De Halloweenul românesc – ce spunem în loc de ”ne dați ori nu ne dați”?
de Daniela Palade Teodorescu
Usturoi, ursite, busuioace, grâu, măști, lupi dacici, musai ceva strigoi de alungat – un alt fel de brand de țară. Cum îl promovăm
Oameni buni, avem o sărbătoare, de fapt două, consecutive, o vacanță prelungită mai ceva decât cea de Crăciun, zeci de mii de Andrei și Andreea de sărbătorit și… ce facem cu toate aceste sărbători? Ziua Națională e imediat după cea a sărbătorii Sfântului Andrei, ocrotitorul spiritual al României, deci o altă zi națională în care se cuvine să arătăm cine suntem și ce ne reprezintă.
Zile așteptate mai ales de copii și care poate ar merita o reconsiderare din partea noastră, a adulților. Eu, una, mă tot gândesc de ceva vreme cum să sărbătorim noaptea Sfântului Andrei, care precedând Ziua Națională, ar merita mai multă atenție și creativitate. Din ce îmi aduc aminte, se pune grâu la încolțit pentru sporul casei, se doarme cu busuioc sub pernă ca să îți visezi ursitul, se folosește mult usturoi și busuioc pentru a alunga duhurile rele.
Din ce citesc, se vorbește despre lupi care vorbesc precum oamenii, strigoi și alte duhuri rele care se descântă cu măști, aghiazmă și rugăciuni. De ce lupi? Se pare că numele Sfântului Apostol Andrei este legat de lupi, și are supranumele de Apostolul Lupilor, care derivă din vechea denumire a dacilor, daoi (lupi) și simbolul care apărea pe steagul dac.
Un fel de Halloween românesc, o noapte magică în stil românesc, cu certe reminiscențe geto-dacice, în care fantomele sunt strigoi, dovleacul se transformă în usturoi, iar vrăjitoarele călare pe mătură în lupi. Registrul e teribil de asemănător, dovadă că reacționăm la fel la toate temerile și fricile umane ancestrale. Ce lipsește, ați ghicit? Comercialul firește!
În afară de câteva bunicuțe zgribulite care vând prin piață sau la colț de stradă grâu pentru pus la încolțit și poate vreo legătură de busuioc, n-ai să vezi vreun magazin sau supermarket care să aibă mega-oferte la usturoi, busuioc și orice altceva ar putea avea legătură cu sărbătoarea noastră. E drept, oferta nu e poate dintre cele mai cuceritoare, dar dacă neprietenoasele fantome, vrăjitoare și dovleci și-au făcut loc printre rafturi, niște oameni creativi de marketing n-ar putea transforma simbolurile noastre autohtone în ceva ce poate fi comercializat?
Eu, una, tot caut rețete străvechi de post, trucuri de împletit funii de usturoi, tradiții și superstiții, idei de vestimentație, simbolistică ce se poate transforma în pretext amuzant de bricolaj pentru copii… orice poate fi de interes.
Acum vreo 15 ani, am fost invitată la onomastica unei Andreea și-atunci, și-acum foarte populară. M-a impresionat că unul dintre invitați (și el vedetă, acum căzut în dizgrație) a sosit la petrecere cu funii de usturoi și legături de busuioc să-i poarte noroc sărbătoritei. A fost o amintire plăcută, care mi-a rămas și acum în minte, un gest mărunt, dar care a avut impact.
Vedete sau mai puțin vedete, vă invit să redăm împreună acestei sărbători importanța binemeritată.
Daniela Palade Teodorescu, redactor-șef revista „Avantaje”