Cele 10 porunci cu care învingi ASTENIA DE SĂRBĂTORI

astenia de sarbatori

Soarele nu mai arde ca în luna lui Cuptor, aerul e chiar rece, serile sunt numai bune pentru plimbări lungi, nopțile pot fi chiar ușor răcoroase. Altfel spus, discret, se ușir ușor iarna… Pentru cei care nu iubesc și nici nu suportă căldura, binecuvântare. Pentru ceilalți, aproape blestem. Și un sentiment apăsător, la limita de a se transforma în groază, că zilele se tot scurtează, că pomii sunt dezbrăcați indecent de frunze, că cerul se tot întunecă…

Te simți mereu obosită, deși recunoști că nu ai avea chiar motive întemeiate. Îți lipsește energia, nu ai chef de nimic, nici măcar de activitățile care cu numai câteva săptămâni înainte îți făceau mare plăcere. Hai s-o zicem cinstit: e ca și cum ți-e lene. Aproape permanent ți-e lene. În plus ești tristă și nici măcar nu poți spune de ce, nu poți arăta cu degetul către „vinovat'. Păi vinovatul s-ar putea să fie chiar perioada aceasta, iar tristețea ta inexplicabilă să fie mai mult decât o trecătoare stare de spirit. Să nu cumva să fie o tulburare reală: astenia de sărbători. Similară celei de primăvară. Vei ști sigur că suferi de ea dacă ți s-a întâmplat același lucru timp de trei sezoane consecutiv.

Imunitatea și psihicul

Afirmam și ceva mai sus, scurtarea zilelor este unul dintre factorii care contribuie la instalarea acelei stări fiziologice de oboseală. Însă implicațiile merg mai departe de atât: sistemul imunitar își pierde rezistența, iar această tulburare are consecințe și asupra psihicului. Când peste amintitele neplăceri se mai adaugă un nivel ridicat de stres cotidian, suprasolicitare fizică și intelectuală sau dereglări hormonale, astenia de toamnă devine o povară cu adevărat greu de dus. Și asta deoarece dă peste cap buna funcționare a organismului în ansamblul său. Nu este de ignorat nici trecerea la ora de iarnă, care poate, de asemenea, contribui la perturbarea ritmului obișnuit. Unele persoane se adaptează foarte ușor acestei treceri, însă altora le ia câteva săptămâni bune până când își intră în ritm .

„Tabloul' simptomelor asteniei

  • 'Furtuna' stârnită de astenia de sărbători poate dura de la câteva zile la câteva săptămâni, în funcție de capacitatea fiecărei persoane de a se adapta. Simptomele asteniei de sărbători sunt multiple și uneori pot fi puse pe seama altor motive sau pot fi confundate cu cele ale altor afecțiuni. Între acestea sunt prezente:
    ○ starea generală de oboseală, care poate ajunge până la a fi resimțită ca epuizare
  • ○ slăbiciunea;
    ○ stările de nervozitate excesivă;
    ○ încetinirea reflexelor;
    ○ melancolia;
    ○ anxietatea;
    ○ palpitațiile;
    ○ amețelile;
    ○ durerile inexplicabile de cap;
    ○ lipsa de concentrare;
    ○ modificările de apetit (fie poftă de mâncare mai mare, fie lipsa ei, urmarea fiind creșterea sau scăderea în greutate);
    ○ pierderile bruște de memorie;
    ○ insomnia;
    ○ scăderea tensiunii arteriale;
    ○ durerile musculare (în unele cazuri rare).

Ce să faci ca să-ți fie bine: Cele 10 porunci cu care învingi ASTENIA DE SĂRBĂTORI

O pastilă pe care să o înghiți și să dispară astenia, nu există. Cele mai bune și mai rapide rezultate le oferă autosugestia și gândirea pozitivă. În primul rând. Apoi mai sunt și alte câteva lucruri mărunte și aparent banale, care cumulate pot fi de folos în depășirea acestei perioade… tulburi, să îi spunem.
1. Sportul (fie și în sală) sau pur și simplu plimbările lungi în zilele în care vremea este prielnică, în care nu plouă, sunt benefice. Orice formă de mișcare energizează organismul.
2. Alimentația sănătoasă, bazată pe consumul de fructe și legume proaspete în stare naturală (atât timp cât ele încă se mai găsesc în piețe) este de mare ajutor. Renunță la grăsimi, prăjeli și dulciuri. Oricum vei ajunge din nou la ele, la iarnă… Un nutrient esențial sistemului nervos, vitamina B1, se găsește în fasole, nuci, semințe, pește, carne de porc, spanac și sparanghel. Include-le în dietă!
3. Hidratarea corespunzatoare face minuni. Doar știai deja că apa curăță toxinele din organism și accelerează metabolismul… Durerile acelea de cap pot avea ca și cauză exact deshidratarea!
4. Înlocuiește cafeaua de dimineață cu o ceașcă de ceai verde. Câștigi nu numai antioxidanții pe care acesta îi conține, dar și o „porție' de energie.
5. Urmează o cură de vitamine (grupul B, vitaminele C și D) și minerale (magneziu), consumă produse apicole (au rol tonic asupra sistemului nervos), ghimbir și gingseng.
6. Practică regulat exerciții de respirație. Nu te costă nimic, ai doar de câștigat. Trebuie doar ca, de trei ori pe zi, să inspiri adânc de zece ori, pentru o mai bună oxigenare. Dacă poți să o faci de mai mult de trei ori pe zi, cu atât mai bine.
7. Stretching-ul face minuni. Caută pe youtube două-trei exerciții de întindere a mușchilor și lucrează 5-10 minute, zilnic. Acasă sau la birou. Beneficiile sunt reale.
8. Un somn bun, odihnitor, vreme de măcar 8 ore, ar putea fi pentru cei afectați de astenia de toamnă un vis irealizabil. Încearcă să ți-l îndeplinești. Ai două variante: ori mergi la saună, ori faci acasă, seara, o baie relaxantă cu săruri. Și masajul îți poate fi de mare folos. Pe lângă toate acestea asigură-te că în dormitor este o atmosferă plăcută: temperatură și umiditate optime, liniște și întuneric.
9. Menține o rutină zilnică, nu îți forța limitele. Stresul suplimentar celui schimbării anotimpului accentuează simptomele asteniei. Ascultă-ți corpul și ia pauze în mod regulat.
10. Alege activitățile plăcute în locul celor obositoare și consumatoare de energie.

Foto: 123rf

Citește și:

Arta de a primi daruri

 

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Huff
VIVA!
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Dragoste & Sex