Cosmina Măhăra:”Este greu să creezi un business, greu să îl dezvolţi şi mult mai greu să îl menţii!”

Economistă de profesie, om al cifrelor, Cosmina Măhăra, este o femeie care nu se ferește de cuvinte. Așa cum nu se ferește nici de muncă, nici de a-și asuma greșelile ori de se bucura de victorii. Nu are nici aerul timid-tăcut, nici atitudinea retrasă şi nu-şi ţine niciodată privirea plecată. Este o femeie delicată şi sensibilă, specială prin ceea ce face şi totuşi e departe de stereotipul pe care l-ai putea intui sub acest aspect. Cum reuşește ea să rămână în vârful unei cariere ameţitoare? Şi să învingă în lumea dură şi pragmatică a afacerilor? O poveste din mai multe puncte de vedere și cu un singur destinatar: succesul…

Managerul Agriro Fresh dezvăluie în exclusivitate pentru Avantaje cum a pus bazele conceptului de afacere „verde' și ce se ascunde în spatele savuroaselor „pungi cu sănătate' de care românii se bucură de aproape două decenii.

Cum te descrii tu, Cosmina, în câteva cuvinte?
Se spune că într-un interviu nu este niciodată bine să eziţi, este semn de nesiguranţă, aşa că o să mă descriu simplu şi rapid, în doar trei cuvinte care mă caracterizează însă, cel mai bine! Sunt încăpăţânată, ambiţioasă şi perserverentă!

Spune-ne un pic despre tine, despre studiile, experiența și interesele tale. Cum se ajunge de la Economie la… „Healthy Food'?
Economia este un domeniu extrem de versatil. Dacă ai absolvit o facultate de acest tip, te poţi orienta către multe meserii. Până la urmă, când şi unde nu avem nevoie de cifre, de calcule şi de previziuni? Studiilor pe care le-am făcut la Facultatea de Ştiinţe Economice din Timişoara, din cadrul Universităţii de Vest, le-am adăugat un master în Turism, ca să îmi lărgesc şi mai mult oportunităţile de viitor. S-a dovedit a fi o decizie înţeleaptă. Îmi aduc aminte că în momentul în care am decis să merg pe drumul mâncării sănătoase, conceptul de „Healthy Food' nu era tocmai cunoscut în ţara noastră. Pe atunci, spuneam că am reuşit să fac trecerea de la Economie la… agricultura altfel!

Cosmina Măhăra

De ce antreprenor și nu salariat?
Nu m-am format ca antreprenor din start! Majoritatea celor care astăzi au un business au pornit de la statutul de salariat, statut pe care, de altfel, şi eu l-am avut! Nu am ars nicio etapă în cariera mea, iar acest lucru a fost extrem de benefic: m-a ajutat să îmi dau seama ce mi-ar plăcea să fac cu adevărat. Am început cu un stagiu efectuat la una dintre cele mai importante companii de pe piaţa alimentară din estul Europei, European Drinks. Ca salariat, îmi cunoşteam extrem de bine sarcinile, aşteptările şi perspectivele avansării. Astăzi, ca antreprenor, am mai multă libertate de mişcare. Cred că acesta este şi atuul principal care m-a atras spre acest domeniu. Doar că, deseori, libertatea în faţa căreia te găseşti poate fi copleşitoare, dacă nu ştii să gestionezi foarte bine lucrurile.

Cum ai ales ideea de afacere, ce te-a motivat?
A fost, mai degrabă, o oportunitate, decât o idee, care a sosit într-un moment în care voiam să fac cu totul altceva, mai exact, să mă îndrept spre Diplomaţie. Însă se spune că pentru a avea succes trebuie să găseşti ceva de care să te agăţi, care să te inspire, iar eu am făcut acest lucru întocmai. Iubirea şi pasiunea pentru plante sunt cele care m-au adus unde sunt astăzi. Să le păstrezi în cea mai bună formă a lor poate fi o provocare reală, care nu îţi dă voie să te plafonezi. Iată că viaţa te poate surprinde aşadar sau o poţi surprinde tu pe ea, dacă iei decizii neaşteptate!

Se vorbește tot mai des despre produsele „ready to eat'. Ce înseamnă acest lucru? Ce trebuie să știe un consumator despre această piață?
Vorbim despre o categorie concepută special pentru vremurile rapide în care trăim. Sunt produse gata să fie puse în farfurie şi consumate. În cazul salatelor, procesul pe care îl efectuăm pentru ca ele să poată fi savurate atât de simplu şi de comod este format din mai multe etape: sortăm, tăiem şi spălăm alimentul respectiv, astfel încât clientului să nu îi mai rămână decât să îl consume. Deşi salatele de tipul „ready to eat' sunt produse de nişă, deci teoretic se adresează unui segment restrâns de consumatori, iată că trendul de consum este în creştere de la an la an, ceea ce înseamnă că românii au început în număr tot mai mare să includă salatele în meniul zilnic, dar şi, implicit, să fie tot mai preocupaţi de un stil de viaţă sănătos.

Unde se situează Agriro Fresh pe această piaţă, în România?
Putem spune că Agriro Fresh a fost deschizător de drumuri şi asta pentru că am devenit primul furnizor de salate şi de plante aromatice tăiate. Metro a fost cel dintâi client care a avut încredere în produsele de tip „ready to eat', un retailer cu care am creat un parteneriat foarte stabil. Astăzi, produsele Agriro, sub brandul Oliveris, se găsesc în toate marile lanţuri de magazine din România, precum Auchan, Carrefour, Cora, LIDL, Mega Image, Penny Market şi Profi.

Ce crezi că a determinat reușita brandului?
Produsul! Întotdeauna în spatele unui brand puternic se ascunde un produs pe măsură. Dacă nu oferi consumatorului calitate, înainte de toate, nu poţi avea pretenţii că vei deveni vreodată un nume care să conteze. Piaţa nu iartă şi nu uită niciodată! Consumatorul este cel mai bun judecător: el este cel care poate ridica brandul, tot el îl poate îngropa!

Ce îi atrage pe oameni către fresh food?
Cred că mâncarea cât mai proaspătă a devenit un „must' cotidian, în era în care suntem tot mai preocupaţi de un stil de viaţă sănătos, de mişcare, de alimentaţie echilibrată. Mâncatul de alimente proaspete nu trebuie privit ca o dietă, ci ca parte esenţială a unei sănătăţi de fier. Avem atâtea combinaţii gastronomice delicioase în care putem integra alimentele proaspete, încât este păcat să nu ne folosim toată ingeniozitatea şi să ne bucurăm de gusturi diverse şi sănătoase.

Se spune că Agriro investește în oameni! Cum anume?
În primul rând, investim în sănătatea consumatorilor noştri, prin produse de calitate, produse „verzi', bogate în fito-nutrienţi necesari pentru un metabolism optim, dar investim şi în angajaţii noştri, parte dintr-o echipă în care fiecare are rolul său bine definit, pe care îi motivăm cu un salariu atractiv şi pe care îi primim într-un mediu de lucru confortabil. Agriro a pus mereu omul în faţă, iar acest lucru se vede în rezultate.

Te consideri un „food influencer'? Care e provocarea majoră pentru tine?
Sunt producător, înainte de toate, iar faptul că produsul meu are succes înseamnă că am influenţat piaţa. Cât despre provocări, cu ele adorm în minte, cu ele mă trezesc. Faptul că trebuie mereu să mă reinventez ca brandul meu să rămână relevant, este deja o provocare în sine.

Cum este să conduci o afacere „în familie'? Este un fel de… multinațională cu suflet?
Afacerea tot afacere se numeşte, indiferent de circumstanţe, prin urmare nu ai cum să nu te implici emoţional, mai ales atunci când iubeşti cu adevărat ceea ce faci. Agriro Fresh este un proiect demarat cu inima şi dezvoltat cu mintea: l-am construit cărămidă cu cărămidă, iar acum îl privesc, mulţumită de felul frumos în care a crescut. Este un sentiment care nu are termen de comparaţie, iar acest lucru mă încura-jează, pe mine și pe echipa mea, să continuăm în aceeaşi notă, cu profesio-nalism şi devotament.

Ești un profesionist foarte apreciat al alimentației sănătoase. Ține asta și de charismă sau doar de audiență?
Cred că ţine, înainte de toate, de ceea ce livrezi pieţei şi anume: gust bun, cu bun gust şi onestitate. Toate aceste elemente fac dintr-un om care deţine o afacere un profesionist, în adevăratul sens al cuvântului.

Cum ajung salatele o mâncare glamour? Ce au salatele voastre și oamenii nu știu încă?
Salatele noastre sunt sigure din punct de vedere alimentar, adică respectă cerinţele de calitate şi pe cele legale, Agriro obţinând cel mai înalt standard al Internațional Food Safety și avem în cadrul certificării Nivelul High Level. Pe lângă combinaţiile de culori, consumatorii trebuie să ştie că salatele Agriro au gusturi diverse pentru platouri ingenioase: dulci, amărui sau dulci-amărui. Referitor la mâncarea glamour, salatele pot completa cu succes un astfel de meniu, doar că trebuie să fim extrem de atenţi la ingredientele care le însoţesc. De pildă, un mix de salată – cu câteva fire de chives, fenel, muguri de pin – servit alături de creveţi tiger poate fi o combinaţie câştigătoare: simplă, dar sofisticată, în acelaşi timp.

Ai avut vreun moment în care ai regretat că ai ales această carieră?
Nu s-a întâmplat acest lucru nici măcar o clipă. Au trecut două decenii frumoase de când am pornit pe acest drum şi până acum nu am avut niciun moment în care să simt că m-am plafonat ori că m-am plictisit. Este o muncă pe care o fac cu foarte multă pasiune, iar atunci când se întâmplă asta, regretele sau gândurile secundare nu îşi găsesc locul.

Să vorbim şi despre proiectele de viitor! Pe plan profesional, care ar fi ele? Dar pe plan personal, ce speri să-ți aducă 2022?
Pe plan profesional, aştept, ca toţi ceilalţi, o relaxare a situaţiei pandemice. Ulterior, plănuim dezvoltarea unei noi game de produse fresh pentru clienţii care iubesc gusturile naturii. Personal, sper ca acest an să-mi aducă oameni cu energie bună în jur şi multă sănătate! Dacă pandemia a venit şi cu un lucru bun, acela cred că ar fi grija pe care am început să ne-o purtăm cu toţii, de voie, de nevoie.

Majoritatea femeilor de succes apelează la diete. Tu urmezi un anumit regim? Ești o gurmandă ori eşti extrem de atentă cu ceea ce mănânci?
Arta cu cei mai mulţi adepţi rămâne, până la urmă, arta culinară, aşa că trebuie să recunosc: sunt extrem de pofticioasă. Sunt fană a mâncării, dar nu în cantitate mare, ci, mai degrabă, de bună calitate. Cât despre diete, nu le-am urmat niciodată. Secretul meu, atunci când vreau să pierd în greutate, este să mă abţin de la a mânca mult.

Cum este pentru tine „să te simți în formă'? Doar o stare de spirit sau este nevoie și de menținerea unui anumit tonus?
A fi în formă este o stare de spirit, care nu are neapărat legătură cu fizicul. Atunci când soarele este pe cer şi sunt înconjurată de oameni minunţi, sunt automat „în formă'!

Care este mâncarea ta preferată și ce nu mănânci niciodată?
Nu sunt neapărat pretenţioasă, poate tocmai de aceea am multe preferinţe culinare, însă dacă trebuie să aleg, mănânc de fiecare dată cu aceeaşi plăcere bibanul în sare dar și salata cu creveţi roşii de Sicilia. Ceea ce nu mănânc niciodată, deşi îi cunosc beneficiile, este orezul.

Ce ai schimba în piața food românească?
Cred că termenul potrivit ar fi mai degrabă „inovat', decât „schimbat'. Aş vrea să creez o mai mare diversitate în ceea ce priveşte produsele de la raft. Observ că astăzi se pune prea mult accent pe produse mass, iar categoria premium este aproape inexistentă.

Ce ai vrea să știe lumea despre tine și eziți să spui?
Aş vrea să ştie că de la idee la reuşită este un drum extrem de lung şi de anevoios, presărat cu eşecuri, provocări, lucruri neaşteptate, surprize plăcute sau mai puţin plăcute. Însă atât timp cât ai pasiune trebuie să ştii că succesul va veni şi el cu siguranţă, mai devreme sau mai târziu. Aşa s-a întâmplat în cazul meu. Este o poveste pe care vreau să o cunoască publicul larg, care poate are o idee pe care vrea să o pună în aplicare şi ezită, din teamă. Dacă ai reţineri, cineva care nu are ţi-o va lua înainte, întotdeauna!

Ce greșeli antreprenoriale ai făcut și ce ai învățat din ele?
Faci greşeli atunci când implici mai mult sufletul, şi mai puţin raţiunea în luarea unor decizii esenţiale. Nu este neapărat un capăt de lume, atât timp cât nu mai repeţi eroarea. Ceea ce am învăţat de-a lungul vremii este că atunci când greşesc, trebuie să îndrept singură situaţia: să devin omul care vine cu soluţia, nu cel care perpetuează problema.

Ce faci mai bine decât competitorii tăi?
Nu sunt adepta laudei de sine. Nu ştiu dacă fac ceva mai bine decât competitorii mei, dar cu siguranţă, ceea ce fac, fac diferit! Admir însă competiţia, pentru că, indirect, te forţează să devii mai bun, te ţine conectat la ceea se întâmplă în jur, te împinge să te autodepăşeşti. Vorba „Puţină concurenţă este un lucru bun, iar o mai mare concurenţă este de-a dreptul o binecuvântare' îmi ghidează spiritul antreprenorial.

Ce ai face diferit dacă ai porni de la 0?
Cu experienţa pe care am căpătat-o în anii de antreprenoriat, cu siguranţă, privind retrospectiv, ar fi unele lucruri pe care le-aş fi făcut diferit acum, comparativ cu atunci. Aş schimba, dacă s-ar putea, modul de abordare. Au existat situaţii în care a trebuit să reacţionez imediat, iar eu am făcut-o cu întârziere. Cu toate acestea, cred cu tărie că şi unele aparente greşeli ne pot duce pe drumul corect.

De ce caracteristici personale ai avut nevoie pentru a ajunge la acest nivel?
Este nevoie, fără doar şi poate, de curaj, dar şi de un gram de nebunie, ca să ai tăria să te arunci într-o vâltoare din care nu ştii dacă vei ieşi sau nu învingător. Odată ce ai aceste caracteristici, adaugă-le dăruire, ambiţie şi perseverenţă, iar rezultatele nu vor ezita să apară. Încrede­rea în propriul proiect te va duce departe.

Ce sfaturi ai pentru cei ce vor să devină antreprenori în acest domeniu?
Trebuie să fie, înainte de toate, conştienţi că lumea businessului poate fi o loterie, deci să nu plece la drum culcându-se pe o ureche că şansele lor de reuşită vor fi de sută la sută, dacă nu depun un efort pe măsură. Orice viitor antreprenor trebuie să se cunoască foarte bine pe sine însuşi, dar şi să îşi cunoască piaţa şi concurenţa. Capacitatea de lucru sub presiune, tăria de a face faţă situaţiilor imprevizibile şi puterea de muncă sunt esenţiale în acest domeniu, dacă vrei să devii relevant.

Ce înseamnă un eșec în afaceri?
Un eşec în afaceri poate fi o oportunitate de a porni de la 0. Depinde cum priveşti problema! O nereuşită nu înseamnă mereu un sfârşit. Poate fi o lecţie impor­tantă, care să te înveţe cum să abordezi situaţia în viitor. Lumea businessului nu are graniţe, ţine doar de tine să te remon­tezi şi să ştii cum poţi să îndrepţi lucrurile sau când este cazul să te reprofilezi.

Povesteşte-ne din experienţa ta la Agriro Fresh: prin ce ați trecut, cum v-ați adaptat și cum continuați afacerile în pandemie?
Din fericire, în prezent, piaţa s-a reaşezat, după o perioadă de zbucium, cauzată de izbucnirea pandemiei. Au fost doi ani întregi în care piaţa a fost instabilă, iar consumul, haotic. Evident că acest lucru a perturbat şi activitatea Agriro Fresh. Organizarea producţiei a fost dificilă, în lipsa posibilităţii de previzionare. Să sperăm că în continuare lucrurile vor fi mai line.

Cărui tip de client vă adresaţi?
Agriro Fresh nu se adresează în mod direct clienţilor finali. Ajungem la ei prin intermediul companiilor. Lucrăm atât cu sistemul de magazine cash&carry, cât şi cu hypermarketuri, supermarketuri şi marketuri de tip Hard Discount.

Care a fost principala provocare pentru tine în antreprenoriat?
Provocările se nasc zilnic în antreprenoriat, este ca şi când ai merge pe o linie subţire, iar sub tine se aşterne prăpastia. Este greu să creezi un business, greu să îl dezvolţi şi mult mai greu să îl menţii!

Ai un motto pe care îl urmezi?
Desigur! „Fii mereu altfel!' Este mottoul pe baza căruia am clădit afacerea care astăzi îi ajută pe oameni să mănânce mai sănătos!

Fotograf: Horia Stan
Wardrobe&Styling: Edit by Edith / Edith Oncica & Alexandra Calafeteanu
Vestimentație și bijuterii: Ana Radu, Nissa
Make up: Claudia Dumitru
Hair stylist: Laura Irimia (Getts Salons)

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Urmărește-ne pe Google News
Recomandari
substantial.ro
Publicitate
CSID
Kudika
Descopera.ro
Unica.ro
Retete
Baby
Life.ro
Doctorul Zilei
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul medicului
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Trending news
Mai multe din Interviurile Avantaje