„Creierul pandemic”, o nouă tulburare de sănătate mintală?

În ultimii doi ani, viețile ne-au fost puse la grele încercări. Teama de necunoscut, frica de boală, pierderile celor apropiați, lucrul de acasă, izolarea, toate și-au pus amprenta asupra vieții noastre. Astfel, o nouă tulburare pare să-și fi făcut loc, fără să o observăm cu atenție: creierul pandemic.

Ce înseamnă, de fapt, creierul pandemic?

Creierul pandemic este urmarea stărilor prin care am trecut în acești ani. Anxietatea, teama de incertitudine, angoasele adunate. Toate acestea ne-au marcat, iar asta se manifestă în mai multe moduri.

Cel mai evident este faptul că nu ne mai putem concentra ca înainte în a ne îndeplini taskurile de zi cu zi. Iar asta are o explicație clară. Mike Yassa, director al Centrul UC Irvine pentru Neurobiologia Învățării și Memoriei, citat de The Guardian, a constatat că, în ceea ce privește stresul, acesta își pune amprenta asupra creierului în moduri surprinzătoare. Atunci când suntem expuși mult timp la cortisol, hormonul de stres primar al organismului, acesta influențează starea de sănătate a inimii, calitatea somnului și stările de anxietate și depresie.

În plus, s-a constatat că stresul cronic distruge celulele creierului și chiar micșorează dimensiunile cortexului prefrontal, responsabil pentru memorie, concentrare și învățare.

Acest lucru ar putea explica de ce:

– nu ne mai putem concentra atât de bine ca înainte.

– nu putem duce toate taskurile la bun sfârșit.

– pendulăm între ferestre deschise și tot felul de activități, nereușind să facem nimic cum trebuie.

Ce putem face?

O soluție pentru această problemă tot mai des întâlnită este o antrenare conștientă și constantă a creierului de a se concentra asupra unui lucru. Cum poți face asta?

Stabilirea listei de taskuri, la începutul zilei. Important este să le treci și pe hârtie, nu doar să le stabilești mental. Faptul de a ți le nota te va ajuta la o mai bună organizare „mentală'.

În plus, ajută:

  • evitarea distragerilor, prin punerea telefoanelor pe silent, a muzicii, pe perioade scurte de timp, în care te concentrezi asupra taskului.
  • meditație conștientă.
  • exerciții de respirație conștientă.
  • întâlniri cu apropiații, în care să evitați distragerile sociale.

Citește și: Teste care pot detecta Alzheimerul mai devreme

Foto: Shutterstock

 

 

 

 

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Publicitate
Libertatea
CSID
Descopera.ro
Life.ro
Retete
Baby
Doctorul Zilei
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Mai multe din Sanatate