Un alt mod de a invata
Aparute in urma noilor schimbari petrecute in societate si a valorilor aduse din Vest dupa ’90, alternativele educationale sunt o optiune viabila pentru instructia scolara a copilului tau.
Privite la inceput cu reticenta, alternativele educationale – care, intai, au fost initiative private – au ajuns sa fie apreciate astazi de tot mai multi dintre cei implicati in actul educational. Daca pana mai ieri, societatea romaneasca se ferea sa aminteasca de alternativele educationale care existau in Vest, astazi observam o preferinta pentru aceste sisteme – lucru deloc neglijabil pentru cei interesati sa introduca reforma in invatamant. Cele mai cunoscute forme de invatamant alternativ din tara noastra sunt: sistemul Waldorf si Step by Step.
Sistemul Waldorf
Alternativa educationala Waldorf are la baza lucrarile filozofului austriac Rudolf Steiner (1861-1925) si incearca sa dezvolte in fiecare copil talentele si abilitatile proprii. In Romania, invatamantul Waldorf este recunoscut inca din 1991 ca invatamant alternativ, iar din 1996 devine inva-tamant de stat, organizat de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, pe baza unui acord cu Federatia Waldorf din Romania si asociatia germana Freunde der Erziehungs-kunst.
Programele diferitelor discipline sunt asemanatoare cu cele din sistemul national, iar nivelul cunostintelor este echivalent cu cel din scoala traditionala. Elevii nu au manuale, fapt ce incurajeaza documentarea din mai multe surse. In scoala Waldorf nu se dau note. La sfarsitul fiecarui an scolar, elevul primeste un certificat, in care profesorul descrie activitatea sa, pentru ca in registrul matricol acesta sa fie transformat intr-o nota sau intr-un calificativ. Muzica se invata fara note, prin imitare.
La geometrie nu se folosesc instrumente geometrice, ci simturile, iar la botanica plantele sunt personificate, studiindu-se in natura. La zoologie se scot in evidenta trasaturile temperamentale si fizice ale animalelor, prin pictarea lor in culori specifice.
Principalele caracteristici ale pedagogiei Waldorf:
- esenta pedagogiei Waldorf este copilul privit ca o entelehia – “fiinta care-si poate purta telul in sine, fiind alcatuita din trup, suflet si spirit, si nu e doar rezultat al ereditatii, dupa cum precizeaza insusi autorul;
- baza pedagogiei Waldorf este cunoasterea omului si mai ales a copilului in cele doua momente dificile: respectiv, 9 ani si perioada 9-13 ani;
- exploatarea fortelor spirituale si creative din fiecare copil;
- planul de invatamant elaborat in concordanta cu aceste particularitati;
- respectarea ritmului individual al fiecarui copil;
- spiritul de initiativa, creativitatea;
- mobilitatea in gandire.
In cazul acestei metode de educatie se pune accent pe autoritatea dascalului in fata elevilor.
Importanta ritmului in Scoala Waldorf
Ritmul are un rol important in educarea vointei, urmarindu-se ritmul unei ore, al zilei, al lunii si al anului.
Ritmul orei de clasa este reliefat de impartirea cursului principal in trei parti:
- o parte ritmica, prin care e solicitata vointa copilului;
- o parte cognitiva, care se adreseaza intelectului;
- o parte de povestire, care se adreseaza simtirii.
Invatarea in “epoci”
Materiile sunt studiate in “epoci”: zilnic, o clasa studiaza, de exemplu, fizica primele doua ore fara pauza, timp de doua-patru saptamani. Intr-o astfel de epoca se poate parcurge chiar si materia pe un an scolar, economia lucrului fiind deosebit de eficienta. Urmeaza alte epoci, elevii reintalnindu-se cu fizica doar peste cateva luni, poate chiar peste un an.
Desigur ca, intre timp, elevii uita ce au invatat, dar aceasta nu trebuie sa ingrijoreze. In scoala Waldorf uitarea este considerata un aliat, din doua motive: in primul rand, pentru ca, uitand fizica, elevul se va putea dedica unui nou domeniu; in al doilea rand, pentru ca, dupa ce fizica a fost uitata aparent, la reintalnirea cu aceasta ma- terie elevul isi va reaminti mult mai intens cele invatate. Caietele Desi pare mai greu la prima vedere, este mult mai sanatos pentru copil sa scrie, de la inceput, pe un caiet fara liniatura, intrucat liniatura este folosita cu scopul de a ingradi si limita scrisul copilului. Alternativa Waldorf nu pledeaza pentru un scris dezordonat, ci dimpotriva, ordinea, latura estetica in general, sunt puternic cultivate.
Ponderea cursurilor artistice si practice Ponderea ridicata a cursurilor artistice si a celor practice iese in evidenta, intrucat scoala Waldorf isi propune sa realizeze o educatie echilibrata, oferind, pe de o parte, fiecarui copil ceea ce i se potriveste, insa intervenind si cu preocupari in acele domenii spre care acesta nu are inclinatii, dar care sunt necesare unei educatii complete. Rezultatele la examenele nationale de capacitate si de bacalaureat confirma performantele acestui invatamant alternativ si ii confera o pozitie egala in sistemul national de invatamant.
Adeptii sistemului clasic de invatamant spun ca alternativele educationale sunt obositoare pentru elevi si ca mai buna e rigurozitatea sistemului traditional.
Sistemul Step by Step
Step by Step promoveaza metode de predare-invatare axate pe copil, care favorizeaza implicarea familiei si a comunitatii in procesul instructiv-educativ. Programul a aparut pentru prima oara in SUA, in anii ’60. In Romania, sistemul a fost introdus in 1994, sub de numirea de Head Start, si a fost folosit in special la nivel prescolar, axandu-se pe practici educationale centrate pe copil, pe valorile copilariei si ale jocului, ale individualizarii si planificarii orientate dupa necesitatile copilului. In 1995 au aparut primele doua clase de invatamant primar intr-o forma experimentala.
In acest sistem, cadrele didactice intra in jocul copiilor si sunt implicate inclusiv in stocarea si indosarierea de date cu privire la activitatea lor. In ciclul primar, activitatea la clasa se desfasoara dupa un set de reguli aprobate, prin implicarea directa a copiilor. Copiii intra in discutii cu invatatorul despre date, evenimente sociale, culturale, personale, vreme si face comentarii personale.
Principalele caracteristici ale educatiei Step by Step sunt:
- abordarea unor metode de predare adecvate;
- predarea tematicii bazate pe individualitate;
- centrele de activitate din clasa sunt delimitate atat fizic, cat si prin procesul de invatare (citire, scriere, matematica, stiinte, descoperite de fiecare elev in parte.
Fiecare dintre aceste trei tipuri ar merita atentia noastra, dar societatea romaneasca este doar in stadiul in care se obisnuieste cu astfel de concepte, iar pentru asimilarea lor deplina e nevoie de timp.
Avantajele sistemului Step by Step
- Programa scolara pentru ciclul primar (clasele I-IV) este aceeasi cu cea din invatamantul traditional.
- Capacitatea de adaptare dobandita in cadrul unei clase Step by Step il va ajuta pe copil sa depaseasca si rigorile invatamantului traditional.
- Intr-o clasa Step by Step nu sunt banci rigide, ci mese mobile cu scaunele de jur imprejur.
- Doi invatatori si un orar prelungit, de opt ore. Pro-gramul zilnic al alternativei Step by Step nu este conceput pentru a usura sarcinile parintilor, ci pentru a facilita invatarea. Aceasta, pentru ca fiecare copil sa poata invata si ajunge la intelegerea completa a sarcinilor propuse, in ritmul si modul propriu, personal. In plus, se merge pe ideea imbinarii intre curiozitatea jocului si invatare (invatarea prin joc).
Important! Sistemele educationale moderne au in comun programele scolare si manualele alternative. In cadrul acestora, o pondere mare o au cursurile artistice si cele practice, scopul urmarit fiind o educatie echilibrata. Pentru mai multe informatii si inscrieri:
Scoala Waldorf
www.waldorf.ro
Step by Step
www.stepbystep.ro
tel. 031.7102929