezultate?
Despre celulele maligne îi las pe colegii mei oncologi să spună mai multe, însă știm cu toții că există evidențe care arată corelarea între dezvoltarea unor celule maligne și consumul de zahăr ridicat, de exemplu. La fel de clar, într-adevăr, există studii care arată că prin autofagie – starea declanșată de fasting – celulele bolnave sunt reduse sau chiar diminuate.

Personalizare și optimizare

Pentru cei care vor să slăbească, care este ritmul optim de slăbit? Dar dietele cele mai echilibrate și care vi se par cele mai sănătoase?
Nu există o regulă general valabilă pentru toată lumea, ne îndreptăm tot mai mult către optimizare și personalizare, chiar și în cazul pierderii în greutate. Acum și în viitor, vorbim de personalizare și optimizare. Important este ca această pierdere în greutate să vină pe fondul echilibrării și optimizării stării de sanătate și atunci va fi și corespunzătoare și de durată. Cu alte cuvinte, ce e potrivit pentru tine nu e potrivit și pentru mine și dacă vreau rezultate atât pe slăbire durabilă, cât și pe stare bună de sănătate, trebuie să personalizăm atent, alături de un medic, abordarea noastră de nutriție, suplimente și stil de viață.

Ce alimente recomandați pentru mai multă energie și vitalitate?
În primul rând, alimente neprocesate chimic și termic (prăjeli), fructe și legume proaspete, de sezon, apoi carne slabă, pește în principal, cereale integrale și carbohidrați complecși, nuci și semințe cum ar fi chia, și să nu uităm de apă și de hidratarea corespunzătoare.

Ce este mai dăunător? Sarea, zahărul sau îndulcitorii artificiali?
Toate aceste lucruri sunt dăunătoare într-o măsură mai mică sau mai mare, nu pot face comparație între ele.

Sunt recomandate curele de detoxifiere ale organismului și cum ar trebui să fie acestea?
În condiții ideale, organismul este construit astfel încât să se detoxifice singur. Dar noi nu trăim în condiții ideale, încărcătura toxică în zilele noastre este foarte mare, poluarea, plasticul, stresul, pesticidele, fiecare individual și toate la un loc, depășesc câteodată capacitatea organismului de a face acest lucru singur. Și atunci este bine să îl ajutăm, constant prin alimentație, o igienă bună a somnului și un somn odihnitor, activitate fizică și periodic – și aici depinde de fiecare organism în parte – prin fasting sau cure de detoxifiere.

Carne roșie, cel mult de trei ori pe săptămână

Carnea cum ar trebui să fie introdusă în alimentație? Carnea albă este mai sănătoasă decât cea roșie?
Carnea este o sursă bună de proteine, vitamine și minerale, este de asemenea una din principalele surse de vitamina B12. Să alegem carnea roșie slabă, carnea de pasăre fără piele, carne neprocesată (să evităm mezelurile), carnea de pește care este bogată în acizi grași Omega3 și, în cantitățile potrivite, poate fi o alegere bună pentru sănătate. Se recomandă 3 porții de pește pe săptămână, cu cel puțin o porție de pește gras. Carnea roșie este bogată în grăsimi saturate (dăunătoare organismului) cu implicații în creșterea colesterolului și consumul ridicat al acesteia este asociat cu creșterea riscului pentru cancerul de colon. Deci moderație la consumul de carne roșie, nu mai mult de 70 gr. pe zi sau de 2-3 ori pe săptămână.

Sunt nesănătoase băuturile acidulate? Chiar și cele cu îndulcitori? Dar ceaiurile îndulcite sunt mai bune pentru sănătate?
Băuturile carbogazoase nu fac parte dintr-o dietă sănătoasă, chiar și cele cu îndulcitori. Ceaiurile, mai ales cele de plante, sunt recomandate în orice dietă. În funcție de dietă alegem și tipurile de ceai, iar pentru a le îndulci folosim miere sau îndulcitori naturali cum ar fi stevia care are proprietăți foarte bune și pentru microbiomul intestinal.

Se poate dietă fără sport? Unii spun că da…

În unele cazuri se recomandă dietă cu activitate fizică ușoară. Depinde foarte mult de starea de sănătate a persoanei.

Când vine vorba de controlul greutății, contează mai mult numărul de calorii sau sursa acestora?
Când vine vorba de controlul greutății contează și numărul de calorii și sursa și toți ceilalți factori implicați într-un stil de viață sănătos.

Comunicarea medic-pacient

Care este rolul medicului în procesul de slăbire, reglare hormonală și menținere a unei greutăți corporale ideale?
Rolul medicului este esențial în toate cele de mai sus: cu cât comunicarea dintre medic și pacient este mai bună, cu atât rezultatele vor fi mai eficiente și de durată.

Mai întâlniți încă mituri și idei preconcepute legate de nutriție?
Încă există mituri și idei preconcepute legate de nutriție și de pierderea în greutate, mai ales. Cel mai important este însă să înțelegem că totul are o cauză și un efect. Trebuie doar să le descoperim, să intervenim să le echilibrăm și
să le urmărim.

De ce credeți că există atât de multă confuzie în ceea ce privește nutriția, dieta și legăturile lor cu sănătatea?
Nu știu exact care este răspunsul la această întrebare, știu însă că o comunicare mai bună atât din partea medicului cât și din partea pacientului va fi benefică în ambele sensuri și cred cu tărie că dacă ne vom educa în acest sens, ambele părți, vom reuși să construim o comunitate de oameni mai sănătoși și mai echilibrați, cu poftă de viață și cu o stare de bine excelentă.

Citeste și:

Părintele Vasile Ioana: „Iubești atât de mult cât ești capabil să dăruiești'

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Urmărește-ne pe Google News
Recomandari
substantial.ro
Publicitate
CSID
Descopera.ro
Unica.ro
Retete
Baby
Life.ro
Doctorul Zilei
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul medicului
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Trending news
Mai multe din Interviurile Avantaje