Dr. Corina Zugravu, medic nutriționist, dezvăluie adevărul despre dietele de detoxifiere

Dr. Corina Zugravu

Puternică, extrem de bine pregătită, cu fraze care nu lasă loc de interpretări, Corina Zugravu este medicul nutriţionist care te poate convinge din două fraze fie să-ţi schimbi urgent dieta şi stilul de viaţă, fie să laşi tot şi să te apuci de medicină. Doar ca să-i fii student.

Corina Zugravu este medicul nutriționist pentru care ai traversa pământul în lung și-n lat doar ca să-l asculți. Frazele sale impecabile taie și mărunțesc ca un malaxor toate miturile pe care cultura urbană ni le-a inoculat în ultimii ani. Fără o acoperire științifică temeinică asupra unor diete-minune la modă, doamna doctor Zugravu nu stă la discuții inutile.

Știe exact ce și cât trebuie să mâncăm pentru a-i oferi organismului combustibilul de care are nevoie să funcționeze. Și mai știe că dincolo de toate regulile alimentare, există două cerinţe pe care oamenii, în graba lor de a trăi la maximum, uită să le șlefuiască până la perfecționare: moderația și cumpătarea.

Doamna doctor, vine primăvara, ghioceii sunt peste tot… Spuneți-ne repede rețeta ideală pentru un detox de cinci stele.

Noțiunea asta de detox m-a uimit și revoltat în același timp pentru că este lipsită de sens și nu înțeleg de ce a trebuit să ne gândim că e sezonieră… E adevărat că în organismul nostru se produc substanțe toxice indiferent de cât de sănătos am trăi.

De detoxul nostru se ocupă foarte multe aparate și sisteme, iar rolurile centrale le au ficatul și rinichii. Câtă vreme avem grijă să ne păstrăm ficatul și rinichii sănătoși, putem să fim siguri că detoxul funcționează la nivel optim.

Ce trebuie să facem? Nimic. Să ne hrănim așa cum trebuie și să nu uităm că ficatul nostru are nevoie de carbohidrați și de glucoză, plus odihnă și somn. Dacă adăugăm un plus de mișcare, detoxul este complet.

Asta înseamnă că ne dărâmați mitul cu sucurile naturale…

Nu este rău să consumăm aceste sucuri de fructe, supe de legume… Dar dacă facem acest lucru pe o perioadă de câteva zile, nu e foarte indicat, pentru că privăm organismul de alți nutrienți esențiali, din zemurile acelea nu îi furnizezi suficiente proteine, lipide.

Iar ideea de a pune în repaus tubul digestiv este absurdă, el are timp între mese să se refacă, și să nu uităm un lucru: el este făcut pentru asta, el funcționează bine când îl supunem la efort, nu când îl lăsăm în repaus. Culmea e că după ce țin aceste perioade de detox, mulți oameni se întorc la vechile obiceiuri alimentare total greșite.

Ce părere aveți despre acel post negru, când nu mănânci absolut nimic?

Știu că acest post a fost studiat în nenumărate circumstanțe științifice și s-a demonstrat că pentru perioade scurte a adus unele avantaje, cum este ameliorarea toleranței la glucoză. Personal, eu sunt împotriva acestui obicei pentru că organismul nostru este filogenetic desenat să fie aprovizionat la anumite intervale, înfometarea este contra firii.

Citeste si Ce inseamna o nutritie echilibrata in perioada postului

Dacă decidem să luăm suplimente pe bază de vitamine, ne îngrășăm?

Nu, acesta este un mit foarte larg răspândit. Aș dori să mai menționez că atunci când decidem să luăm suplimente pe bază de vitamine, trebuie să ținem cont de faptul că bărbații și femeile au nevoi diferite, iar complexul de vitamine, va trebui ales în funcție de acest aspect.

Se spune că zahărul este otravă… Haideți să mai dărâmăm un mit.

Nici vorbă de așa ceva. Chiar citeam recent niște studii care arată că în mod esențial toate celulele noastre au nevoie de glucoză; creierul, de exemplu, se hrănește cu glucoză, funcționarea lui optimă e pe bază de glucoză.

Mușchiul cardiac se hrănește cu glucoză. Eritrocitele se hrănesc cu glucoză. Exact asta le spun și studenților mei: nu mai vedem pădurea din cauza copacilor. Excesul de zahăr este, într-adevăr, dăunător sănătății. Nici pe departe zahărul nu trebuie să reprezinte sursa esențială de carbohidrați, dar de aici până la a considera zahărul „moarte albă” similară cu cocaina este o exagerare grosieră.

De ce ați hotărât să fiți vegană?

Nu știu dacă e cineva interesat să-mi audă convingerile proprii, am vrut să devin vegană deoarece, pe de o parte, m-am gândit la sacrificiul animalelor, pe de altă parte am considerat că prin alimentația vegană pot beneficia de foarte multe alternative, și nu în ultimul rând, am luat în considerare și faptul că planeta poate fi menajată într-o oarecare măsură. Așadar, este o hotărâre personală strict de ordin etic, care nu are nicio legătură cu nutriția.

Dacă mănânc din când în când câte un hamburger, mă puneți la colț?

Eu nu pun pe nimeni la colț, fiecare e liber să-și facă alegerile așa cum crede de cuviință. Nu sunt de acord cu nutriționiștii care își spun părerea acuzator prin toate mediile virtuale. Și consumat din când în când, un aliment mai controversat nu face rău nimănui, în plus nu mi se pare burgerul cel mai rău, sunt altele mult mai rele. Acum depinde și ce înseamnă din când în când… Dacă asta presupune la fiecare două zile, e cam des.

Care sunt acele alimente foarte păcătoase?

Alimentele sunt în forma lor primară mai bogate sau mai sărace nutrițional, unele au mai multe proteine, zaharuri naturale, altele sunt mai sănătoase, au fibre, antioxidanți… De foarte multe ori, noi le stricăm prin metodele gastro-tehnice pe care le aplicăm. De exemplu, un aliment foarte sănătos care e ușor digerabil și bogat în lucruri de care avem nevoie este oul, care se digeră extrem de ușor.

Cu toate acestea, cei mai mulți știu că ouăle sunt rele, că e bine să te ferești de ele… Oamenii trebuie să știe că oul fiert este un aliment ușor digerabil, însă cei mai mulți își fac ouăle prăjite și atunci transformă un aliment sănătos într-unul cât se poate de greu digerabil și de problematic. Alimentele nesătoase? Foitajele, prăjiturile de la cofetării…

Cum să mâncăm carnea? Fiartă?

Din păcate, carnea fiartă nu este niciun pic atrăgătoare. O putem prăji într-o tigaie antiaderentă fără grăsimi, se poate face la cuptor. Cei care preferă carnea la grătar trebuie să știe că grăsimea care se scurge în cărbuni eliberează niște substanțe toxice care se ridică și se îmbibă apoi în ea. În principiu, cea fiartă e cea mai digestă.

Există alimente care ne scapă de grăsimea de pe abdomen așa cum ne promit anumite reclame?

Nu există alimente care au asemenea puteri. Există metode obișnuite care funcționează, de la reglarea aportului de alimente, și deci calorii mai puține, mergând până la activitate fizică focusată pe zona abdomenului. Niciun supliment special nu te scapă de grăsimea de pe burtă.

Citeste si Obiceiuri noi pentru o alimentație sănătoasă la 40 de ani

Pâinea îngrașă?

Orice aliment îngrașă mâncat în cantitate mai mare decât avem nevoie, nouă ne sunt necesare un număr X de calorii într-o zi și fiecare și le ia din ce crede de cuviință. Românii au obiceiul de a nu mai contabiliza pâinea, iau în calcul restul alimentelor, dar de pâine şi de alcool uită.

Ce mâncăm seara și la ce oră trebuie să fie ultima masă?

Dacă mănânci foarte târziu, digestia poate să interfereze cu procesul de somn și atunci adormi greu, ai un somn neliniștit. Pe de altă parte, ultima oră pentru masă e discutabilă.

I-am auzit pe mulți că au slăbit pentru că nu au mai mâncat nimic după ora 5 sau 6. Adevărul e că s-a micșorat cantitatea de mâncare în ansamblu și de aceea au slăbit. Seara se mănâncă ceva ușor digerabil. Unii spun că un pahar cu lapte, eventual și cu puțină miere, înainte de culcare, e chiar sănătos pentru că are triptofan și te ajută să dormi bine.

A consemnat: Florentina Mușat

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...

EVA.RO
Recomandari
Libertatea
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate