Temele pentru acasa, o corvoada?

Ori sunt prea multe, ori sunt prea grele, fie copilul nu intelege de ce trebuie sa le faca. In general, in timpul scolii primare copiii au cel mai mult nevoie de ajutorul nostru la teme. La gimnaziu, incep sa se descurce singuri, iar noi ii indrumam acolo unde le e mai greu… In liceu, independenta lor creste foarte mult, iar lectiile si temele pentru acasa sunt gestionate de ei, in exclusivitate.

Faptul ca un copil are prea multe teme de rezolvat nu este numai o problema a sistemului de invatamant de la noi. Si parintii din Marea Britanie se plang de faptul ca elevii aloca intre 90 si 120 de minute pe zi pentru teme, iar gradul de dificultate al acestora este foarte mare.

Insa daca la ei guvernul a precizat ca temele pentru acasa nu sunt obligatorii, dar sunt incurajate, la noi situatia este cu totul alta. In functie de invatator sau profesor, timpul pentru realizarea temelor pentru acasa se prelungeste pana la aproape trei ore. Lucru total anormal, in conditiile in care timpul dedicat unei teme nu trebuie sa depaseasca 20 de minute. Daca un copil are de facut teme pentru trei materii, ajungem la un total de aproximativ o ora pe zi.

Si, in mod firesc, te intrebi: cum fac sa reduc numarul de ore alocat temelor pentru acasa astfel incat copilul meu sa aiba timp si de sport sau de joaca? Si cum as putea sa-mi determin copilul sa isi faca temele cu placere? Prima solutie ar fi sa discutam cu invatatorul sau profesorul de la clasa.

Dar nu intotdeauna putem rezolva problema astfel. Si asta pentru ca scoala nu are solutii la toate problemele de educatie pe care le intampina copilul tau, iar temele pentru acasa sunt doar un exemplu.

Studiile arata ca in ziua de azi copiii sunt tot mai dezinteresati de scoala si mai lipsiti de motivatie sa invete. Cauza? Nu vad in educatie un argument suficient de puternic pentru succesul lor in viata. Modelele pe care le promoveaza societatea noastra nu au nicio legatura cu scoala din ziua de azi. Si atunci te intrebi cum poate un copil sa fie motivat sa isi faca temele? Dar si mai important: ce facem noi acolo unde scoala nu gaseste solutii?

Construiti impreuna un plan de lucru!
Gandeste-te in primul rand daca intr-adevar cunosti programul copilului tau si daca stii exact ce anume din ceea ce face el ii place cel mai mult.

Pornind de la aceste lucruri, fa impreuna cu el un plan cu activitatile lui zilnice, plan in care sa incluzi scoala, temele pentru acasa, plimbarile in parc, sportul, joaca, prietenii, televizorul si calculatorul.

Lasa-l sa isi aleaga activitatile care i se par lui mai importante si, daca ignora complet scoala, vorbeste cu el si afla care sunt motivele pentru care nu ii acorda importanta. Apoi discuta cu el aceste probleme si propune-i solutii sau adu-i contraargumente pe care sa le poata intelege.

Dupa ce aveti gata planul, lasa-l pe el sa-l coloreze si sa-l lipeasca pe perete sau chiar sa-l faca pe calculator. Copilul tau trebuie sa inteleaga faptul ca temele pentru acasa fac parte din programul sau, la fel ca si joaca.

Dupa ce ati pus la punct planul, treceti la aplicarea lui. Urmati impreuna timp de o saptamana acest plan si notati care este ponderea fiecarei activitati. Copilul va intelege mult mai bine care este programul lui in ziua respectiva si isi va planifica activitatile pentru a avea timp si pentru distractie.

 

Metoda de invatare potrivita
Pune-i intrebari pentru a vedea ce i-a placut cel mai mult la scoala, care parte din lectie i se pare mai interesanta, care jocuri i se potrivesc si ce anume din ceea ce vede la televizor il impresioneaza.

Nu uita de pauza!
Urmareste-l atunci cand citeste sau isi face lectiile pentru a afla care este ritmul lui de invatare sau de rezolvare a temelor si gasiti impreuna cea mai potrivita metoda pentru el. Si intotdeauna, dupa fiecare disciplina, faceti o pauza de zece minute.

Ajuta-l sa-si faca temele, nu i le face tu!

In fond, scopul temei pentru acasa este de a consolida notiunile invatate la scoala, iar in momentul in care tu ii faci temele, copilul nu va intelege nici metoda de rezolvare, si nici lectia care i-a fost predata la scoala. Iar daca la clasa va avea „noroc si va scapa fara sa explice cum a facut tema, situatia va fi cu totul alta la examenele ce vor urma.

Explica-i ca intotdeauna, inainte de a-si incepe tema, trebuie sa invete lectia sau sa recapituleze notiunile pe care si le-a insusit in clasa. Altfel, va pierde mai mult timp cu rezolvarea si cel mai probabil va gresi. Pune-i intrebari din lectii, ca si cum ai vrea sa afli pentru prima data acele lucruri. Apoi, ajuta-l sa rezolve temele pe care le are de facut explicandu-i cerintele si dandu-i exemple din mediul lui familiar. Intr-un fel va intelege sa inmulteasca sau sa imparta niste cifre puse pe o foaie de hartie si in cu totul alt fel ce inseamna sa imparta un pepene astfel incat el sa ajunga pentru intreaga familie.

Ajuta-l sa inteleaga la ce ii folosesc notiunile invatate la scoala, dandu-i exemple practice. Ce ar fi daca timp de o saptamana ati tine impreuna evidenta temperaturilor atmosferice urmarind, spre exemplu, buletinul meteo de la televizor sau de pe Internet? Va intelege mai usor ca in luna iulie este cald, iar in decembrie este frig.

Antreneaza-ti copilul in calculele pentru cumparaturi, la piata sau in supermarket. Intreaba-l de ce sume ai nevoie pentru a cumpara mai multe produse de un anumit fel sau cum poti economisi.

Sau apeleaza la materialele educationale in format electronic unde vei gasi sute de exemple practice prin care copilul sa inteleaga cum poate aplica in viata reala notiunile invatate. Cand mergeti cu masina, intreaba-l „Daca avem o viteza mai mare, ajungem mai tarziu sau mai devreme? si da-i sa rezolve probleme usoare legate de numarul de kilometri parcursi si timpul sosirii. Va intelege mai usor ce inseamna marimi direct proportionale sau marimi invers proportionale.

Foloseste calculatorul la teme!
Daca credeai ca poti utiliza calculatorul numai ca recompensa pentru copil, gandeste-te la posibilitatea de a-l folosi si atunci cand isi face temele pentru acasa.

Va fi mult mai interesat sa isi faca temele astfel, pentru ca va folosi un instrument care ii place atat de mult si pentru ca exercitiile abstracte din manual sau culegere vor deveni provocari pe calculator.

In plus, cu ajutorul materialelor educationale in format electronic, lectiile vor deveni o poveste, iar temele pentru acasa vor fi percepute de copil ca jocuri in care isi va folosi notiunile invatate. Animatiile din exercitii si interfata prietenoasa il vor atrage pe copil mult mai mult decat culegerile sau manualele scolare.

Isi poate face temele la geometrie cu ajutorul calculatorului, printr-un program in care „prietenul Euclid il ajuta sa inteleaga exercitiul. Iar daca greseste, Euclid il directioneaza catre acea parte din lectie unde se afla notiunile pe care nu si le-a insusit cum trebuie. Este ca si cum un profesor i-ar sta alaturi si l-ar indruma atunci cand isi face temele. In plus, daca rezolva corect exercitiile, primeste puncte pe care le poate folosi in jocul de la final.

Nu uita de laude si recompense!
„Foarte bine, „Excelent sau „Bravo sunt formule de apreciere, care ii vor motiva copilului efortul depus. Imbratiseaza-l sau bate palma cu el atunci cand ati terminat temele sau a gasit rezolvarea la un exercitiu mai dificil.

Iar la finalul temelor, isi poate folosi punctele acumulate in jocul din produsul educational pe calculator. Sau poate alege sportul si joaca in aer liber.

 

 

Lacramioara Tiriblecea; foto: Hepta.
Articol realizat cu sprijinul Intuitext.
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Publicitate
Libertatea
VIVA!
Unica.ro
Retete
Baby
ELLE
CSID
Ego.ro
Kudika
Descopera.ro
Doctorul Zilei
Diva Hair
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Trending news
Mai multe din Copii