Sanatate la orice varsta

Sanatate la orice varsta

Femeie la 30 de ani30 – 40
S-ar putea sa iei cateva kilograme in greutate, pentru ca metabolismul bazal incetineste (viteza cu care arzi caloriile in repaus). Densitatea osoasa incepe si ea sa scada, ca si fertilitatea: numai 52% dintre femeile cu varsta intre 35 si 39 de ani raman insarcinate pe durata unui an, comparativ cu 78% dintre cele pana in 30 de ani.

Vestea buna este ca in aceasta perioada atingi maximul de inteligenta. Studiile au aratat ca inteligenta noastra creste pana pe la jumatatea acestei decade, dupa care incepe sa scada.

Trucuri pentru sanatate
Masoara-ti talia. Fiecare centimetru in plus peste 80 cm la circumferinta taliei creste riscul diabetului de tip 2 cu 20%. Daca te numeri printre supraponderali, e momentul sa treci la actiune: dietele cu indice glicemic scazut sunt in mod special eficiente in lupta cu grasimea abdominala si pentru echilibrarea nivelurilor de zahar in sange.

Fa exercitii Pilates. Antrenarea muschilor spatelui poate preveni si combate problemele vertebrale declansate de sarcina, purtarea bebelusului si/sau pozitiile in sezut la birou, pentru perioade lungi de timp.

Exerseaza cu greutati. Antrenamentele de forta, de trei ori pe saptamana, folosind gantere sau greutatea propriului corp (genuflexiuni, flotari), poate frana incetinirea metabolismului prin cresterea masei musculare, care arde mai multe calorii decat grasime.

… Sau renunta la gustarea cu biscuiti. Studiile recente au ajuns la concluzia ca incetinirea metabolica specifica acestei varste poate fi contracarata prin scaderea cu 5% a portiei zilnice de calorii. Asadar, un biscuit mai putin pe zi iti sustine metabolismul si previne ingrasarea.

Fa-ti un test de fertilitate. Daca ai menstruatii neregulate sau incerci de un an sa ramai insarcinata si nu reusesti, mergi la medic pentru teste (sange, urina) de verificare a nivelurilor hormonale si a fertilitatii.

Periaza-ti dintii si foloseste ata dentara, zilnic, pentru a preveni bolile gingivale si a-ti prelungi viata cu cel putin sase ani. Cercetatorii de la Universitatea din Columbia au descoperit ca persoanele cu afectiuni ale gingiilor sunt mult mai expuse riscului de a se imbolnavi de ateroscleroza (ingustarea vaselor de sange, o boala care precede atacul cardiac sau accidentul vascular).

Alimente cat mai putin prelucrate – acesta este secretul sanatatii, sustin cercetatorii. Este o inlocuire simpla, dar de efect: alege variantele brune pentru orez, paine si paste si insoteste fiecare masa cu un produs cereal mai putin prelucrat. Acest gest ar putea sa iti reduca riscul unei boli coronariene cu 30%. Alimentele rafinate, ca painea si orezul albe, iti dubleaza riscul de diabet 2, care, la randul lui, dubleaza riscul de infarct.

Savureaza-ti meniul. Frantuzoaicele nu consuma alimente cu continut scazut de grasime, fara zahar sau cu indulcitori si arome artificiale. Mananca mai degraba natural, dar cu moderatie, reusind sa-si pastreze silueta si un nivel scazut al incidentei bolilor de inima. Asadar, rezerva-ti timp pentru prepararea unor mese bogate calitativ si modeste cantitativ, mesteca incet, bucurandu-te de savoarea alimentelor.

Mergi la toaleta, ori de cate ori ai nevoie, fara amanare. Urina care stagneaza in vezica poate duce la infectii urinare la femei sanatoase, avertizeaza medicii urologi.

Foloseste absorbante si nu tampoane interioare, in timpul menstruatiei. Folosirea unui tampon sau a absorbantelor cu putere foarte mare de absorbtie pentru o pierdere usoara de sange poate afecta echilibrul natural al vaginului, crescand riscul aparitiei infectiilor si al micozelor locale, avertizeaza medicii.

Un pahar de vin pe zi. Vinul e plin de substante flavonoide recunoscute pentru proprietatile lor antioxidante si, in plus, vinul rosu este benefic sistemului cardiovascular. Ai grija insa sa nu exagerezi. In Marea Britanie, ciroza hepatica (boala cauzata, printre altele, de consumul excesiv de alcool) ucide mai multe femei decat cancerul de col uterin.

Sfat
La 30 de ani, bolile par inca departe si asa vor ramane, cat timp adopti un stil de viata activ, fara sa uiti de relaxare… Si tine minte: obezitatea nu e doar o problema estetica, ci si una de sanatate!

 

Femeie la 40 de ani40 – 50 ani
In timpul acestei decade s-ar putea sa observi o scadere a nivelului obisnuit de energie si, pe masura ce viteza metabolismului continua sa scada, creste usurinta cu care te ingrasi vazand cu ochii… fara sa poti da jos un kilogram! Pierzi in continuare masa osoasa, dar vestea buna este ca activitatea fizica si regimul alimentar au un rol determinant in incetinirea procesului de imbatranire.
Celulele creierului sunt distruse intr-un numar foarte mare, 10.000 pe zi, lucru care ar putea sa aiba un oarecare impact asupra memoriei pe termen scurt.

Tot acum pot aparea si defectele de vedere specifice varstei – varsta medie la care ai nevoie de ochelari la citit este 46 de ani. In plus, elastina si colagenul incep sa dispara din piele, facand loc adancirii ridurilor de pe frunte, din jurul ochilor si gurii. S-ar putea ca acum sa observi si o scadere a tonicitatii pielii.

Trucuri pentru sanatate
Fa-ti analizele de sange. Pe masura ce te apropii de varsta menopauzei, s-ar putea ca mensturatiile sa fie mai frecvente si mai abundente, sustin medicii. Din analize poti afla nivelurile de hemoglobina si calciu din sange. Mananca alimente bogate in fier, inclusiv carne rosie, peste oceanic, oua si verdeturi (spanac, stevie).

Programeaza-te la oculist. Riscul aparitiei problemelor de vedere cresc odata cu implinirea varstei de 40 de ani. Daca ai in familie rude apropiate cu glaucom – o boala a ochiului, care, netratata, poate duce la orbire –, te confrunti cu un risc de patru ori mai mare de a te imbolnavi la randul tau. Asadar, roaga oftalmologul sa-ti masoare tensiunea oculara pentru depistarea glaucomului.

Schimba sistemul contraceptiv de pana acum. Noile tipuri de contraceptie, cum este de pilda sistemul Mirena intrauterin, este la fel de eficient ca si pilula. In plus, amelioreaza durerea si abundenta menstruatiilor. Medicul ginecolog este cel mai in masura sa aleaga un sistem contraceptiv adaptat noilor conditii.

Mananca somon o data pe saptamana. Un studiu britanic a relevat ca englezii mananca in jur de o treime de portie de peste pe saptamana, 70% dintre ei – nici macar atat. Nu stim cat peste mananca romanii, dar peste 30% au colesterolul ridicat si 40% sunt hipertensivi. Acizii grasi omega-3 existenti in peste ne protejeaza arterele de depunerile de aterom si inima de infarct, in acelasi timp luptand impotriva afectiunilor articulare, bolii Alzheimer si semnelor imbatranirii precoce.

Cat mai multe legume si fructe. Cruciferele (varza, conopida, brocoli) si usturoiul anuleaza efectul cancerigenelor. Acesta este rezultatul ultimelor studii. La fel de bune sunt cerealele integrale si soia. Conform studiilor canadiene, cresterea consumului de fibre cu 13 grame zilnic este suficienta pentru a reduce la jumatate riscul cancerului de colon. Carnea e buna, dar in cantitate mica si fara grasime. Prajitul carnii la peste 200 grade Celsius este riscant, pentru ca suprafata maronie a carnii contine substante cancerigene.

Intalneste-te cu prietenii. Se pare ca prietenii si familia te ajuta sa treci mai usor peste eventualele crize, ceea ce inseamna ca vei arata mai bine si mai tanara, mai mult timp, spun cercetatorii americani (Universitatea din Baltimore).

Alearga, practica exercitii aerobice sau de forta pentru a mentine musculatura si preveni scaderea densitatii osoase. Intr-un studiu ce a cuprins 61.000 de femei cu varsta peste 40 de ani, cele care obisnuiau sa mearga 35 de minute pe zi aveau un risc cu 41% mai mic de fractura de sold fata de cele care mergeau mai putin de o ora pe saptamana.

Nu uita de exercitiile Kegel, care te ajuta sa iti intaresti muschii pelvieni si sa previi eventualele probleme de incontinenta urinara. Contracta si relaxeaza succesiv muschii perineului – oricand poti face asta – in timp ce astepti sa fiarba apa pentru ceai, de exemplu, sau asteptand metroul. Repetitia este mama succesului, rezultatele nu apar peste noapte.

Mergi la dermatolog. Alunite noi? Urmareste-le! Melanomul (cancerul de piele) este mai frecvent la femei decat la barbati, iar arsurile solare suferite in copilarie pot duce la aparitia unui melanom dupa varsta e 40 de ani, ne avertizeaza medicii dermatologii.

Sfat
Mananca peste de trei ori pe saptamana sau ia suplimente cu omega-3. Acesti acizi grasi te ajuta sa-ti protejezi arterele, inima si sistemul nervos de semnele imbatranirii precoce.
 

Femei peste 50 de ani50+ ani
Cu un secol in urma, o femeie peste 50 de ani era cu certitudine batrana. Astazi, ea se mai poate bucura de inca 30 de ani buni, multumita noilor descoperiri medicale si unui stil de viata sanatos. Speranta de viata a crescut cu un sfert de an la fiecare an, de la 1800 incoace, ajungand astazi la o medie de 80 de ani pentru femeile din tarile dezvoltate. Varsta medie la care femeile ating menopauza este 51.

Scaderea nivelului de estrogen duce la pierderea densitatii osoase, lucru care creste riscul de osteoporoza si fracturi. Riscul aparitiei cancerului creste cu varsta, la fel al bolilor de inima, pe masura ce sistemul vascular devine din ce in ce mai putin eficient.

Poate ca uiti mai usor, dar memoria pe termen lung ramane la fel de buna, asa ca iti vei aminti cu siguranta de evenimente pe care le credeai uitate de mult.

Trucuri pentru sanatate
Joaca-te! Scrabble, cuvinte incrucisate, sudoku sau un Brain Game de la Nintendo! La 50 de ani, conexiunile intre celulele nervoase incep sa isi piarda din forta si intensitate, afectand functia cognitiva, care ne ajuta sa rezolvam diverse probleme, spun cercetatorii. Vestea buna e ca functia poate fi readusa la capacitate maxima, prin antrenament sustinut.

Ai grija de sanii tai. Riscul aparitiei cancerului de san creste cu 1 la 23 de-a lungul unei decade, asadar nu chiuli de la mamografiile periodice si analizeaza corect avantajele si dezavantajele terapiei de substitutie hormonala pe termen lung.

Mai multa vitamina E. Ia suplimente si mananca mai mult ulei de masline, seminte de floarea soarelui si migdale, pentru a-ti proteja creierul impotriva bolii Parkinson, sustine un studiu americano-canadian.

Verifica-ti auzul. Otoscleroza este una dintre cauzele afectarii auzului si poate fi prevenita, daca e depistata din timp. In farmaciile Centrofarm poti sa-ti faci o audiograma, gratuit, sub supravegherea unui medic specialist, cu aparatura de inalta fidelitate.

Canta si danseaza! Cercetatorii americani au descoperit ca persoanele in varsta care canta intr-un cor sau urmeaza cursuri de dans merg mai rar la medic, au nevoie de mai putine medicamente si sufera foarte rar de depresie! Terapia prin muzica e o metoda folosita cu succes pentru ameliorarea depresiei si a altor boli.

Verifica-ti functia tiroidiana. Simptomele hipotiroidiei – senzatia de frig, oboseala si crestere in greutate – sunt adesea confundate cu „imbatranirea“, cu diferenta ca prima beneficiaza de tratament.

Programeaza-te la osteodensitometrie. Daca ai avut o menopauza precoce sau un istoric familial cu osteoporoza, ar fi bine sa-ti verifici periodic densitatea osoasa.

Obisnuintele toaletei. Daca ai peste 50 de ani si ai observat o schimbare care dureaza de mai mult de 4-6 saptamani (sange in scaun si/sau dureri abdominale), nu le pune pe seama sindromului colonului iritabil sau a pilulei. Depistat la timp, cancerul intestinal are un pronostic de vindecare de 90%. Intre 60-69 de ani, fa-ti o ecografie o data la doi ani.

Mediteaza. Barbatii si femeile de varsta mijlocie care practica yoga timp de 30 de minute, o data pe saptamana, iau mai putin in greutate decat persoanele de aceeasi varsta si sunt mai flexibili, sustin studiile de medicina alternativa.

Sfat
Riscul de atac vascular cerebral se dubleaza la fiecare decada, dupa varsta de 50 de ani. O banana pe zi te ajuta sa-l mentii constant.
 

Femei ca tine
Daca nu fac miscare, ma ingras!
Letitia Popa, 34 de ani, este profesoara de limba franceza in Oradea. Se lupta de cativa ani cu o silueta plinuta si acum stie de ce nu-si poate permite sa lipseasca de la exercitiile cu greutati.

„Mananc sanatos, am luat chiar in calcul o dieta ovo-lacto-vegetariana, dar sunt usor anemica si nu stiu inca daca e bine sa renunt definitiv la carne. Problema mea sunt dulciurile, la care nu pot renunta inca. Si de-aici, cea a greutatii constant crescute, cu care ma lupt din adolescenta. Alerg, merg la aerobic, dar nu stiam pana acum ca o sedinta la sala de forta m-ar ajuta sa scap de kilogramele suplimentare prin schimbarea metabolismului. E o idee foarte buna si imi este chiar mai usor la aparate decat sa alerg pe banda!“.

Nu am timp, dar ma straduiesc…
Stefania Lovinescu, 43 de ani, divortata, este contabila si are doi copii, de 10 si de 12 ani. Stie ca ar trebui sa se miste mai mult si sa aiba mai multa grija de ea, dar spune ca responsabilitatile familiale si serviciul nu prea i-au lasat timp pentru asta.

„De cand am implinit 40 de ani, lucrurile parca nu au mai mers asa de bine. Am fost diagnosticata cu hipotiroidie si am nevoie de ochelari la citit. Imi fac analizele cu regularitate, stiu ca am colesterolul crescut si un inceput de osteoporoza. Sunt destul de activa, eu sunt cea care scoate catelul la plimbare zilnic, iar de doua ori pe saptamana fac plimbari cat mai lungi, la marginea orasului, si uneori mergem in week-end la munte.

Nu prea am timp sa ma intalnesc cu prietenele, dar mi-as dori foarte mult sa fac asta. Am sa incerc sa mananc mai mult peste – la noi nu prea exista aceasta obisnuinta – si cu certitudine o sa-mi urmaresc alunitele, care in ultima vreme s-au inmultit spectaculos!“.

Vreau sa fiu sanatoasa!
Stela Dan, 55 de ani, farmacista. Casatorita, fara copii.
„Sunt hotarata sa fac tot ce este necesar ca sa ma mentin sanatoasa, cat mai mult timp. Stiu ca nu mai sunt tanara si imi pare rau ca nu m-am gandit de mai multa vreme la asta, dar medicii spun ca niciodata nu este prea tarziu. In ultimii ani am observat ca fiecare kilogram suplimentar imi apare in jurul taliei, despre care stiu ca trebuie sa ramana subtire pentru ca eu sa raman sanatoasa.

Am in familie bolnavi de inima si stiu ca centimetrii acumulati pe talie si pe abdomen duc la un risc crescut de diabet, boli de inima si cancer, asadar incerc sa-mi mentin silueta. E dificil cu un program de lucru prelungit, ca al meu, dar incerc sa-l atrag si pe sotul meu in sesiunile de alergat, seara – parca in doi e mai usor“.

La orice varsta
Redu stresul. Indiferent ca este cauzat de seful tau, de copii sau de o receptionera mai putin amabila. Stresul cronic elibereaza cortizol si adrenalina, doi hormoni care iti ridica ritmul cardiac, colesterolul si tensiunea arteriala, crescandu-ti riscul de atac cardiac cu 30%, sustin specialistii.
Verifica-ti tensiunea la fiecare trei ani, in caz ca este normala, si o data pe an, daca urmezi un tratament contraceptiv. De asemenea, ar trebui sa-ti cunosti nivelul de colesterol din sange, asa ca fa-ti periodic analizele necesare.
Nu uita de testul Papanicolau. Cancerul de col uterin este a doua cauza de deces prin cancer la femei si genereaza peste 500.000 de cazuri noi anual si 270.000 de decese pe an, in intreaga lume. Conform datelor furnizate de Centrul de Calcul si Statistica Sanitara din Romania, aproximativ 70% dintre decesele cauzate de cancerul de col uterin se inregistreaza la femeile cu varste intre 45 si 70 de ani. Depistat si tratat la timp, cancerul de col nu mai este o boala letala.
Unge-te cu creme protectoare impotriva radiatiilor ultraviolete: nu doar te tin departe de riscul cancerului de piele, dar si de efectul de imbatranire pe care il au razele solare asupra pielii.

Mihaela Doina Radulescu; foto: Shutterstock.
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3 4

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate