60 de secunde la control

60 de secunde la control

Stiind ce este normal si ce nu, controlul periodic e una dintre cele mai bune forme de aparare de boli. Aceste verificari de rutina sunt atat de usoare, incat poti sa le faci oricand, chiar si stand comod in fata televizorului!

TEST: Bei suficiente lichide?
Ciupeste usor pielea de pe dosul palmei. Daca revine rapid la forma initiala, inseamna ca e destul de elastica si ca probabil bei suficienta apa.

Daca insa dureaza cateva secunde pana cand pielea e la fel ca inainte, inseamna ca e timpul sa iti umpli paharul. Un alt mod simplu de a-ti controla nivelul de fluide din organism este verificarea culorii urinei a cu cat este mai inchisa ca nuanta, cu atat esti mai deshidratata.

De ce este important Avem nevoie de apa pentru ca fiecare celula din organism sa poata functiona in conditii bune, la intreaga ei capacitate. Sa fii suficient hidratata inseamna sa permiti sangelui sa transporte substantele nutritive in tot organismul. Lipsa apei, in schimb, duce la oboseala, lipsa puterii de concentrare, ameteala.

Ce trebuie sa faci Bea un pahar cu apa la fiecare ceasca cu cafea sau ceai (negru, nu din plante) a apa plata e cea mai indicata. Evita cantitatile mari de cofeina si bea ceai din plante in locul celor tari, cu teina. Bea cel putin opt pahare cu apa pe zi: adauga-i cateva felii de lamaie, ca sa o faci mai placuta la gust, si tine-ti paharul (sticla) cu apa la indemana, ca sa poti sa bei cate un pic ori de cate ori simti nevoia.

Daca nu esti obisnuita, va fi ceva mai dificil la inceput, dar pe masura ce organismul tau se deprinde cu lichidele, sa bei des va fi parte din rutina ta zilnica. Laptele (inclusiv cel din soia), sucul de fructe, ciorbele si supele fac si ele parte din portia ta zilnica de lichide.

TEST: Cum stai cu sanatatea gurii?
Deschide gura larg si cauta pete albicioase sau zone rosiatice inflamate pe limba. Ai rani in gura care se vindeca greu?

De ce este important Ultimele cercetari sustin ca raportul dintre femeile si barbatii care se imbolnavesc de cancer al gurii este in crestere continua, cu riscuri mult mai mari pentru femei. De aceea, acestea ar trebui sa-si faca un auto-control periodic al gurii. Semnele de avertizare sunt ulceratii ale mucoasei, care nu se vindeca, precum si pete albe sau rosii.

Ce trebuie sa faci Daca ti se pare ca ceva nu e in regula si observi vreunul dintre indiciile enumerate mai sus, mergi la medicul stomatolog a depistarea precoce creste major sansa de supravietuire. Daca esti fumatoare, opreste-te. Fumatul este o cauza importanta de cancer al gurii. De asemenea, reducerea cantitatii de alcool si o dieta bazata pe legume si fructe sunt doua modalitati simple de a reduce riscul imbolnavirii.

TEST Cum ai pielea?
Pielea ta e mai degraba de un gri-mat decat in tonuri stralucitoare? Ai vreo alunita care isi schimba forma sau culoarea?

De ce este important O piele sanatoasa este dovada faptului ca mananci multe vegetale, in timp ce pielea cu probleme poate evidentia faptul ca nu ai grija de tine, dar poate fi si semnul unei afectiuni grave. Aparitia mai multor pete si alunite dupa varsta de 25 de ani poate semnala un dezechilibru hormonal.

Ce trebuie sa faci Nu intra in panica a exista un numar foarte mare de adulti trecuti de varsta cosurilor, care au din cand in cand puseuri acneice cauzate de stilul de viata dezordonat. Daca ceva te nelinisteste, mergi la medicul dermatolog.

Se pare ca si cancerul de piele este o afectiune crescanda ca frecventa in cazul femeilor; asadar, daca observi ca vreuna dintre alunitele tale isi schimba forma, se inchide la culoare, iti provoaca mancarimi sau sangereaza, mergi la medic cat mai curand posibil.

Culoarea unghiilor tale poate spune multe despre felul in care te hranesti si chiar despre riscul imbolnavirii sau prezenta unor boli ascunse…

TEST: Ce fel de unghii ai?
Din cand in cand, verifica-ti unghiile. Daca sunt rozalii (fara lacuri colorate, fireste!) si puternice, inseamna ca ai unghii sanatoase.

De ce este important Unghiile care se rup usor pot semnala lipsa unor acizi grasi esentiali din organism, in timp ce petele albicioase arata adesea o deficienta de zinc.

Daca unghiile tale au o nuanta albastruie, s-ar putea sa ai o circulatie sangvina proasta. Afectiunile renale sunt indicate de unghii jumatate roz, jumatate albe, in timp ce unghiile galbene si groase pot indica o boala pulmonara.

Ce trebuie sa faci Este important sa mergi la medic daca ti se pare ca unghiile tale iti dau indicii serioase despre prezenta unei boli. Dar unghiile solzoase, cu striuri sau despicate pot fi doar semnul unor deficiente nutritive.

Mananca mai multe seminte (de floarea-soarelui, dovleac, susan), nuci, fructe uscate si legume cu frunze verzi (salate), daca vrei sa ai unchii lucioase si sanatoase.

TEST: In ce forma esti?
Ia-ti pulsul. Ritmul cardiac este un bun indiciu al formei fizice in care te afli. Numara bataile inimii a la incheietura mainii sau la baza gatului a in 15 secunde, inmulteste cu 4 si afli numarul de batai pe minut.

In general, cu cat cifra este mai mica, cu atat esti mai antrenata. Cifrele medii ale pulsului unui adult se situeaza intre 60 si 100 de batai pe minut.

De ce este important Masuratorile pulsului pot fi folosite si pentru a-ti masura evolutia in timp a performantelor si formei fizice. Ia-ti pulsul imediat dupa incheierea efortului si, din nou, doua minute mai tarziu.

Cifrele obtinute sunt indicatori ai vitezei de revenire a respiratiei si ritmului cardiac in stare de repaus a care arata in ce forma fizica esti. Pe masura ce exersezi mai des, timpul de recuperare si diferenta de ritm cardiac sunt din ce in ce mai mici.

Ce trebuie sa faci Daca nu te decizi sa mergi la o sala de gimnastica ori sa te apuci de un sport, fa mici schimbari in rutina zilnica. Gaseste-ti amici care sa te insoteasca in alergarile zilnice prin parc sau mersul cu bicicleta. Foloseste weekendurile pentru iesiri in natura, ascensiuni montane, plimbari in ritm alert.

Cumpara-ti stepper sau bicicleta fixa pentru perioadele in care nu ai timp sa iesi si renunta la orele din fata calculatorului sau televizorului in favoarea celor dedicate calatoriilor si unui stil de viata activ.

TEST: Ce spun ochii tai
Trage usor de pleoapa inferioara si priveste-te in oglinda. Cum este mucoasa de la marginea pleoapei a palida sau roz-rosiatica?

De ce este important Acesta este un test simplu pentru masurarea nivelului de globule rosii din sange si detectarea anemiei, o boala cauzata de lipsa fierului mineral din organism.

Ce trebuie sa faci Daca marginea inferioara a pleoapei este mai degraba palida decat roz, mergi la medicul de familie pentru un test al sangelui (hemograma). Intre timp, mananca cat mai multe leguminoase, cereale integrale, legume cu frunze verde-inchis (spanac, urzici), pentru a-ti creste aportul de fier din organism.

Nu mai bea ceai sau cafea la masa, fiindca aceste bauturi pot sa reduca absorbtia fierului in organism a in schimb, rezultate foarte bune poti obtine band zilnic un pahar- doua cu suc de portocale sau kiwi, intrucat vitamina C intensifica absorbtia fierului, pana la dublul cantitatii obisnuite.

Cifrele care iti apar pe scala cantarului sunt doar o parte a povestii a cea mai importanta este zona in care depui grasimea: pe burta sau pe fese si coapse!

TEST: Ai o respiratie proaspata?
Verifica-ti respiratia sufland in causul palmei. Sau poti sa pui limba pe dosul palmei, asteapta cinci secunde si miroase rezultatul.

De ce este important Foarte multe cauze pot sta la baza existentei unei respiratii rau mirositoare: fumatul, diversele condimente din alimente sau chiar alimentele si cafeaua. Dar aceasta manifestare poate fi si efectul unei afectiuni gingivale ori semnul unei boli ascunse.

Ce trebuie sa faci Daca ti se pare ca mirosul este foarte rau sau daca ai impresia ca e permanent (nu dispare niciodata), indiferent ce ai manca, mergi la medicul stomatolog sau cel de familie (mirosul de fructe fermentate poate fi indiciul prezentei diabetului).

Daca vrei sa iti imbunatatesti respiratia pana la eliminarea cauzei care a produs-o, imbunatateste-ti igiena orala. Cand nu ai la tine periuta si pasta de dinti, incearca sa mesteci seminte de fenicul sau sa bei un ceai de menta. Bomboanele mentolate sau cu anason au acelasi efect.

TEST: Cati centimetri ai in talie?
Masoara-ti circumferinta abdominala in dreptul ombilicului: cifrele din intervalul 81-88 cm indica un risc crescand pentru sanatate. Daca masuratoarea sare de 88 cm, inseamna ca ai de infruntat un risc foarte mare de imbolnavire. Ia masuri, urgent!

De ce este important Zona pe care acumulezi grasime iti poate oferi un indiciu important asupra starii tale de sanatate.

Ce trebuie sa faci Forma de mar (rotunjoara, cu grasimi acumulate pe burta si in jurul taliei) reprezinta un risc crescut pentru imbolnavirea inimii. Forma de para (cu fese si coapse generoase) scade riscul acestei imbolnaviri.

Studiile arata ca indepartarea a 5-10% din excesul de greutate a organismului poate duce la o imbunatatire importanta a sanatatii tale, inclusiv la scaderea nivelului de colesterol. Asadar, daca esti supraponderala si, mai ales, ai corpul in forma de mar, treci imediat pe un regim de viata sanatos, sarac in dulciuri si grasimi, si fa cat mai multa miscare!

TEST: Iti cade parul?
Apuca o suvita potrivita de par intre degete. Acum incearca sa o intinzi cat poti de mult, fara sa rupi firele. In mod normal, un par sanatos ar trebui sa se intinda in proportie de 5% inainte de a reveni la lungimea initiala.

De ce este important Parul casant si care se rupe usor este, in general, semnul unei deficiente de nutrienti in organism.

Ce faci Ca sa ai un par puternic si sanatos asigura-te ca mananci suficiente proteine a oua, carne slaba, dar si vegetale a nuci, seminte, leguminoase boabe. Mai poti incerca masajul indian al capului, despre care se crede ca stimuleaza circulatia pielii scalpului si foliculii capilari, ajutand astfel la sanatatea parului.

Text: Mihaela Doina Radulescu

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate