Cresterea osoasa, un proces permanent

Cresterea osoasa, un proces permanent

Preventia osteoporozei incepe din copilarie

Conform World Health Organization Technical Reports series, nr. 843, 1994, o crestere cu 10% a varfului de masa osoasa (masa osoasa maxima, determinata de densitatea maxima a tesutului osos) determina scaderea cu 50% a riscului de fractura in perioada adulta. Pentru aceasta, cresterea masei osoase trebuie sustinuta in perioada de dezvoltare a copilului, printr-un aport nutritiv adecvat.

Necesitatile energetice si de nutrienti in perioada de crestere sunt mai ridicate in comparatie cu perioada adulta.

Iata valorile orientative prezentate in Ghidul pentru o alimentatie sanatoasa editat de Societatea Romana de Nutritie, editura Performantica, 2006:

Nevoi medii nutritionale

  1-3 ani 4-8 ani 7-9 ani 10-12 ani 13-15 ani 16-19 ani

Baieti

Fete

Baieti

Fete

Baieti

Fete

Energie (kcal/zi)

1300

1800

2000

2600

2350

2900

2490

3070

2310

Proteine % *

15

14

13

13

13

13

13

13

13

Lipide % *

30

31

32

32

32

32

32

30

30

Glucide % *

55

54

55

55

55

58

58

58

58

Calciu (mg/zi)

500

800

800

1300

1300

1300

1300

1300

1300

Fosfor (mg/zi)

460

500

500

1250

1250

1000

900

1100

1000

Vitamina D
(micrograme/zi)

10

5

5

5

5

5

5

5

5

* % din ratia calorica, furnizat de macronutrientii respectivi

Recomandari nutritionale

Societatea Romana de Pediatrie a elaborat o schema de alimentatie orientativa, menita sa asigure echilibrul nutritional si acoperirea necesarului in perioada de crestere. Iata principalele cantitati si surse de nutrienti recomandate de SRP:

  • Proteine – lactate (500 ml/zi), carne (75 g/zi), oua 1 ou/2 zile.
  • Grasimi (lipide) special polinesaturate – uleiuri vegetale, peste.
  • Glucide – paine integrala (150 g/zi), bogata in vitamine din grupul B, paste sau cereale integrale (fara zahar).
  • Aportul de calciu – 500 mg/zi (1-3 ani) si 800 mg/zi (4-8 ani).
  • Surse de calciu : lapte /iaurt (120 mg Ca / 100 g), branza de vaca etc.
  • Vitamina D fiind esentiala pentru absorbtia calciului, necesarul este de 5 mcg/zi (surse: somon, oua, branzica imbogatita). Pentru sintetizarea vitaminei D la nivelul pielii, se recomanda expunerea la soare.

Atentie! Copiii intre 1-3 ani au risc de anemie feripriva datorita insuficientului aport alimentar de fier.

In loc de final… cateva sfaturi

  • Parintii trebuie sa stie un minim de informatii nutritionale;
  • sa caute permanent trucuri pentru a determina copilul sa faca miscare;
  • sa incerce sa-i explice copilului importanta alimentatiei corecte;
  • sa corecteze obezitatea inca din copilarie.

Sfaturile Societatii Romane de Pediatrie, reprezentate de Prof. Dr. Dimitrie Dragomir si adresate parintilor sunt, desigur, generice, menite sa directioneze atentia acestora. Pentru orice sfat concret si pentru detaliile regimului de viata al copilului, parintii se vor sfatui cu medicul pediatru sub a carui ingrijire se afla copilul.

 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Psychologies
Mai multe din Sport si sanatate