Cum sa-ti recuperezi banii

Ai primit un cadou nepotrivit sau duplicat? Sau bluza pe care tocmai ai cumparat-o nu-ti mai place si vrei sa o schimbi? In loc sa inghiti „explicatiile”-scuza ale celor de la magazin, afla ce drepturi ai si foloseste-le ca argument pentru a-ti rezolva problema.

Ai primit un cadou sau te-ai razgandit
Legea consumului prevede ca produsele puse in vanzare trebuie sa corespunda descrierii si scopului propus, mentionate in specificatia producatorului sau distribuitorului.
– Daca apare un defect in decurs de 30 de zile de la achizitie, ai dreptul la returnarea contravalorii sau inlocuirea produsului, prevederea fiind aplicabila si in cazul unui obiect primit cadou. – Potrivit legii, comerciantul nu e obligat sa-ti dea banii inapoi ori sa-ti schimbe obiectul daca nu-ti mai place culoarea, marimea, croiala sau daca este un cadou.
In realitate insa, multe magazine (nu numai din UE, ci si de la noi) aplica asa-zisa politica a buna vointei, drept care petentul fie primeste banii inapoi, fie i se schimba produsul cu un altul, conform cerintelor sale – pentru asta, ce-i drept, trebuie sa dai dovada de multa diplomatie si putere de convingere!

Ai pierdut bonul
In unele magazine, esti atentionata, prin afise, ca nu poti beneficia de schimbarea produselor cumparate daca ai pierdut bonul de casa. Afirmatie incorecta – chiar si in acest caz primeaza drepturile tale de cumparator.
– Totusi, trebuie sa dovedesti – cu ajutorul cardului de credit, al unui voucher (confirmare de plata) sau cu cotorul cecului cu care ai platit – ca obiectul provine din magazinul respectiv si nu din altul.

Produsul are un defect
Daca bareta noii tale genti de piele s-a rupt, stii ca ai dreptul sa primesti inapoi suma platita? Iata cum procedezi.
– Mergi imediat cu obiectul defect la magazinul de unde l-ai cumparat. Desi acum nu e nevoie sa ai bonul de casa la tine, va trebui sa dovedesti (cu orice document insotitor: certificat de garantie etc.), ca de acolo ai facut achizitia.
– Daca ti se refuza rambursarea banilor, solicita sa stai de vorba cu managerul si spune-i ferm ce doresti. Presupunand ca discutia esueaza, cere o intrevedre cu cel care se ocupa de drepturile consumatorilor sau chiar cu patronul.
Nu uita ca ai dreptul sa obtii contravaloarea, inlocuirea sau repararea obiectului defect, plus compensare. (Mai mult, esti indreptatita la inlocuire sau rambursarea banilor si daca remedierea e necorespunzatoare.)
– Daca nici asa nu rezolvi nimic, semnaleaza cazul telefonic sau trimite o reclamatie scrisa (cu confirmare de primire) la Oficiul pentru Protectia Consumatorilor (OPC). Sau da-i in judecata…
De regula insa, comerciantul prefera sa rezolve o astfel de problema la nivelul sau, nu sa ajunga in instanta, justitia fiind ultima solutie.
SUGESTIE avantaje Nu te lasa intimidata si rezolva-ti problema la magazin, fiindca agentii economici sunt obligati fie sa ramburseze banii, fie sa inlocuiasca un produs defect care a fost returnat imediat!

Cumparaturi la distanta
Aceasta practica implica achizitii prin: telefon, televizor, radio, e-mail, internet (on-line), cataloage de produse, materiale tiparite. Ai dreptul sa anulezi – unilateral si fara sa invoci un motiv – o comanda in decurs de zece zile lucratoare de la plasarea ei.
Si in acest caz, ai drepturi garantate prin lege (OG 130/2000).

– Daca intampini probleme la cumparaturile de pe site-uri romanesti, instiinteaza telefonic ANPC, Serviciul Clienti. De asemenea, trimite-le si o reclamatie scrisa. Pastreaza o copie a acesteia, copii ale tuturor documentelor sau e-mail-urilor expediate, precum si o lista a convorbirilor telefonice aferente.
– Daca iti faci cumparaturile in alta tara UE si ai probleme de acest gen, desi legislatia e similara, probabil ca va fi mai greu sa iti sustii drepturile.

Alte tipuri de cumparaturi (la usa clientului, targuri etc.)
In aceasta situatie, drepturile tale depind intru totul de tipul de achizitie la care ai recurs.
– De exemplu, daca ai cumparat produse de la un comerciant care a sosit la locuinta sau la locul tau de munca (door to door), vei avea aceleasi drepturi ca si in cazul achizitionarii on-line (vezi mai sus). – Daca insa ai cumparat de la o persoana fizica un obiect ce nu a corespuns prezentarii facute de vanzator, sansele de rezolvare sunt foarte reduse (niste martori ti-ar fi de mare ajutor!). Daca laptopul tau „nou-nout” este uzat de fapt, incearca sa-ti recuperezi banii; daca e zgariat, cere o reducere de pret.

Problema igienei
Prin insasi natura lor, unele produse nu pot fi returnate de cumparator pentru a fi schimbate cu altele. Marks & Spencer, de exemplu, celebrul lant de magazine din Marea Britanie, refuza inlocuirea sau acordarea contravalorii unor produse de igiena personala (geluri de dus, sapunuri etc), cosmetice, lenjerie intima si, in general, a oricarui produs scos din ambalaj, cu exceptia cazului in care acesta are defecte vizibile. Acest lucru nu iti afecteaza insa drepturile de baza, garantate prin Legea consumului.

IMPORTANT!
– Nu ai drepturi (sau ai mai putine) daca:defectul putea fi/a fost cunoscut de tine in momentul cumpararii obiectului; ai ales o masura gresita ori un alt tip de produs pentru necesitatile tale; oferi vanzatorului informatii eronate.
– Distrugerea in urma utilizarii nu constituie un defect.

INFORMATII UTILE
– Pentru alte detalii, intra pe www.anpc.ro sau suna la 310.63.75, 310.63.79.
– Ai o problema? Mergi la sediul ANPC din Bucuresti (b-dul I.C. Bratianu, nr. 34, et. 4, cam. 22; e-mail: officeapc-romania.ro) sau al oricarui OJPC (Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorilor).

Articol de Viorica Leu; Articol realizat cu sprijinul ANPC.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Publicitate
Libertatea
VIVA!
Unica.ro
Retete
Baby
ELLE
CSID
Ego.ro
Descopera.ro
Diva Hair
TV Mania
Trending news
Mai multe din Decoratiuni