Este patronul uneia dintre cele mai mari firme de turism din România, dar nu călătorește niciodată cu avionul

Alin Burcea

Alin Burcea este patronul uneia dintre cele mai mari agenții de turism din România. Știe turismul ca pe apă și este, în sine, o lecţie de marketing. Dar ce se află în spatele imaginii sale, acolo unde nu mai există „faţa oficială”? Ce simte, cum se poartă şi cine este omul care în adâncul sufletului său rămâne un îndrăgostit de frumos, cu o poveste exemplară?

Alin Burcea te întâmpină mereu cu privirea încălzită de ascunzişurile unui zâmbet, dar parcă puţin interiorizată, întoarsă către un amănunt pe care doar el îl ştie. Poate ceva despre întâlniri, protocoale, discuţii, VIP-uri, plecări, grupuri, prezentări…

E normal așa. Sunt un om dedicat complet muncii mele. Și nu mint. Sunt tranșant de sincer și de direct, mai ales la treabă. Lucrurile trebuie întotdeauna spuse. Ideea care mi-a marcat viața este să îți faci meseria mult mai bine decât se face”.

Și nu e dificil? „Este. Iar în momentele cele mai grele m-am împins… singur de la spate. Pentru că în spatele meu… nu mai este nimeni și sunt răspunzător pentru familia mea – care este mare – și pentru colegii mei”.

Alin Burcea a înființat prima agenție de turism din România

În 1990, imediat după căderea lui Ceaușescu, Alin înfiinţa, vizionar al economiei de piață, la 26 de ani, prima agenţie particulară de turism din România. A câștigat rapid notorietate cu un gen de turism bine țintit și de clasă. „Acum 28 de ani nu știa nimeni ce va fi și cum va fi. Noi am apărut pe 5 aprilie 1990, și de la bun început ne-am situat… altfel. Adică mai serioși, implicați și, mai ales, cu dorința să nu mințim niciodată. 

Pe vremea comunistă, toată lumea dădea ciubuc, noi am pus ciubucul pe chitanță, am tratat oamenii cu respect, le-am oferit scaun, să stea jos, să discute cu noi. Înainte, tejgheaua era mai înaltă, agentul stătea jos, iar turistul în picioare”.

Agenția pe care o conduce este singura din turismul nostru care a intrat într-un top al încrederii realizat de una dintre cele mai citite reviste din lume. Spun că îl admir pentru asta, dar şi pentru ce a reuşit să facă aici, în România, şi pentru România şi nu exagerez cu nimic. Zâmbeşte larg, frumos, așa cum îi stă bine cuiva care înainte de a intra la Facultatea de turism a dat la Teatru:

La început… ca la început. Am oferit turism intern, adică munte, mare, balneo, apoi circuite în Turcia cu autocarul. Aveau un preț incredibil: 25 de dolari și 500 de lei (erau încă banii vechi) pentru transport și 2 nopți de cazare, la un hotel de 2 stele, la Istanbul, în Aksaray. Apoi Grecia, frumoasa Grecie, cu autocarul. Ani buni a fost principala noastră destinație, cu Grig Săndulescu – celebrul Grig – capelmaistru. După aceea a venit Antalya, destinațiile s-au diversificat, iar azi, avem 46 de agenții în România, facem chartere, circuite, individual, corporate, avem un mic hotel și încercăm să dezvoltăm și partea de incoming”.

 

Alin Burcea

Nu vinde ieftin, vinde bun!

Alin Burcea trăieşte zilnic într-o lume dificilă, cu resorturi și protocoale complicate, croită pe măsura unei ţări întregi şi în care să fii de încredere pare să valoreze enorm.

Ca să poți să ai succes, trebuie să fii serios și, mai ales, cinstit. Să nu îți minți turiștii, să nu îi păcălești chiar dacă, de multe ori, furnizorii nu sunt serioși, iar noi trebuie să suplinim lipsa lor de seriozitate. Sinceritatea, evident, fără mitocănie, este cheia succesului și apreciez oamenii cinstiți, corecți, eficienți, care iau decizii, care le explică. Mie, cel mai simplu este să îmi spui «te rog», iar eu de obicei mă execut”.

Un mod de a aprecia seriozitatea oamenilor este felul în care răspunde la e-mailuri: „Este rușinos să nu răspunzi în maximum 24 de ore, mai ales dacă este vorba despre afaceriCriteriul în turism este să îți cunoști foarte bine meseria, să fii serios și conștiincios, să nu fii superficial. Scopul nu trebuie să fie să vinzi ieftin, ci să vinzi bun”.

O imagine impresionantă: păreri expuse îndrăzneț, competitiv, chiar cu riscul de a-şi autocrea dezavantaje. „Îmi place să și întreb, să și răspund, îmi place să explic, să îmi expun viziunea. De multe ori am avut dreptate «eu împotriva tuturor», și asta m-a învățat să nu merg cu «valul» (toată lumea face așa, deci trebuie să fac și eu așa) și să mă bazez cel mai mult pe analiza mea. Acest lucru m-a ajutat enorm. Întotdeauna văd, aud, întreb… Urăsc patronul «deștept» și autoritar, care le știe el pe toate, mai mare prostie nici că există. Eu nu dețin adevărul absolut, nu am deloc pretenția că le știu pe toate, doar Dumnezeu le știe pe toate”.

Dar dacă ai pune pe primul plan imaginea desenată de profesie, te-ai înșela. În spatele ei stă o cantitate de muncă uriaşă, un efort zilnic care ar obosi cumplit pe cineva mai puțin tenace și motivat. Țăcăne la computer de la 5 și ceva dimineața și cea mai mare parte din zi şi-o petrece pe teren, cu timpul drămuit la secundă și o agendă respectată scrupulos.

Se consideră un privilegiat al sorții

Crede, totuși, că viața lui este frumoasă: „Am marea șansă să fac ce mi-am dorit: sunt absolvent al Facultății de turism și lucrez în turism. Sunt poliglot, călătoresc, și, culmea, toată lumea zice că «mă plimb», dar eu îmi fac, de fapt, meseria. Îmi place să descopăr destinații noi și să venim mereu pe piață cu destinații noi.

De cele mai multe ori, sunt deschizător de drumuri în ceea ce privește destinațiile. Așa am vizitat, acum 2 ani, aeroportul din Alanya, iar acum suntem singura agenție din România care zboară pe Alanya. Am fost în Cipru de Nord, iar anul trecut am avut 1.500 de turiști în Cipru de Nord. În primăvară voi vizita Georgia, Azerbaidjan, Armenia și Iran, locuri unde facem excursii, dar cu siguranță voi găsi ceva nou și voi dezvolta”.

Alin Burcea nu călătorește niciodată cu avionul

Una dintre cele mai mari probleme ale mele este să îmi planific deplasările și vacanțele. Întrucât nu zbor, nu există numai vacanță sau numai infotur. Le îmbin. Nu zboară cu avionul? „Da, toată lumea știe că nu mai zbor, pentru că acum 15 ani era să cad cu un avion, și merg mult cu mașina. Așa am ajuns și în Africa, în Maroc, în Tunisia, în Malta, am trecut și Oceanul cu „Queen Mary 2”…

Călătoresc mult. Anul acesta am fost într-un traseu: București-Zagreb-Roma-Calabria-Sicilia-Malta-Tunisia-Franța-Anglia. Apoi, în iunie, Antalya, în iulie, sudul Franței, în septembrie, iar un mic circuit în Franța, iar de Revelion, la schi, cred că la Courchevel. Dar e drept că aș vrea să mă retrag încet-încet. Să fac ce îmi place, să călătoresc în locuri necunoscute sau neumblate și, poate, să îmi cresc primul nepot – asta peste vreo 10 ani”.

Este un om de afaceri de succes, dar prioritățile sale sunt cu totul altele decât business-ul

Într-o ordine a priorităților vieții sale, pe primele locuri stau armonia vieții, familia și dragostea. Abia apoi vine cariera. „Am o soție deosebită, îmi face plăcere să îmi petrec fiecare clipă cu ea și uite că în septembrie am sărbătorit un sfert de secol de căsnicie.

Avem o copilă de senzație, frumoasă ca mama ei și simpatică și veselă ca mine (câtă modestie!). Fetei îi place să stea cu noi, eu sunt genul de tată zurbagiu, îmi place să le distrez, să le fac toate plăcerile…”. Deci, un romantic sentimental disimulat în pragmatic. Zâmbește și ridică umeri în semn de: „Tu ai spus-o!”.

Care este principala problemă a țării noastre în ceea ce privește turismul

Alin a fost membru fondator și primul președinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism, apoi chiar secretar de stat în minister – prea puțin timp ca să apuce să impună legislativ propria viziune – și a rămas un susținător al turismului intern și al acordării de stimulente fiscale pentru agențiile care aduc turiști străini în România.

Principala problemă a țării noastre, astăzi, în turism, o constituie nehotărârea și indecizia miniștrilor, faptul că sunt nominalizați miniștri care nu sunt de meserie și realmente nu înțeleg despre ce este vorba. Nu există nici o susținere a activității, nici o stimulare financiară prin lege. Nu este nimeni atras să construiască hoteluri, deși în România deja hotelurile sunt pline și insuficiente. TVA-ul la agențiile de turism este 19%, pentru că nimeni nu înțelege că noi aducem 80% din turiști, dar vor turiști.

Nici nu știu ce îi vine în minte unui străin când aude România, nu avem un brand bine definit. Nu avem hoteluri, nu avem personal, promovare zero, viziune zero, politica turismului zero, strategie asemenea. Ne dezvoltăm ușor, <<ca un Cadillac>>… dar cam atât. Și este prea puțin. Dacă aș fi ministrul turismului, aș da un act normativ care să stimuleze construcția de hoteluri în România și aș finaliza Legea Turismului, ca să existe cadrul legal de dezvoltare a agențiilor.

Deși aduc 80% din turiști, agențiile nu sunt stimulate să îi aducă și de aceea 50 de agenții aduc străini și 2.500 duc români în străinătate. Trebuie să stimulăm agențiile să aducă turiști cât mai mulți, să facem o «obsesie» națională din a aduce turiști străini în România. Niciunul dintre miniștrii din ultimii 10 ani nu a înțeles acest lucru… Mă rog, ce să înțeleagă Elena Udrea… îi stătea mintea la altceva. Apoi, nu avem forță de muncă, aș da liber la aducerea de forță de muncă externă.

Aș face școlarizare de profil, să avem oameni cât mai bine pregătiți și aș egaliza TVA-ul. Azi, hotelurile și restaurantele au 9% TVA, iar agențiile, 19%… Din păcate, prim-miniștrii României nu înțeleg uriașul potențial al acestei industrii fără fum. Bine, nu mă refer la Viorica, săraca, zic în general… Eu nu am abandonat lupta pe care o duc de 28 de ani încoace, dar sunt destul de resemnat că nu putem să ne ridicăm. Asta este. Asta e karma noastră, «Miorița» nu am scris-o eu…

Autor: Adrian Cîlțan

Foto: arhiva personală

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Interviurile Avantaje