Bolnava de stres? In nici un caz!

Bolnava de stres? In nici un caz!

Daca grijile te coplesesc, copiii te enerveaza, seful te scoate din minti si lista de responsabilitati pare nesfarsita, ia o pauza. Citeste sfaturile noastre si invata sa te relaxezi.

Stresul – toata lumea sufera de el, dar toleranta noastra la stres are o anumita limita. Daca ea este depasita zilnic, viata ne este in pericol.

Cercetatorii au ajuns la concluzia ca stresul contribuie la aparitia celor mai diverse boli, de la alergii la cancer, si este un factor important in scaderea imunitatii pe termen lung si in acutizarea unor afectiuni deja instalate.

Inainte ca situatia sa scape de sub control, fa un pas inapoi si detaseaza-te de probleme, pentru a le putea observa si rezolva eficient. Suplimentele cu aminoacizi, vitamine si minerale te pot ajuta sa te relaxezi si sa iei cele mai bune decizii.

Carnitina este un aminoacid care poate regla nivelul de stres prin eliberarea in sange a hormonului de stres numit cortizol. Carnitina este indispensabila in producerea de energie, prin intensificarea arderii acizilor grasi. De asemenea, favorizeaza eliminarea din organism a produsilor toxici rezultati din metabolismul lipidelor.

Colina (vitamina B8) este un element esential pentru sanatatea creierului si a sistemului nervos. Inlesneste functiile ficatului (ajutand la eliminarea toxinelor din organism) si ale vezicii biliare (controland depunerile de colesterol), previne acumularea de grasimi in ficat si amelioreaza ca-pacitatea de memorare, fiind folosita si in tratamentul maladiei Alzheimer.

Colina se gaseste in drojdia de bere, organe, germeni de grau, galbenus de ou, lecitina. Colina se gaseste in orice complex de vitamine cu minerale si in suplimentele cu lecitina.

Gaba este un aminoacid care actioneaza ca inhibitor al anumitor impulsuri nervoase – astfel, diminueaza anxietatea si induce somnul odihnitor. Glutamina este aminoacidul care, introdus in organism, se transforma in GABA. Glutamina se gaseste in carne si mezeluri. Imbunatateste coeficientul de inteligenta, fiind unul dintre compusii care hranesc creierul.

Magneziul este un mineral esential pentru buna functionare a sistemului cardiovascular, muscular si nervos. Cunoscut si ca "mineralul antistres”, are actiune antidepresiva, preintampina atacurile de cord, mentine sanatatea dintilor si impiedica formarea calculilor renali si biliari. In combinatie cu calciul (doua parti calciu, una de magneziu), actioneaza ca un tranchilizant natural.

Magneziul este disponibil in orice preparat de multivita-mine cu minerale. Se mai gaseste si simplu (sub forma de oxid de magneziu), se administreaza la distanta de mese, pentru ca neutralizeaza aciditatea gastrica.

Seleniul este un element mineral implicat in multe procese celulare, in functionarea glandei tiroide, ajuta la mentinerea elasticitatii tesuturilor si inlaturarea oboselii fizice si mentale. Impreuna cu vitamina E, incetineste procesul de imbatranire.

Surse naturale de seleniu sunt alimentele de origine marina (fructe de mare, alge), organe, cereale integrale, germeni si tarate de grau, drojdie de bere, semintele de susan si de floarea-soarelui, ciuperci, nuci, alune, arahide, ton, ceapa, rosii, broccoli.

In unele tari, nivelul seleniului din sol este extrem de scazut (China, Finlanda, Noua Zeelanda). Studiile au evidentiat niveluri scazute de seleniu in sange la populatii din estul si centrul Europei.

Ginsengul siberian poate ajuta la cresterea rezistentei organismului la stres si a nivelului de energie, pentru ca este un adaptogen, adica o substanta care echilibreaza si stimuleaza sistemul imun, protejandu-ne astfel in mod natural de infectii. In China, aceasta planta este denumita "radacina vietii”.

Chinezii sustin ca extractul de ginseng vindeca, printre altele, impotenta, anemia, afectiunile digestive, insomniile, oboseala, hipoglicemia, bolile inflamatorii articulare, tulburarile de circulatie sangvina si regleaza tensiunea arteriala. Stimuleaza activitatea glandelor endocrine si faciliteaza asimilarea vitaminelor si sub-stantelor minerale.

Valeriana este un remediu fitoterapeutic obtinut din radacina uscata a plantei numite valeriana, pe larg folosit inca de-acum o mie de ani ca sedativ usor, impotriva anxietatii si a insomniei.
Valeriana are avantajul ca induce relaxarea si calmul fara ca aceasta stare sa fie insotita de ameteala ori confuzie.

Ordinea in care te-ai nascut si factorii de stres
Cercetatorii au dezvaluit chiar si o corespondenta intre locul pe care il ocupi in familie si felul in care te influenteaza stresul.

Fratele cel mare
Pentru primii nascuti, perfectionismul este principalul factor de stres. Solutia? Fa o lista cu cele mai importante calitati pe care le ai si priveste-o din cand in cand, in perioadele de depresie.

Mijlociul
Cei nascuti la mijloc au ca factor major de stres dorinta continua de a placea tuturor, de a face in asa fel incat toata lumea sa fie multumita.
Nu vei putea realiza niciodata acest lucru, asa ca fa ceva si pentru tine…

Mezinul
Ultimii nascuti vor sa se afle tot timpul in centrul atentiei si lumina reflectoarelor! Nu e de mirare ca singuratatea si indiferenta ii streseaza… E cazul tau? Inscrie-te la un curs de teatru sau dans, implica-te in activitati de voluntariat.

Copilul unic
Daca te numeri printre cei singuri la parinti, responsabilita-tile te coplesesc. Daca ti se pare ca lumea sta pe umerii tai, fa o pauza! Programeaza-ti din timp iesiri in aer liber si concedii in oaze de liniste, pentru recuperare.

3 cai de alungare a stresului
1. Aromoterapia
Pune in candela si arde un amestec de uleiuri esentiale de musetel, salvie, muscata sau iasomie; toate au proprietati antidepresive si de relaxare.

2. Reflexologia
Incearca sa te relaxezi rapid apasand cu degetul mare de la o mana in mijlocul celeilalte palme, in timp ce cu aratatorul apesi in spatiul dintre aratatorul si mijlociul de la cea-lalata mana. Respira a-danc. Schimba mainile.

3. Respiratia de relaxare
Asaza-te pe podea, cu picioarele incrucisate. Inspira si intinde bratele deasupra capului. Expira, adu bratele inapoi si impinge-ti fruntea incet spre genunchiul stang. Repeta exercitiul spre partea dreapta.

Boli generate de stres
Femeile sunt in mod special susceptibile la stresul cauzat de schimbarile hormonale produse in timpul vietii: pubertate, ciclu menstrual, sarcina, lactatie si menopauza. Schimbarile fizice si emotionale, factorii de mediu, frigul si caldura excesive, poluarea, oboseala, toxinele si bolile sunt factori de stres.

Se pare ca stresul este vinovat de aparitia unei multimi de afectiuni, de la durerile trecatoare de spate ori insomnie, pana la boli cronice sau grave, cum sunt sindromul oboselii cronice, fibromalgie si cancer.

De asemenea, hipertensiunea arteriala si bolile cardiace sunt in stransa legatura cu nivelul de stres. La randul lui, stresul provoaca dezechilibre hormonale, care duc la aparitia tumorilor fibroide si endometrioze sau probleme de fertilitate. Adesea resimtim efectele stresului ca oboseala, dureri de cap, anxietate, depresie si probleme cu somnul.

Unora dintre noi, stresul le provoaca probleme gastrointestinale, cum sunt ulcerul si sidromul colonului iritabil. Persoanele afectate de stres sunt si cele care racesc cel mai des ori fac infectii ale sistemului respirator si cutanat, din cauza raspunsului imunitar slab al organismului.

Cum faci fata stresului
Sa alungi stresul nu inseamna sa traiesti intr-o vacanta continua, ci doar sa-ti stabilesti teluri realiste. Nici eliminarea completa a stresului din viata nu este posibila.

Exista multe metode simple si necostisitoare, prin care poti sa-ti reduci singura nivelul de stres:
– nu apela la "relaxante” artificiale, cum sunt alcoolul sau tutunul. Acestea pot doar masca simptomele, inrautatindu-le in timp;
– evita excesul de cafea, care creste anxietatea;
– mananca echilibrat, cat mai multe legume si fructe, precum si hidrocarbonati complecsi (cereale, paste integrale), cantitati moderate de proteine si cat mai putina grasime;
– gimnastica aerobica si mersul viguros iti reduc stresul;
– iesi afara din casa! Lumina solara si activitatea fizica moderata, ca si atitudinea pozitiva au efecte uimitoare asupra reducerii nivelului de stres;
– largeste-ti cercul de prieteni. Picteaza, danseaza, citeste, fii creativa;
– invata sa spui "nu”. Nu poti sa multumesti pe toata lumea;
– in circumstante stresante, ia o pauza. Inspira adanc si numara pana la 10 – e un tranchilizant si calmant redutabil!

Text: Mihaela Doina Radulescu

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate