Se poate amana batranetea?

Sa fii sanatoasa pana la batranete tine de genetica, dar si de stil de viata. Cel mai bun este un “amestec” corect de efort si relaxare profunda. In acest punct, expertii anti-imbatranire occidentali si vindecatorii asiatici, cu stiinta lor straveche, sunt de acord.

Miscarea te intinereste
De imbatranit, imbatranim toti, ne place sau nu ne place. Intrebarea este: cum? Specialistii sustin ca bolile si suferintele nu contribuie neaparat la acest proces.

Cine este atent la timp la semnalele de alarma ale organismului si ia masuri active impotriva lor se va simti mai multa vreme in forma, atat fizic, cat si psihic.

In acest fel, viata poate fi gustata mai mult – cu ceva noroc, chiar pana la sfarsit. Deci nu trebuie sa te resemnezi la primele semne, cum ar fi durerile de spate sau lipsa de energie. Mai bine ar fi sa consideri aceste semnale drept un imbold pentru a deveni activa si a te relaxa exact atunci cand trebuie.

Antrenamentul regulat – foarte important!
Este strategia cea mai buna pentru a lupta cu anii. Te “costa” doar putina disciplina ca sa-ti imbunatatesti rezistenta practicand de 3 – 4 ori pe saptamana plimbari, jogging, inot sau cilism (cate 20 – 45 minute). Sau sa iti fortifici musculatura facand, la fel de des, circa 10 minute de exercitii.

S-ar putea sa ti se para obositor, dar merita! Numai dupa o luna, te vei simti mai tanara si mai in forma. Stii de ce? Pentru ca inima si plamanii capata mai multa forta – nu-ti vei mai pierde asa de usor suflul.

Creierul va fi mai bine oxigenat – vei fi mai vioaie, te vei putea concentra mai bine si vei fi mai creativa.

Hormonul stresului – adrenalina – se elimina mai repede, vei fi mai relaxata fizic si psihic si vei dormi mai bine. Tot organismul este mai bine vascularizat, celulele se detoxifica. Pielea ta va avea o stralucire sanatoasa, pernutele de grasime s-au transformat in masa musculara, tesuturile sunt mai ferme, silueta mai subtire, tinuta mai dreapta, durerile de cap si de spate te mai “scutesc”.

In fine (dar poate cel mai important), sportul amelioreaza densitatea osoasa, ceea ce previne una dintre problemele cele mai grave ale batranetii: osteoporoza. Deci, avantaje peste avantaje!

Nici prea-prea, nici foarte-foarte
Se poate exagera?
Da, daca te extenuezi zilnic la sport, corpul va incepe sa oboseasca.
Dovada? Sportivii de performanta care arata mai in varsta decat sunt de fapt, sunt deseori bolnaviciosi si cedeaza prematur.

Si femeile care se duc in fiecare zi la sala de aerobic nu arata, de cele mai multe ori, atat de tinere pe cat si-ar dori. Ce este important pentru sanatate: sa iti pui la treaba trupul, dar nu sa il supra-fortezi. Iar regula de fier suna cam asa: dupa orele de sport ar trebui sa te simti mai plina de energie decat inainte.

Dar daca tu nu mai vrei decat sa zaci pe sofa? Atunci, data viitoare, las-o mai incet. Pentru ca ceea ce este hotarator la un sport sanatos nu este intensitatea, ci regularitatea. Dupa fiecare antrenament obositor, fa o pauza de o zi. Totusi, ca variatie, exista ceva ce poti face zilnic: sa te plimbi si sa urci scari.

Din toate cate ceva, din nimic prea mult si intotdeauna cu placere – asta este cel mai important. Daca, in plus, mananci zilnic fructe proaspete si legume (deseori chiar crude) si produse cerealiere integrale si bei macar 2 litri de apa sau ceai pe zi, iti mentii metabolismul si silueta sub control.

Si o data sau de 2 ori pe saptamana, mananca peste – asa aprovizionezi organismul cu acizi grasi omega 3 care intineresc.

Pauze de odihna
O incordare permanenta si un stres obositor de durata slabesc trupul si sufletul.
Urmarile: lipsa de concentrare, blocari ale procesului de gandire, nervozitate, incordari. Creierul tau se va afla in starea beta de excitatie, va produce tensiune electrica cu o lungime de unda de 15 – 35 Hz.

Daca aceste simptome nu dispar datorita miscarii, poti trece constient in starea alfa cu ceva exercitii. Esti vioaie din punct de vedere psihic, dar intr-o stare de relaxare armonioasa. Asta functioneaza prin antrenament autogen (exista cursuri pentru asa ceva) sau prin ascultarea de muzica prin casti.

Armonie in trup si suflet
Cel mai vechi sistem medicinal din lume se numeste Ayurveda si se pare ca dateaza de 5.000 de ani.
– In traducere, arta traditionala indiana de vindecare inseamna “Stiinta vietii lungi”. In Europa a devenit foarte populara, mai ales in ultimii ani.

– Scopul tratamentelor ayurvedice este sa stimuleze sanatatea si starea de bine, astfel incat bolile nici macar sa nu apara. Iar vitalitatea sa ramana aceeasi pana la adanci batraneti.

– Yoga nu mai e de mult o noutate: exercitiile de relaxare si meditatie sau cele de mobilitate fizica activeaza chakrele, stimuleaza productia de hormoni, mentin mobilitatea coloanei vertebrale si spiritul treaz. Toate acestea sunt criterii importante pentru a imbatrani sanatos.

Energia curgatoare
Conform pricipiilor ayurvedice, omul este o unitate indivizibila intre trup si suflet care schimba tot timpul materie si energie cu mediul inconjurator.

– Deci, in prim plan nu se afla tratarea anumitor organe, ci mentinerea constanta a fluxului de energie, mai ales in chakre (daca acestea se blocheaza apar suferintele).

– In plus, fiecare om este compus dintr-un anumit amestec de trei forme de energie (dosha). Ele se numesc Vata (aer), Pitta (foc) si Kapha (pamant).

– In functie de proportiile de Vata, Pitta si Kapha din amestecul specific fiecarei persoane (se determina printr-un fel de chestionar- interviu), medicul ayurvedic recomanda pacientilor sai exercitii specifice yoga, masaje cu anumite tipuri de ulei, ierburi, respectiv o dieta si eventual chiar modificari ale relatiilor – de exemplu, cu partenerul de viata, cu familia, de serviciu.

– Foarte eficienta, dar nu fara riscuri, este si o cura de detoxifiere (Panchakarma) cu sudatii si varsaturi. Aceasta armonizeaza Dosha si intinereste vizibil.
Dar acest adevarat “tratament” este recomandat numai sub supravegherea atenta a unui specialist.

Sapte chakre guverneaza trupul
Conform principiilor ayurvedice, acestea sunt “vartejuri” de energie in care se conecteaza interiorul de exterior.

Daca sunt blocate, pot aparea probleme fizice sau psihice. Fiecarui vartej ii corespund anumite culori, glande sau stari de spirit.

Iata care sunt cele sapte chakre importante:
1 Chakra crestetului: violet, glanda pineala, “Faca-se voia ta!”
2 Chakra fruntii: indigo, glanda pituitara, “Eu sunt”.
3 Chakra gatului: albastru deschis, tiroida, “Ma exprim sincer”.

4 Chakra inimii: verde sau roz, timus, “Sunt legat de toate fiintele simtitoare”.
5 Chakra buricului: galben, pancreas, “Eu sunt eu”.
6 Chakra sexuala: portocaliu, ovare, respectiv testicule, “Imi manifest nevoile”.
7 Chakra radacinii: rosu, suprarenala, “Nevoile mele sunt satisfacute”.

Cinci milenii de medicina traditionala chineza
Tot din indepartata Asie vine si stravechea “arta” a vindecarii trupului si sufletului care s-a bazat pe cunostintele despre meridianele si nodurile eneregetice.

Echilibrul intre Yin si Yang
Si in China oamenii au cautat timp de milenii secretul tineretii si frumusetii vesnice. Ca in India, si aici s-a nascut o medicina unitara care trateaza in acelasi timp corpul, spiritul si sufletul. Sarcina suprema a unui medic din vechiul Imperiu: sa pastreze sanatatea pacientului.

Altfel, nu era platit sau era concediat. Astfel, vindecatorii au inventat metode care sa mentina si fortifice energia vitala (chi) si sa echilibreze fortele contrarii Yin si Yang, cele care hotarasc totul.

Mao si medicina
In anii ’50, pe vremea lu Mao, Medicina Traditionala Chineza (pe scurt MTC) “curatata” de magie si supranatural, era cea care trebuia sa asigure asistenta sanitara de baza a populatiei. Doar cercetand limba si pulsul pacientilor, doctorul punea un diagnostic.

Apoi el recomanda un amestec din urmatoarele elemente vindecatoare: acupunctura – ace fine din argint infipte in anumite puncte, cateodata sprijinite de arderea unor ierburi (moxibustie); masaj Tuina – apasari si masari de-a lungul meridianelor energetice; Qi gong – miscari lente; construirea unei diete conform principiului celor 5 elemente (lemn, foc, pamant, metal si apa); tratamentul cu anumite plante vindecatoare, minerale, produse animaliere.

Se considera ca bolile si imbatranirea prematura apar din cauza influentelor externe ca vant, umezeala, caldura, uscaciune sau frig, dar si emotii puternice ca supararile, necazul, frica sau bucuria prea mare.

Pentru un Chi cat mai puternic
Exerseaza de 2 ori pe zi Qi Gong – pentru detoxifiere si insanatosire. Se compune din miscari fluide, lente. De exemplu, cea a bratelor, denumita “Cer si Pamant” sau “Inotul dragonului”, o miscare contrarie a soldurilor si bratelor. Exercitiile se invata usor, dar sunt greu de descris.

Intre timp, au aparut destule cursuri la care te poti inscrie. Un truc de MTC pentru crampele musculare din regiunea umerilor: se ia un capac de sticla de la un borcan si se apasa pe ceafa, intr-un unghi de 30°. Apoi, apasand in continuare destul de tare, se trage oblic spre umeri si peste acestia. Se pune iar capacul sus pe ceafa si se trage o traiectorie paralela cu prima.

Se “prelucreaza” ambele laturi, evitand zona coloanei vertebrale. Metoda ajuta la vascularizare si detoxifiaza tesuturile. In ceea ce priveste alimentatia, este valabila o regula: putine legume si fructe crude. Caci, pentru digerarea acestora, organismul trebuie sa consume prea multa energie pretioasa.

Meridianele
Conform principiilor vindecatorilor chinezi, noi avem 12 organe cu circuite proprii de functionare: vezica biliara, intestinul gros, plama-nul, rinichii, pericardul, inima, stomacul, splina, ficatul, vezica urinara, intestinul subtire si “triplul schimbator de caldura”. Acesta din urma este un circuit functional fara organ propriu zis, un fel de repartitor de energie.

Fiecarui organ ii corespunde un traseu – meridianul. Prin acesta curge energia vietii, denumita Chi. Daca energia poate circula prin organism in cantitati suficiente si fara a fi blocata, noi ne simtim bine, suntem fericiti si multumiti. Daca insa este blocata pe undeva, apar afectiuni organice sau sufletesti, respectiv bolile.

Chi-ul blocat poate fi pus din nou in miscare prin acupresura, acupunctura, masaj sau alimentatie corecta. Iata un mic sfat daca te simti brusc obosita si te doare capul: cu degetul mare si aratatorul mainii drepte apasa timp de 3 minute zona care corespunde articulatiei dintre degetul mare si aratatorul mainii stangi, apoi schimba mainile. Nu se recomanda insa aceasta miscare femeilor gravide.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Publicitate
substantial.ro
Libertatea
CSID
Descopera.ro
Life.ro
Retete
Baby
Doctorul Zilei
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Mai multe din Sport si sanatate