Ce este SCALA ORAC și de ce trebuie să ținem cont de ea

scala orac

Cercetătorii americani au stabilit de curând și au introdus pe piață o nouă unitate de măsură pentru cantitatea de antioxidanţi conţinută în diverse plante. Scala ORAC indică în unităţi la 100 grame de produs care sunt cele mai sănătoase alimente, de care trebuie să ţii seama în stabilirea regimului alimentar

Ce este SCALA ORAC și de ce trebuie să ținem cont de ea

Numită „scala ORAC' (oxygen radical absobance capacity) noua unitate introdusă de nutriționiștii americani, îți dă posibilitaea să afli capacitatea antioxidantă a vegetalelor din dieta ta și să le folosești pe cele mai puternice.

Pentru a te menţine într-o formă deplină de sănătate, dar și pentru a evita riscul de malignitate, experții americani au stabilit că necesarul zilnic optim de substanțe vegetale care sunt capabile să absoarbă radicalii liberi ai oxigenului ar trebui să fie de peste 5.000 de unități ORAC. Pentru persoanele ce suferă de o serie de afecțiuni severe, cum ar fi unele boli acute, leucemie, limfom, sau boli degenerative, recomandarea oamenilor de știință de peste ocean este ca dieta zilnică să asigure o cantitate mult mai mare de vegetale cu proprietăți antioxidante ajungând chiar și la 40.000 de unități ORAC.

Scala, nu cuprinde nici un aliment de origine animală, în ciuda faptului că există câteva alimente marine – cum ar fi unele specii de crustacee sau somonul sălbatic – ce conțin cantități de asteroxantină, un carotenoid antioxidant care le conferă și acea culoare roșiatică, dar acestea au fost considerate prea mici pentru pragul de antioxidanți conferit de vegetale.

Astfel, conform experților nutriționiști creatori ai scalei ORAC, pe primele poziții în topul celor mai sănătoase alimente ce trebuie obligatoriu introduse în regimul alimentar zilnic, se află o serie de condimente, cum ar fi cuișoarele și scorțișoara de Ceylon.

Aceste alimente furnizează, conform scalei ORAC, un nivel antioxidant extrem de ridicat chiar și la cantități mici de consum: pudra de cuişoare – 3.144 unităţi ORAC/gram, iar cea de scorțișoară- 2.675 unităţi ORAC/gram. Extrem de mare este și nivelul de unități antioxidante ORAC calculat de pildă pentru pudra de roşcove, cunoscutul carob sau ceratonia- (915 unităţi/gram sau polenul granule (247 unităţi/gram).

La celălalt capăt al listei aflându-se alimente ce oferă un grad antioxidantiv mic spre mediu, chiar dacă consumul zilnic este mare, cum ar fi castraveții sau pepenele verde și galben. Experții atrag însă atenția că există anumite afecțiuni sau predispoziții (ce trebuie constatate medical) și în care nu sunt indicate unele alimente chiar dacă scala ORAC le notează cu nivel antioxidant mediu. Așa sunt de exemplu cacaoa, boabele crude de soc, vinul roșu, oţetul şi chiar o serie de uleiuri esenţiale.

Folosirea alimentelor indicate de scala ORAC permite atingerea, într-o perioadă scurtă de timp, în organismul sănătos sau afectat de boală, a unui nivel antioxidant înalt ceea ce este considerat la ora actuală drept cel mai important factor de prevenţie al apariţiei bolilor cronice şi degenerative.

Foto: Shutterstock

Citește și:

Rețeta-minune care scade nivelul trigliceridelor și slăbește

Ce trebuie să știi despre boala venoasă cronică

Cauzele și tratamentul alopeciei. Ce spune specialistul!

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate