Micul-dejun al copiilor: 10 reguli de la care nu trebuie să te abați

micul-dejun al copiilor

Pentru copii, micul dejun trebuie să fie cea mai importantă masă a zilei, este părerea unanimă a nutriţioniştilor.

Se ştie că masa de dimineaţă îi asigură celui mic mai mult de o treime din energia şi nutrienţii pentru restul zilei şi cu toate acestea, datele statistice din România arată un fapt îngrijorător: doar un copil din şapte ia zilnic un mic dejun regulat şi echilibrat.

Mai mult, părinţii care nu oferă regulat copiilor micul dejun, riscă să constate că aceştia vor avea un ranadament intelectual de cel puţin două ori mai slab decât al celor care sunt corect hrăniţi. Astfel, copiii de vârstă şcolară care iau masa de dimineaţă, vor demonstra o capacitate aproape dublă de memorare şi de procesare a informaţiilor faţă de ceilalţi care vor avea randament şcolar doar în primele două ore ale dimineţii.

Fără micul dejun, aporturile energetice din organismul copilului vor fi dezechilibrate şi, destul de rapid, va apărea riscul unei mari diversităţi de afecţiuni de la rahitism şi anemie la obezitatea neendocrină. Aceasta pentru că micuţul va mânca deseori în plus între mese şi va cere supliment alimentar la prânz şi cină. Acest lucru nu va face decât să îngreuneze tranzitul intestinal şi absorbţia de elemente nutritive.

Complet, hrănitor şi apetisant

Iată zece principii alimentare simple pentru a elabora un mic dejun complet, hrănitor şi apetisant şi care să îl obişnuiască pe cel mic să ia întotdeauna masa de dimineaţă:

1.Proporţia unui mic dejun sănătos: patru surse de fibre alimentare, o sursă de calciu şi vitamine, o sursă de grăsimi plus suc natural de fructe sau apă.

2.Oferă-i micul dejun la cel mult 40-60 de minute de la trezire.

3 .Include obligatoriu în micul dejun un produs lactat: o cană de cacao cu lapte, un borcănel de iaurt, brânză, caşcaval. Proteinele de calitate şi vitaminele esenţiale din lapte aduc cel mai important aport de calciu, elementul indispensabil formării oaselor şi dinţilor.

4.”Carburanţii” care îi vor susţine eforturile pentru restul zilei sunt hidraţii de carbon, zaharurile şi lipidele dar aceasta nu înseamnă că dimineaţa va trebui să îi oferi exclusiv alimente care îi aduc energie.

5.Adaugă fără excepţie şi o sursă suplimentară de lichid: ceai, suc de fructe, compot, apă minerală, mai ales dacă cel mic nu prea bea apă în timpul zilei. Lichidele îl hidratează pe copil şi îl ajută să elimine toxinele din organism.

6.Dacă nu prea vrea să mănânce dimineaţă, foloseşte doar alimente al căror gust îi plac, altfel va considera totul o povară.

7.Nu exagera cu dulciurile căci sursele de zahăr se transformă mai rapid în energie, fiind folosite primele, iar foamea îi va da din nou târcoale copilului în jurul orei 10.

8.Evident, nici să mănânce exagerat nu e bine. Ideal ar fi ca micul dejun să conţină circa 20% din necesarul zilnic de hrană iar prânzul şi cina câte 40% fiecare

9.Nu uita cerealele. Fulgi de cereale integrale, pâinea sau biscuiţii sunt sursa de glucide, principalii furnizori de energie ai organismului.

10.Nu evitaţi untul, un aliment ce conţine multă vitamina A şi nici mierea, un adevărat aliment-medicament.

Micul-dejun al copiilor trebuie să conțină obligatoriu cacao

Un principiu alimentar deosebit de important recomandat de medici pediatri: o cană de cacao sau un produs preparat cu ea, la fiecare mic dejun. Poţi folosi cacao cu lapte adăugată în bolul cu cereale, sau pur şi simplu o cană de cacao fierbinte.

Beneficiile pentru copilul tău sunt remarcabile căci aceasta conţine flavonoizi benefici pentru sănătatea micuţului. Flavonoizii din cacao previn foarte multe boli, reduc riscul afecţiunilor tumorale, sporesc semnificativ randamentul intelectual şi tonifică sistemul cardiovascular al copilului.

Ce consecințe are săritul peste micul-dejun

Renunţarea la masa de dimineaţă predispune la oboseală matinală, prin deficit energetic căci majoritatea proceselor fiziologice ating nivelul maxim între orele 8 şi 11 şi consumă “carburant” alimentar.

Un mic dejun complet înseamnă: un bol de lapte cu cereale, un fruct sau o legumă proaspătă, puţine grăsimi: unt pe pâine prăjită, ulei de măsline sau câteva arahide şi o sursă de proteine: carne, ou, soia, brânză sau caşcaval.

Riscuri pentru cei care nu mănâncă dimineaţa: greutate în concentrare, boli digestive, ameţeli, tulburări de vedere, variaţii de tensiune sau chiar hipocalcemii.

Autor: Adrian Ciltan

Sursa foto: shutterstock.com

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...

EVA.RO
Recomandari
Libertatea
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate