Metrosexualul, noul mit masculin
Adora moda si intra intr-un profil usor de recunoscut. Noul dandy, metrosexualul, poate fi regasit si in iubitul, sotul, fratele sau colegul tau de serviciu.
Traiesti intr-o metropola? Fii atenta la metrosexualul de langa tine! El apreciaza metropola pentru ca ii ofera ocazia sa se afiseze cat mai vizibil cu putinta. Se simte atras de locurile mondene, de restaurantele bune, de cluburile de golf si de alte institutii exclusiviste, precum „dandy”-ii („filfizonii/spilcuitii” – n.r.) epocii trecute. Pe etajera lui se inghesuie mai multe produse cosmetice decat pe a ta.
Facturile lui la salonul de frumusete nu sunt de neglijat. Stie sa asorteze culori, texturi, nuante, iar la shopping petrece mai mult timp decat cea mai inraita cumparatoare. Il mai recunosti in fata meniului de la restaurant, cand alege cele mai rafinate feluri de mancare si stie de la bun inceput cam cate calorii il vor „costa” acest rasfat.
Sunt datele pe care mizeaza Raluca Ionescu, autoarea primului studiu realizat in Romania despre metrosexualitate. Cand si-a inceput cercetarea (2004), metrosexualul nu aparea la noi nici in carti, nici in studii. In schimb, o cautare pe google genera mii de rezultate. „Era ceva nou si despre care nimeni nu imi putea spune nimic. Simteam totusi ca e ceva mai mult decat un fenomen izolat al modei.” Asa a aparut volumul Metrosexualul – un mit urban contemporan.
De ce un nou mit? „Metrosexualul va inceta sa fie mit cand va face parte din existenta cotidiana fara dubii, fara intrebari. Si mai ales fara temeri, atat din partea barbatilor, cat si din partea femeilor”, afirma autoarea, sigura ca parerea majoritara referitoare la metrosexual e depreciativa. Nu numai romanii, ci si americanii si englezii incearca sa-l acopere de rusine pe cel etichetat astfel. Pana si creatorul cuvantului, jurnalistul britanic Mark Simpson, l-a inventat in scop de satira. Marketingul a incercat sa faca din metrosexual un slogan pozitiv, in ideea de „subliniaza-ti latura feminina (cu ajutorul produselor noastre)”.
„Ingrijirea masculina ameninta sa transforme barbatii in efeminati si/sau homosexuali. In functie de gradul de prejudecati al societatii, devine o insulta sa consideri pe cineva metrosexual. Poate insemna sa fii pus sub semnul unei aure de snobism, extravaganta, superficialitate impinsa la extrem. Sa fii aratat cu degetul.” Ea nu e de acord cu respingerea automata a noului. Din punctul de vedere al psihologului blajin si tolerant, e normal ca o noutate de acest gen sa genereze stres si atitudini negative intr-o societate invatata cu dominatia masculina.
Raluca Ionescu compara prin exemple. In mitologia barbatului-erou au patruns si exemple negative: pe de o parte, barbatul care nu avea timp si nici nevoie sa se priveasca in oglinda; proletarul care asuda in campiile si fabricile patriei fara sa cunoasca deodorantul; barbatul-dulap, cu pachetul sau de muschi bine lucrati, care invadase cinematograful in anii ’90. „Idealul pe care il propune metrosexualul (un cocktail de estetic, intelectual, pragmatic) ar avea cate putin din toate calitatile necesare unui barbat.”
Si atunci, ce este barbatul metrosexual? „O consecinta a globalizarii, un efect al marketingului. Un copil al strategilor de marketing, care au decis ca barbatul urban nu consuma destul de mult si destul de frecvent
Fascinant exemplar masculin
Barbatul metrosexual merge des la cumparaturi. Il intereseaza moda, ii plac hainele. „Se pricepe la tehnologia de ultima generatie si apreciaza o masina buna. Stie ce inseamna o crema exfolianta, pentru ca o foloseste. Se pricepe la gatit si alege cel mai potrivit vin.” Silueta e o cerinta obligatorie a infatisarii lui – nu musculoasa, ci bine definita – si profeseaza in media, modelling, muzica, sport, dar si in posturi mai modeste.
Raluca Ionescu se teme ca nici un barbat din Romania nu se inscrie deocamdata in acest cerc, al „alesilor”: „Pentru cine se indoieste de afirmatia mea, ii sugerez sa-l pastreze in minte, ca prototip de metrosexual, pe David Beckham.” Ajungem, astfel, la o alta caracteristica esentiala a metrosexualului. Situatia financiara. Care, in mod obligatoriu, trebuie sa fie… sa fie! „Daca nu are cu ce sa isi intretina corpul si imaginea, daca nu se poate afisa in cele mai selecte medii pe care i le ofera metropola, atunci nu poate fi metrosexual.”
Dar un barbat apartinand unei anumite clase sociale, cum este cea a „vedetelor”, nu e neaparat si metrosexual. „In confuzia inca existenta, nu se pot face prea usor statistici pe domenii (…) Profit de ocazie sa il nominalizez, la noi, pe Razvan Lucescu, la categoria stil vestimentar”, afirma autoarea. Ingrijit sa fie, caci metrosexualul poate profesa ca om de afaceri, designer, artist, practic orice. Cum va evolua acest stil de viata? Ralucai Ionescu ii place sa creada ca metrosexualitatea ne va indemna sa imbratisam o noua viziune a masculinitatii.
„Una completa, care sa includa si acceptarea laturii sale feminine, pe nedrept renegata atat timp.” Sceptica totusi, tinand cont de datele realitatii, ea crede ca metrosexualul va fi probabil dat la o parte de concurentii sai, ubersexualul, retrosexualul sau orice alta gaselnita ce include „sexual”. Cel mai probabil, oamenii se vor crampona de aparente si de forme si vor ignora conti-nutul. Desi au in comun vanitatea, pe metrosexuali si pe vechii dandy-i ii separa mesajul de profunzime si clasele sociale carora li se adreseaza. Dandy-ismul era avantajul unei elite, dreptul unor aristocrati la rafinament si la marginalizarea exemplarelor nereusite estetic.
Sub pretextul metrosexualitatii insa, orice om modern care se respecta isi poate recupera anumite calitati si deveni ceva mai mult decat il impinge societatea sa fie. Dar metrosexualul e un superficial, spre deosebire de dandy, care are o intreaga filosofie de viata. Adevarat? Nu!, afirma Raluca Ionescu. „Metrosexualul are o filosofie, un stil de viata personal. El incearca sa aleaga ce e mai bun din ce ii ofera viata. Daca devine superficial, asta tine de fiecare persoana in parte.”
Autoarea considera ca barbatului roman ii e greu sa constientizeze o astfel de eticheta si sa o intercepteze favorabil. Nu se prea cunoaste termenul la noi si nici nu e promovat la modul pozitiv. Ca psiholog, ea vede metrosexualul ca pe ?un barbat care intruneste toate calitatile necesare acestui ideal si este, de la sine inteles, un barbat puternic, care nu se lasa intimidat de stereotipuri, de clisee, ci isi vede impacat de viata lui.? Dar totusi, nu prea par sa fie metrosexuali in Romania. E nevoie de mai mult decat de imagine. Raluca Ionescu afirma ca un barbat precum Dan Chisu se apropie de clasificarea ei. Dar isi aduce repede aminte de inca un aspect esential al problemei: are Romania metropole pentru metrosexuali?
„Imi place sa fiu diferit de ceilalti”
Andrei Vicol tine mult la imaginea lui. Recent, stilistul personal i-a recomandat un nou look. Asa ca, din blond, parul lui a devenit jumatate alb, jumatate negru. Andrei s-a mutat de la Botosani la Bucuresti, unde ziua este student la Relatii Internationale, iar noaptea danseaza in cluburi. La ce nu ar putea renunta? „Merg la salon destul de des, imi place sa am grija de tenul meu, de corpul meu. Imi place sa ma imbrac bine, dar si sa fiu diferit de ceilalti”, spune Andrei, care se declara admirator al lui David Beckham si Lenny Kravitz. Ii plac fetele care ii seamana, cele care au stil, adica cele care „sunt cat mai naturale ziua si un pic mai extravagante noaptea, in club”.
Ce spun partenerele?
Credeati ca metrosexualul este tot ceea ce poate exista mai… deplasat? Urati-le bun venit, bun gasit celor care isi spun girlish boys! Cassandra Berariu, prietena lui Andrei si internauta cu vechi state, colectioneaza zeci de fotografii ale acestora, salvate de pe paginile web si se declara fascinata. Despre cum e sa ai o relatie cu un metrosexual, despre cum e ca iubitul tau sa stea mai mult in fata oglinzii decat tine, ea afirma: „Faptul ca acorda o mare importanta acestor detalii feminine nu-i stirbeste din masculinitate. Dimpotriva! Nici o secunda nu m-am simtit stingherita sau eclipsata in compania lui. Imi face o deosebita placere sa mergem la cumparaturi impreuna, sa cream diverse tinute unicat”.
„Nu mi-as dori sa ne batem pe oglinda…”
Autoarea, Raluca Ionescu, cu urmatoarele date: femeie si licentiata in Psihologie, s-ar putea indragosti de un barbat metrosexual? „Probabil ca m-as indragosti de un astfel de exemplar fascinant ca mentalitate, insa mi-ar trece repede daca s-ar dovedi de o vanitate excesiva sau capabil de orice altceva care ar dauna dezvoltarii lui ca om. Prietenul meu are anumite tendinte metrosexuale, dar sunt bucuroasa ca nu depaseste anumite limite, care m-ar face sa ma simt incomod si intr-o stare de concurenta. In mod sigur, nu mi-as dori sa ne batem pe oglinda.”