Copiii: cata educatie si cata distractie?
In parc sau la inot?
Daca acum cativa ani iesitul in spatele blocului sau in curte era una dintre activitatile preferate ale copiilor, acum tot mai multi iti impart programul intre scoala si cursuri, foarte multe si foarte variate. La cate astfel de cursuri este indicat sa ne inscriem copiii? Cine le alege (noi sau ei) si cum le organizam? Sa ne ingrijoram daca cei mici inca nu si-au manifestat nici un interes?
Acestea sunt doar cateva dintre intrebarile pe care ni le punem cand copiii incep sa fie tot mai mult atrasi de sport, dans, muzica sau pictura, iar programul lor pare ca devine din ce in ce mai plin.
Nu exista o reteta sigura, valabila pentru toti. Dar e important ca tu sa-ti cunosti copilul si sa ai o relatie buna cu educatorii, invatatoarea sau profesorii, care te pot ajuta sa afli cand copilul tau se simte mai sigur, mai creativ, mai motivat.
E bine de stiut:
◆ Incurajeaza-i pasiunile, pentru ca acestea il vor ajuta sa se formeze si sa-si aleaga drumul in viata;
◆ Activitatile extra-scolare il vor ajuta sa interactioneze cu persoane noi.
◆ Astfel de cursuri sunt o solutie salvatoare atunci cand locuiesti intr-un cartier fara locuri de joaca. ◆ E important ca cel mic sa petreaca timp (de calitate!) cu parintii, jucandu-se impreuna.
Micuta pianista
Adriana Nicolae, economist, in varsta de 38 de ani, este mama Sanzianei, de 7 ani. Fetita face pian de la cinci ani pentru ca, spune mama ei, a avut o predilectie pentru asta. Dar si pentru balet, unde este deja in anul al doilea.
„La cursurile de pian merge de doua ori pe saptamana, cate o ora jumatate, iar acasa exerseaza in fiecare zi cate 45 de minute. Baletul, in schimb, il practica doar o data pe saptamana. In primele 6 luni erau lucruri usoare, dar acum tindem catre partea de performanta si nu mai este chiar atat de usor. Au fost in totalitate ideea si dorinta ei de a face aceste cursuri. Initial eu imi doream sa faca tenis, iar taticul vroia inot…
Si acum face doar balet. In schimb, de 2 luni isi doreste foarte tare sa mearga pe bicicleta, iar in ultimele 3 saptamani ma mai fugareste prin parc cu o bicicleta. Avand in vedere ca este in clasa I, Sanziana are la scoala, patru zile pe saptamana, ore de la 8 la 12.30, iar a cincea zi cinci ore. Apoi, la afterschool se pregatesc temele.
Sunt preluati de la scoala cu invatatoarea lor si fac, in total, cam patru ore. Ajunge acasa in jurul orei 17, unde mai canta putin la pian, si apoi ne mai ramane foarte putin timp si pentru joaca, parada modei, pictura… arta in general. Ah! Si este tare preocupata de aritmetica, dar doar cum stie ea, nu accepta parerile altora.
Dintre toate, pianul pare sa o defineasca cel mai bine acum. Este o pasiune pe care a observat-o si educatoarea, apoi si alte doua profesoare. La o auditie de sarbatori ne-a uimit pe toti, cand ii lipsea o foaie a partiturii pe care o avea, iar micuta a improvizat. Ne-a lasat fara cuvinte!
Fotbal, echitatie, chitara
„Toate activitatile pe care le face au fost ideile lui, in totalitate!'
Daciana Pauna, 37 de ani, Expert Clientela, este mama lui Rares, 10 ani. „Rares a facut in timpul gradinitei doi ani de dans sportiv, apoi s-a lasat de el in favoarea fotbalului, ca orice baietel. Fotbalul il practica si acum, a ajuns deja la al treilea an in acest sport. A mai facut si doi ani de echitatie, iar acum a intrat cu chitara in al treilea an.
Toata saptamana el jongleaza cu aceste activitati, isi dedica aproximativ o ora pentru fiecare, in afara de fotbal, unde sta mai mult, cam o ora jumatate. Timpul pentru teme si invatat zilnic este de cam 2-3 ore, iar la calculator il las doar o ora, seara. Pana acum a fost la un campionat de fotbal, la o categorie pe varsta. Odata, la cursul de echitatie, a fost urcat pe cal si a vrut sa se dea si el voinic, iar calul l-a rasturnat pe jos; din fericire, n-a avut absolut nimic, poate doar putin orgoliul prafuit.
Toate activitatile pe care le-a facut si inca le face au fost ideile lui, in totalitate. Dansul a fost o idee starnita in gradinita, apoi a inceput fotbalul si apoi chitara si echitatia. Echitatia in mod clar pentru ca-i plac tare mult animalele, iar intr-o zi, cand treceam pe langa baza de echitatie, a parut tare curios si am luat numarul de telefon. I-a placut imediat ideea si i-am facut abonament, si asa a inceput sa invete.
Echilibru intre trebuie si imi place
Psihologul si psihoterapeutul Cristiana Haica explica in ce masura este indicat sa-i incurajam pe copii sa se imparta in cat mai multe activitati: „Sunt copii care isi manifesta deschis preferintele catre anumite activitati, altii care refuza orice si altii care sunt turisti prin tot ce inseamna activitati extracurriculare. Pentru cei care stiu ce vor, e simplu! Le urmam preferintele, cu conditia sa avem din toate cate ceva (activitati statice, dar si sport), pentru cei care refuza orice, vom propune noi si ii vom lasa sa aleaga, dar nu renuntam dupa prima sedinta.
Pentru turisti – «as vrea si aia… acum nu-mi mai place, hai la alta» – mergem si pe dorinta copilului (dar la fel, nu renuntam dupa o luna), dar il si orientam putin, in functie de aptitudinile lui (daca isi doreste pictura si este complet antitalent, il vom lasa sa mearga la pictura cat timp vrea, dar il orientam usor si catre altceva ce ni se spune (de la gradinita, de exemplu) ca ar avea inclinatie. Activitatile extrascolare, atata timp cat vin din dorinta copilului, nu vor fi impovaratoare, dar noi, ca parinsi, trebuie sa asiguram un echilibru intre ceea ce e placut ti ceea ce trebuie facut.
De exemplu, un copil care alege activitasi extratcolare statice – pictura, modelaj, pian, vioara, limbi straine – va trebui dus de parinsi la un sport, chiar daca nu este la fel de fericit sa participe la ele. Un sport ar trebui facut de 2-3 ori pe saptamana, o alta activitate, artistica de exemplu, o data, iar daca vrem si o limba straina, inca o zi, deci s-a cam umplut programul copilului (5 din 7 zile e maximum, ba chiar prea mult) si ar putea deveni obositor. Cumva o parte din aceste extracurriculare ar fi bine sa fie incluse in programul obligatoriu de dimineata, in cadrul gradinitei sau al scolii.
Catalina Ioancea, Adelina Cazanescu; foto: shutterstock, arhiva personala a intervievatilor.