Cum înveți să înoți dacă ai frică de apă

Cum înveți să înoți dacă ai frică de apă

Să înveți să înoți în condițiile în care îți este frică de apă poate părea misiune imposibilă. Din fericire, nu este atât de imposibilă pe cât pare la prima vedere. Vestea bună este că frica de apă nu este o frică înnăscută, ci una dobândită. Asta înseamnă că, odată ce reușești să afli ce se află în spatele ei, preiei controlul asupra ei și nu-i mai permiți să facă ravagii în viața ta.

Ți se pare că are vreun farmec să mergi la piscină și să te ții de marginea ei, în timp ce te uiți la alții cum fac ture după ture? Sejurul la mare ar putea fi mai plăcut și mai energizant dacă ai reuși să te ridici de pe nisip și să intri în apă mai mult decât până la glezne. Să fim onești și să recunoaștem că sunt puține șanse să reușim să ne distrăm de pe margine mai mult decât sau măcar la fel ca cei care se avântă în larg.

Învățarea înotului în condițiile în care ai frică de apă înseamnă mai mult decât o deblocare mentală, înseamnă o reconectare cu tine însăți, căci frica nu face altceva decât să-ți bruieze contactul cu tine însăți și să te deconecteze de la universul tău interior. Și mai înseamnă depășirea unor limite. Dărâmarea îngrădirilor te ajută să evoluezi și să te exprimi autentic.

Cursuri de înot pentru adulți cu frică de apă

Revenind la învățarea înotului în condițiile în care ai frică de apă, este foarte important să apelezi la un instructor de înot. Cu puțin noroc, poți chiar să găsești un instructor care să aibă și competențe în managementul fricii.

Mircea Bularca predă lecții de înot adulților cu frică de apă. Scopul lui nu este să-și transforme elevii în înotători de performanță, ci să-i ajute să accepte apa. Prin urmare, nu-și focalizează lecțiile pe tehnici de înot, ci pe tehnici de acomodare cu apa. Pentru asta, într-o primă fază, lucrează cu clientul la descoperirea motivului care se află în spatele fricii de apă: „Dacă iei un pahar cu apă și-l pui lângă o persoană care susține că are frică de apă, în mod sigur aceasta nu va începe să țipe. Și asta întrucât frica de apă vorbește mai degrabă despre frica de necunoscut, despre instinctul de supraviețuire. Ești într-un mediu în care ești înconjurat de mediul respectiv, nu stai pe el, și atunci apare o schimbare de punct de referință. Pe pământ, ai ca sistem de referință un punct fix – talpa piciorului – și toate mișcările pe care le faci sunt în conformitate cu acest sistem de referință. În apă, se schimbă punctul de referință. Acesta este toată suprafața corpului', explică instructorul Mircea Bularca.

Pentru depășirea blocajului mental, Mircea apelează la o gamă variată de exerciții susținute de informație adecvată. Odată depășită această etapă, Mircea trece la pasul doi, în care face uz de tot arsenalul de informații pe care omul deja le deține, pe care le completează cu informații noi: „Folosesc exemple din viața de pe uscat și-l pun să facă aproape același lucru, dar adaptat la mediul acvatic. Să luăm, de pildă, modul de respirație în apă. Mulți se tem că le-ar putea intra apă în nas. Pentru a nu se întâmpla asta, înotătorul trebuie să expire pe nas iar gestul pe care-l face este același pe care-l face atunci când își suflă nasul. Când îți sufli nasul, sensul de circulație a aerului este unic. Inspirația se face pe gură. Orice om știe cum să ia o gură de apă și cum să muște dintr-un măr. Combinarea acestor două gesturi îl va ajuta să inspire corect în apă. Mă interesează ca omul să învețe să-și folosească în mod corect căile naturale, nasul și gura', completează instructorul.

Ăsta este și unul dintre motivele pentru care Mircea Bularca nu folosește la lecții bine-cunoscutele dispozitive de flotabilitate: plute, centuri pentru abdomen, aripioare pentru brațe: Eu prefer să-i învăț să devină autonomi, nu să depindă de niște dispozitive. Cursul meu e îndreptat spre autonomie maximă. Nu mă interesează să transfer încredere de la mine la un obiect neînsuflețit, ci la persoana din fața mea', punctează instructorul.

Singurul accesoriu pe care Mircea Bularca îl folosește la lecțiile cu cei care aspiră la statutul de înotător sunt ochelarii de înot: Este important să ții ochii deschiși în apă. În momentul în care ai ochelari, poți ține ochii deschiși și poți vedea orizontul care ți se deschide în față. Poți vedea cât de mică este distanța până la fundul bazinului', mai spune instructorul Mircea Bularca.

Cursuri de înot pentru copii

Înotul este un sport complex, care are multiple beneficii și pentru sănătatea fizică, și pentru sănătatea mentală. Este singurul sport care antrenează toți mușchii în același timp, favorizând dezvoltarea armonioasă a corpului. Ideal ar fi să fie învățat din copilărie, perioadă în care nu există frici și se formează mult mai ușor deprinderile.

Este unul dintre puținele sporturi care pot fi practicate fără restricții de vârstă. Există cursuri de înot pentru categoria de vârstă 3-5 ani, cursuri pentru copiii care au depășit vârsta de 5 ani, dar și cursuri pentru bebeluși. Relația acestora din urmă cu apa este una cu totul specială, mediul acvatic făcându-i să se simtă în largul lor întrucât le amintește de viața intrauterină. Așa că, indiferent cât este de mic, vei găsi instructori specializați care să-l inițieze în tainele acestui sport.

Nu face, însă, greșeala de a încerca să-l înveți tu să înoate, oricât de bun înotător ai fi: „În general, părinții nu au informația tehnică corectă, nu-i pot ajuta pe copii să gândească organizat, eficient. Apoi, vorbim de un sport. Un sport practicat incorect poate avea consecințe nedorite – crampele musculare sunt dintre cele mai frecvente. În plus, un părinte nu e obișnuit să stea cu ochii pe copil 100%, iar copilul nu va asculta de un părinte așa cum ascultă de un instructor', precizează instructorul Mircea Bularca.

O greșeală frecventă pe care o fac unii părinți este aceea de a-și arunca micuții în apă, în ideea că aceștia vor găsi singuri metoda prin care să se mențină la suprafață: „Nu e ca atunci când te împiedici, cazi, apoi te ridici. Copilului nu i se dezvoltă brusc abilitatea de a înota și mai grav este faptul că se poate speria. La fotbal, dacă se accidentează, nu va prinde frică de minge. În schimb, la înot, dacă va înghiți prea multă apă, s-ar putea să nu vrea să mai intre vreodată în apă', atrage atenția instructorul.

Beneficiile înotului

Dintre multitudinea de beneficii pe care le are înotul, amintim doar câteva:

  • la nivel fizic, înotul stimulează activitatea sistemului imunitar, îmbunătățește funcționarea sistemului cardiovascular, are efecte benefice asupra sistemelor osos și muscular ajutând la întărirea articulațiilor și la tonifierea musculaturii, ajută la îmbunătățirea posturii, favorizează dezvoltarea armonioasă;
  • la nivelul psihicului, înotul previne depresia, anxietatea, atacurile de panică sau reduce semnificativ nivelul acestora dacă acestea deja s-au instalat. De asemenea, îmbunătățește calitatea somnului.

Consultat: Mircea Bularca, instructor înot

Autor: Oana Anghel

Foto: shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Shtiu.ro
Diva Hair
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate