Testul de constructie al omului de zapada
Felul in care construiesti oameni de zapada reprezinta unul dintre cele mai moderne teste psihologice de personalitate. E valabil mai ales pentru copii, dar e foarte bun si pentru adulti.
Forma capului
|
Autorii elvetieni ai testului omului de zapada, Dr. A. Richard, N. Lehren si Elize M. Jurt considera ca folosirea creativitatii in construirea omului de zapada demasca o mare parte din modelele de conturare ale trasaturilor de personalitate ale copiilor. Astfel, psihologii elvetieni au observat ca puternica implicare afectiva a copilului in acest act creativ, asociata unui control rational specific, datorat atmosferei hibernale, ofera cel mai clar tablou al laturilor personalitatii. Copilul lasat liber sa construiasca un om de zapada asa cum doreste el va transfera o parte din felul sau ascuns de a fi unor trasaturi ale omului de zapada. Totodata, copilul va adauga omului de zapada unele elemente aparent stranii, ce pot reprezenta, codificat, anumite tendinte psihologice sau unele temeri ale sale.
Reguli ale testului
– Copilului nu trebuie sa i se impuna sa construiasca un om de zapada.
– In nici un caz nu trebuie sa-i spui ca urmaresti sa afli ceva din felul in care el construieste un om de zapada.
– Pentru o buna testare, asteapta ca el sa aiba initiativa unei constructii in zapada. Singurul lucru pe care trebuie sa i-l sugerezi este sa faca un om de zapada asa cum ii place lui.
– Atunci cand el s-a hotarat sa construiasca omul de zapada, nu trebuie sa se simta supravegheat. Stai mai departe de el si prefa-te ca faci si tu un om de zapada. Totusi, nu trebuie sa construiesti nimic concret pentru a nu-l influenta.
– Atunci cand te intreaba daca-ti place ce construieste, raspunde-i afirmativ, dar fara laude in exces.
– Copilul trebuie sa aiba la dispozitie elemente pentru chipul omului de zapada (margele de culori diferite, morcovi, pastai pentru sprancene, feliute de ardei gras pentru buze, nasturi sau obiecte rotunde pentru nas, bete pentru maini, frunze, pietricele si pamant negru.
– Nu-l grabi si nu-l ajuta sub nici o forma.
– Ai multa grija ca micutul sa se simta confortabil in timpul constructiei omului de zapada. Foamea, setea sau frigul il pot influenta foarte mult, iar testul nu va fi relevant! De asemenea, imbracamintea trebuie sa-i permita miscari largi si sa nu-l faca sa transpire repede.
– In locul in care construieste nu trebuie sa mai existe nici un alt om de zapada sau sa fi vazut un altul, pentru ca ar putea fi influentat.
Interpretarea modelelor
1. Mare (de inaltimea sa). Un om de zapada mare exprima in primul rand un caracter deschis, sincer, puternic, dar uneori lacom, dominant si ghidat dupa principii materiale.
2. Mic. Oamenii de zapada de inaltime mica, sub nivelul pieptului micutului, demasca un caracter mai sensibil, romantic, sensibil, creativ, indemanatic, rabdator, muncitor, uneori neincrezator in sine.
3. Mediu. Omul de zapada de inaltime medie, cu capul intre nivelul de sub coaste si nivelul ochilor micutului denota modestie, ratiune, echilibru, dar si o vointa mai slaba si uneori nepasare si lene.
Aspectul chipului
Chipul creat omului de zapada are o foarte mare importanta indicand deseori unele aspecte foarte delicate ale personalitatii, care nu pot fi descoperite prin alte testari psiho-comportamentale aplicabile copilului. Desigur, chipul omului de zapada e chiar mai complex decat renumitul test al arborelui sau al desenului casei, acesta incluzand si testul de forme spatiale si al culorilor in lumina solara.
Pentru o corecta evaluare prin testul chipului construit din zapada, este nevoie ca micutul sa dispuna de un obiect colorat. Intreaba-l obligatoriu atunci cand ajunge la chip de ce are nevoie pentru ochi, buze sau obraji, fara a-i sugera tu cum sa le aranjeze.
Dimensiunea sau „etajele” omului
Baza, trunchiul si capul de marimi aproape egale intre ele. Acest model de constructie este cel mai des corelat cu predominarea rationalului asupra afectivului, inteligenta rece, moralitate, dar mai putina creativitate.
Baza mare, trunchiul mare si capul mic in raport cu restul. Acest raport denota o tipologie predominant activa, emotiva. Copilul are o intuitie slaba in majoritatea cazurilor, desi poate fi genial, fapt ce-i poate aduce mari succese daca invata sa se cunoasca. Are o ratiune lenta, dar profunda.
Baza mare, trunchiul si capul mai mici. Aceasta forma exprima in cele mai de cazuri o stabilitate afectiv-emotionala la baieti si o nevoie crescuta de tandrete si sustinere la fetite. Este modelul ales de micutii cu potential intelectual crescut.
Capul mai mare decat trunchiul. Modelul arata o fire realista, obiectiva, cu o personalitate puternica, inteligenta vie, rationala, nu si intuitiva. Au o tendinta nativa de observare a esentelor si ignora deseori detaliile. Sunt mai dificil de educat.
Marius Radu, cercetator Academia Romana