Cum scăpăm de stres. Modul de alimentație este un factor-cheie

cum scăpăm de stres

Lumea tot mai dinamică în care trăim ne azvârle într-un război pe care nimeni nu şi-l doreşte: lupta cu stresul. Mulți psihologi consideră stresul ca pe o formă lentă de distrugere a sănătăţii mentale și chiar fizice, ce pătrunde pe nesimţite în viața noastră, și atrag atenția că acesta îi afectează cu precădere pe cei ce locuiesc la oraş. Dar cum scăpăm de stres?

Cine nu a auzit în jurul său afirmaţii de genul: „Mă doare capul de-atâta stres' sau „Sunt stresat că nu am timp să termin cutare lucru'. De cele mai multe ori, năvala problemelor nu ne lasă nici să mâncăm tihnit la masă, cu mintea relaxată și gândurile la ceva frumos, pozitiv, căci îngrijorarea adusă de acestea stă ca un paznic lângă noi.

Unii dintre noi sunt afectaţi la nivel mental de stres, la alţii enervările și grijile zilnice se transformă în probleme alimentare: fie nu mâncăm, sărim peste mese, fie mâncăm pe fond de stres, mult și nesănătos, în special produse junk-food, ca descărcare pentru acest bagaj emoţional.

Ce consecințe dezastruoase are mâncatul pe fond nervos asupra organismului nostru

De fapt, atunci când mâncatul este folosit ca o formă de calmare a psihicului, vom constata că efectul este, în realitate, invers: starea de stres duce la o supraenergizare a stomacului, care produce mai mult suc gastric, inducând senzaţia de foame. Nu este însă foamea ce apare în mod natural, ci una generată strict de stres, care tinde să devină un reflex, căci de multe ori organismul percepe mâncarea ca pe o plăcere și va „încuraja' această formă de trecere de la nervozitate la plăcere.

Încercarea de a elimina stresul acumulat prin mâncare, mai cu seamă cu produse de fast-food, creează alte dezechilibre: alimentația grăbită și nesănătoasă încarcă alimentele cu toxine și produce efecte negative sau chiar afecțiuni.

Citește și Dr. Gabriela Man: Mâncatul emoţional este un mecanism de apărare al organismului şi este contraindicat să lupţi cu un reflex sănătos de apărare'

Specialiștii de la Michigan University din Statele Unite au demonstrat că, atunci când mâncăm liniștit, cu mintea deschisă către momentul respectiv, subconştientul se încarcă cu un program pozitiv, în vreme ce mâncatul stresat aduce un influx de programe psihologice negative.

Cum scăpăm de stres în 3 pași simpli

Primul pas pentru a scăpa de mâncatul pe fond de stres sau nervozitate este conştientizarea acestui fapt, ne sfătuiesc psihologii. Apoi putem încerca să identificăm factorul stresor folosind chiar un jurnal al evenimentelor declanșatoare de stres. Pasul următor este să îl diminuăm sau chiar să îl eliminăm, iar dacă nu reușim să identificăm cauzele stresului, este bine să apelăm la un specialist.

Un pas important este crearea unor obiceiuri alimentare noi. De pildă, dacă avem ore fixe de masă, dar apelăm deseori și la gustări suplimentare, acestea vor trebui eliminate, iar senzația de foame emoţională o putem păcăli cu un ceai natural aromat. Nu trebuie să mâncăm haotic și pe fugă, chiar dacă suntem stresați sau vrem să ne umplem timpul.

Pentru a ne regăsi echilibrul, trebuie să avem grijă ca orice masă să se desfașoare în liniște și tihnă. Pentru relaxare și armonizare a sinelui și pentru e diminua conflictele interioare ce pot produce alte dezechilibre, putem apela la sesiuni de yoga, exerciții de respirație și plimbări cât mai dese în natură. Acestea sporesc secreția de endorfine, hormonii ce ne asigură starea de bine, senzația de mulțumire și fericire de care avem nevoie pentru a ne simți împliniți.

Citește și

Ce analize trebuie să faci înainte de a te apuca de slăbit

3 schimbări pe care le poți face acasă pentru a scăpa de stres

Autor: Adrian Cîlțan

Foto: shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Psychologies
Mai multe din Psihologie