Wellness, starea ta de bine

Wellness, starea ta de bine

Nu e niciodata prea tarziu sa incepi sa traiesti sanatos. Sa mananci, sa dormi, sa faci efort, sa muncesti, sa comunici si sa iubesti sanatos. Starea ta de bine depinde de alegerile pe care le faci in fiecare secunda.

Ia decizia corecta

In viata, alegerile au o mai mare influenta asupra starii tale generale de bine decat orice doctor, medicament, zodie, prieten, mediu inconjurator, salariu sau noroc. Fiecare atitudine, credinta, discurs, gand sau speranta iti poate schimba viata mai mult decat crezi. Bazeaza-te doar pe tine in toate alegerile pe care le faci. Asta demonstreaza incredere si responsabilitate si este primul pas spre cunoasterea, asumarea si aplicarea conceptului de wellness.

Wellness – concept pe care l-am putea traduce dupa dictionar astfel: "o stare de bine sanatoasa" sau "alegerea de a-ti asuma responsabilitatea pentru calitatea vietii pe care o traiesti". Starea de bine incepe cu decizia de a adopta o serie de principii sanatoase care te vor ajuta sa obtii satisfactii materiale, fizice, psihice si social – intr-un cuvant, o viata implinita, lipsita de compromis si de orice fel de dependenta. Atingerea acestei stari generale de bine se bazeaza pe construirea unei adevarate filozofii de viata care atinge numeroase zone, de la responsabilitate sociala pana la nutritie, fitness, confort psihic, inteligenta emotionala, umor si comunicare eficienta.

Un nou stil de viata

Conceptul de wellness a fost lansat inca din anii ’50 de doctorul american Halbert L. Dunn, care a tinut 13 seminarii pe aceasta tema in cadrul Bisericii Unitariene din Washington. Dr. Dunn sustinea ca starea de bine este in primul rand o chestiune de autocontrol, iar ideea sa a fost preluata de cativa doctori si oameni de stiinta care au inceput popularizarea acestui concept in randul colegilor, prietenilor si pacientilor. In timp, notiunile, definitiile si sfaturile lui Dunn au fost modificate, multiplicate si transmise mai departe intr-un ritm alert, transformandu-se treptat intr-un stil de viata care tinde spre ideal, dar nu spre utopie, practicat de tot mai multi oameni din intreaga lume.

Alimentatia corecta

Principiul de baza in alegerea regimului de alimentatie zilnic este urmatorul: ceea ce mananci acum trebuie sa-ti placa, dar sa-ti si faca bine, nu doar acum, ci si maine, peste un an sau peste cincizeci.

Nutritia corecta, combinata cu un program corespunzator de exercitii fizice, te poate feri de boli de inima, diabet, osteoporoza, cancer si obezitate. Cea mai buna cale de a-ti oferi alimentatia ideala este sa mananci sanatos fara a depasi pragul caloric ideal pentru tine (il poti calcula la adresa de internet www.healthierus.gov/dietaryguidelines). Daca vei consuma zilnic100 de calorii in plus, intr-o luna te vei ingrasa cu 500 de grame.

  • Evita adaosurile de zahar, grasimile si sarea (studiile arata ca daca vei consuma mai putin de o lingurita de sare pe zi, reduci riscul de a te imbolnavi de hipertensiune arteriala.
  • Opteaza pentru legumele mai inchise la culoare (broccoli, napi, salate), portocalii (morcovi, dovleac, cartof dulce) sau boabe (fasole, mazare).
  • Consuma multe lactate slabe (sursa ideala de calciu), produse integrale (orez, paste, paine, cereale).

Alimentatia are un efect evident si asupra confortului tau psihic. In cadrul unui studiu realizat recent in Marea Britanie, au fost identificate cele mai stresante alimente. Acestea sunt zaharul, cofeina si alcoolul si ele ar trebui inlocuite cu acele alimente care genereaza o stare de satisfactie constanta: apa plata, uleiul de peste, fructele si legumele proaspete.

 

Echilibreaza-te!

Exercitiile fizice sunt pentru corpul tau precum un reglaj fin pentru o masina: te ajuta sa functionezi la potential maxim. Decizia de a face miscare trebuie luata foarte in serios, astfel incat, in scurt timp, efortul fizic sa devina o obisnuinta – la fel ca spalatul pe dinti dimineata.

Pentru a reusi sa ajungi la forma fizica pe care ti-o doresti, e foarte important sa ai rabdare. Nu incerca sa faci prea mult efort dintr-odata si nu te astepta sa vezi rezultate din primele zile. Urmeaza cu sfintenie programul pe care ti l-ai propus, asigura-ti o alimentatie sanatoasa si vei vedea ca rezultatul final (un corp sanatos si o stare psihica echilibrata) merita tot efortul.

Iata principalele beneficii ale efortului fizic: eficienta sporita a functiei cardiorespiratorii (capacitatea de a conduce oxigen spre tesuturi si de a elimina toxinele, pe perioade lungi de timp – inotul si joggingul sunt ideale pentru acest beneficiu); forta musculara (exercitii cu greutati); rezistenta musculara (flotari, tractiuni) si flexibilitate.

Daca nu ai atins inca varsta de 35 de ani si nu ai probleme de sanatate, nu este nevoie sa consulti un medic inainte de a-ti alege tipul de exercitiu fizic pe care il vei practica. Altfel, asigura-te ca sportul preferat e potrivit pentru conditia ta.

Bucura-te de tine!
Oricat de sanatoasa ai fi, oricat de implinita este viata ta personala si profesionala, confortul psihic iti poate juca feste. Te poti simti singura, deprimata, obosita sau pur si simplu trista. Oricare ar fi motivul care iti umbreste starea de bine, exista solutii pentru ca soarele sa straluceasca iar pe strada ta.

Nevoia de comunicare, de afectiune e depasita ca importanta numai de nevoia de aer, apa si mancare. Ori de cate ori te simti cu moralul la pamant, vorbeste cu cineva (un coleg, o noua cunostinta, un vecin) despre absolut orice. Simplul schimb de cuvinte iti va schimba starea de spirit in doar cateva fraze.

Zilele ploioase si intunecate reusesc sa ne deprime, oricat de bine ne-ar merge totul. Fa gimnastica, plimba-te in parc, nu te insingura si nu apela la dulciuri pentru a-ti revigora starea de spirit.

Bucura-te de ceilalti
Dr. Dunn credea ca, pe langa un stil de viata sanatos si echilibrat, principala cale catre starea de bine o reprezinta activitatile pe care le intreprinzi pentru a-i face pe cei din jur fericiti. Incearca sa scoti la suprafata toate calitatile persoanelor cu care intri in contact, incurajeaza-le sa si le valorifice la maximum si sa faca tot ce le sta in putinta ca sa elimine toate obstacolele pe care le intampina in cale.

Accepta si respecta dreptul tuturor la intimitate, libertate si fericire. Fii cinstita, altruista, asculta fara sa dai sfaturi, sprijina-i pe cei care au nevoie de tine si nu-i invidia pe cei care par sa nu aiba nevoie de nimic.

Portret-robot al fericirii
Ce calitati are o persoana care a atins acea stare de bine? In primul rand este optimista si are incredere in fortele proprii. Are o filozofie de viata bazata pe principii solide si este perfect responsabila de toate actiunile pe care le intreprinde.

Are puterea de a depasi orice obstacol al vietii, are grija de sanatatea si de forma ei fizica. Concentreaza-te mai mult asupra ta si vei observa ca starea de bine nu este un ideal, ci un stil personalizat de viata.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate