Ludmila Corlăteanu, designer vestimentar: “Pasul important pentru orice antreprenor este să…”

Venită din Moldova de peste Prut, Ludmila Corlăteanu a devenit repede un nume cunoscut în lumea designului vestimentar românesc. După nouă ani în care și-a construit numele, succes după succes, exportând produse de design propriu către showroom-uri din Milano și Paris, a avut curajul să se reinventeze. A creat brandul „Milla Milla', sub care lansează la câteva luni colecții noi de serie mică, rochii inspirate din moda anilor 50, perioadă care o fascinează: variațiuni de rochii-cămașă sau rochii-office, super elegante, din țesături naturale.

Cum a început pasiunea ta pentru design-ul vestimentar?
A început de pe la șase ani, ca un interes pentru desen și pentru hăinuțe de păpuși. Desenam oricând, era marea mea plăcere.

Cum e trecerea de la Italia la România? E mai ușor aici, e mai provocator, mai motivant?
În România nu avem un sistem al modei pus la punct cum există în țările occidentale și implicit Italia. Eu consider acest fapt un mare avantaj. O dată pentru că noi, designerii români avem șansa să-l construim, și în al doilea rând, pentru că putem să-l facem să funcționeze după nevoile noastre și nu după legile internaționale, care și ele deja, în multe cazuri, își pierd utilitatea.

Vorbește-mi despre conceptul acesta „slowfashion', ce vrea să zică și cum funcționează?
Slowfashion este despre consumul responsabil. De exemplu, poți să cumperi mai puțin, dar mai calitativ. Eu ca designer, de când nu mai vând en-gros, nu mă mai grăbesc cu colecțiile. Le gândesc mai bine, le produc în ritm firesc, versus cum făceam lucrurile înainte: mereu aveam un deadline cu care stresam și fabrica și pe toată lumea din jur. Slowfashion este și despre a nu aglomera oferta. Dacă la un moment dat baza mea de clienți e mică, eu nu vreau să o sufoc cu o ofertă prea mare și să fiu nevoită să fac apoi reduceri ca să motivez clientul să cumpere. În acest context creșterea afacerii este organică.

Milla Milla este un succes deosebit. Cum ai ajuns la ideea lansării brandului și ce rezultate ai avut cu el?
Afacerea Milla Milla în versiunea ei de azi reprezintă ușa deschisă, atunci când cele cu care eram obișnuită s-au închis. Se întâmpla în 2020, în plină pandemie, după ce am fost nevoită să închid atelierul și să concediez angajații. Am făcut prima colecție pentru magazinul online din resturile de material rămase în fabrica cu care colaboram pentru export. A fost un succes din prima săptămână, ceea ce mi-a redat credința că pot să-mi salvez afacerea și că pot să merg mai departe.

Ce crezi că a atras succesul brandului Milla? Inovația, ideea, talentul, entuziasmul?
Daca aș avea o rețetă cred că v-aș spune, dar nu pot să zic ce anume. E clar că tot cumulul de factori a ajutat, dar care a fost în mai mare măsură, nu-mi dau seama.

Ce oferi în plus celor care îți caută modelele și ce ai adus nou față de ceilalți competitori?
În 12 ani de export am învățat despre calitate și despre respectul față de clientul final. Cu toate că vânzările en-gros aveau loc prin intermediari și nu apucam niciodată să cunosc clientul final, în noua mea direcție acest fapt a fost apreciat. Eu consider calitatea superioară a unui produs de design românesc ca pe o normalitate și nu ca pe ceva ieșit din comun. În plus, am adus modele simple și feminine. Caut cele mai frumoase materiale și cumpăr direct de la producători.

Nu ți-e teamă de eșecuri?
După anul 2020 cred că am căpătat imunitate. De fapt, acesta este un pas important pentru orice antreprenor: să-și depășească frica de eșec. Abia atunci te naști ca antreprenor.

Ce faci când îți vine să renunți?
Nu îmi vine, sunt norocoasă din acest punct de vedere. Uneori am nevoie de o pauză și atunci asta fac: iau o pauză.

Care e întrebarea pe care ți-o pui cel mai des?
Ce rochie mi-ar plăcea să port azi? Deși le port mai rar acum, dar asta îmi stimulează fantezia și mă ajuta să creez.

Care sunt cele mai frumoase amintiri pe care le ai?
Zilele în care am născut copiii și zilele în care mă simt îndrăgostită de viață.

Ce pasiuni, ce hobby-uri ai? Ai timp să te bucuri de ele atât de des cât ai dori?
Îmi place să gătesc în weekend, să mă plimb prin București și să fac sport, ocu­pații uzuale. Din fericire, am timp, sau mi-l fac.

Există un loc, o carte, o persoană, o întâmplare, despre care se poate spune că ți-a marcat existenţa?
Toți oamenii pe care i-am întâlnit în viață mi-au fost învățători. Uneori am înțeles anumite lucruri mai târziu decât atunci când ele s-au întâmplat. M-a marcat mult o carte despre moda ca business. Am citit-o în anul în care studiam la Marangoni. Mi-a deschis ochii și mi-a redat claritatea iar asta m-a ajutat mult atunci când mi-am deschis afacerea.

Există niste calități indispensabile pentru a fi o „fashion woman', un designer de succes. Care să fie ele?
Am analizat și eu acest aspect și pot să zic că nu există o formulă fixă. Cunosc persoane care au studii în domeniu și care nu au, care au susținere financiară și care nu au, care au pasiune și care nu au. Pot să zic că nu există o calitate anume. E aproape magie, dincolo de înțelesul nostru.

Cum arată o zi din viața Ludmilei Corlăteanu?
Mă trezesc la 06.00, îmi beau cafeaua, citesc știrile și mă pregătesc să plec la birou. La birou pregătesc coletele, comunic cu fabrica, trimit emailuri. Vin acasă, comunic cu copiii, poate mâncăm împreună. Dacă timpul permite merg la sală seara. La 22.00 deja dorm.

Ce te-a împins să mergi mai departe în momentele dificile și care au fost ele? Adică, au fost momente dificile?
Au fost multe. În cazul meu a fost faptul că eu conștientizam că în afara de mine nu are cine să mă ajute. Dacă eu nu mă descurc, nu am cum să plătesc ratele la bancă și să-mi cresc copiii. Trebuie să pot pentru că altă cale nu există. Consider că este cel mai bine așa.

Cum îți petreci timpul liber? Mai ai vreme de sport, de lectura, de studiu?
Sigur. Deși anul ăsta am făcut mai puțin sport, dar sper să mă organizez cu logistica și să trec la o colaborare cu un depozit ca să mă întorc la clasele de Body Pump.

Cum reușește o tânără creatoare să își păstreaze zâmbetul și prospețimea într-un oraș stresant, ca Bucureștiul?
Pentru mine Bucureștiul nu este stresant. Poate pentru că nu petrec timp în trafic: prefer transportul în comun sau mersul pe jos. Și apoi apartamentul meu este într-o zonă liniștită, la fel și biroul. Sunt lucruri importante. Iar zâmbetul și starea de spirit se trag de la faptul că mie îmi place ceea ce fac.

Cum te vezi peste 10 ani?
Sper să ating un nivel anume al cifrei de afaceri și poate să lansez alta.

Ai momente când nu-ţi iese deloc ceea ce vezi cu ochii minţii şi abandonezi? Sau cum treci peste astfel de momente?
Eu pot controla doar ce pot controla. Restul este Act of God. Și îl accept ca atare.

Cât de mult te laşi influenţată de părerea celor din jur? Atât a celor avizaţi cât şi a celor neavizaţi.
Pentru mine contează părerea familiei mele și a celor apropiați. Țin cont de ea. Contează părerile clientelor despre produsul meu, sunt direct avizată. Alte păreri nu există în lumea mea, sau eu nu știu despre ele.

Ai un vis, îţi doreşți ceva foarte mult acum? Cât de departe eşti dispusă să mergi pentru visul tău?
Am un vis da, și sunt dispusă să muncesc și să am răbdare. Fac tot ce depinde de mine.

Te tentează să încerci şi altă formă de exprimare artistică?
Da. Sunt pasionată de design interior și arhitectură. Am făcut și un curs de design interior. Apartamentul meu l-am amenajat eu. Și sper să mai am și alte șanse.

Unde stă liniștea ta?
Liniștea o regăsesc doar la clasele de yoga. Și atunci când dorm. Este suficient. În restul timpului mintea mea e în șapte direcții. Dar așa funcționez eu.

Cum te fură inspirația, unde o afli și cât de departe te duce?
Ea este peste tot. Pe stradă, la piață, în filme, în Instagram… Nu mă duce departe, pentru că eu sunt ancorată în realitate, în ziua de azi.

Ce mai lucrezi acum, ce proiecte ai?
Am o colaborare foarte frumoasă cu o artistă de aici care s-a stabilit în Italia. Când vom avea proiectul gata vom reveni cu mai mute detalii. Îmi plac colaborările cu alți designeri.

Care e greul cel mai mare al unui designer vestimentar? Dar bucuriile sale, care sunt?
Cel mai greu pentru un designer este să realizeze că ceea ce face, creația sa, nu este dorită sau căutată, sau e foarte puțin acceptată. Este ca o dragoste neîmplinită. Iar bucurie este contrariul: faptul că ceea ce face este apreciat.

Citeste și:

Romeo Căzănescu, director General Herbalife România: „Credem cu tărie că performanța sportivă trebuie și merită să fie susținută de o nutriție adecvată'

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Urmărește-ne pe Google News
Recomandari
substantial.ro
Publicitate
CSID
Kudika
Descopera.ro
Unica.ro
Retete
Baby
Life.ro
Doctorul Zilei
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul medicului
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Trending news
Mai multe din Interviurile Avantaje