Opțiuni de tratament și protecție a sistemului venos

Sistemul venos nu beneficiază de o pompă ca cel arterial (inima), care să asigure fluxul sub presiune al sângelui în direcția dorită. Circulația sângelui prin sistemul de vene este asigurată, printre altele, de contracția musculară. Când aceasta e redusă sau absentă, sistemul venos este afectat.

Altfel spus, dacă, pe lângă predispoziția genetică, există și factori precum sedentarismul sau statul prea mult timp în picioare, dezvoltarea afecțiunilor venoase este inevitabilă.

Opțiuni de tratament în afecțiunile sistemului venos

Din fericire, astăzi există tehnici avansate de tratare a tuturor bolilor care țin de sistemul venos. Aceste metode, în marea lor majoritate, nu presupun durere și, în multe cazuri, nici măcar spitalizare, pacientul putând pleca acasă în câteva ore de la intervenție. Reține, însă, că recomandarea de tratament o face medicul după o evaluare atentă a condiției medicale și după stabilirea diagnosticului.

Uneori, în fazele incipiente ale bolii, poate fi suficient doar să-ți schimbi stilul de viață. Asta presupune să scapi de surplusul de greutate care pune presiune pe vene și să faci ceva mai multă mișcare decât ai făcut până la momentul diagnosticării. Dacă este cazul, medicul flebolog îți va recomanda și purtarea ciorapilor compresivi, al căror rol este acela de a reduce tensiunea de la nivelul venelor.

Doar în stadiile avansate ale bolii venoase cronice, este necesară intervenția chirurgicală.

Cum previi afecțiunile sistemului venos

Că prevenția este sfântă nu mai este o noutate pentru nimeni. Sănătatea sistemului venos este ușor de menținut prin câteva gesturi simple, în care nu este necesar să investești nici timp, nici bani. Câteva metode la îndemână prin care îți poți proteja venele și poți preveni bolile sistemului venos sunt următoarele:

  • Stai cu picioarele ridicate cel puțin 15 minute pe zi. Noaptea, dormi cu picioarele mai sus decât nivelul inimii;
  • Masează-ți des picioarele, zilnic sau chiar de mai multe ori pe zi;
  • Poartă haine lejere și pantofi cu toc mediu, nici foarte înalt, nici foarte jos;
  • Evită expunerea prelungită la căldură, epilarea cu ceară fierbinte, băile fierbinți, sauna. Căldura favorizează dilatarea venelor;
  • Evită fumatul, consumul în exces de cafea, ceai și condimente iuți;
  • Evită să stai foarte mult timp într-o singură poziție. Mișcă-ți picioarele cât de des poți (ideal la fiecare 10 minute) sau, dacă timpul și locul îți permit, fă plimbări de câteva minute în mai multe reprize;
  • Fă orice tip de sport preferi, iar dacă nu agreezi în mod special sportul, mergi pe jos cât de mult poți. Mersul pe jos este cel mai bun exercițiu pentru circulația venoasă. Activitatea fizică reduce presiunea la nivelul venelor;
  • Menține-ți greutatea corporală în limite normale și ia măsuri urgente atunci când te îngrași.

Din fericire, după cum observi, ai la dispoziție o serie de măsuri de prevenție de care ar fi recomandabil să faci uz. Pentru că, așa cum spunea un laureat al Premiului Nobel, prevenția este medicina viitorului, iar ea nu ține doar de medic, ci în egală măsură de pacient.

Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate