Depresia postvacanță este reală sau închipuită? Și dacă e reală, cum s-o depășești?

Depresia postvacanță

Depresia postvacanță pare încă un motiv închipuit să nu ne apucăm prea repede de muncă. Și totuși, tristețea din pragul toamnei este cât se poate de reală. Acest lucru este confirmat de psihologi și de medicii psihiatri. Iată ce putem face ca să trecem cu bine peste ea.

Depresia postvacanță în viziunea medicului psihiatru

Depresia postvacanță pare încă un motiv închipuit să nu ne apucăm prea repede de muncă. Și totuși, tristețea din pragul toamnei este cât se poate de reală. Iată ce putem face ca să trecem cu bine peste ea.

Depresia postvacanță în viziunea medicului psihiatru

Una e să fii tristă că s-a terminat vacanța și alta e să te simți blocată, să simți că nimic nu mai are sens. Câtă vreme îți poți vedea de viața ta, te poți aduna și poți munci, nu este decât o stare de spirit trecătoare. Dar când devii nefuncțională, când nu-ți mai poți îndeplini obligațiile la muncă și acasă, ai nevoie de ajutor.

Dr. Sheri Jacobson, directoarea clinicii Harley Therapy din Londra, explică ce se întâmplă. „Nu se poate enunța o definiție clară a acestui complex de senzații. Dar, cu siguranță, ele sunt dominate de un sentiment de pierdere, care stă la baza oricărei depresii. Acesta este un argument suficient ca să considerăm că există o formă de depresie postvacanță.”

Psihiatra consideră că vacanța reprezintă o rupere a ritmului stresant și plin de constrângeri din restul anului. Este o perioadă de eliberare, iar omul o percepe imediat ca pe adevărata normalitate. Grija trezirii la oră fixă, obligația de a face anumite lucruri la anumite ore, lipsa de libertate în cea mai mare parte a zilei constituie constrângeri. Iar constrângerea, pentru cei mai mulți dintre noi, nu este o stare de normalitate.

Totodată, în vacanță ai posibilitatea să-ți îndeplinești niște vise. Un loc în care vrei să mergi, o îndeletnicire la care ai visat tot anul. Odată ce se termină vacanța, rămâi cu cât ai putut face din toate acestea și aștepți continuarea de anul următor.

Vremea este, iarăși, un factor important. Odată ce vacanța s-a sfârșit, trebuie să admiți că vine toamna. Vei depinde de mai multe haine, apoi de încălzirea spațiului. Și, ceea ce este cel mai grav, ziua se tot scurtează. „Omul este o ființă diurnă”, subliniază Dr. Jacobson. „Este dependent de lumina naturală, solară. Nu numai psihic, dar și fizic. În absența luminii solare, nu se sintetizează vitamina D și apare și un deficit de serotonină. Iar deficitul de serotonină are ca efect depresia. Toate acestea sunt anticipate în momentul în care vacanța s-a terminat.”

Cum combați depresia postvacanță?

Dr. Jacobson Este de părere că, în această situație, ai voie să te autocompătimești. Chiar o recomandă. Nu trebuie să te culpabilizezi pentru sentimentul de tristețe și pentru lipsa chefului de muncă. Nu ajută la nimic. Dar nici nu trebuie să te rezumi la autocompătimire și s-o transformi într-o lamentație continuă.

O recomandare pe care o face, așa cum o fac toți psihologii și psihiatrii este să scrii. Notează undeva ceea ce simți. Dar mergi mai departe. Gândește-te care sunt motivele și ce ai vrea să se întâmple mai departe? Este realist?

Gândește-te cum era înainte de vacanță. Era fiecare zi insuportabilă? Ce-ți făcea plăcere? Care erau momentele de relaxare sau de amuzament? Vei constata că aceste lucruri sunt la locul lor și te așteaptă. Începe cu ceea ce ți-e mai plăcut. Începe cu ceva ce voiai să faci și n-ai apucat, tocmai pentru că ai plecat în vacanță.

Depresia postvacanță se poate converti în ceva bun

Pare greu de crezut, dar se poate. Te-ai întors la muncă și la programul de școală al copiilor, dar îți vine greu să te mobilizezi și nici nu mai vezi sensul. Îți displace totul. Acesta ar putea fi punctul de plecare pentru niște schimbări, pentru niște îmbunătățiri.

Poți schimba organizarea transportului copiilor la și de la școală. Acum sunt mai mari decât la terminarea anului școlar trecut. Le poți acorda mai multă independență. În fond, într-o zi va trebui să învețe să se întoarcă singuri de la școală. Poate a venit timpul.

Poți face schimbări la locul de muncă. Așezarea lucrurilor în sau pe birou. Schimbarea echipei. Schimbarea metodei, a ordinii operațiunilor. Sau, pur și simplu, schimbarea jobului. Dacă te-a bântuit un gând de la o vreme dar a rămas undeva, în background, acum e timpul să-l reconsideri.

Mihaela Serea
Foto: shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...

EVA.RO
Recomandari
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate