Învaţă să-ţi organizezi timpul şi lucrurile!

  • A A A
  • E-mail

    hepta_1361443

    Vrei sa fii mai ordonata, dar nu ai timp? Sau nu stii cu ce sa incepi? Iata cateva idei bune de pus in aplicare!

    Esti ingrijorata ca, de la o vreme, nu te mai poti organiza? Nu intra in panica! Daca, la un moment dat, ai fost o persoana ordonata, ai toate sansele sa iti revii.

    Cea mai buna idee este sa incepi chiar de azi, luandu-ti angajamentul de a dedica, zilnic, 5-10 minute cu­­rateniei. De exemplu, in 10 minute poti face ordine in sertarul cu sosete sau poti face curat prin bucatarie, dupa ce mananci.

    Pe masura ce incepi sa iti intri din nou in ritm, vei constata ca incepi sa gandesti mai limpede si sa te simti mai bine.

    Straduieste-te sa fii consecventa.

    • Fii realista in privinta a ceea ce poti face sau nu. Nu vei putea face curatenie in casa doar batand din palme! Insa, intr-un raft sau sertar poti face ordine in doar 15 minute;
    • Nu iti poti face timp pentru organizare? Ce-ar fi sa deschizi televizorul cu 15 minute mai tarziu decat de obicei sau sa-l stingi cu 15 minute mai devreme? Eventual, poti aranja lucrurile in timp ce te uiti la televizor. Rastoarna hainele din sertar pe canapea sau pe fotoliu si, in timpul reclamelor, sorteaza-le pe categorii: de aruncat, de pus deoparte (pentru ca locul lor este in alta parte), de dat si de pastrat. Pune la loc doar hainele care iti plac si pe care chiar le imbraci;
    • Ia o punga si pune in ea lucrurile care nu-ti mai folosesc: ambalaje de la alimente, cupoane expirate sau fluturase, sosete uzate, haine patate, ustensile de bucatarie ruginite, obiecte care au fost inlocuite;
    • Nu te poti hotari ce sa pastrezi si ce sa arunci din dulapurile de la baie, si bucatarie sau de pe rafturile debaralelor? Gandeste-te care este cel mai rau lucru care se poate intampla daca decizi sa renunti la un anumit obiect. Daca poti suporta consecintele, inseamna ca poti trai si fara el.

    In dulapul de acasa

    Daca ai avea 20 de minute pentru a evacua casa si nu ai putea lua cu tine decat lucrurile care incap in masina, ce ai alege? Cele mai multe obiecte pot fi inlocuite cu usurinta. Odata ce ai realizat asta, iti va fi mai usor sa faci ordine.

    • Fa curat in dulapul cu medicamente. Arunca retetele expirate si produsele cumparate fara prescriptie medicala. Fii precauta in momentul in care arunci medicamente si vitamine nefolosite. Arunca pilulele si lichidele in toaleta. Pune celelalte medicamente intr-o cutie de cafea care are capac sau intr-o punga de plastic vidata si pune-le intr-un container bine in­­chis, astfel incat copiii sau animalele de companie sa nu poata ajunge la ele.
    • Fa-ti timp pentru a te “maimutari” proband lucrurile pe care le ai prin sifonier. Pune deoparte hainele pe care stii ca nu le vei mai purta niciodata. Muta hainele si accesoriile de ocazie intr-o anumita parte a sifonierului si tine-le la indemana pe cele pe care le folosesti zi de zi.
    • Daca se intampla sa-ti pierzi mereu cate o soseta, prinde-le pe cele care sunt pereche cu ace de siguranta, spala-le si usuca-le cu tot cu ace. Pune o cutie cu ace de siguranta in fiecare dormitor, de preferat langa cosul de rufe murdare, pentru a le avea la indemana.

    In camera copiilor

    • Daca te ocupi singura de toate treburile casnice, nu le faci un bine copiilor tai. Cere-le celor mici sa te ajute la spalatul hainutelor sau la curatenie. Re­com­pen­sea­za-i cu dulciuri sau jucarii pentru fiecare sarcina indeplinita, pentru a-i stimula sa te ajute si data viitoare. Lauda-i pentru un lucru bine facut, pentru a-i ajuta sa-si consolideze respectul de sine.
    • Intinde un hamac de-a lungul camerei copiilor, pentru ca ei sa aiba unde pune jucariile de plus. Cutiile pentru jucarii nu sunt cea mai buna solutie. Deoarece cei mici sunt nevoiti sa scoata totul afara pentru a gasi jucaria pe care o vor, mereu va fi dezordine in dormitorul lor. Organizeaza totul astfel incat sa fie usor si distractiv pentru ei sa puna lucrurile la loc. In acest fel, vor fi motivati sa pastreze curatenia.
    • In dulapul copiilor, la o inaltime accesibila, instaleaza o bara pentru haine si ridic-o pe masura ce acestia cresc.
    • Paturile suprapuse sunt perfecte pentru a beneficia de un spatiu in plus pentru depozitare. Sub un astfel de pat poti instala un dressing, poti amenaja un loc de joaca sau un spatiu dedicat studiului (birou).
    • Inainte de a reinnoi garderoba copiilor, fa un inventar cu lucrurile lor. Daca exista haine pe care nu le-au purtat in ultimele 12 luni, fie le-au ramas mici, fie nu le mai plac. In acest caz, cel mai bine ar fi sa le dai unor copii care chiar au nevoie de ele.
    • Obisnuieste-i ca, in fiecare an, inaintea sarbatorilor de Craciun sau a zilelor de nastere, sa doneze jucariile, cartile si hainele pe care nu le mai folosesc. Ajuta-i sa inteleaga ca acestea ar putea constitui niste cadouri minunate pentru alti copii, care nu pot avea parte de astfel de surprize.
    • Invata-i sa fie organizati inca de mici:
    1. Obisnuieste-i sa-si faca temele in fiecare zi, la aceeasi ora;
    2. Ajuta-i sa-si organizeze proiectele scolare si temele pentru acasa in dosare si mape;
    3. Cumpara-i fiecarui copil o agenda mica, in care sa-si noteze temele si datele de predare;
    4. Incurajeaza-ti copiii sa-si aleaga hainele pentru a doua zi si sa isi pregateasca ghiozdanul seara, inainte de a merge la culcare.

    La locul de munca

    Studiile arata ca 80% dintre lucrurile indosariate nu sunt niciodata verificate. Asadar, inainte sa pui o foaie de hartie la dosar, intreaba-te daca este cu adevarat nevoie sa faci asta.

    • Hotaraste-te asupra unui spatiu in care sa asezi produsele de papetarie de la birou (intr-un sertar, dulap sau intr-o debara). Pune-le pe categorii, pentru a putea tine evidenta la ceea ce ai si la ceea ce iti mai trebuie. Fa ordine pe birou si pastreaza doar obiectele pe care le folosesti zilnic;
    • Strange toate hartiile intr-un singur loc si sorteaza-le. Pune-le apoi in cutii, cu exceptia celor mai importante documente – cele legate de proiecte, de actele financiare sau hartiile cu termen-limita. Urmatorul pas este sa decizi ce faci cu fiecare hartie in parte. Acum, deja stii unde poti gasi actele neindosariate. Triaza si indosariaza hartiile pe categorii: facturi de platit, chitante, hartii de xeroxat, rapoarte etc. Nu eticheta fisiere si dosare cu numele de “diverse”. Daca informatiile pe care le cuprind acestea nu sunt atat de importante incat sa aiba un titlu specific, poate ca locul lor este in alte dosare sau poate ca nu mai este nevoie sa fie pastrate;
    • Capseaza hartiile in loc sa le prinzi cu agrafe, pentru a fi sigura ca nu se ratacesc. Agrafele pot sa cada, iar documentele sortate de tine pot fi amestecate cu alte hartii, asa ca vei fi nevoita sa o iei de la capat.
    • Decat sa pastrezi reviste intregi pentru referinte viitoare, extrage si indosariaza doar articolele care te intereseaza. Pune revistele si alte materiale de citit la indemana, pentru a le rasfoi ori de cate ori ai chef. Spre exemplu, le poti pune in servieta personala sau le poti depozita pe un corp de mobilier care se afla la vedere.
    • Daca ai ramas in urma cu cititul materialelor, rezerva-ti zilnic ceva timp pentru lectura, ca sa recuperezi.
    • Organizeaza-ti programul in functie de prioritati. Cu cat ai mai mult control asupra programului tau, cu atat iti vei putea organiza mai bine viata. Accepta faptul ca nu poti indeplini absolut toate lucrurile pe care ti le-ai propus, fara sa faci o tragedie din asta. Uneori este mai bine sa-ti traiesti viata, decat sa faci toate activitatile de pe lista. Cele mai importante lucruri vor fi intotdeauna duse la bun sfarsit. Petrece cat mai mult timp alaturi de persoanele dragi, viziteaza locurile care iti plac si fa-ti timp pentru activitatile preferate.

    Daca informatiile prezentate ti-au fost de folos, iti recomandam cele doua volume aparute la Editura House of Guides: “Organizeaza-te” si “Pune-ti gandurile in ordine” (28,50 lei), ambele de Donna Smallin.

    Vei descoperi numeroase sfaturi si metode pentru a-ti pune ordine in viata si a te concentra asupra lucrurilor cu adevarat importante.

    Autor: Catalina Ioancea

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    ARTICOLE SIMILARE

    Comentariile sunt închise.